Tässä artikkelissa esittelemme 6 kustannustehokasta tapaa, joilla voit pyrkiä lisäämään vaateverkkokauppasi myyntiä vuonna 2022. Lue siis eteenpäin!
1. Videoiden hyödyntäminen vaateverkkokaupan mainonnassa
Videoiden merkitys verkkokaupan liiketoiminnan kasvattamisessa on nykypäivänä valtava - erityisesti nyt, kun TikTok-mainonta kasvattaa suosiotaan jatkuvasti. Kuluttajat ovat yhä kasvavissa määrin siirtymässä kuluttamaan videoita enemmän kuin perinteistä kuvasisältöä. Tämä avaa mainostajille loistavan tilaisuuden esitellä brändiä ja tuotteita kuluttajiin vetoavalla tavalla.
Videomainonta sosiaalisessa mediassa
Videomainonta sosiaalisen median kanavissa on loistava tapa esitellä tuotteita tehokkaasti, informatiivisesti ja visuaalisella tavalla. Paras uutinen videomainonnassa on se, että esimerkiksi TikTok-videomainosten tuoma liikenne on huomattavasti muuta sosiaalisen median mainonnan liikennettä halvempaa. Tehokkaan videomainonnan avulla voit siis houkutella kuluttajia verkkokauppaasi murto-osalla aiemmista markkinointikustannuksista.
TikTokin lisäksi videomainontaa on mahdollista näyttää esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa. Videoita kannattaa ehdottomasti hyödyntää digitaalisessa mainonnassa.
Tuote-esittelyvideot
Tuote-esittelyvideoissa tuotetta usein kuvataan läheltä ja sen uniikkeja ominaisuuksia esitellään katselijalle. Vaateverkkokaupassa tuote-esittelyvideot ovat loistava tapa esitellä tuoteuutuuksia sekä parhaiten myyviä tuotteita. Videoesittelyn kautta kuluttaja saa tuotteesta paljon selkeämmän kuvan, kuin pelkän tuotekuvan perusteella.
Tuote-esittelyvideoita kannattaa hyödyntää verkkokaupan tuote- ja etusivuilla, sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median mainonnassa sekä erilaisten vaikuttajayhteistöiden kautta. Vaikuttajayhteistyö on loistava tapa saada kuluttajiin vetoavaa videosisältöä tuotteista erityisesti silloin, kun oma aika ei riitä tuote-esittelyiden kuvaamiseen.
Asiakasarviot videomuodossa
Asiakasarvioita kannattaa esitellä verkkokaupassa, sillä ne lisäävät tutkitusti todennäköisyyttä sille, että kuluttaja päätyy ostamaan tuotteen. Videot lisäävät asiakasarvioiden autenttisuutta ja laadukkuutta, ja siksi niitä kannattaa pyrkiä keräämään ja esittelemään verkkokaupan tuotesivuilla sekä sosiaalisen median mainonnassa.
Videoarvioiden kerääminen on tekstimuotoisten asiakasarvioiden keräämistä vaikeampaa, joten niiden keräämiseen tulee käyttää hieman enemmän ajatusta. Kokeile esimerkiksi luoda verkkokauppaasi kampanja, jossa laadukkaan videoarvion luoneille kuluttajille annetaan palkkioksi tuotelahja tai tuntuva alennus verkkokauppaan. Muista kysyä samalla lupa videoiden näyttämiseen verkkokaupassa sekä sen mainonnassa.
Myös asiakasarvioiden keräämisessä kannattaa hyödyntää vaikuttajia - voit aloittaa vaikuttajayhteistyön, jossa vaikuttajan tehtävänä on arvioida eri tuotteita verkkokaupastasi, ja kuvata rehellinen mielipide tuotteesta videolle.
2. Personalisoitu sähköpostimarkkinointi
Iso osa verkkokaupan tuotosta tehdään sähköpostimarkkinoinnin avulla, sillä se on hyvin kustannustehokas tapa saada myyntiä aikaiseksi. Sähköpostimarkkinointi kannattaa automatisoida ja personalisoida parhaiden tulosten saamiseksi. Sähköpostilistan keräämisessä kannattaa hyödyntää esimerkiksi -10% alennuskoodia, jonka asiakas saa vastineeksi listalle liittymisestä.
Muista, että aidosti laadukas sähköpostimarkkinointi vaatii sen, että viestien vastaanottajat segmentoidaan eri kategorioihin. Älä siis lähetä kaikkia viestejä kaikille asiakkaille, vaan jaa asiakkaat eri ryhmiin. Yksinkertaisimmillaan jakona voi toimia esimerkiksi naisten vaatteista kiinnostuneet ja miesten vaatteista kiinnostuneet kuluttajat.
