Jotta verkkokauppa tuottaa tuloksia, vaatii se hyvän tuotteen ja toimivan teknisen puolen lisäksi muutakin. Listasin alle viisi kohtaa, jotka harvemmin tulevat esiin verkkokaupan myynnin kasvattamisessa.
1. Rakenna luottamusta
Neljä syytä miksi asiakas ei osta verkkokaupastasi:
- Asiakkaalla ei ole rahaa
- Asiakkaalla ei ole aikaa
- Asiakkaalla ei ole tarvetta
- Asiakas ei luota sinuun
Kolmeen ensimmäiseen et voi juuri vaikuttaa, mutta luottamukseen voit. Luottamus on äärimmäisen tärkeä asia johon kiinnitetään harvoin tarpeeksi huomiota.
Luottamukseen vaikuttaa hirveän moni asia ja ihmisillä luottamus rakentuu eri asioista. Toinen ihminen oppii luottamaan laadukkaiden kuvien perusteella ja toinen taas saattaa perustaa luottamuksensa verkkokaupan käyttökokemukseen.
Sisältösi on äärimmäisen keskeisessä asemassa luottamuksen rakentamista ajatellen. Riippuen tuotteiden tai palveluiden määrästä, laadukkaalla sisältömarkkinoinnilla on mahdollisuus kerätä luottamuspisteitä verkkokaupassa.
WooCommercella verkkokaupan sisältömarkkinointi on omaa luokkaansa, koska ohjelma integroituu saumattomasti maailman suosituimman sisällönhallintajärjestelmän WordPressin kanssa. Ne toimivat yhdessä ja erikseen ja sisällöntuotanto on erittäin sujuvaa.
Esimerkki:
Perustat verkkokaupan jossa aiot myydä uusia terveystuotteita, joita ei ole aiemmin myyty Suomessa. On sanomattakin selvää, että sinun pitää kasvattaa luottamusta yritystäsi ja uusia tuotteita kohtaan.
Et saa ihmisiä ostamaan tuotetta, ellet pysty kertomaan ihmisille miksi se ratkaisee heidän ongelmansa.
Laadukas sisältömarkkinointi on tässä kohtaa avainasemassa. WooCommercen ja WordPressin yhteistyöllä pystyt esimerkiksi kirjoittamaan blogia uusista tuotteistasi sekä niiden hyödyistä. Voit nostaa tuotekortteja verkkokaupasta mukaan blogiteksteihin ja päinvastoin, eli voit lisätä blogitekstit tuotesivuille.
Näillä keinoilla kasvatat:
a) Arvoa
b) Luottamusta
c) Myyntiä
Ajankohtaisilla ja säännöllisillä blogikirjoituksilla tuot myös ilmi, että yrityksesi on olemassa ja ajantasalla. Viimeksi kolme vuotta sitten päivitetty blogi ei hirveästi herätä luottamusta yritystä kohtaan.
Lisäksi voit kasvattaa verkkokauppasi luottamusta hyödyntämällä WooCommercen lukemattomia teemoja, joilla pystyt tarjoamaan laadukkaan oloisen verkkokaupan. Hyvä käyttökokemus on avainasemassa luottamuksen rakentamisessa.
2. Tarjoa arvoa
Kuvitellaan, että verkkokauppasi myy erittäin laadukkaita tuotteita. Laadusta johtuen tuotteilla on myös korkeampi hinta, joten asiakas tyypillisesti harkitsee ostamista kauemmin.
Asiakas haluaa todennäköisesti tehdä vertailua ja lukea arvosteluja ennen ostopäätöksen tekoa.
Kumpi seuraavista esimerkeistä sinun mielestäsi todennäköisemmin johtaa kauppaan?
Käytetään esimerkkituotteena vaikkapa laadukasta, 999,00 euroa maksavaa maastopyörää.
Esimerkki 1:
Maastopyörästä on tarjolla hinnan ja muiden ehtojen lisäksi:
- 2 kuvaa
- Lyhyt kuvailuteksti
- Tekniset tiedot.
Esimerkki 2:
Maastopyörästä on tarjolla hinnan ja muiden ehtojen lisäksi
- Yli 10 laadukasta kuvaa eri ympäristöissä, kuten siellä missä pyörää oikeasti käytetään.
- Ammattilaisen tekemä tuotearvostelu videona ja tekstinä
- Arvosteluja muilta tuotteen ostaneilta (hanki arvosteluja esimerkiksi alekoodien avulla)
- Mahdollisimman laaja ja selkokielinen kuvailuteksti, josta ei jää mitään epäselvää mihin ja kenelle pyörä soveltuu parhaiten
- Kaikki tekniset tiedot, mitat ja muu olennainen materiaali
Uskon, että ostaisit esimerkki 2:lta koska se tarjoaa huomattavasti enemmän arvoa sinulle.
