Joulunodotus on arvokasta aikaa verkkokauppiaalle, mutta myös kilpailu mainonnasta on kovaa. Hyvällä suunnittelulla ja aikaisin aloitetuilla markkinointitoimenpiteillä voit erottautua massasta ja houkutella kuluttajat joululahjaostoksille verkkokauppaasi.
Kurkkaa 11 ideaa onnistuneeseen verkkokaupan joulumarkkinointiin!
1. Hyödynnä Black Fridayn liikenne joulunajan markkinoinnissa
Joulunajan markkinointi kannattaa aloittaa aikalailla heti Black Fridayn jälkeen. Olet Black Friday -kampanjoinnilla jo houkutellut ostavaa liikennettä verkkokauppaan, ja nyt tätä samaa liikennettä kannattaa hyödyntää joulunajan kampanjoinnissa.
Voit hyödyntää Black Friday -tilausten yhteydessä kerättyjä asiakaslistoja sosiaalisen median mainonnassa, eli kohdentaa mainontaa jo ostaneille asiakkaille. Vaihtoehtoisesti voit toteuttaa esimerkiksi Facebook-uudelleenmainontaa edellisen 30 päivän verkkosivuvierailijoille, ja sitä kautta houkutella vanhat asiakkaat takaisin joulunajan ostoksille.
Myös sähköpostimarkkinointi on kingi joulunajan mainonnassa. Sähköpostimainonnan avulla voit lähettää ostoja tehneille kuluttajille mainoksia parhaimmista joululahjaideoista, joita verkkokaupastasi on mahdollista ostaa.
Kokeile myös lähettää Black Friday ostajille sähköpostilla tarjouskuponki, joka on voimassa jouluun asti. Tällä tavoin voit houkutella Black Friday-ostoksia tehneet kuluttajat takaisin luoksesi ostamaaan joululahjoja läheisilleen. Myös muut tarjoukset, kuten ilmaiset postitukset, voivat toimia hyvänä houkuttimena palata takaisin asioimaan verkkokauppaasi.
Tuotteille kannattaa myös tarjota tavallista pidempi palautusaika esimerkiksi tammikuun loppuun, jotta joululahjojen ostamisen riski vähenee.
2. Luo ja mainosta joululahjakatalogeja
Monilla kuluttajilla on vaikeuksia keksiä lahjaideoita läheisilleen. Voit tarjota ratkaisun tähän ongelmaan luomalla valmiita joululahjakatalogeja verkkokauppaan. Kokeile luoda erillisiä ländärisivuja, joihin on koottuna verkkokaupasta saatavilla olevia lahjaehdotuksia esimerkiksi lapsille, naisille, miehille jne.
Kun olet luonut joululahjainspiraatiosivuja eri kohderyhmille, voit mainostaa niitä somessa sekä maksullisen mainonnan avulla. Esimerkiksi Facebookissa on mahdollista luoda mainoksia, jotka esittelevät tietyn katalogin tuotteita. Voit mainostaa esimerkiksi naisten lahjaideoita erilaisille miesten ja naisten kohderyhmille.
Joululahjakatalogien avulla helpotat kuluttajien elämää tarjoamalla valmiita lahjaideoita, ja saat samalla lisää tilauksia verkkokauppaasi.
3. Hyödynnä jouluista grafiikkaa verkkokaupassa ja mainonnassa
Verkkokaupan ulkoasu on hyvä päivittää jouluiseksi ennen kampanjoinnin aloittamista. Mikäli verkkokaupan ulkoasu on miellyttävä ja tunnelmallinen, se houkuttelee kuluttajia viettämään enemmän aikaa tarjouksia selaten. Tällöin joulunajan ostamisesta tulee miellyttävä kokemus, joka myös tuo enemmän kauppaa aikaiseksi.
Etusivulla tulisi heti käydä ilmi, mitä tarjouksia verkkokaupassa on meneillään. Etusivulla on myös hyvä olla linkit erityisille kategoriasivuille, joissa eri kohderyhmien joululahjoja mainostetaan. Selkeä kategorisointi tekee joululahjojen ostamisesta helpon ja miellyttävän kokemuksen.
Jouluista grafiikkaa kannattaa hyödyntää myös mainonnassa. Jouluisella ulkoasulla herättelet kuluttajat lahjaostoksille jo hyvissä ajoin ennen joulua.
4. Mainosta joulukampanjan viimeistä mahdollista tilauspäivää
Selvitä viimeinen päivä, johon mennessä tilatut tuotteet ehtivät kuluttajille varmasti ennen joulua. Mainosta tätä päivämäärää etusivulla, tuotesivulla, somessa sekä mainoksissa.
Pienen aikapaineen johdosta kuluttajat saattavat kiirehtiä ostosten tekemistä. Viimeisen tilauspäivän johdosta heidän ei myöskään tarvitse murehtia, ennättävätkö tilatut joululahjat varmasti saapua ajallaan.
5. Hyödynnä aiempien vuosien dataa joulukampanjoinnissa
Millaiset tuotteet ovat myyneet erityisen hyvin edellisinä vuosina joulua edeltävinä viikkoina? Joulunajan mainontaa toteuttaessa on erityisen tärkeää huolehtia suosituimpien tuotteiden riittävyydestä.
Valtaosa markkinointibudjetista kannattaa myös panostaa näiden suosituimpien tuotteiden markkinointiin, sillä jos ne myyvät muutenkin hyvin tähän aikaan vuodesta, pienen mainosrahan siivittämänä ne todennäköisesti myyvät vieläkin paremmin.
