7 tehokasta tapaa automatisoida verkkokaupan markkinointia

7 tehokasta tapaa automatisoida verkkokaupan markkinointia

Markkinoinnin automaation avulla on mahdollista lisätä verkkokaupan myyntiä sekä vähentää markkinointitoimenpiteisiin kuluvia työtunteja. Kuinka verkkokaupan markkinointia voi automatisoida tehokkaasti? 

Lue 7 vinkkiä verkkokaupan automaation toteuttamiseen!

Mitä on markkinoinnin automaatio? 

Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan erilaisia järjestelmiä sekä teknologiaa, joiden avulla voidaan automatisoida markkinoinnin työtehtäviä. Automaation avulla on mahdollista esimerkiksi asettaa tietyt viestit lähtemään automaattisesti oikeille asiakkaille oikeaan aikaan.

Markkinoinnin automaation avulla voidaan säästää rutkasti rutiinihommiin kuluvia työtunteja. Markkinoinnin automaatio yhdistetään usein B2B-myyntiin, mutta automaatiosta on apua myös verkkokaupan pyörittämisessä. Seuraavaksi käymme läpi 7 keinoa automaation hyödyntämiseen verkkokaupassa.

1. Hylättyjen ostoskorien pelastaminen automaation avulla

Asiakkaat keskeyttävät ostosten tekemisen monista syistä – eikä oston keskeytyminen läheskään aina tarkoita sitä, etteikö asiakas haluaisi ostaa katselemaansa tuotetta. Osto voi keskeytyä esimerkiksi äkillisen kiireen tai huonon nettiyhteyden vuoksi, tai vaikkapa siksi, että asiakas haluaa jättää oston tekemisen seuraavaan palkkapäivään.

Baymardin mukaan jopa 70% asiakkaista hylkää ostoskorinsa verkkokaupassa. Tämä tarkoittaa monille verkkokaupoille jopa satojen tuhansien eurojen vuosittaisia tappioita. Markkinoinnin automaation avulla on mahdollista pelastaa ainakin osa näistä hylätyistä ostoskoreista. 

Markkinoinnin automaatiotyökalujen avulla on mahdollista luoda sähköpostiautomaatioita, jotka lähtevät automaattisesti ostoskorin hylänneille asiakkaille itse määrittelemäsi ajan jälkeen. Automaatiotyökalujen avulla on myös mahdollista luoda usean sähköpostiviestin sarjoja, joilla asiakasta muistutetaan kesken jääneestä ostoksesta.

Sähköpostiautomaatioon voidaan liittää mukaan linkki, jonka kautta asiakas pääsee palaamaan suoraan takaisin ostoskorinäkymään viimeistelemään ostoksensa. 

2. Uudelleenaktivointikampanjat vanhoille asiakkaille

Markkinoinnin automaatiotyökalujen avulla on mahdollista lähettää automatisoituja sähköpostiviestejä asiakkaille, joiden edellisestä ostokerrasta on kulunut X-päivää. Tämäntyyppinen automaatio on oikein toimiva keino houkutella vanhat asiakkaat takaisin ostoksille verkkokauppaan. 

Uudelleenaktivointiin tähtäävissä sähköpostiviesteissä on tärkeää, että sähköpostin otsikko on huomiota herättävä ja kiinnostava, ja viestin sisältö tarjoaa konkreettista hyötyä asiakkaalle. Uudelleenaktivointikampanjassa kannattaa esimerkiksi tarjota asiakkaalle alennuskoodi tai muu tarpeeksi hyvä tarjous, joka toimii oston houkuttimena.

3. Sähköpostilistan segmentointi ja asiakasta kiinnostava sisältö

Älä lähetä kaikkia sähköpostiviestejä kaikille asiakkaille. On järkevämpää segmentoida eli jaotella asiakkaat eri ryhmiin, jotta voit lähettää juuri heille relevanttia ja kiinnostavaa uutiskirjesisältöä. Asiakkaita on mahdollista ryhmitellä esimerkiksi iän, sukupuolen, harrastusten, kiinnostuksen kohteiden, ammatin tai asuinpaikan mukaan.

Jotta asiakkaat voidaan segmentoida tarkasti, tulee sinun ensiksi tietää heistä riittävä määrä asioita. Segmentoinnin voi toteuttaa helpoiten pyrkimällä luomaan ensiksi läheisen ja luottamuksellisen suhteen asiakkaiden kanssa. Kun asiakkaat luottavat brändiisi sekä verkkokauppasi tuotteisiin ja palveluun, he jakavat todennäköisemmin tietoa itsestään. 

