facebook-mainonnan virheet

5 kallista Facebook mainonnan virhettä – älä tee näin!

Facebook-mainonnassa on helppo tehdä virheitä, jotka maksavat paljon rahaa pitkässä juoksussa. Tässä artikkelissa esittelemme 5 yleistä virhettä, joita kannattaa välttää Facebook-mainonnassa. Lue eteenpäin!

1. Älä sulje aiempia asiakkaita pois kohdennuksesta

Kun luot kohderyhmän Facebookissa, lähtökohtaisesti sinun ei kannata rajata pois ihmisiä, jotka ovat ostaneet tuotteitasi aiemmin, ellei kyseessä ole puhtaasti uusasiakashankintaan tähtäävä mainonta. Yleensä ne ihmiset, jotka ovat ostaneet sinulta aiemmin, ovat todennäköisemmin valmiimpia ostamaan sinulta uudestaan kuin täysin uudet asiakkaat.

Vaikka joku olisi ostanut tuotteitasi aiemmin, hän harvemmin aktiivisesti ajattelee brändiäsi tai tuotteitasi päivittäin. Tämän vuoksi mainontaa kannattaa suunnata myös vanhoille asiakkaille, jotta muistutat heitä brändisi olemassaolosta ja voit houkutella heidät selaamaan muitakin tuotteitasi.

Tämä sääntö pätee myös silloin, jos kyseiset asiakkaat ovat sähköpostilistallasi. Älä turvaudu pelkkään sähköpostimarkkinointiin. Aiemmin ostaneiden asiakkaiden kohderyhmät ovat Facebookissa lähtökohtaisesti melko pieniä, joten et joudu maksamaan paljoakaan ylimääräistä sisällyttämällä aiemmin ostaneet ihmiset kohderyhmääsi.

Tosin, jos haluat rajata hieman kohdeyleisöäsi, joskus voi olla perusteltua rajata pois esimerkiksi asiakkaat, jotka ovat ostaneet sinulta tietyn aikamääreen sisällä. Voit rajata pois esimerkiksi ihmiset, jotka ovat ostaneet sinulta viimeisen 30 päivän sisällä, sillä nämä ihmiset eivät välttämättä ole vielä valmiita ostamaan sinulta heti uudestaan.

Älä kuitenkaan rajaa pois kaikkia aiemmin ostaneita asiakkaita kaikista kampanjoistasi, ja ole maltillinen rajausten kanssa.

2. Älä rupea villiksi maantieteellisen rajauksen kanssa

Suomi on pieni maa. Lähtökohtaisesti ei ole järkevää rajata mainontaa juurikaan maantieteellisen sijainnin perusteella, ellet ole täysin varma, että 100% kohderyhmästäsi asuu esimerkiksi Helsingissä.

Facebook toimii parhaiten silloin, kun sen algoritmille antaa enemmän valtaa päätöksenteossa. Liika kohderyhmän rajaaminen on ainoastaan mainostajan omaa arvailua siitä, mikä kohderyhmä on hyvä ja mikä ei. Facebook sen sijaan hyödyntää algoritmia parhaan kohderyhmän löytämisessä, ja mitä enemmän valinnanvaraa algoritmille antaa, sitä paremmin se toimii.

Lähtökohtaisesti Facebookissa isompi kohderyhmä on aina parempi. Facebookin omien suositusten mukaan optimikoko kohderyhmälle on 500 000 – 1 000 000 henkilöä, mikä on Suomessa monesti vaikeaa saavuttaa. Älä rajaa kohderyhmää turhaan maantieteellisillä rajauksilla, sillä oikeasti ostajia voi löytyä mistä päin Suomea tahansa.

Poikkeus tähän suositukseen on toki se, jos mainostat paikallista yritystä, joka ei toimita tuotteita muihin kaupunkeihin. Tällöin sinun kannattaa tietenkin mainostaa ainoastaan lähialueiden kuluttajille. Muussa tapauksessa käytä lähtökohtaisesti aina koko Suomea kohdennuksessa. 

3. Älä unohda IOS-muutosten vaikutusta mainontaan

IOS-muutosten myötä Facebook-mainonnasta on tullut aiempaa haastavampaa. Applen käyttäjät voivat nykyään valita, haluavatko he antaa Facebookille luvan seurata käyttäytymistään verkossa vai eivät.

Mikäli lupaa ei heru, Facebook saa aiempaa heikommin kiinni dataa käyttäjän kiinnostuksen kohteista ja verkkokäyttäytymisestä. Tämän vuoksi esimerkiksi kiinnostuksen kohteisiin perustuvat kohderyhmät eivät ole yhtä tarkkoja kuin aiemmin.

Jotta mainonnasta saa kaiken tehon irti jatkossakin, hyödynnä enemmän dataan perustuvia kohdennuksia, kuten asiakkaiden yhteystietoja kohderyhmien luomisessa. Lisäksi, uudelleenmarkkinointiyleisöjen rakentamisessa kannattaa hyödyntää enemmän Facebookin sovelluksessa tapahtuneita toimintoja.

Mikäli esimerkiksi luo ensiksi videomainoksen suurelle kohderyhmälle, ja myöhemmin näytät uuden mainoksen ihmisille, jotka katsoivat videotasi 10 sekuntia, Facebook saa paremmin kiinni käyttäjien toiminnasta, sillä videoiden katselu tapahtuu Facebookin omalla alustalla.

Samaan tapaan Facebook saa nykyään paremmin dataa kiinni esimerkiksi ihmisistä, jotka ovat selanneet Instant experience-mainostasi, kuin ihmisistä, jotka ovat vierailleet verkkosivuillasi.

