Vuonna 2019 Suomeen rantautunut Google Shopping-mainonta on tärkeä osa menestyvän verkkokaupan markkinointia. Nämä tuotekuvilla ja hinnalla varustetut mainokset ovat jatkuvasti todistaneet olevansa tehokkaampia kuin perinteiset Googlen klikattavat tekstimainokset hakutuloksissa. Tässä blogissa avaan Shoppingin merkitystä ja kerron 5 syytä tehdä Google Shopping-mainontaa.
Mitä on Google Shopping-mainonta?
Google Shopping-mainokset ovat tuotekuvilla ja -tiedoilla varustettuja mainoksia, jotka näkyvät kahdessa paikassa: Google ostokset-välilehdellä sekä hakutulosten yhteydessä kun käyttäjä etsii tuotetta tavallisella Google-haulla. Mainokset voivat näkyä myös Googlen kuvahaussa. Shopping-mainos sisältää tuotteen kuvan, hinnan, merkin, arvostelun ja kaupan jossa tuote on myynnissä.
Ostaja voi selata kätevästi eri kauppojen tarjoamia tuotteita suoraan Googlesta ja valita mieluisimman vaihtoehdon tarkempaan tarkasteluun. Näin myös turhien klikkien määrät pysyvät matalina, koska ostaja vertailee kauppojen tuotteita jo hakusivulla.
Google Shopping-mainonnan aloittaminen
Google Shopping-mainonnan aloittaminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatinee pientä perehtymistä aiheeseen. Suurin osa Googlen mainonnasta tehdään Google Adsissa, kuten myös Google Shopping, mutta sen aloittamiseen vaaditaan Google Merchant Center-alusta, eli Google Kauppiaskeskus.
Tämä johtuu siitä, että Google Ads ei taivu tuotetietojen hakemiseen suoraan verkkokaupasta. Sitä varten on Google Merchant Center, joka hakee tuotteiden kuvat, nimet, hinnat ja muut tiedot verkkokaupasta.
Google Merchant Centeria hallitaan olemassa olevalla Google-tilillä. Luonnollisesti kannattaa käyttää samaa tiliä mitä käytät Google Adsissa. Kirjauduttuasi Merchant Centeriin, sinun tulee vahvistaa verkkosivustosi Googlelle ja käydä linkittämässä Merchant Center ja Google Ads keskenään.
Tämän jälkeen luodaan tuotesyöte, jolla tuotetiedot ajetaan Merchant Centeriin. Jos tuotteita on vähän, voi ne ajaa Google Sheets-taulukon avulla “manuaalisesti”. Manuaalisuus on kuitenkin runsaasti aikaa vievä keino, koska tuotetiedot pitää myös päivittää manuaalisesti.
Toinen vaihtoehto tehdä tuotetietojen hakemisesta automaattista, mutta se vaatii jäsenneltyjä tietoja. Tätä kutsutaan dynaamiseksi tuoteluetteloki. Toisinsanoen Google hakee tuotetiedot suoraan sivustosi koodista. Tästä on äärimmäisen iso hyöty, sillä jos muutat tuotteesi hintaa, päivittyy se automaattisesti myös Google Shopping-mainoksiin. Näin sinun ei tarvitse käydä erikseen muuttamassa hintaa Google Merchant Centerissa.
Verkkokauppias hyötyy eniten Google Shopping-mainonnasta
Kansainvälisesti katsottuna Google Shopping-mainoksista on kehittynyt viime vuosien kannattava markkinointikanava monille yrityksille ja siitä on muodostumassa lähes välttämätön työkalu verkkokauppiaille.
Google Shopping on siitä erinomainen, että se hakee ja päivittää tuotetiedot automaattisesti verkkokaupasta. Toki Google Shoppingiin voi lisätä tuoteluettelon ilman verkkokauppaakin, mutta se vaatii sivuston ylläpitäjän apua.
Google teki huhtikuussa strategisen päätöksen tarjoamalla mahdollisuutta syöttää verkkokaupan tuotelistaus ilmaiseksi Google Shopping-tuloksiin. Eli vaikka et mainostaisi Googlessa lainkaan, voi sivustosi tuote näkyä kuvan ja hinnan kera Googlen hakutuloksissa - ilmaiseksi.
Periaatteessa voidaan sanoa, että Googlen hakukenttä toimii tulevaisuudessa verkkokauppasi tuotteiden hakukenttänä.
Tämä muutos otettiin käyttöön ensin Yhdysvalloissa ja muualle maailmaan se laajenee vuoden 2020 loppuun mennessä.
5 syytä tehdä Google Shopping-mainontaa
Olennainen tieto on, että Google Shopping -mainokset tuovat tuotteille paljon näkyvyyttä ja sitä kautta kasvua myyntiin. Jos et ole aivan varmaa sopivatko Google Shopping-mainokset yrityksesi markkinointistrategiaan, tutustu seuraaviin viiteen hyötyyn.
