Kategoriat
Digimarkkinointi Google Ads mainonta

Mikä on Google Performance Max -kampanjamuoto?

Millainen on Google Performance Max -kampanjamuoto, miten sen toimintaa voi optimoida ja miten sen käyttö vaikuttaa digimarkkinoinnin tulevaisuuteen? Tästä artikkelista löydät vastaukset kiperimpiin kysymyksiin Performance Maxia koskien, joten luehan eteenpäin!

Esittelyssä Google Performance Max 

Google Performance Max on uudenlainen kampanjatyyppi Googlessa. Tässä kampanjatyypissä Google automatisoi kampanjan kohdennuksen ja jakelun mainostajan tarjoaman tiedon pohjalta. Kampanjan mainoksia näytetään kaikissa Googlen jakelukanavissa.

Mainostaja ei tässä kampanjatyypissä siis kykene vaikuttamaan kaikkiin mainonnan osiin, vaan Google luo mainokset automaattisesti mainostajan antamien materiaalien, kuten kuvien, tekstien, tavoitteen ja budjetin pohjalta. 

Google luo annettujen materiaalien pohjalta eri mainosversioita ja jakelee niitä automaattisesti tulosten maksimoimiseksi. Mainoksia voi näkyä tutuilla mainospaikoilla Googlen haussa, Displayssa, Gmailissa, YouTubessa sekä Discoveryssa. 

google performance max

Kuvan lähde: Google

Performance Max käytännössä

Performance Max -kampanjatyypillä Googlen on halunnut madaltaa kynnystä mainosten näyttämiseen eri kanavissa. Koska yhdellä kampanjalla voidaan näkyä kaikissa Googlen kanavissa, pienentää tämä luonnollisesti mainostajien työmäärää. Set uppien tekemiseen menee vähemmän aikaa, sillä kampanja automatisoi mainosten näkyvyyden tekoälyn avulla. 

Performance Max voi olla relevantti kampanjatyyppi esimerkiksi siinä tapauksessa, jos yrityksellä ei ole aikaa tai resursseja kokonaisvaltaiseen digitaalisen mainonnan optimointiin. Tässä kampanjatyypissä mainostajalla on tosin vähemmän valtaa siinä, millaiselle kohderyhmälle tai missä kanavassa haluaa näkyä. 

Toistaiseksi Google Performance Maxin analytiikka on melko rajallista, eikä yksittäisten sijoitteluiden tehosta näe juurikaan tietoa. Google on tosin lupaillut parantaa tulosten raportointia tulevaisuudessa. 

Miten Performance Max -kampanjaa voi optimoida?

Performance Max -kampanjatyyppi vähentää kampanjan optimoinnin tarvetta, mutta on edelleen asioita, joihin mainostaja voi vaikuttaa. 

1. Tavoite

Kampanjalle valitaan jokin tavoite, jonka Google pyrkii saavuttamaan. Kampanjalle voidaan valita tavoitteeksi sales, leads tai website traffic. 

2. Budjetti ja bidaus

Kampanjalle valitaan haluttu budjetti sekä bidausstrategia. Mahdollisia bidausstrategioita ovat konversioiden maksimointi, konversioiden arvon maksimointi tai tavoiteltu mainostuotto. 

3. Creative

Sijoittelusta riippuen Google näyttää erilaisia mainoksia käyttäjilleen, ja mainoksia varten sinun tulee tarjota kampanjalle kuvia, mainostekstejä, videoita ja muuta tietoa. Kampanjaan voi valita:

-15 kuvaa

-5 logoa

-5 videota

-5 otsikkoa

-5 pitkää otsikkoa

-yksi 60 merkin kuvaus

-4 muuta kuvausta

-toimintakehotus (voi olla myös automaattinen)

-yrityksen nimi

-URL-osoite

Näistä vaihtoehdoista Googlen tekoäly rakentaa parhaan mahdollisen mainoksen kuhunkin sijoitteluun ja kullekin käyttäjälle. Varsinaista creativen testaamista ei siis tässä kampanjamuodossa tarvitse itse suorittaa. 

4. Audience signals

Vaikkakin Performance Max -kampanja hoitaa itse mainosten kohdentamisen, voit tarjota Googlelle audience signalseja, eli signaaleja, joiden avulla Google voi näyttää mainoksiasi tietynlaiselle kohderyhmälle. Voit esimerkiksi jakaa dataa olemassa olevista asiakkaistasi, jolloin Google voi hyödyntää tätä tietoa uusien asiakkaiden löytämisessä. 

Yleisösignaalit ovat kuitenkin ainoastaan ohjaavia, ja Google näyttää mainoksia myös muille kuin tarjoamallesi kohdeyleisölle. Signaalien tarjoaminen voi kuitenkin Googlen mukaan parantaa koneoppimisen tekemää työtä. 

5. URL-osoitteen laajennus

Kampanjalle valitaan tietty laskeutumissivu, mutta URL-osoitteen laajennuksella Googlelle voidaan antaa valtaa valita osuvampi laskeutumissivu silloin, kun se on kannattavaa. URL-osoitteen laajennus on Performance Max -kampanjassa oletuksena päällä, mutta sen voi myös sulkea asetuksista. 

6. Muut laajennukset

Performance Max -kampanjaan voi valita valmiita tilitason laajennuksia, tai luoda omia sivustolinkkilaajennuksia. 

Kannattaako Performance Maxia kokeilla?

Lähtökohtaisesti kaikkea kannattaa kokeilla, eikä Performance Max ole poikkeus. Sen avulla voidaan vähentää mainonnan optimoimisen työmäärää sekä antaa algoritmille enemmän valtaa päätöksenteossa. 

Lisäksi ainakin Googlen mukaan Performance Max kampanjoiden ei pitäisi aiheuttaa päällekkäisyyksiä jo olemassa olevien Googlen kampanjoiden kanssa, vaan Performance Max pyrkisi saavuttamaan sellaisia tuloksia, joita jo olemassa olevilla kampanjoilla ei saavuteta. 

Digitaalisen mainonnan tulevaisuus

Digitaalisesta mainonnasta on Performance Max -kampanjamuodon myötä tulossa entistä automatisoidumpaa, joten mitä tämä tarkoittaa digitaalisen mainonnan tulevaisuudelle? Tarvitaanko digimarkkinointitoimistoja kohta enää ollenkaan? 

Vaikka mainonnasta tulisi entistä automatisoidumpaa, digimarkkinoijien työt tuskin ovat sen myötä loppumassa. Vaikka mainonta olisi helppo saada käyntiin, tarvitaan kuitenkin muita tekijöitä, joilla massasta voidaan erottautua. Voikin olla, että tulevaisuudessa digimarkkinoinnin painopiste siirtyy vähitellen kampanjoiden optimointiin käytetystä ajasta enemmän muihin osatekijöihin. 

Digitaalinen mainonta, oli se sitten kuinka yksinkertaistettua tahansa, vaatii aina kokonaisuuksien ymmärrystä. Analyyttinen ja strateginen ajattelu sekä markkinoinnin kokonaisvaltainen ymmärrys tulevat olemaan tärkeitä asioita myös tulevaisuudessa, joten digimarkkinoijien tuskin tarvitsee pelätä töiden loppumista automatisaation kehityksen myötä. 

On mielenkiintoista seurata, mihin suuntaan digitaalinen mainonta liikkuu tulevaisuudessa. 

Mietitkö, mikä digitaalisen mainonnan kanava olisi yrityksellesi sopivin? Lue kuinka valitset sopivan kanavan digimarkkinointiin! 

 

Kategoriat
Digimarkkinointi Facebook mainonta Google Ads mainonta Verkkokaupat

Verkkokauppiaan opas Black Friday -markkinointiin 

Black Friday -viikonloppuna verkkokauppiaan on hyvä olla valmiina – ihmiset etsivät kuumeisesti kovia tarjouksia ja ovat valmiita ostamaan hieman kalliimpiakin tuotteita tavallista enemmän. Mitä kaikkea verkkokauppiaan sitten kannattaa huomioida vuoden kuumimpana ostopäivänä? Lue katsauksemme aiheeseen ja ota vinkit talteen!

Mikä on Black Friday?

Black Friday on Jenkeissä vuoden suurin yksittäinen ostopäivä, jonka aikaan on tarjolla mahtavia alennuksia. Black Friday on yleistynyt viime vuosina myös Suomessa, ja nykyään yhä useampi kuluttaja odottaa Black Friday -alennuskampanjoita. Black Friday tarjoaakin verkkokauppiaille oivan mahdollisuuden mainostaa tuotteitaan silloin, kun ihmiset ovat jo valmiiksi ostohousut jalassa. 

Black Friday osuu tänä vuonna 26.11. perjantaille. Usein alennuskampanjoita pyöritetään koko viikon tai viikonlopun yli, ja erityisesti viikonloppua seuraavana maanantaina (Cyber Monday) on tapana näyttää edelleen tarjouksia. 

Mainostaako vai eikö mainostaa?

Kun mietit Black Friday kampanjoinnin aloittamista, on tärkeää huomioida, sopiiko Black Friday kampanjointi oman brändin arvoihin ja brändi-imagoon. Tietyt brändit eivät markkinoi lainkaan Black Fridayn aikaan esimerkiksi ekologisiin syihin vedoten. Mainostajan kannattaa siis etukäteen miettiä, mikä on omalle brändille paras taktiikka kampanjoinnin suhteen. Mikäli kuitenkin olet valmis aloittamaan kampanjoinnin, lue ihmeessä eteenpäin!