Olennaista on myös tutkia, millaisia tuloksia eri kanavien markkinointi on aiemmin tuonut tullessaan. Onko viime jouluna suurin osa tuloksista tullut esimerkiksi Facebookin, Googlen tai sähköpostimainonnan kautta? Jos jokin on toiminut hyvin aiemmin, kannattaa sitä kokeilla uudestaan tänäkin vuonna.
6. Päivitä jouluun liittyvät hakusanat Google Adsiin
Toteuta hakusanatutkimus ja huolehdi, että näyt Googlen hakusanamainoksissa sopivilla, jouluisilla hakusanoilla.
Hyödynnä Googlen hakusanamainoksissa mainoksen lisäosia, ja lisää infoa esimerkiksi joulukampanjan alennusmyynneistä ja valmiista lahjaideoista. Korosta myös sitä, että X päivään mennessä tilatut lahjat ehtivät saapua perille ennen joulua. Huolehdi, että tarjoushinnat päivittyvät myös Google Shopping-kampanjaasi.
Joulunajan mainoskilpailun myötä klikkihinnat tulevat nousemaan, joten pidä huolta, että mainosbudjetti riittää sekä hakusanamainonnan että shoppingin puolella. Seuraa Google Ads-kampanjoiden tehoa aktiivisesti ja tee muutoksia tarvittaessa.
7. Mainosta lahjakortteja helppona lahjaideana
Jokaisen verkkokaupan tulisi tarjota mahdollisuus lahjakorttien ostamiseen. Lahjakortti on todella helppo ja mieluisa joululahja, ja niiden saatavuutta kannattaa korostaa joulunajan mainonnassa.
Huolehdi siitä, että lahjakortit on helppo löytää verkkokaupasta - nosta lahjakorttien oston mahdollisuus mielellään näkyvään kohtaan etusivulle.
Lahjakortteja kannattaa mainostaa vielä aivan joulua edeltävinä päivinä viime hetken lahjaideana lahjoja etsiville Matti Myöhäisille.
8. Tarjoa mahdollisuus lahjojen paketointiin
Yksi toimiva erottautumiskeino on tarjota kuluttajille mahdollisuus ostaa tuote valmiiksi paketoituna. Tällä tavoin vähennät kuluttajien vaivannäköä ja voit houkutella lisää helppoutta arvostavia asiakkaita verkkokauppaasi.
Lahjojen paketointia kannattaa tosin tarjota vain silloin, jos omat resurssit riittävät oikeasti laadukkaan paketoinnin toteuttamiseen. Koska palvelusta maksetaan extraa, tulee paketoinnin ylittää kuluttajan odotukset.
9. Myy yhteensopivia lahjatuotteita valmiina paketteina
Yhteensopivia tuotteita kannattaa niputtaa yhteen helpoiksi lahjavaihtoehdoiksi. Mikäli esimerkiksi myyt teetä, voit luoda lahjapakkauksia, joissa on mukana kaunis teekannu sekä kahta eri teelaatua.
Tällä tavoin saat myytyä useampia tuotteita kerralla valmiina pakkauksina, ja tarjoat kuluttajille helppoja lahjaideoita. Tutkimusten mukaan kun yhteensopivia tuotteita niputetaan yhteen, niiden koettu kokonaisarvo nousee.
Valmiita tuotepakkauksia luodessa kannattaa kiinnittää huomiota paketin esteettisyyteen. Pakkauksen tulee olla jouluinen ja kaunis, jotta asiakkaat haluavat ostaa sen ystävilleen.
Valmiille lahjapakkauksille voi luoda oman tuotekategoriasivun verkkokauppaan ja mainostaa sivua etusivulla, jotta valmiit joululahjapakkaukset on helppo löytää valikoimasta.
10. Tarjoa ilmainen joululahja kaupanpäällisenä
Voit heittää joululahjakampanjaan pienen porkkanan kaupan päälle, ja tarjota oston tehneille asiakkaille ilmaisen tuotteen kaupanpäällisenä. Voit korostaa mainonnassa esimerkiksi sitä, että jos ostaa lahjan läheiselle, niin saa ilmaisen yllätyksen myös itselleen.
Ilmaisen lahjan ei tarvitse olla suuri tai kallis - esimerkiksi tuoksukynttilä voi toimia mukavana ostoon kannustavana kaupanpäällisenä.
11. Joulun jälkeiset markkinointitoimet
Älä unohda joulunjälkeistä aikaa. Ihmiset ovat joulun jälkeen kotona viettämässä aikaa rentoutuneena, ja selaamassa kiireettömänä puhelimiaan. Voit luoda joulunjälkeisen “Jäitkö ilman toivomaasi joululahjaa” -kampanjan, jossa mainostat sellaisia tuotteita, joiden toivot liikkuvan pois verkkokaupastasi.
Joulunjälkeisessä kampanjoinnissa voi joko hyödyntää pientä alennusta, tai mainostaa normaalihintaisia ja suosittuja tuotteita “osta joululahja itsellesi” -kulmalla.
Joulun jälkeen on myös tärkeää kerätä talteen kertynyt mainosdata, jotta sitä voidaan hyödyntää jälleen seuraavan vuoden kampanjoinnissa. Mikä toimi ja mikä ei toiminut niin hyvin? Mitkä olivat suosituimmat joululahjatuotteet tänä vuonna?
Kun olet perillä tämän vuoden tuloksista, voit suunnitella ensi vuoden kampanjasta entistä paremman.