Caffitella

Caffitella (Restella Oy) on jyväskyläläinen kahvila-leipomoketju, johon kuuluu 11 kahvilaa Jyväskylässä, Muuramessa, Äänekoskella ja Laukaassa. Caffitellan toiveena oli luoda herkkujen verkkokauppa, joka on visuaaliselta ilmeeltään ja käytettävyydeltään huippuluokkaa. Uuden sivuston tuli palvella kuluttaja- ja yritysasiakkaita modernisti ja tukea liiketoiminnan kasvua.

Lähtökohtana muutama tilaus

Ennen projektin aloittamista verkkokauppa tuotti muutaman tilauksen viikossa. Ongelmiksi koettiin mm. se, ettei verkkoalustan visuaalinen ilme ja asiakaskokemus vastannut lainkaan 11 kahvilan laadukasta kokemusta ja tervetulleeksi toivottavaa tunnelmaa. 

– Digipreesens oli ristiriidassa muun asiakaspolun kanssa ja se hämmensi meidän asiakkaita. Nykysukupolvet elävät muualla kuin “rahkapulla-maailmassa”, joten meidän piti ottaa iso askel kohti uutta, yrittäjä Hannu Liiri kertoo.

– Uuden herkkuverkkokaupan ensimmäinen kuukausi osoitti, että verkkokauppamyynti tulee tämän vuoden aikana helposti tuplaantumaan. Tämä on erittäin tervetullutta, sillä koronarajoitukset ovat kurittaneet muuta liiketoimintaamme kevään 2021 aikana, jatkaa yrittäjä Minna Saarelainen

Yrittäjät kokevat olevansa erittäin tyytyväisiä jouhevasti edenneeseen projektiin ja uuteen visuaaliseen ilmeeseen, jota viedään vähitellen osaksi muita brändimateriaaleja.

– Kuten kaikilla muillakin yrittäjillä, meilläkin on sata rautaa tulessa. Saimme Sloganilta vinkin valokuvaajasta, joka uudisti tuote- ja toimipaikkakuvamme sekä apua sisällöntuotantoon. Valmistunut sivusto on iso loikkaus aikaisemmasta sekä toiminnoiltaan että visuaalisuudeltaan, Liiri toteaa.

– Olemme saaneet asiakkailta ja muilta sidosryhmiltä ainoastaan positiivista palautetta. Jo julkaisupäivä sosiaalisen median kanaviimme kirjoitettiin kommentteja, joissa sivustoa kuvattiin tyylikkääksi, raikkaaksi, selkeäksi ja myös helpoksi selata puhelimella, Saarelainen jatkaa.

caffitella wordpress

Seitsemän kohderyhmää – jokainen yhtä tärkeä

Verkkokauppa-alustalle tunnistettiin seitsemän erilaista käyttäjäryhmää, joita sivuston tuli palvella optimaalisesti sekä käyttöliittymältään, sisällöiltään että ostopoluiltaan.

Caffitellan verkkokaupasta luotiin konkreettisesti 28 sivupohjaa designin, sisältöjen, sisältöpolkujen, hakukoneoptimoinnin, digimarkkinoinnin ja ostopolkujen näkökulmasta – ottaen huomioon seitsemän asiakassegmenttiä.  

Verkkosivuston käyttäjäryhmät ovat:

  • kahvilatuotteiden ostajat
  • lounaspalveluiden ostajat
  • tilausasiakkaat
  • take away -asiakkaat
  • yritysasiakkaat
  • kanta-asiakkaat
  • catering-asiakkaat

caffitella mobiili

Kustomoitu ostopolku kotiintoimituksineen

Caffitellan herkkuverkkokaupassa tiettyihin kakkuihin pystyy tilaamaan lisäkoristeita, kuten kahdella värivaihtoehdolla olevan tekstin tai lataamaan kakun koristeeksi oman kuvan. Ostokselleen pystyy valitsemaan joko noudon yhdestätoista toimipisteestä (joilla on eriävät nouto- ja aukioloajat), tai vaihtoehtoisesti tilaamaan ostokselle kotiinkuljetuksen tietyllä toimintasäteellä leipomosta.

Teknisesti jokaisella tuotekortilla haluttiin tuoda optimaalisesti esiin Caffitellan uudet tuotekuvat sekä mahdollistaa lisämyynti suosittelemalla muita saman tuotekategorian tuotteita. Lisämyynti-toiminnallisuus toimii myös ostoskorivaiheessa. 

Verkkokaupan analytiikan seuranta haluttiin tehdä mahdollisimman vaivattomaksi Google Analytics enhanced ecommerce -asetusten myötä.

Caffitellan sivusto julkaistiin maaliskuussa 2021. Sloganin ja Caffitellan yhteistyö jatkuu sivuston jatkokehityksenä, ylläpitona ja digimarkkinoinnin toimenpiteinä.

caffitella elementtejä

Pähkinänkuoressa: mitä Slogan teki projektissa?

  • Taustatutkimus kohderyhmämäärittelyineen
  • Kolme visuaalisen ilmeen linjaa web design -esimerkkeineen, joista valittiin yksi jatkotyöstöön
  • Desktop- ja mobiili-prototyypit
  • Tekninen toteutus WordPress + WooCommerce
  • Paytrail-integraatio
  • Sisällöntuotannon koordinointi
  • Verkkosivuston tekstisisällöt tuotesivuja lukuunottamatta
  • WordPress-koulutus
  • Sisältöjen syöttö
  • Projektinjohto

Tutustu: https://www.caffitella.fi/