Sähköpostit tuoteuutuuksista
Lähetä sähköpostilistalaisille sisältöä heitä kiinnostavista tuoteuutuuksista sitä mukaan, kun niitä saapuu verkkokauppaan. Tällä tavoin pysyt vanhojen asiakkaiden mielessä, ja houkuttelet heidät tasaiseen tahtiin takaisin verkkokauppasi tuotteiden pariin.
Sähköpostit alennuskampanjoista
Alennuskampanjoita kannattaa mainostaa sähköpostien avulla, sillä erityisesti tuntuvat alennukset herättävät usein vanhojen fanien mielenkiinnon.
Mikäli verkkokauppaasi on mahdollista kirjautua sisään rekisteröityneenä käyttäjänä, voit viedä alennuskampanjoiden personalisoinnin astetta pidemmälle. Esimerkiksi Zalandon sähköpostimainonnassa hyödynnetään rekisteröityneiden asiakkaiden tarjoamia tietoja. Zalandon asiakkaana voit saada viestejä esimerkiksi silloin, kun verkkokaupassa “tykkäämäsi” tuote on alennuksessa.
Sähköpostit käyttäjiä kiinnostavista tuotteista
Myös yksittäisistä tuotteista kannattaa lähettää sähköposteja asiakkaille. Kokeile lähettää käyttäjille viestejä tuotteista, jotka todennäköisemmin kiinnostaisivat heitä.
Tuotesuosituksissa kannattaa hyödyntää erilaisia verkkokaupan algoritmeja. Vaihtoehtoisesti voit tutkia dataa siitä, minkälaisia tuotteita samankaltaiset asiakkaat ovat aiemmin ostaneet, ja luoda suosituksia tämän tiedon pohjalta.
3. Sesonkikampanjoiden suunnittelu etukäteen
Erityisesti muodin alalla erilaisiin juhlapyhiin sijoittuvat mainoskampanjat ovat tavallisesti kaikkein menestyksekkäimpiä. Black friday, joulu, uusivuosi, pääsiäinen, juhannus, isänpäivä, äitienpäivä ja moni muu juhlapyhä tarjoaa mahdollisuuden tehokkaiden alennuskampanjoiden toteuttamiselle.
Jotta sesonkikampanjoilla saadaan maksimaalinen tuotto aikaiseksi, tulee suunnittelu aloittaa jo hyvissä ajoin ennen H-hetkeä. Esimerkiksi Black Friday -kampanjointi kannattaa aloittaa jo syyskuussa, ja joulukampanjointi kannattaa aloittaa jo mahdollisimman pian Black Fridayn jälkeen.
Tehokkaan sesonkikampanjoinnin avuksi kannattaa luoda markkinoinnin vuosikello. Vuosikelloa seuraamalla olet aina ajantasalla siitä, mitä milloinkin pitäisi olla tekemässä tulevien kampanjoiden suhteen.
4. Vaatteiden uudelleenmarkkinointi eri kanavissa
Uudelleenmarkkinointi on yksi tehokkaimmista digimarkkinoinnin keinoista tehdä tuottoa verkkokaupalle. Uudelleenmarkkinointi tarkoittaa sitä, että käyttäjälle mainostetaan tuotteita, joita hän on aiemmin katsellut tai lisännyt ostoskoriinsa, mutta joita hän ei ole vielä ostanut.
Sähköpostit ostoskorin hylkääjille
Aseta automaattinen sähköpostiviesti lähtemään käyttäjille, jotka ovat lisänneet tuotteita ostoskoriin, mutta eivät ole suorittaneet ostoa loppuun. Tällä tavalla voit lisätä todennäköisyyttä sille, että asiakas palaa suorittamaan oston loppuun.
Esimerkiksi merinovillavaatteita myyvä North Outdoor hyödyntää kyseistä taktiikkaa onnistuneesti sähköpostimarkkinoinnissaan.
Facebook- ja Instagram-uudelleenmarkkinointi
Uudelleenmarkkinointia voi toteuttaa Facebookissa ja Instagramissa esimerkiksi karusellimainoksena. Tällöin käyttäjä näkee mainoksen, jossa on useampi hänen aiemmin selaamansa tuote vierekkäin. Käyttäjä voi selata tätä “karusellia” eteenpäin, ja yksittäistä tuotetta klikkaamalla palata takaisin verkkokauppaan suorittamaan oston loppuun.
Facebook-karusellimainos on mahdollista asettaa näkymään käyttäjälle automaattisesti hänen aiemmin katselemiensa tuotteiden pohjalta. Uudelleenmarkkinointia voi näyttää myös esimerkiksi Facebook-käyttäytymisen (postausten tykkäämiset, videoiden katselut jne) ja yrityksen keräämien omien asiakaslistojen perusteella.