Kun pidempi asiakassuhde on muodostunut, voit lähettää asiakkaille viestejä, joissa pyydät heitä kertomaan heidän kiinnostuksen kohteistaan. Voit kerätä jotain tietoja asiakkaista myös tilausten tekemisen yhteydessä. Kerro asiakkaille suoraan, että kerätyn tiedon avulla voit tarjota heille yksilöidympiä tarjouksia, viestejä sekä heitä kiinnostavaa sisältöä.

Kun asiakaslista on segmentoitu onnistuneesti, voit automatisoida tietyt viestit lähtemään suoraan tietyille asiakkaille tiettyinä ajankohtina. Segmentoinnin avulla voit lähtökohtaisesti luoda enemmän kauppaa sekä saada merkityksellisempiä asiakassuhteita aikaiseksi. 

4. Asiakasarvosteluiden automatisointi

Asiakasarvosteluiden merkitys on kiistattoman tärkeää verkkokaupalle. Arvosteluiden manuaalinen kerääminen on kuitenkin hidasta ja haastavaa. 

Markkinoinnin automaation avulla voit lähettää asiakkaille arvostelupyyntöjä heidän ostamista tuotteista muutama päivä ostosten tekemisen jälkeen. 

Asiakkaille kannattaa tarjota arvosteluiden jättämiseksi jokin porkkana, kuten alennuskoodi seuraavaa ostokertaa varten. Tällä tavoin saat kerättyä rutkasti asiakasarvosteluita verkkokauppasi markkinointiin sekä tuotesivuille – täysin automatisoidusti. 

5. Parhaiden asiakkaiden tunnistaminen ja automatisoidut kanta-asiakasedut

Joidenkin automatisointityökalujen sekä verkkokauppa-alustojen sisäänrakennettujen analytiikkaominaisuuksien avulla on mahdollista segmentoida asiakkaita sen perusteella, ketkä käyttävät eniten rahaa verkkokauppaasi. 

Tätä ominaisuutta kannattaa hyödyntää esimerkiksi verkkokaupan kanta-asiakasohjelman rakentamisessa. Voit palkita aktiivisimpia asiakkaitasi pisteillä, alennuksilla tai muilla rahanarvoisilla eduilla sen mukaan, kuinka paljon he tekevät ostoksia verkkokaupassasi. 

Kanta-asiakasohjelman luominen on loistava tapa hyödyntää automaatiota asiakkaiden uudelleenaktivoimiseksi.

6. Upsell- ja Cross-sell taktiikat

Verkkokauppaan on mahdollista hankkia automaatiojärjestelmiä, jotka suosittelevat käyttäjille heitä mahdollisesti kiinnostavia tuotteita. 

Suositeltavat tuotteet voivat olla kalliimpia vaihtoehtoja asiakkaan katselemista tuotteista, tai sellaisia, että ne täydentävät jo ostoskoriin lisättyä tuotetta. Esimerkiksi laskettelulasien tarjoaminen laskettelukypärän ostamisen yhteydessä on oiva keino tehdä lisämyyntiä automaation avulla.

Automatisoimalla Upsell ja Cross-sell myynnin voit kasvattaa verkkokaupan keskiostosten summaa ja sitä kautta lisätä yrityksen liikevaihtoa. 

7. Uudelleenmainonta somessa

Sosiaalisen median mainonta on yksi helpoimmista tavoista automatisoida mainontaa. Esimerkiksi Facebook-, Instagram-, TikTok- ja Google-mainonnan avulla on mahdollista asettaa mainoksia näkymään automaattisesti juuri toivomallesi kohderyhmälle. 

Voit näyttää mainontaa vaikkapa käyttäjille, jotka ovat lisänneet tuotteita ostoskoriin verkkokaupassasi, mutta jättäneet oston kesken. Esimerkiksi Facebookin dynaamisen mainonnan avulla käyttäjille voidaan näyttää automaattisesti mainoksia juuri niistä tuotteista, joita he ovat aiemmin katselleet verkkokaupassasi. 

Verkkokaupan markkinoinnin automaatio pähkinänkuoressa

Verkkokaupan markkinoinnin automatisointi helpottaa työntekoa, sillä voit asettaa erilaisia kampanjoita käyntiin ja jättää ne pyörimään lähes itsekseen. Tällä tavoin vapautat huomattavasti aikaa muuhun työntekoon. 

Markkinoinnin automaatiota on mahdollista toteuttaa monin eri tavoin, ja yleisimmät automaatiot liittyvät yleensä sähköpostien automatisointiin. Tämän lisäksi automaatiota voi toteuttaa esimerkiksi kanta-asiakasohjelman kautta, verkkokaupan suosittelualgoritmeilla tai sosiaalisen median mainonnalla. 

Me Sloganilla toteutetaan datalähtöistä sosiaalisen median mainontaa verkkokaupoille. Mikäli haluat kuulla lisää, ota yhteyttä!

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?