Tutki dataa ja muodosta suunnitelma Black Friday -kampanjaa varten

Ennen kun aloitat tarjousten väsäämisen tai bannereiden vaihtamisen, on hyvä tutkia datasta edellisten vuosien tietoja. Löytyykö edellisiltä vuosilta tuotteita, jotka ovat vedonneet ihmisiin erityisen hyvin Black Fridayn aikaan? Millaiset mainokset toimivat parhaiten viime vuonna?

Jos olet pyörittänyt Black Friday tarjouksia jo aiemmin, on hyvä myös tutkia, onko alennusmyyntien aikaan ollut tavallista enemmän tuotepalautuksia. Mikäli tuotepalautukset ovat lisääntyneet merkittävästi alennusten aikaan, on hyvä miettiä, ovatko kampanjat olleet loppujen lopuksi voitollisia. 

Mikäli olet vasta aloittamassa ensimmäistä Black Friday -kampanjaasi, voit taas pohtia, mitkä tuotteistasi myyvät todennäköisesti erityisen hyvin marraskuussa. Mikäli esimerkiksi verkkokauppasi villapaidat ovat olleet aiemmin jymymenestys, on oletettavaa, että niille löytyy kysyntää myös Black Fridayn aikaan alennuksen saattelemana. 

Voit myös ottaa selvää, ovatko kilpailijasi jo mainostamassa Black Fridayta silmällä pitäen. Voit liittyä esimerkiksi kilpailijoidesi sähköpostilistalle tai tutkia heidän Facebook-mainoksiaan Facebook Mainoskirjaston kautta. 

Black Friday on pitkälti tarjouskilpailua – mikäli kilpailijasi myy täsmälleen samoja tuotteita halvemmalla, vie tämä todennäköisesti parhaat voitot Black Fridayn aikaan. On siis hyvä miettiä, lähdetkö hintakilpailuun vai käytätkö toista strategiaa asiakkaiden haalimiseksi Black Friday -viikonloppuna.

 Aloita mainostaminen hyvissä ajoin ennen Black Friday -viikonloppua 

Black Friday -kampanjoiden mainostaminen kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin – mielellään syys-marraskuussa. Mainostaminen on yleensä kalliimpaa Black Fridayna, sillä tarjouskilpailua hyvistä mainospaikoista on enemmän. 

Uudelleenmarkkinointi on lähtökohtaisesti yleensä halvempaa ja kannattavampaa kuin kylmälle yleisölle mainostaminen. Tämän vuoksi on kannattavaa kerätä asiakaskuntaa uudelleenmarkkinointia varten hyvissä ajoin ennen Black Fridayta, ja tarjousviikonlopun aikana mainostaa tälle jo kerätylle uudelleenmarkkinointiyleisölle. 

Mainostamista aloittaessa on myös hyvä muistaa, että ihmiset eivät välttämättä vielä Black Fridayta edeltävässä mainosvaiheessa osta juurikaan tuotteitasi. Usein ihmiset havahtuvat loka-marraskuussa Black Fridayn lähestymiseen, ja jättävät ostopäätöksensä odottamaan mahdollisia Black Friday -alennuksia. 

Tämän vuoksi on tärkeää nähdä Black Fridayta edeltävä kampanjointi erityisesti kiinnostuksen herättämisenä ja uudelleenmarkkinointiyleisön keräämisenä ennen Black Fridayta, jolloin taas varsinainen myynti tapahtuu.

black friday mainostaminen

Tee ostaminen verkkokaupassa mahdollisimman helpoksi ja houkuttelevaksi

Paras vaihtoehto on se, että tarjoukset ovat selkeästi näkyvillä verkkosivuillasi – kun kävijä saapuu etusivulle, siellä olisi hyvä olla häntä vastassa iso banneri Black Friday tarjouksista ja alennuksen ajankohdasta.

Jotta voit tehdä alennusmyyntiprosessin mahdollisimman helpoksi asiakkaalle, aseta Black Friday alennukset kirjautumaan automaattisesti kassalla. Alennuskoodin vaatiminen on yksi hidaste lisää oston toteutumiselle, joten prosessi kannattaa tehdä asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi. 

Varmista, että verkkokauppa toimii moitteettomasti mobiilissa, ja että maksaminen on helppoa laitteella kuin laitteella. Mitä enemmän maksutapoja verkkokaupassasi on valittavana, sitä parempi. 

Verkkosivuille on mahdollista lisätä myös kiinnostavia keskiostosta nostattavia elementtejä, joista puhumme hieman lisää alempana. 

black friday mainokset

Mieti paras tarjoustaktiikka tuotteillesi Black Fridayn ajaksi

Black Fridayna ihmiset ovat ostohousut jalassa, mutta on hyvä muistaa, että tarjouksia satelee joka puolelta. Black Fridayna on siis hyvä pitää huolta, että tarjouksesi on tarpeeksi kova vastaamaan kilpailuun – mikäli tarjoat vain esimerkiksi -10% tuotteistasi, saattaa moni asiakas jättää oston tekemättä parempien tarjousten edessä. 

Vaihtoehtoisesti voit kokeilla myös toista taktiikkaa kuin alennusprosenttia. Voit kokeilla esimerkiksi “osta 3, maksa 2”, “osta 1 tuote, saa toinen puoleen hintaan” tai “osta tämä, saa tämä tuote kaupan päälle” -malleja. Erityisten lahjapakkausten mainostaminen kaupanpäällisinä saattaa olla tuotteista riippuen hyvinkin onnistunut myyntivaltti. 

Mikäli haluat kokeilla todellista myyntikikkaa, kokeile lisätä kassasivulle palkki, joka kannustaa asiakasta ostamaan lisää. Voit asettaa palkin esimerkiksi näyttämään asiakkaalle, että mikäli hän ostaa vielä 25 eurolla lisää, hän saa x prosenttia suuremman alennuksen kokonaishinnasta. Tämän tyyppinen visuaalinen pelillistäminen on varsinkin USA:n markkinoilla näyttäytynyt tehokkaaksi keinoksi lisätä keskiostosten summaa. 

Keskiostosta nostamalla saat luonnollisesti parempaa tuottoa kampanjallesi, joten kokeile miettiä eri keinoja ostosten keskihinnan nostamiseksi. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa laittaa kassasivun tuotesuosittelualgoritmi kuntoon. 

Voit myös lisätä verkkokauppaasi esimerkiksi laskurin, joka näyttää kauanko tarjoukset ovat enää voimassa. Tällä tavalla voit luoda pientä aikapainetta vierailijalle, jotta hän tekisi ostoksen samantien. 

Lisäksi esimerkiksi rajoitetun ilmaisen toimituksen mainostaminen voi toimia hyvänä Black Friday -bonuksena, mikäli verkkokauppasi toimitus on yleensä maksullinen. 

Mainosta parhaiten myyviä tuotteitasi

Black Fridayna kannattaa muistaa se, että mikäli jokin tuote myy tavallisena aikana hyvin, myy se hyvin myös Black Fridayna. Tämän vuoksi on järkevää mainostaa erityisesti suosituimpien tuotteidesi tarjouksia näkyvällä tavalla. Karsi siis mieluummin budjettia vähemmän ostettujen tuotteiden mainostamisesta, ja keskity jymymenestyjiin. 

Black Friday Facebook-mainokset 

Aloita hyvissä ajoin mainostamaan tuotteitasi tai sähköpostilistaasi Facebook-mainosten avulla. Harva ihminen haluaa Black Fridayna ostaa alennuksella tuotteita, joista he eivät ole aiemmin kuulleetkaan. Tämän vuoksi on järkevää kerätä verkkosivuvierailijoita ja toteuttaa brändimainontaa ennen varsinaisten tarjousten alkamista. 

Mikäli saat ihmiset harkitsemaan tuotteitasi ennen Black Fridayta, on todennäköisempää, että Black Fridayna he ostavat kyseisiä tuotteita mielellään, kun näkevät kyseisten tuotteiden olevan tarjouksessa.  

Helpoin tapa herättää ihmisten mielenkiinto Black Friday -viikonloppuna on näyttää heille uudelleenmarkkinointina mainoksia tuotteista, joita he ovat aiempina viikkoina katselleet tai lisänneet ostoskoriinsa. Myös huomiota herättävät kuvamainokset koko verkkokaupan tuotteiden alennuksesta voivat olla erittäin tehokkaita uudelleenmarkkinointiyleisölle. 

Mitä ikinä mainostatkaan, pidä huolta että houkuttelevat tarjoukset eivät jää mainoksen näkijältä huomaamatta. Kokeile pyörittää useampaa creativea eri kulmilla ja korostaen eri tarjouksia verkkokaupassasi. Panosta mainosten visuaalisuuteen ja korosta alen kiireellisyyttä. Seuraa datasta, mitkä Facebook-mainokset tehoavat parhaiten, ja käytä enemmän rahaa kyseisiin mainoksiin. 

Sähköpostilistan hyödyntäminen

Sähköpostilistaa kannattaa kerätä ennen Black Fridayta, sillä sen avulla voit toteuttaa uudelleenmarkkinointia hyvin kustannustehokkaasti. Black Fridayta edeltävän kuukautena voit esimerkiksi tehdä Facebook-mainontaa, jossa pyrit alennuskoodia vastaan keräämään uusia sähköpostilistalaisia. 