Myös lookalike-yleisöjä kannattaa hyödyntää aiempaa enemmän, sillä kyseinen kohdennus antaa Facebookille enemmän valtaa oikeiden ihmisten löytämiseen.

Facebookin alustalla tapahtuvia kohdennuksia kannattaa siis jatkossa suosia aiempaa enemmän. 

4. Älä hyödynnä useampaa kiinnostuksen kohdetta yhdessä kohderyhmässä

Yhteen kohderyhmään on hyvä sisällyttää vain yksi kiinnostuksen kohde. Vain tällöin voit tietää, mikä kiinnostuksen kohde oikeasti tuo maksavia asiakkaita verkkokauppasi pariin.

Mikäli samassa kohderyhmässä on kiinnostuksen kohteina esimerkiksi koirat, kissat, urheilu ja ruoanlaitto, et voi tietää, mitkä kyseisistä kiinnostuksen kohteista ovat toimivia ja mitkä eivät. Tämän vuoksi laita aina yhteen kohderyhmään vain yksi kiinnostuksen kohde ja testaa, mikä kohdennus toimii parhaiten.

Lisäksi, mikäli hyödynnät esimerkiksi lookalike-kohdennusta, älä käytä lisäksi rajauksessa kiinnostuksen kohteita. Muutoin kehotat Facebookia etsimään ihmisiä jotka vastaavat lookalike-kohderyhmääsi JA pitävät esimerkiksi kissoista. Tällöin rajaat kohderyhmääsi turhaan. Tämän vuoksi älä yhdistä lookalike-kohdennusta ja kiinnostuksen kohteita samassa kohderyhmässä.

5. Älä rajaa reta-mainoksia liikaa

Reta-mainontaa eli uudelleenmarkkinointia kannattaa hyödyntää Facebook-mainonnassa niin paljon kuin mahdollista. Yksi yleinen virhe reta-mainontaan liittyen on kuitenkin se, että kohderyhmää rajataan liikaa.

Jos esimerkiksi mainostat verkkokaupan vierailijoille, tee kohderyhmästä ennemmin liian suuri kuin liian pieni. Esimerkiksi mainostamalla edellisille 120 päivän verkkokaupan vierailijoille luot isomman kohderyhmän, joista Facebook voi sitten poimia parhaiten ostavat kuluttajat, joille näyttää mainoksia.

Esimerkiksi mainostaessasi 120 päivän verkkosivuvierailijoille Facebook näyttää alkuun yleensä mainoksia ihmisille, jotka ovat vastikään vierailleet sivuillasi. Alkuun mainoksesi siis saattavat näkyä edellisen kolmen päivän vierailijoille, ja pikkuhiljaa ihmisille, joiden vierailuista on kulunut enemmän aikaa.

Joten vaikka hyödyntäisit suurtakin aikamäärettä, Facebook valitsee joka tapauksessa ensiksi parhaat mahdolliset ihmiset, joille mainostaa. Isomman kohderyhmän tapauksessa Facebookilla on kuitenkin varaa mainostaa myös ihmisille joiden vierailusta on kulunut enemmän aikaa, ja näistä ihmisistä saattaa löytyä ostavaa yleisöä. Älä siis rajaa kohderyhmää turhan kapeaksi.

Hyödyntäessäsi reta-yleisöä älä käytä samassa kohderyhmässä muita rajauksia. Älä siis rajaa lisäksi esimerkiksi iän, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden avulla. Jos hyödynnät verkkosivuvierailijoita ja kiinnostuksen kohteita, kehotat Facebookia etsimään ihmisiä jotka ovat vierailleet sivuillasi JA pitävät esimerkiksi koirista, ja näitä ihmisiä on luultavasti turhan vähän. Jätä siis turhat rajaukset pois.

Vaikka myisit tietylle sukupuolelle kohdennettuja tuotteita, kuten miesten jalkapallovarusteita, sisällytä reta-kohdeyleisöön silti myös naiset mukaan. Mikäli nainen on vieraillut verkkokaupassasi, hän saattaa etsiä esimerkiksi syntymäpäivälahjaa miehelleen, jolloin reta-mainonnan näkeminen saattaa saada hänet toteuttamaan oston. Älä siis rajaa reta-mainonnassa myöskään sukupuolen mukaan.

Facebook-mainonnan virheet pähkinänkuoressa

Facebook-mainonnan virheet liittyvät usein siihen, että Facebookin algoritmin toimintaa ei ymmärretä ja sitä rajoitetaan liikaa. Lähtökohtaisesti Facebook-mainonnassa kannattaa suosia suuria yleisökokoja ja antaa Facebookille valtaa valita, kelle näyttää mainostasi.

Applen IOS-muutokset tuovat omat haasteensa mainontaan, joten muutoksista kannattaa olla perillä ja ymmärtää, miten kukin kohdennustapa toimii nykypäivänä. Oikeaoppisella testaamisella ja mainonnan hiomisella Facebook-mainonnalla voidaan saada loistavia tuloksia aikaiseksi.

Kaipaatko apua mainonnan pyörittämiseen? Kysy lisää digimainonnan ammattilaisten toteuttamasta Facebook-mainonnasta!

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

  Joulunodotus on arvokasta aikaa verkkokauppiaalle, mutta myös kilpailu mainonnasta on kovaa. Hyvällä suunnittelulla ja aikaisin aloitetuilla markkinointitoimenpiteillä voit erottautua massasta ja houkutella kuluttajat joululahjaostoksille

Lue artikkeli →

Parempaa arkea digimarkkinointiin?