Hanke alkoi Bob the Robotin suunnitteleman ilmeuudistuksen yhteydessä. REDI:llä oli selkeä halu tehdä jotain uniikkia ja erottua mieleenpainumattomasta kauppakeskusmassasta, ja tämä jos jokin näkyy ilmeessä. Ilme toi suunnittelutiimillemme ennenkokemattomat mahdollisuudet suunnitella aidosti mieleenpainuva verkkosivusto, joka elää ja kasvaa REDIn arjessa.
Ensin pengottiin läpi kaikki mahdollinen info, mitä meillä oli. Vanhan sivun analytiikasta nähtiin, mitä ihmiset verkkosivuilla tekevät sekä keitä siellä käy ja millä laitteella. Valtaosa vierailijoista selasi mobiililaitteella, joten oli selvää, että mobiili vahvasti kärkenä edetään. Samalla tutkittiin verkkosivuston ja REDIn saamia asiakaspalautteita ja benchmarkattiin saman alan toimijoita ympäri maailmaa. Suomalaiset kauppakeskukset jätettiin rauhaan, koska samalle linjalle ei haluttu lähteä.
Verkkosivustosuunnittelussa oli uniikin ilmeen myötä oleellista löytää sopiva balanssi ilmeen ja käyttöliittymän välille. Totesimme, että oleellisia asioita verkkosivustolla on: 1. selkeä navigaatio, minkä kautta käyttäjä löytää oleellisimmat tiedot yhden klikkauksen päästä (”mitä liikkeitä siellä on?”, ”milloin REDI on auki?”, ”miten sinne saavutaan?”), 2. reaaliaikainen ja nopea haku (”missä se Alko sijaitsikaan?”) ja 3. tiedon visualisointi selkeästi (värikoodaukset aukioloajoissa).