Voit myös mainostaa Black Fridayn erityistarjouksia uutiskirjelistalle liittyville. Voit esimerkiksi toteuttaa kampanjan, jossa uutiskirjetilaajat pääsevät ostamaan alennustuotteita ennen muita. Tämä on oiva keino paitsi kerätä uusia sähköpostitilaajia, mutta myös sitouttaa ja herätellä olemassa olevaa asiakaskuntaasi. 

Muista, että sähköpostimarkkinoinnissa otsikon muotoilulla on suuri merkitys siinä, avataanko viestiäsi ollenkaan. Korosta tämän vuoksi alennuksiasi otsikkokentässä mahdollisimman houkuttelevalla tavalla. Hyödynnä viestissäsi visuaalisuutta ja esimerkiksi huomiota herättäviä tarjousbannereita.

Sähköpostilistaa kannattaa hyödyntää myös Black Fridayn jälkeen – vaivalla keräämäsi sähköpostilista on hyvin kustannustehokas keino sitouttaa asiakaskuntaasi myös vuoden muina päivinä. Loppujen lopuksi on paljon halvempaa saada vanha asiakas ostamaan uudelleen, kuin saada täysin uusi asiakas ostamaan sinulta ensimmäisen kerran. 

Jos uutiskirjeesi ovat kunnossa, voit saada uutiskirjeen tilaajista verkkokauppaasi jatkuvia ostajia. Uutiskirjeen tilaajiin panostaminen kannattaa siis nähdä ennen kaikkea investointina tulevaisuuteen.

Black Friday Google Ads mainostaminen 

Päivitä kampanjasi vastaamaan Black Friday tarjouksiasi. Mitä houkuttelevampi Google -hakusanamainoksesi tekstit ovat, sitä todennäköisemmin saat kiinnostuneita ihmisiä siirtymään sivuillesi. 

Koska mainostaminen on Black Fridayna kalliimpaa, voi yksi järkevä strategia olla aloittaa Google Ads Black Friday -kampanjointi vasta verkkokaupan tarjousten käynnistyttyä, etenkin jos budjetti on rajallista. Tarjousten ollessa voimassa kannattaa myös nostaa yksittäisen klikin hintatarjousta, jotta saat varmasti mainoksesi näkyviin kilpailun keskellä. 

Google Ads -hakusanamainoksiin on mahdollista lisätä Promotion Extension, jolloin saat Black Friday -tarjoustekstin näkyviin mainokseesi. Tätä kannattaa ehdottomasti hyödyntää kampanjan aikana.

google ads

Google Shoppingissa kannattaa varmistaa, että tarjoushinnat varmasti päivittyvät mainoksiin. Lisäksi myös Google Shoppingiin kannattaa mahdollisuuksien mukaan iskeä lisää budjettia Black Friday -viikonlopun ajaksi. 

Orgaaninen some

Orgaaninen some ei tavoita yhtä paljon katsojia kuin maksettu mainonta, mutta sitä kannattaa silti hyödyntää kampanjoinnissa. Orgaanisen somen päivittäminen ei maksa mitään, ja sillä on mahdollista luoda pientä Black Friday -hypeä seuraajillesi.

Kokeile esimerkiksi pyöräyttää käyntiin Black Friday -tarjouksiasi mainostava arvonta, jossa pyydät osallistujaa kommentoimaan, minkä valitsemistasi tuotteista hän haluaisi voittaa arvonnassa. Jos onnistut luomaan arvonnalla positiivista hypetystä myös seuraajakuntasi ulkopuolelle on mahdollista, että saat uusia ihmisiä kiinnostumaan verkkokauppasi valikoimasta. 

Lisää myös postauksia ja storyja tulevista kampanjatarjouksistasi, ja kokeile tehdä postauksista mahdollisimman mukaansatempaavia. Esimerkiksi äänestysvaihtoehdon käyttäminen storyssa on hyvä keino aktivoida seuraajiasi. 

Mitä useampi ihminen vierailee sivuillasi orgaanisesti ennen Black Fridayta, sitä parempi. Tällä tavalla saat kasvatettua uudelleenmarkkinointilistaasi ilmaiseksi. 

Budjetin skaalaaminen Black Friday -viikonloppuna

Black Fridayna ihmiset ovat usein ostohypetyksen vallassa. Tämän vuoksi Black Friday viikonloppuna on hyvä skaalata budjettia ylöspäin, jotta saat mainoksesi varmasti näkyviin ja potentiaaliset ostajat houkuteltua verkkokauppaasi.

Nosta budjettia Facebook- sekä Google Ads -tarjouskampanjoihisi. Hyödynnä sähköpostilistaasi tarjousten esittelemiseen ja ostajien houkuttelemiseksi. Käytä budjettia erityisesti uudelleenmarkkinointiyleisöihin, sillä he ovat todennäköisin ostajakuntasi. 

Black Fridayn aikana uusasiakashankinnan hinta on yleensä alhaisempaa erityisesti uudelleenmarkkinointiyleisöjen kautta. Mikäli mainostat kylmälle yleisölle, kannattaa kohderyhmästä olla erityisen varma, sillä tarjousviikonloppuna mainostaminen on tavallista kalliimpaa. 

Mihin muuhun Black Friday -viikonloppuna pitää varautua? 

Varaudu siihen, että onnistunut Black Friday -kampanjointi työllistää verkkokauppaasi viikonlopun aikana. Posti kulkee todennäköisesti hitaammin suuren kysynnän vuoksi, ja tilausten pakkaamiseen kuluu enemmän aikaa. Pakkaustarvikkeita kannattaa varata tavallista enemmän. Asiakaspalveluun voi tulla tavallista enemmän kyselyä ja asiakaspalautuksia voi tapahtua tavallista enemmän. Varastossa kannattaa olla tarpeeksi tuotteita erityisesti paljon kysyttyjen tuotteiden osalta. 

Mikäli pyörität suosittua verkkokauppaa varaudu siihen, että verkkokauppasi palvelin varmasti kestää kävijäpiikit. Mikään ei ole inhottavampaa asiakkaalle kuin se, että hän joutuu jonottamaan verkkokauppaan pääsyä suuren kysynnän vuoksi. Jonon syntyminen on erittäin tehokas tapa taata se, että menetät maksavia asiakkaita viikonlopun ajalta. 

Erittäin tärkeää on myös huomioida mainospalveluihin liitetyn maksukortin riittävä maksuvoima kampanjoinnin aikana. Jos kortista loppuu pidot, loppuu myös mainostaminen. 

black friday

Onko Black Friday -markkinointi aina rahallisesti kannattavaa?

On hyvä muistaa, että Black Friday -markkinointi ei ole aina rahallisesti kannattavaa – eikä sen välttämättä tarvitsekaan olla. Joskus voi olla jopa järkevää toimia hetken ajan ilman että tekee voittoa, mikäli kampanjoinnin kautta saa hankittua suuren määrän uusia asiakkaita. 

Kun olet kerännyt uusia asiakkaita minimaalisella tai olemattomalla voitolla, on sinun tärkeää jatkaa heille mainostamista myös Black Fridayn jälkeen. Tämän vuoksi kannusta asiakkaitasi tilaamaan sähköpostilistasi ja kerää Facebook-mainontaan uusia kohdeyleisöjä kampanjan aikana ostaneista ihmisistä. 

On aina kalliimpaa hankkia uusi asiakas kuin saada vanha asiakas ostamaan uudelleen. Tämän vuoksi voittoa tuomaton Black Friday -kampanja voi yrityksesi strategiasta riippuen myös olla investointi verkkokaupan tulevaan kasvuun. Black Fridayta seuraa melko pian joulu, jolloin on jälleen hyvä aika hyödyntää uutta asiakaslistaasi tuotteidesi markkinointiin. 

Kaipaatko apua mainonnan pyörittämiseen? Me Sloganilla toteutamme datalähtöistä digimarkkinointia erikokoisten yritysten tarpeisiin. Kysy lisää!

Kategoriat
Digimarkkinointi Google Ads mainonta

Google hakusanamainonta – 5 tapaa mainostaa edullisemmin Googlessa

Google hakusanamainonta on nykypäivänä hyvin kilpailtu tapa mainostaa netissä. Kova kilpailu tarkoittaa sitä, että myös klikkaukset ovat nykypäivänä suhteellisen kalliita. Tämän vuoksi kokosimme talteen viisi vinkkiä, kuinka voit tehdä Google hakusanamainontaa edullisemmin ja päästä mainonnassa kilpailijoidesi edelle! 

1. Valitse hakusanat tarkasti – saat parempaa tuottoa

Kun lähdet mainostamaan Googlessa, yleinen virhe on aloittaa lyhyen hännän avainsanoista (short-tail keywords). Lyhyen hännän avainsanoilla tarkoitetaan yleisiä sanoja, joita yrityksesi toimialaan tai tuotteisiin liittyy. Mikäli olet esimerkiksi verkkokauppias ja myyt pyöräilytarvikkeita, voisi yksi yleinen lyhyen hännän avainsana olla “polkupyörät”. Käydään seuraavaksi hieman läpi, miksi tällä sanalla ei välttämättä kannata mainostaa sellaisenaan. 

Sanalla “polkupyörät” on Google Adsin mukaan 27 100 hakua kuukaudessa. Tämän perusteella voisi ajatella, että koska sanalla on paljon hakuja, niin sillä kannattaa myös näkyä Googlessa. Tämä on periaatteessa totta, mutta kyseisellä sanalla mainostaminen syö mainosbudjettisi hetkessä ja se ei todennäköisesti ei tuo juurikaan konversioita mukanaan.