Facebook ja Instagram ovat sähköpostimarkkinoinnin ohella tehokkaimpia kanavia uudelleenmarkkinoinnin toteuttamiseen.
TikTok-uudelleenmarkkinointi
Myös TikTokissa on mahdollista toteuttaa uudelleenmarkkinointia. TikTok-uudelleenmarkkinointia voi toteuttaa esimerkiksi verkkosivuvierailijoille, asiakaslistojen perusteella tai TikTokin alustalla tapahtuneen sitoutuneisuuden perusteella.
Google-uudelleenmarkkinointi
Uudelleenmarkkinointia voi toteuttaa myös Googlessa esimerkiksi Display-mainonnan avulla. Tällöin mainokset tulevat näkyville erilaisilla partnerisivustoilla sivun reunassa näkyvillä mainospaikoilla.
5. Vaateverkkokaupan personalisoitu näkymä
Vaateverkkokaupan näkymää on mahdollista personalisoida tehokkaasti erilaisten tuotesuosittelu algoritmien avulla. Suosittelualgoritmi kerää tietoa käyttäjää kiinnostavista tuotteista, ja pyrkii nostamaan kategoriasivujen ylälaitaan sellaisia tuotteita, joista käyttäjä todennäköisimmin kiinnostuu.
Tuotesuosittelu algoritmien avulla käyttäjä löytää helpommin häntä kiinnostavia tuotteita, mikä voi näkyä suoraan verkkokaupan myynnin kasvamisena sekä asiakkaan verkkokaupassa käyttämän ajan lisääntymisenä.
Tuotesuosituksia voidaan kategoriasivujen lisäksi tarjota myös muissa osissa verkkokauppaa. Esimerkiksi Zalando hyödyntää tuotesuosituksia tehokkaasti tuotesivujen alalaidassa sekä ostoskorin näkymässä. Tällä tavoin käyttäjää voidaan houkutella lisäämään lisää tuotteita tilaukseensa.
Zalandon samankaltaiset tuotteet -tuotesuositus
Zalandon lisämyyntiin tähtäävä tuotesuositus
Tuotesuosittelu algoritmi voi tarjota lisäksi etusivulla käyttäjälle tätä mahdollisesti kiinnostavia tuoteuutuuksia tai alennuksessa olevia tuotteita. Personalisoitu näkymä tekee ostamisesta vaivattoman ja kiinnostavan kokemuksen kuluttajalle.
6. Brändin mukainen ulkonäkö kaikissa kanavissa
On tärkeää, että brändin ulkonäkö on yhtenäinen eri kanavissa. Verkkokaupan, Instagramin, Facebookin, TikTokin, ländäreiden ja sähköpostiviestien tulisi seurata samoja fontteja ja värejä sekä äänensävyä, jolla asiakasta puhutellaan.
Yhtenäisen brändin ulkonäön avulla kuluttaja tunnistaa brändisi nähdessään nopean postauksen tai mainoksen edes vilaukselta. Tällä tavalla muistutat kuluttajaa verkkokauppasi olemassaolosta ja siten vakiinnutat verkkokauppasi asemaa.
Yhtenäinen ulkonäkö kannattaa huomioida erityisesti silloin, kun teet yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Huolehdi, että vaikuttajien luoma sisältö on linjassa oman sisältösi kanssa, niin saat parempia tuloksia aikaiseksi.
Vaateverkkokaupan kasvattaminen pähkinänkuoressa
Vaateverkkokaupan kasvattaminen vie aikaa, mutta järkevällä markkinoinnilla on mahdollista tehdä nopeita parannuksia myynnin lisäämiseksi. Tässä artikkelissa esittelimme keinoja, joilla on mahdollista lisätä vaatteiden myyntiä suhteellisen nopeallakin tahdilla.
Pitkäaikaisempi kasvu vaatii digitaalisen mainonnan lisäksi investointeja muun muassa logistiikkaan, kustannusrakenteen hiomiseen, asiakaspalveluun, monikanavaiseen markkinointiin, luottamuksen rakentamiseen ja uusasiakashankintaan.
Mikäli vaateverkkokaupan kasvattamisen kokonaiskuva kiinnostaa, lue myös artikkelimme verkkokaupan kasvun pilarit sekä syyt, jotka voivat hidastaa verkkokaupan myyntiä.
Mikäli haluat kasvattaa verkkokauppaa Sloganin kanssa digitaalisen mainonnan keinoin, ota meihin yhteyttä!