WooCommercella arvon luominen verkkokaupassa on yhtä sujuvaa kuin aiemmin mainittu luottamuksen rakentaminen. Eli arvon luominen pohjautuu laadukkaaseen sisältöön, jota WooCommercella on helppo tuottaa. Lisäksi tuotekuvien ja -tietojen lisääminen on helppoa.
Kattavat tuotearvostelut ovat elintärkeitä tuloksekkaan verkkokaupan kannalta. Ne tarjoavat sekä arvoa että kasvattavat luottausta. Esimerkiksi voit lähettää tuotteen ostaneelle asiakkaalle automatisoidun sähköpostin tuotearvostelun toivossa. Tuotearvostelu lisätään usein automaattisesti sivustolle, mutta WooCommerce tarjoaa mahdollisuuden hyväksyä arvostelu ennen sen näkymistä verkkokaupassa.
3. Tee ostamisesta helppoa
Verkkokauppasi saavuttaa todennäköisesti enemmän haluttuja konversioita, kun se on tehty mahdollisimman helpoksi. Jätä kaikki turha pois verkkokaupastasi ja keskity siihen mikä on tärkeintä eli myyminen.
Jos verkkokaupassasi on paljon tuotteita, tee niiden suodattamisesta helppoa. Tee tuotteiden löytäminen potentiaalisille asiakkaille mahdollisimman helpoksi ja sujuvaksi.
- Älä pakota asiakkaita täyttämään suuria määriä erilaisia kenttiä, vaan pyydä ainoastaan olennainen ja lainmukainen tieto. Koska ihmiset ovat verkossa tänä päivänä niin kärsimättömiä, jää ostokset todennäköisesti tekemättä jos hukutat heidät turhiin vaiheisiin ostoputkella.
- Tee ostamisesta mahdollisimman vähän aikaa vievää. Jos asiakas on uusi, tarjoa mahdollisuutta rekisteröityä esimerkiksi Facebookin tai Googlen avulla. Toinen hyvä vaihtoehto on tarjota mahdollisuutta ostaa tuote rekisteröitymättä lainkaan.
- WooCommerce on myös käyttäjäystävällinen verkkokauppa-alusta, koska sillä on mahdollisuus rakentaa erinomaisella käyttökokemuksella varustettuja verkkokauppoja. Etenkin WooCommercen tuotesuodatustyökalut ovat todella hyviä.
4. Älä anna asiakkaan epäröidä
Kestääköhän tämä käytössäni? Onkohan tässä hinta-laatusuhde kohdallaan? Mitä jos tuote onkin väärän kokoinen? Nämä ovat hyvin perinteisiä kysymyksiä verkkokauppoja selaavilta ihmisiltä.
Poista kaikki mahdollinen epäröinti niin hyvin kuin mahdollista.
Esimerkkejä hyvistä keinoista:
- Tietyn aikajakson ilmainen kokeilu
- Ilmainen toimitus ja ilmainen palautus
- Tarpeeksi pitkä takuu
- Jos ei ole tyytyväinen - rahat takaisin
Keinojen toimivuus riippuu aina hieman toimialasta, tuotteesta ja palvelusta. Parhaat keinot löytyvät testaamalla ja kokeilemalla eri variaatioita.
5. Poista häiriötekijät
Kun asiakas napsauttaa tuotteen ostoskoriin ja siirtyy kassalle, täytyy tieltä poistaa kaikki häiriötekijät, jotta asiakas maksaa tuotteen. Älä anna asiakkaalle mahdollisuutta poistua sivulta, vaan pyri viemään häntä suoraviivaisesti eteenpäin ostoprosessissa.
- Älä näytä alekoodi- tai kuponkikenttiä enää kassalla, koska asiakas saattaa poistua Googleen etsimään alekoodia. Kysy alekoodia mahdollisimman alkuvaiheessa ostoprosessia.
- Poista kassanäkymästä esimerkiksi päävalikko, jotta asiakas ei turhaan lähde selaamaan uusia tuotteita, jolloin riskinä on että asiakas ei enää palaa takaisin kassalle. Päävalikon tilalle voi lisätä esimerkiksi ostopolun vaiheet.
- Älä nosta enää uusia “saatat pitää myös näistä” -tuotteita tarjolle, koska sekin saattaa ajaa ostajan pois kassalta. Toki se voi myös tuoda lisämyyntiä, mutta sopivia tuotteita voi tarjota esimerkiksi myös maksutapahtuman jälkeen.