Ihmiset, jotka etsivät sanalla “polkupyörä” ovat vasta vertailemassa keskenään tuotteita ja yrityksiä. He ovat siis vasta ostosuppilon alkuvaiheessa etsimässä tietoa potentiaalisista tuotteista. Tämän vuoksi valtaosa sanan saamista klikkauksista ei päädy ostoon asti. 

Järkevämpää olisi valita pitkän hännän avainsana (long-tail keyword), joka sopii mainostamallesi tuotteelle. Ne ihmiset, jotka hakevat Googlessa esimerkiksi sanalla “Nopsa jazzy 24/3 citypyörä”, ovat paljon pidemmällä ostosuppilossa, ja todennäköisesti aikovat jo ostaa kyseisen tuotteen. Mikäli näyt kyseisellä pidemmän hännän avainsanalla, maksat vähemmän klikkauksesta ja saat parempaa konversioprosenttia mainoksillesi. 

Tämän vuoksi etenkin mainostamista aloittaessa (tai jos budjettia on vähän), kannattaa keskittyä keräämään ensiksi kermat kakun päältä hyvin tarkoilla hakusanoilla. Voi olla, että kaikilla pitkän hännän hakusanoilla ei ole juurikaan hakuja kuukaudessa. Mutta silloin kun joku hakee kyseisillä sanoilla, sinun mainoksesi pomppaa Googlesta ja vastaa kävijän tekemää hakua. Tällöin oston todennäköisyys on suuri edullisella klikkihinnalla. 

2. Mikäli budjettia on paljon, voit laajentaa hakutermejä maltillisesti

Kun pitkän hännän hakutermisi ovat kunnossa ja tuottavat tulosta, voit halutessasi laajentaa hakutermejäsi myös hieman yleisempiin muotoihin. Tässä tapauksessa datan seuraaminen on kaikki kaikessa – voit kokeilla yksittäisiä lyhyen hännän hakutermejä ja tutkia, tuovatko ne tuloksia aikaiseksi ja millä hinnalla.

Google hakusanamainonnassa on erittäin tärkeää pysyä perillä siitä, mitä data kertoo mainoksen tehokkuudesta. Mikäli jokin käyttämäsi hakutermi syö suuren määrän budjettia mutta ei tuo juurikaan tuloksia aikaiseksi, kannattaa reippaasti sulkea kyseinen termi ja kokeilla toista sanaa. 

Tutki datasta myös sitä, millä hauilla mainoksesi on näkynyt Googlessa. Tämä on tärkeää varsinkin silloin, jos käytät yleisempiä “broad” hakutermejä. Mikäli mainoksesi on näkynyt epärelevanteilla hakusanoilla, voit sulkea kyseisiä termejä pois negatiivisten hakusanojen avulla. Tällä tavalla voit varmistaa, että et maksa turhista klikkauksista ja saat parempaa tuottoa mainosbudjetillesi. 

Jos tuotto on ollut jollain sanalla hyvää, siihen kannattaa lisätä budjettia ja seurata jälleen tuloksia datasta. Tärkeintä kuitenkin on, että et kuluta vahingossa koko mainosbudjettiasi kokeilemalla kerralla liian montaa lyhyen hännän hakusanaa. 

3. Kasvata Google hakusanamainoksesi laatupisteitä 

Google arvioi mainoksia, avainsanoja ja laskeutumissivuja laatupisteytyksen avulla. Tällä tavoin Google voi tarjota käyttäjälle mahdollisimman relevantin tuloksen hakuun nähden. Googlen antamat laatupisteet vaikuttavat suoraa siihen, miten paljon maksat klikkauksista ja miten korkean sijoituksen mainoksesi saavat Googlessa. 

Google arvioi muun muassa:

-miten hyvin mainoksesi teksti ja laskeutumissivu vastaavat käyttäjän tekemää hakua

-miten nopea ja helppokäyttöinen laskeutumissivusi on

-mikä on mainoksesi klikkausprosentti

Voit kasvattaa Google hakusanamainontasi laatupisteitä seuraavasti:

-Käytä mainosryhmän avainsanoja mainoksen otsikossa ja kuvauksessa. Kun käyttäjä hakee esimerkiksi sanalla “polkupyörä netistä hinta”, niin näiden sanojen tulisi olla esillä mainoksesi tekstissä. Mikäli mainoksen kuvaus ei vastaa käyttäjän hakua, käyttäjä ei todennäköisesti klikkaa mainostasi. Jos käyttäjät eivät klikkaa, mainoksesi laatupisteet laskevat ja kustannuksesi kasvavat. 

-Varmista, että laskeutumissivu vastaa mainostekstiä. Mikäli mainostat sanalla “polkupyörä netistä hinta”, mutta mainoksesi ohjaa käyttäjän verkkokaupan etusivulle jossa ei puhuta polkupyöristä, käyttäjä klikkaa pois sivuiltasi ja laatupisteesi heikkenevät. Varmista siis, että ohjaat aina käyttäjän oikeaan paikkaan. 

-Luo jokaiselle avainsanalle oma mainosryhmä. Mikäli yhdessä mainosryhmässä on monta avainsanaa mukana, on Googlen vaikeampaa tarjota käyttäjän hakua tarkasti vastaava mainos. Kun luot jokaiselle avainsanalle oman mainosryhmän, vastaa käyttäjän hakusana aina mainostekstiä ja mainoksesi laatupisteet nousevat. 

-Pidä huoli, että verkkosivusi käyttäjäkokemus on kunnossa. Mikäli sivusto latautuu hitaasti tai on vaikeakäyttöinen, kävijä klikkaa jälleen pois sivuiltasi, mikä pienentää laatupisteitäsi. Käytä siis aikaa nettisivujesi käyttäjäkokemuksen parantamiseen (tai etsi verkkosivuja tekevä digitoimisto tekemään muutokset puolestasi). 

Kun mainoksesi laatupisteet ovat kunnossa, maksat vähemmän klikkauksista ja saat korkeampia mainossijoituksia Googlessa.

4. Kokeile rajata mainoksia näyttöajan tai laitteiden perusteella

Jotta saisit hakusanamainonnan klikkihintaa alemmas, voit kokeilla myös rajata mainostesi näkyvyyttä näyttöajan perusteella tai laitekohtaisesti.

Joskus voi olla järkevää mainostaa ainoastaan tiettyyn aikaan päivästä. Mikäli datasta näkyy, että suurin osa ostoksista tapahtuu esimerkiksi iltapäivällä, voit asettaa mainoksesi näkymään ainoastaan kyseiseen aikaan. Tämä voi karsia esimerkiksi keskiyön kannattamattomia klikkejä pois, mikäli yöaikaan verkkosivuillasi tapahtuu enemmän selailua kuin ostoja. 

Datasta kannattaa myös tutkia, tapahtuuko suurin osa konversioista mobiililaitteilla vai tietokoneella. Vaikka mobiiliostojen määrä kasvaa jatkuvasti, yhä edelleen tietyillä aloilla varsinainen osto tehdään useimmiten tietokoneella. 

Mikäli datasta näkyy, että tietyllä laitteella tehdään enemmän ostoja kuin toisella, kannattaa harkita mainosten laitekohtaista rajaamista. Tällöin voit näyttää hakusanamainoksia vain esimerkiksi silloin, kun käyttäjä selaa niitä tietokoneella. Tässäkin tapauksessa on tärkeää muistaa seurata dataa ja tehdä muutoksia suuntaan tai toiseen, mikäli tulokset heittelevät. 

5. Testaa ja optimoi Google hakusanamainoksiasi

Tärkein asia kaikessa digimarkkinoinnissa on seurata ja optimoida tuloksia datan avulla. Kun teet testejä esimerkiksi eri mainostekstien ja avainsanojen välillä, löydät ne yhdistelmät, jotka tuovat parhaiten tuloksia aikaiseksi edullisimmilla klikkihinnoilla. Tämän vuoksi on tärkeää, että et vain laita mainontaa käyntiin ja unohda tarkkailla tuloksia säännöllisesti. 

Mikäli jokin tietty mainos tai hakutermi ei toimi hyvin, kokeile toista versiota. Google hakusanamainonnan optimoiminen vie aikaa, mutta sitten kun avainsanat ja mainokset ovat kohdillaan, voit antaa hakusanamainonnan pyöriä suhteellisen huolettomasti. 

Google Adsissa (kuten kaikessa muussakin digimarkkinoinnissa) tulee muistaa, että data on kuningas. 

Google hakusanamainonta pähkinänkuoressa

Laajoilla avainsanoilla kilpaileminen voi tulla nopeasti kalliiksi ilman takeita kovista tuloksista. Järkevästi suunnitellulla hakusanamainonnalla taas voidaan kerätä kermat kakun päältä ja saada korkeaa konversioprosenttia aikaiseksi mainonnalle. 

Google hakusanamainonnan optimoiminen vie aikaa, mutta tulokset ovat usein vaivannäön arvoisia. Tärkeintä on seurata jatkuvasti mainonnan toimivuutta ja tehdä dataan perustuvia muutoksia mainoksiin ja laskeutumissivuun. 

Google Ads on mainosalusta, jota kannattaa ihmeessä kokeilla. Mainonnan voi aloittaa maltillisesti ja kasvattaa sitä sen mukaan, kun tuloksia alkaa ilmenemään. Voit kokeilla mainontaa harjoittelemalla omatoimisesti tai palkata ammattitaitoisen toimiston tekemään urakan puolestasi. 