1. Google Shopping kasvattaa myyntiäsi
Oli yrityksesi toiminta tuoretta tai vakiintunempaa, tuotteidesi näkyminen hakukoneiden tulossivuilla todennäköisesti auttaa kasvattamaan myyntiä. Yleisön ei tarvitse tuntea yritystäsi tai tuotettasi löytääkseen sinut Googlen kautta, koska tuotteesi voivat näkyä aina, kun hakusanat vastaavat tuotteitasi.
Koska Google Shopping -mainokset varmistavat, että tuotteesi näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella, voit melko helposti ja kustannustehokkaasti laajentaa yrityksesi näkyvyyttä verkossa.
2. Google Shopping-mainokset konvertoivat jopa kolme kertaa paremmin kuin tekstipohjaiset mainokset
Ei ole yllätys, että yhä useammat verkkokauppiaat käyttävät enemmän markkinointibudjetistaan Google Shopping-mainoksiin kuin tekstimainoksiin.
Kuluttaja osoittaa korkeampaa ostoaikomusta, kun se klikkaa kuvamainosta tekstimainoksen sijaan. Kuvalla ja hinnalla varustettu mainos tuo kuluttajalle enemmän lisäarvoa. Tämän vuoksi Google Shopping-mainosten konversioprosentit ovat tavallisia tekstimainoksia korkeampia, jopa kolminkertaisia.
Yksi maksetun mainonnan tärkeimpiä mittareita on sijoitetun pääoman tuotto (ROI). Google Shopping-mainokset tuottavat suurempaa ROI-lukua, koska lähtökohtaisesti kaikki mainoseurosi kohdennetaan ihmisille, jotka etsivät tuotetta jota myyt.
3. Enemmän relevantteja liidejä
Google Shopping-mainos tarjoaa yksityiskohtaisempia tietoja tuotteesta kuin tekstimainos, jolloin käyttäjä saa enemmän arvoa mainoksesta. Tämän seurauksena käyttäjän kiinnostus on suurempaa hänen napsauttaessaan mainosta, jolloin voidaan puhua myös lämpimämmästä liidistä.
Google Shopping-mainoksesta ostaja saa sen verran informaatiota tuotteesta, että tuote on jo tuttu hänen saapuessaan verkkokauppaan. Mainoksen napsauttaminen vie asiakkaan suoraan tuotteeseen ja koska he tietävät mitä on odotettavissa, todennäköisyys ostokselle kasvaa.
Ostajat haluavat tehdä tietoon perustuvia ostopäätöksiä ja Google Shopping tarjoaa tietoa enemmän kuin tekstimainos. Sanonta “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pätee myös tässä yhteydessä.
Usein käyttäjä viettää ainakin pienen hetken sivulla (tuotteen lisääminen ostoskoriin jne.), sinulla on erinomainen mahdollisuus houkutella ostajia tutkimaan verkkokauppaasi laajemminkin ja sitouttaa asiakasta.
4. Google Shopping-palvelun hallinta on paljon helpompaa
Google Shopping-mainosten hallinta on yksinkertaista ja tekstimainoksista tuttua avainsanaprosessia ei ole. Avainsanojen tarjoamisen sijasta Google päättää, mitkä avainsanat ovat merkityksellisiä tuotetietosyötteesi perusteella. Lähetät vain tuotetietosi Googlelle, joka sovittaa kaikki avainsanat ja tuotteet automaattisesti.
Kun olet hyödyntänyt automaattista tuotelistausta, Google päivittää automaattisesti verkkokaupassa tekemäsi muutokset esimerkiksi hintoihin tai muhin tuotetietoihin.
5. Google hoitaa homman käytännössä puolestasi
Google Shopping-kampanjoissa mainoksesi voi näkyä useammin kuin kerran yhdessä kyselyssä. Esimerkiksi, jos myyt käytettyjä iPhone-älypuhelimia ja joku hakee haulla “Käytetty iPhone”, saattaa tuloksiin ilmestyä muitakin tuotteita joita myyt verkkokaupassasi kuten “Käytetty iPhone 8”, “Käytetty iPhone 9” ja “Käytetty iPhone 10”.
Google valitsee myös avainsanat, joiden avulla tuotteitasi näytetään. Saatat huomata että tuotteesi alkavat näkyä liittyvien avainsanojen kohdalla, joita et ehkä osaa arvata. Tarkkaa hakua ei tarvita ja Google osaa käyttää synonyymejä jatkuvasti fiksummin, joten haku melko joustava. Esimerkiksi haku "lenkkarit" voi näyttää pari tuotetta, joiden nimessä on sana "lenkkarit", mutta myös esimerkiksi "kengät".