Mikäli tarvitset apua Google hakusanamainonnan aloittamiseen tai optimoimiseen, ota yhteyttä niin suunnitellaan yrityksesi tarpeita vastaava kokonaisuus!

Kategoriat
Digimarkkinointi Google Ads mainonta

Discovery Ads – Ota Googlen uusi mainosmuoto haltuusi nyt, ennen kuin kilpailu kovenee!

Discovery Ads (tai Discovery-mainokset) ovat Googlen lanseeraama uusi mainosmuoto. Sen kautta voidaan näyttää mainoksia Googlen Discover-alustalla uutisartikkeleiden joukossa, Youtuben syötteissä sekä Gmailin Tarjoukset ja Sosiaaliset verkostot välilehdillä.

Mainoksia näytetään satunnaisesti käyttäjien mielenkiinnon kohteiden perusteella ilman, että käyttäjät hukkuvat mainoksiin.

Googlen mukaan Discovery Adsien kautta voi tavoittaa jopa 2,9 miljardia käyttäjää maailmanlaajuisesti.  

Mikä on Googlen Discover-alusta?

Discover-alusta on sisältöä esiin tuova syöte, jossa käyttäjä voi lukea häntä kiinnostavia aiheita ja uutisia. Alustaan pääsee käsiksi Googlen sovelluksesta.

Discover on suunniteltu tarjoamaan automaattisesti käyttäjää kiinnostavaa sisältöä Googlen keräämien tietojen perusteella, ja se voi sisältää tietoa niin viihdeuutisista, videoista kuin tapahtumistakin. Käyttäjä voi itse myös vaikuttaa siihen, millaista sisältöä hän haluaa alustalla nähdä. 

Miksi Google Discovery Ads kannattaa ottaa käyttöön? 

Discovery Ads on suhteellisen uusi mainosmuoto Suomessa, joten sillä ei ole vielä älyttömästi kilpailua. Vähäisen kilpailun vuoksi mainosten klikkihinnat ovat matalampia kuin monilla muilla mainosmuodoilla. Tämän vuoksi Discovery Ads on ehdottomasti mainosmuoto, joka kannattaa ottaa käyttöön digimarkkinointistrategiassasi.

Discovery Ads tarjoaa uusia kanavia asiakkaiden tavoittamiselle. Mainokset näkyvät ihmisille ennen kuin he tekevät hakuja, joten se on hyvä keino tuoda uusia tuotteita ihmisten tietoisuuteen. Mitä useammassa kanavassa näyt, sitä todennäköisemmin jäät asiakkaidesi mieleen.

Adsit sulautuvat käyttäjien uutisvirtaan, jolloin niitä ei mielletä yhtä hyvin mainoksiksi kuin esimerkiksi Googlen bannerimainoksia. Tämä on hyvä uutinen mainostajalle – mikäli mainoksesi kiinnostaa käyttäjää, on todennäköisempää, että hän klikkaa sitä.

Discovery-kampanjat perustuvat pitkälti Googlen algoritmeihin ja koneoppimiseen. Tietyt toiminnot, kuten esimerkiksi laitekohdistus, jakelutapa, mainosten vuorottelu ja näyttötiheyden määrä määräytyvät automaattisesti algoritmin mukaan. Et siis välttämättä pääse vaikuttamaan mainoksen jokaiseen aspektiin yhtä paljon kuin muissa Googlen kampanjoissa, mutta saat mainoksesi näkymään vaivattomasti ja algoritmeihin pohjautuen. 

Miltä Discovery Ads -mainos näyttää? 

Mainoksen lopullinen ulkonäkö määräytyy Googlen algoritmin mukaan. Mainostaja voi asettaa mainokselle 5 eri otsikkoa ja kuvausta, 20 vaakasuuntaista tai neliönmuotoista kuvaa, yrityksen nimen ja logon, ländärin osoitteen sekä toimintakehotuksen (CTA).

Googlen tekoäly rakentaa annetuista vaihtoehdoista kokonaisuuksia, joiden se uskoo parhaiten vetoavan asiakkaisiin. Sinun ei siis tarvitse tehdä testejä erilaisilla mainoksilla, vaan Google hoitaa testaamisen puolestasi. 

Mainostaja voi valita mainoksiin joko perinteisen yhden kuvan mainoksen tai sitten karusellivaihtoehdon, jossa voi näyttää useita vierekkäisiä kuvia kerralla.

Yhteen karuselliin on mahdollista lisätä 2-10 kuvaa. Karusellin kuvat tulevat näkymään latausjärjestyksessä, ja se antaa käyttäjille mahdollisuuden selata useampia tuotteita yhdessä mainoksessa.  

google discovery ad

Discovery-mainos Youtubessa.

google discovery ad

Discovery-mainos Discover-aikajanalla. 

Kampanjan käynnistäminen

Discovery Ads-kampanjan käynnistäminen on ohjattua ja melko yksinkertaista. Tässä ohjeet, kuinka saat kampanjan käyntiin.

1. Siirry Google Adsiin luomaan kampanjaa ja valitse kampanjan tavoite. Tavoitteeksi Discovery-kampanjaan voi valita myynnit, liidit, nettisivun kävijät tai ei tavoitetta.

2. Valitse kampanjatyypiksi Discovery.

3. Tee valintoja kampanjan suhteen. Anna kampanjalle nimi, kohdenna sijainnin ja kielen mukaan, valitse hintatarjousstrategia ja budjetti.

4. Anna nimi mainosryhmälle ja valitse yleisöt, joille mainontaa kohdennetaan. Voit luoda omia yleisöjä asiakasdatan pohjalta tai käyttää demografisiin tietoihin ja käyttäytymiseen perustuvaa kohdennusta.

5. Luo itse mainos. Anna Googlelle vaihtoehtoja sen suhteen, mitä elementtejä se voi hyödyntää mainoksissa.

discovery ads käyttöönotto

6. Klikkaa “Luo kampanja”.

Discovery Ads -mainonnan parhaimmat käyttötavat

1. Käytä mainoksissa visuaalisesti houkuttelevia kuvia. Mikäli mainoksesi erottuu käyttäjien uutisvirrasta, on todennäköisempää, että he klikkaavat sitä. Mitä parempia kuvia käytät, sitä enemmän hyötyä saavutat.

2. Anna Googlelle paljon vaihtoehtoja testaukseen. Aseta jokaiseen mainokseen mahdollisimman monta kuvaa, otsikkoa ja kuvausta, jotta Google voi luoda parhaita mahdollisia mainosyhdistelmiä näytettäväksi käyttäjille.

3. Anna kampanjoille aikaa. Googlen oma suositus on, että kampanjaan ei tehtäisi uusia muutoksia 2-3 viikkoon edellisten muutosten tekemisestä. Google tarvitsee mainosten optimointiin tarpeeksi dataa, ja kehitys voi häiriintyä, mikäli muutoksia tulee liian usein.

4. Seuraa tuloksia. Vaikka Google määrittää pitkälti itse Discovery-kampanjoiden ulkoasun, voit tuloksia seuraamalla tutkia, mitkä yhdistelmät ovat olleet kaikkein menestyneimpiä. Voit hyödyntää tätä tietoa myös muiden kanavien markkinoinnissa.

5. Discovery Ads on suunniteltu myyntifunnelin alkupään mainosmuodoksi, joten sen avulla kannattaa pääasiassa tähdätä asiakkaan tietoisuuden ja kiinnostuksen kasvattamiseen. Suoraan ostoon tähtäävät kampanjat kannattaa optimoida myynnillisesti tehokkaampiin mainosmuotoihin, kuten Googlen hakusanamainontaan.

Muuta huomioitavaa Discovery Ads -mainonnassa  

-Discovery Adseja voidaan käyttää uusien asiakkaiden tavoittamiseen, konversioiden lisäämiseen sekä tärkeimpien asiakkaiden uudelleen tavoittamiseen. 

-Kyseiset mainokset on suunniteltu optimoimaan konversioita, joten ainoat mahdolliset tarjousstrategiat ovat konversioiden maksimointi ja CPA-tavoite. 

-Discovery Adsit nojaavat erittäin vahvasti tekoälyyn. Google päättää itse mainosten lopullisen ulkonäön, sijoittelun, näyttötiheyden ja klikkihinnan. 

-Mainoksilla on tavallista Google mainoskampanjaa tarkemmat vaatimukset kuvanlaadun suhteen. Huonolaatuiset kuvat eivät välttämättä mene Googlen tarkastuksesta läpi.

-Mainosmuoto ei tue neliön mallisia logoja – huolehdi siis, että saat yrityksesi logon asettumaan järkevästi ympyrän muotoon.

 

Sopisiko Discovery Ads osaksi omaa digimainontastrategiaasi? Kokeilemalla selviää!

Jos haluat lisää tietoa Googlen eri mainosvaihtoehdoista, lue myös artikkeli https://www.slogan.fi/verkkokaupan-mainonta-google-adsin-avulla/

Kategoriat
Digimarkkinointi Google Ads mainonta

Näin saat ilmaista mainontaa Google Shoppingin avulla

Google ilmoitti syksyn aikana siirtyvänsä tarjoamaan verkkokauppiaille ilmaista näkyvyyttä hakutuloksien alapuolelta löytyvällä Shopping-välilehdellään.

Yritykset voivat nyt näyttää tuotteitaan Shoppingin listauksissa täysin ilmaiseksi. Siis ihan oikeasti, myös klikkaukset ovat orgaanisten hakutulosten tapaan täysin ilmaisia.  

Syynä muutokselle on se, että Google on ilmoittanut haluavansa tukea yrittäjiä koronaviruskriisin keskellä. Ilmaisten listausten kautta yrityksillä on mahdollisuus tuoda verkkokauppatuotteensa yhä useamman ihmisen nähtäville. 

Muutos koskee ainoastaan Googlen Shopping-välilehteä, ja muu Googlen mainonta – kuten hakutulossivun Shopping-mainokset – ovat edelleen maksullisia. Mutta jos voit saada Googlen kautta ilmaista näkyvyyttä, niin miksipä et hyödyntäisi sitä? 

Miltä ilmaiset listaukset näyttävät? 

kuvituskuva google shoppingista

Ilmaiset listaukset näkyvät Shopping-välilehdellä silloin, kun asiakkaat tekevät tuotteitasi vastaavia hakuja. Shopping-sivun yläreunaan on varattu yksi rivi maksetuille mainoksille, mutta muut sivun mainokset ovat ilmaisia listauksia.

Ilmaiset listaukset eivät eroa ulkonäöltään juurikaan maksullisista mainoksista: listauksiin saa näkyville tuotteen kuvan, hinnan sekä paljon oleellista tietoa tuotteesta. Ilmaiset listaukset ovat siis hyvin visuaalinen keino tuoda verkkokauppasi tuotteet niitä etsivien asiakkaiden eteen. 

Tuotetta klikkaamalla asiakas voi siirtyä suoraan verkkokauppaasi viimeistelemään ostoksensa. 

Ilmaisen näkyvyyden vaikutus maksulliseen Shopping-mainontaan

Verkkokauppiaat voivat edelleen näyttää maksullisia Shopping-mainoksia Googlessa, ja maksullisten mainosten rooli ei ole pienentymässä muutoksen myötä. Mikäli siis toteutat verkkokaupallesi maksullista Shopping-mainontaa, älä ihmeessä luovu siitä ilmaisten listausten vuoksi.

Shoppingin maksullisen mainonnan kautta saat mainoksesi näkymään Shopping-välilehden yläreunassa, Googlen hakutuloksissa hyvällä sijainnilla, Youtubessa, Gmailissa, Google Discoveryssa, sekä Google Search Partnereiden nettisivuilla.

Ilmaisten Shopping-listausten kautta tuotteesi näkyvät käytännössä Shopping-välilehdellä maksullisten mainosten alapuolella. Ne siis näkyvät asiakkaille silloin, kun he etsivät vastaavia tuotteita Shopping-välilehdeltä.

Listaukset ovat hyvä keino tuoda lisää näkyvyyttä tuotteillesi, mutta jos annat niiden korvata kokonaan maksullisen Shopping-mainonnan, menetät paljon potentiaalisia konversioita ja mainospaikkoja. 

Kuinka Shopping-listaukset saa käyttöön?

Mikäli verkkokaupallasi on jo käytössä Google Shopping, tuotteiden päivittyminen ilmaisiin listauksiin tulee Googlen mukaan tapahtumaan automaattisesti. 

Mikäli olet uusi Shoppingin käyttäjä, toimi näin:

1. Luo tili Google Merchant Centeriin osoitteessa merchants.google.com  

2. Lisää yrityksesi tiedot. Käytä yrityksen näyttönimen kohdalla verkkokauppasi nimeä. Kyseinen nimi tulee näkymään asiakkaille Googlessa.

3. Vahvista Googlelle, että omistat yrityksen, jonka tietoja haluat käyttää tililläsi.

4. Tuo luettelo tuotteistasi Merchant Centeriin. Tämän voi tehdä käsin täytettävän kaavion avulla, mutta suositeltavampaa on perehtyä verkkokauppa-alustasi lisäosiin, joiden avulla voit luoda tuotesyötteen helpommin ja nopeammin.

5. Varmista, että tuotteesi noudattavat Google Shoppingin vaatimuksia.

6. Aktivoi Merchant Centerissä yhteistyö Googlen alustoilla, jotta saat tuotteesi näkyville ilmaisiin listauksiin. 

Hyödynnä Shopping-listausten täysi potentiaali

Kilpailu ilmaisista paikoista tulee varmasti kiihtymään, joten kiinnitä jo heti alussa huomiota tehokkaan tuotefeedin luomiseen. Laadukkaalla tuotefeedillä pääset todennäköisemmin ilmaisten hakutulosten kärkeen relevanttien hakusanojen kohdalla.

Ota ainakin nämä asiat huomioon:
  • Lisää mahdollisimman tarkat tiedot tuotteistasi. Mitä enemmän tietoa tuotteesta on saatavilla, sitä helpommin Google voi ehdottaa tuotteitasi ihmisille, jotka ovat niistä kiinnostuneita. Lisää ainakin tiedot tuotteen tyypistä, tuotekategoriasta, väristä, koosta ja hinnasta. 
  • Tutki, millainen otsikko toimii parhaiten. Otsikon tulisi kuvata tuotetta mahdollisimman hyvin, mutta se kannattaa myös muotoilla niiden hakusanojen mukaan, joita uskot asiakkaidesi käyttävän. Mieti siis, millaisella otsikolla uskoisit asiakkaiden etsivän tarjoamaasi tuotetta, ja tee parannuksia nimeen sen mukaan. Lisää tärkeimmät tiedot heti otsikon alkuun.
  • Panosta laadukkaisiin kuviin, ja testaile erilaisia vaihtoehtoja. Mikäli voit käyttää valtavirrasta erottuvia kuvia tuotteistasi, kiinnität todennäköisimmin asiakkaiden huomion.
  • Kokeile mainostaa Shoppingin listauksissa myös tuotteita, jotka eivät mene niin hyvin kaupaksi verkkokaupassasi. Tällöin voit optimoida varsinaisen mainosbudjettisi parhaiten myyville tuotteillesi, mutta saat myös hieman huonommin menestyville tuotteille ilmaista näkyvyyttä. 

Shoppingin tulosten mittaaminen

Voit seurata Shopping-listaustesi menestystä kolmesta eri paikasta: Google Merchant Centeristä, Google Adsistä tai rajoituksin Google Analyticsistä.

Mechant Centerin analytiikka on helppokäyttöinen ja nopea seurata, mutta se näyttää tietoa vain rajalllisesti. Google Analyticsistä taas saat suuren määrän mittareita käyttöösi, mutta Shopping-listausten yhdistäminen Analyticsiin on hieman mutkikkaampaa. 

Google Merchant Center

Pääset käsiksi Merchant Centerin analytiikkaan klikkaamalla Merchant Centerissä “Performance” ja “Dashboard”. Merchant Centerin kautta voit mitata listauksiesi impressioita, klikkauksia ja CTR:ää. Voit myös vertailla tuloksia brändin, kategorian tai tuotetyypin mukaan. Merchant Centerin analytiikka ei kuitenkaan näytä listauksiesi konversioita, vaan niiden seuraamiseen tarvitaan Google Analyticsiä. 

Google Ads

Tuloksia voi seurata myös suoraan Google Adsissa. Google Adsin etuna on se, että voit seurata tuloksia kohderyhmittäin. Voit siis seurata raportteja esimerkiksi kengistä, pipoista ja hanskoista, ja lopettaa kannattamattomat tuoteryhmät tarvittaessa. 

Google Analytics

Google Analyticsin kautta voit seurata käytännössä kaikkea haluamaasi dataa listauksiin liittyen. Analytics ei kuitenkaan osaa automaattisesti erotella maksullisen Shopping-mainonnan ja ilmaisten Shopping-listausten tuloksia, vaan se yhdistää ne samaan kategoriaan.

Jotta voisit saada Google Analyticsin erottelemaan maksulliset tulokset ja ilmaiset listaukset, sinun tulee luoda UTM-tägit tuotteisiisi ohjaaviin linkkeihin. 

Tämän jälkeen voit seurata Shopping-listaustesi menestystä Analyticsissä ilman, että niiden data sekoittuu maksullisten Shopping-mainosten dataan. 

 

Mitä vielä odotat? Ala hyödyntämään Shoppingin ilmaisia listauksia jo tänään!

Kategoriat
Digimarkkinointi Google Ads mainonta Woocommerce

Verkkokaupan mainonta Google Adsin avulla

Google Ads -mainonnan avulla mainoksia voidaan kohdistaa ihmisille, jotka ovat jo etsimässä tiettyjä tuotteita tai palveluita, mutta myös ihmisille, jotka eivät vielä tunne palveluitasi. 

Google Ads on siis erityisen hyödyllinen keino löytää ostoaikeissa olevia potentiaalisia asiakkaita ja tuoda heitä suoraan verkkokauppaasi, kunhan mainonta toteutetaan oikein. 

Hakusanamainonta on yleisin tapa toteuttaa mainontaa Googlessa. Se on helppo ja suhteellisen nopea keino saada sivustollesi lisää näkyvyyttä. Pikavoittoja ei kuitenkaan ole saatavilla, varsinkaan kilpaillulla verkkokauppakentällä. 

Lue alta, mitä kannattaa huomioida, jotta saat verkkokaupallesi timanttisempaa mainontaa.

Tunne tuotteesi ja kilpailijasi

Ennen kuin edes aloitat mainostamisen Googlessa, huolehdi siitä, että mainostamasi tuote on hyvä ja myyt sitä kilpailukykyisellä hinnalla

Vaikka tekisit mainontaa täydellisesti Googlessa, ei tuotteesi myy hyvin, mikäli kilpailijasi vastaavat tuotteet ovat edullisempia tai laadukkaampia. Googlea käytetään todella paljon hintavertailussa, joten tuotteiden oikea hinnoittelu on tärkeää. 

Mikäli liiketoimintasi perustuu täysin verkkokauppaan, on sinun erittäin tärkeää tehdä analyysi kilpailijoistasi ennen mainonnan aloittamista.

Pyri ainakin selvittämään kilpailijasi:

-Tuotteiden hinnat

-Valikoima

-Toimitusajat ja -tavat

-Palautusehdot

-Tarjotut edut/alennukset

-Verkkokaupan toimivuus

Nämä ovat asioita, joissa sinun tulisi pyrkiä päihittämään kilpailijasi. Mikäli et voi voittaa kilpailijaasi jokaisessa kategoriassa, pyri olemaan parempi edes osassa niistä. 

Käytä oikeasti tarkkoja hakusanoja

Jos haluat tehdä oikeasti toimivaa mainontaa Googlessa, unohda geneeriset hakusanat ja keskity spesifeihin versioihin. 

Sen sijaan, että mainostaisit esimerkiksi hakusanalla “Samsung tv”, käytä tarkkaa hakusanaa, kuten “Samsung 55 4K UHD Smart”. Ihmiset, jotka hakevat Googlessa kyseistä mallia tietävät jo, mitä he haluavat ostaa. He ovat todennäköisemmin ostamassa kyseistä tuotetta kuin ihmiset, jotka vasta vertailevat televisioita keskenään. 

Mieti vaikka hakusanaa “Samsung 55 4K UHD Smart”. Kyseisellä hakusanalla etsivä henkilö on jo tehnyt seuraavat valinnat:

Samsung – Hakija on valinnut tietyn valmistajan, jolta haluaa television ostaa.

55 – Hakija on päätynyt tiettyyn tuumakokoon. 

4K UHD – Kuvan tarkkuudella on hänelle tietty vaatimus, ja se on valittu.

Smart – Hakija odottaa televisiolla olevan älytelevision ominaisuudet. 

Spesifeillä hakusanoilla ei välttämättä ole monia hakuja kuukaudessa, mutta saavutettavat klikkaukset konvertoituvat myynneiksi monenkertaisella todennäköisyydellä. 

Tarkkojen hakusanojen käyttö on siis erittäin kustannustehokasta, ja niillä on yleensä vähemmän kilpailua. Tarkkojen hakusanojen käyttö vaatii aikaa, sillä mainonta tulee tehdä oikein. Mutta kun tarkat hakusanat on kerran saatu kohdalleen, ei niitä tarvitse muuttaa käytännössä ollenkaan. 

tarkan hakusanan ja laajan hakusanan ero

Tarkka vs. laaja hakusana. Kummalla hakusanalla asiakas todennäköisemmin ostaa tuotteen?

Negatiiviset hakusanat 

Käyttämällä negatiivisia hakusanoja kampanjoissasi voit varmistua siitä, etteivat mainoksesi näy väärillä hakutuloksilla. 

Google saattaa joskus näyttää mainoksia tuotteista, jotka ovat lähellä hakemaasi sanaa. Edellistä esimerkkiä hyödyntäen, jos myymäsi tuote on Samsung 55 4K UHD Smart”, Google saattaa näyttää mainostasi myös ihmisille jotka etsivät samaa mallia, mutta isommalla tuumakoolla. 

Tämän estämiseksi voit rajata negatiivisilla hakusanoilla pois esimerkiksi tuumakoon 65”. Tällöin mainoksesi ei näy vahingossa ihmisille, jotka etsivät suurempaa televisiota, eikä mainosbudjettisi hupene turhiin klikkauksiin. 

Negatiiviset hakusanat ovat siis oiva keino rajata mainoksesi hakusanaa entisestään.

Googlen mainoslaajennukset

Jos haluat pärjätä Google Adsin huutokauppakilpailussa ja päästä hakutulosten ensimmäiselle sijalle, hyödynnä mainoslaajennuksia.

Laajennusten avulla voit tuoda lisää sisältöä mainoksiisi, parantaen niiden näkyvyyttä ja huomioarvoa hakutuloksissa. Laajennusten avulla voit lisätä mainokseesi esimerkiksi sivustolinkkejä, lisää tekstiä, soittopainikkeen tai yrityksen sijainnin.

Laajennettu mainos herättää asiakkaiden huomion tavallista mainosta paremmin, joten saat laajennusten avulla todennäköisemmin enemmän klikkauksia. 

Google-mainonnan budjetti 

Erityisesti verkkokauppakontekstissa Google-mainonnan budjetti olisi parasta määrittää ROAS-luvun avulla. Järkevintä on laskea itselleen sopiva ROAS-luku johon tähdätä, ja skaalata budjettia ylöspäin sen mukaisesti. 

Jos päätät omavaltaisesti tietyn kuukausibudjetin, et välttämättä pysty hyödyntämään Google Adsin täyttä potentiaalia verkkokauppasi kasvattamisessa. Selvitä siis ROAS-lukusi ja aloita myynnin kasvattaminen oikeasti järkevästi skaalaten.  

Hakusanamainonta tukee hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi voidaan nähdä hakusanamainontaa tärkeämmäksi asiaksi. 

Hakukoneoptimoinnin avulla voit pyrkiä nostamaan sivustosi hakukonepisteystystä Googlen silmissä, jolloin Google näyttää sivustosi korkeammalla orgaanisissa, eli ei-maksullisissa hakutuloksissa. 

Hakukoneoptimoinnin etuna on se, että oikein tehtynä sivustosi näkyy korkealla hakutuloksissa ilman, että joudut maksamaan klikkauksista. 

Hakukoneoptimoinnin varjopuolena on sen hitaus. Googlen ensimmäisille mainossijoille on kilpailua, joten sijoituksissa nouseminen voi kestää pitkän aikaa. Tästä syystä on hyvä käyttää Google Adsia orgaanisten hakutulosten tukena, kunnes orgaaninen sijoitus saadaan nousemaan riittävästi. 

Erityisesti verkkokaupoille hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää, sillä se ei vaadi mediabudjettia tai kuluta ROASia. 

Display-mainonta

Googlen Display-mainonnan avulla voit näyttää bannerimainoksia Googlen mainosverkoston sivuilla. Mainoksiin voi törmätä erilaisilla verkkosivustoilla, sovelluksissa, Gmailissa ja YouTubessa. 

Display-mainonta on hyvä valinta uudelleenmarkkinointiin, sillä sen avulla voit tavoittaa esimerkiksi verkkokaupassasi vierailleet henkilöt lukuisilla eri mainospaikoilla ympäri nettiä. 

Jos olet tuonut verkkokauppasi tuotefeedin Google Adsiin niin silloin voit tehdä kuvamainoksia suoraan tuotteillasi. 

google display-mainonta Display-mainokset saattavat joskus näyttää täyteenahdetuilta ja rumilta verkkosivuston mainospaikasta riippuen. Voit kuitenkin datan avulla tarkastella, miten hyvin mainos toimii. Mikäli mainonta tuo hyvin kauppaa, se yleensä kertoo siitä, että mainoksen ulkonäöllä ei ole väliä. Älä siis keskity liikaa ulkonäköön, vaan tuloksiin. 

Display-mainontaa kannattaa ehdottomasti kokeilla, ja tarkastella mainonnan tuloksia analytiikan avulla. Mikäli mainonta tehoaa kohderyhmiisi, voit skaalata budjettia helposti ylöspäin. 

Shopping-mainonta 

Googlen Shopping-mainonnan avulla voit näyttää käyttäjille kuvamainoksia tuotteistasi silloin, kun he tekevät tuotteitasi vastaavia hakuja. Mainoksissa näkyy kuvan lisäksi tuotteen nimi ja hinta sekä yrityksen nimi, jolloin kuluttajat voivat vertailla tuotteita jo hakuvaiheessa ilman, että he siirtyvät verkkokaupan sivuille. 

Google Shoppingin käyttö on tärkeää erityisesti siksi, että suurin osa ihmisistä tekee ostoksia mobiililaitteilla. Mobiililaitteilla selatessasi Googlen Shopping-mainokset esiintyvät hakutuloksissa ennen tekstimainoksia, eli parhaimmalla sijoituksella. Potentiaaliset ostajat klikkaavat erittäin suurella todennäköisyydellä Shopping-mainoksia silloin, kun ne vastaavat heidän hakemaansa tuotetta.

Shoppingissa voit myös käyttää Tavoiteltu Mainostuotto -hintatarjousstrategiaa. Kun Shopping-kampanjasi on kerännyt tarpeeksi konversioita ja dataa, voit määrittää kampanjallesi ROAS-tavoitteen. Jos dataa on tarpeeksi, niin ROAS-tavoite on erittäin toimiva hintatarjousstrategia. 

google shoppingin hintatarjousstrategia

Kilpailijasi näkyvät lähes varmasti Shopping-mainospaikoilla, joten näy sinäkin! 

Discovery-mainokset

Discovery-mainokset ovat Googlen uusi mainosmuoto, jonka avulla mainostaja voi näyttää tuotteitaan ympäri Googlen alustoja. Discovery-mainokset näkyvät Googlen Discovery-aikajanalla (esimerkiksi avatessasi Googlen mobiilaitteella) sekä hyvillä mainospaikoilla Youtuben ja Gmailin yläosissa. 

Discovery-mainokset kohdistuvat käyttäjille automaattisesti heidän mielenkiinnon kohteidensa perusteella. Kyseisten mainosten on tarkoitus näkyä ihmisille ennen kuin he tekevät haun. 

Discovery-mainokset toimivat sillä periaatteella, että niille asetetaan valikoima kuvia ja tekstejä, joista Googlen tekoäly valitsee parhaat mahdolliset yhdistelmät esitettäväksi käyttäjille. Mainostaja voi siis luottaa mainosten yhdistelyn ja kohdentamisen Googlen tehtäväksi. Mainosmuodoista on valittavissa yhden kuvan muoto tai karuselli. 

Tulemme kirjoittamaan Discovery-mainoksista oman postauksen myöhemmin, joten pysy kuulolla. 

Google Ads vai Facebook-mainonta?

Google Ads on hyvä keino lisätä mainonnan kattavuutta, mutta kaikkea digimainontaa ei kannata luottaa vain Google Adsin käsiin.

Facebook-mainonnan avulla voit tavoittaa suuremman määrän asiakkaita, jotka eivät vielä tunne tuotteitasi. Suomessa asuu loppujen lopuksi suhteellisen vähän porukkaa, joten yksittäisten tuotteiden hakumäärät jäävät Googlen kautta usein melko pieniksi.

Hyvänä nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, että Googlessa on lämpöisiä/kuumia asiakkaita ja Facebookissa lähtökohtaisesti kylmiä asiakkaita. Google siis tarjoaa paljon mahdollisuuksia mainostaa ihmisille, jotka ovat jo pitkällä ostosuppilossa. 

Jos haluat tietää mihin Facebook-mainonta pystyy, lue artikkelimme +1100% myynnin kannattava kasvu Facebook-mainonnalla – Case North Outdoorin verkkokauppa

Kategoriat
Google Ads mainonta

5 syytä tehdä Google Shopping-mainontaa

Vuonna 2019 Suomeen rantautunut Google Shopping-mainonta on tärkeä osa menestyvän verkkokaupan markkinointia. Nämä tuotekuvilla ja hinnalla varustetut mainokset ovat jatkuvasti todistaneet olevansa tehokkaampia kuin perinteiset Googlen klikattavat tekstimainokset hakutuloksissa. Tässä blogissa avaan Shoppingin merkitystä ja kerron 5 syytä tehdä Google Shopping-mainontaa.

Mitä on Google Shopping-mainonta?

Google Shopping-mainokset ovat tuotekuvilla ja -tiedoilla varustettuja mainoksia, jotka näkyvät kahdessa paikassa: Google ostokset-välilehdellä sekä hakutulosten yhteydessä kun käyttäjä etsii tuotetta tavallisella Google-haulla. Mainokset voivat näkyä myös Googlen kuvahaussa. Shopping-mainos sisältää tuotteen kuvan, hinnan, merkin, arvostelun ja kaupan jossa tuote on myynnissä.

Ostaja voi selata kätevästi eri kauppojen tarjoamia tuotteita suoraan Googlesta ja valita mieluisimman vaihtoehdon tarkempaan tarkasteluun. Näin myös turhien klikkien määrät pysyvät matalina, koska ostaja vertailee kauppojen tuotteita jo hakusivulla.

Google Shopping-mainonnan aloittaminen

Google Shopping-mainonnan aloittaminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatinee pientä perehtymistä aiheeseen. Suurin osa Googlen mainonnasta tehdään Google Adsissa, kuten myös Google Shopping, mutta sen aloittamiseen vaaditaan Google Merchant Center-alusta, eli Google Kauppiaskeskus.

Tämä johtuu siitä, että Google Ads ei taivu tuotetietojen hakemiseen suoraan verkkokaupasta. Sitä varten on Google Merchant Center, joka hakee tuotteiden kuvat, nimet, hinnat ja muut tiedot verkkokaupasta.

Google Merchant Centeria hallitaan olemassa olevalla Google-tilillä. Luonnollisesti kannattaa käyttää samaa tiliä mitä käytät Google Adsissa. Kirjauduttuasi Merchant Centeriin, sinun tulee vahvistaa verkkosivustosi Googlelle ja käydä linkittämässä Merchant Center ja Google Ads keskenään.

Tämän jälkeen luodaan tuotesyöte, jolla tuotetiedot ajetaan Merchant Centeriin. Jos tuotteita on vähän, voi ne ajaa Google Sheets-taulukon avulla “manuaalisesti”. Manuaalisuus on kuitenkin runsaasti aikaa vievä keino, koska tuotetiedot pitää myös päivittää manuaalisesti.

Toinen vaihtoehto tehdä tuotetietojen hakemisesta automaattista, mutta se vaatii jäsenneltyjä tietoja. Tätä kutsutaan dynaamiseksi tuoteluetteloki. Toisinsanoen Google hakee tuotetiedot suoraan sivustosi koodista. Tästä on äärimmäisen iso hyöty, sillä jos muutat tuotteesi hintaa, päivittyy se automaattisesti myös Google Shopping-mainoksiin. Näin sinun ei tarvitse käydä erikseen muuttamassa hintaa Google Merchant Centerissa.

Verkkokauppias hyötyy eniten Google Shopping-mainonnasta

Kansainvälisesti katsottuna Google Shopping-mainoksista on kehittynyt viime vuosien kannattava markkinointikanava monille yrityksille ja siitä on muodostumassa lähes välttämätön työkalu verkkokauppiaille.

Google Shopping on siitä erinomainen, että se hakee ja päivittää tuotetiedot automaattisesti verkkokaupasta. Toki Google Shoppingiin voi lisätä tuoteluettelon ilman verkkokauppaakin, mutta se vaatii sivuston ylläpitäjän apua.

Google teki huhtikuussa strategisen päätöksen tarjoamalla mahdollisuutta syöttää verkkokaupan tuotelistaus ilmaiseksi Google Shopping-tuloksiin. Eli vaikka et mainostaisi Googlessa lainkaan, voi sivustosi tuote näkyä kuvan ja hinnan kera Googlen hakutuloksissa – ilmaiseksi.

Periaatteessa voidaan sanoa, että Googlen hakukenttä toimii tulevaisuudessa verkkokauppasi tuotteiden hakukenttänä.

Tämä muutos otettiin käyttöön ensin Yhdysvalloissa ja muualle maailmaan se laajenee vuoden 2020 loppuun mennessä.

5 syytä tehdä Google Shopping-mainontaa

Olennainen tieto on, että Google Shopping -mainokset tuovat tuotteille paljon näkyvyyttä ja sitä kautta kasvua myyntiin. Jos et ole aivan varmaa sopivatko Google Shopping-mainokset yrityksesi markkinointistrategiaan, tutustu seuraaviin viiteen hyötyyn.

1. Google Shopping kasvattaa myyntiäsi

Oli yrityksesi toiminta tuoretta tai vakiintunempaa, tuotteidesi näkyminen hakukoneiden tulossivuilla todennäköisesti auttaa kasvattamaan myyntiä. Yleisön ei tarvitse tuntea yritystäsi tai tuotettasi löytääkseen sinut Googlen kautta, koska tuotteesi voivat näkyä aina, kun hakusanat vastaavat tuotteitasi.

Koska Google Shopping -mainokset varmistavat, että tuotteesi näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella, voit melko helposti ja kustannustehokkaasti laajentaa yrityksesi näkyvyyttä verkossa.

2. Google Shopping-mainokset konvertoivat jopa kolme kertaa paremmin kuin tekstipohjaiset mainokset

Ei ole yllätys, että yhä useammat verkkokauppiaat käyttävät enemmän markkinointibudjetistaan Google Shopping-mainoksiin kuin tekstimainoksiin.

Kuluttaja osoittaa korkeampaa ostoaikomusta, kun se klikkaa kuvamainosta tekstimainoksen sijaan. Kuvalla ja hinnalla varustettu mainos tuo kuluttajalle enemmän lisäarvoa. Tämän vuoksi Google Shopping-mainosten konversioprosentit ovat tavallisia tekstimainoksia korkeampia, jopa kolminkertaisia.

Yksi maksetun mainonnan tärkeimpiä mittareita on sijoitetun pääoman tuotto (ROI). Google Shopping-mainokset tuottavat suurempaa ROI-lukua, koska lähtökohtaisesti kaikki mainoseurosi kohdennetaan ihmisille, jotka etsivät tuotetta jota myyt.

3. Enemmän relevantteja liidejä

Google Shopping-mainos tarjoaa yksityiskohtaisempia tietoja tuotteesta kuin tekstimainos, jolloin käyttäjä saa enemmän arvoa mainoksesta. Tämän seurauksena käyttäjän kiinnostus on suurempaa hänen napsauttaessaan mainosta, jolloin voidaan puhua myös lämpimämmästä liidistä.

Google Shopping-mainoksesta ostaja saa sen verran informaatiota tuotteesta, että tuote on jo tuttu hänen saapuessaan verkkokauppaan. Mainoksen napsauttaminen vie asiakkaan suoraan tuotteeseen ja koska he tietävät mitä on odotettavissa, todennäköisyys ostokselle kasvaa.

Ostajat haluavat tehdä tietoon perustuvia ostopäätöksiä ja Google Shopping tarjoaa tietoa enemmän kuin tekstimainos. Sanonta “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pätee myös tässä yhteydessä.

Usein käyttäjä viettää ainakin pienen hetken sivulla (tuotteen lisääminen ostoskoriin jne.), sinulla on erinomainen mahdollisuus houkutella ostajia tutkimaan verkkokauppaasi laajemminkin ja sitouttaa asiakasta.

4. Google Shopping-palvelun hallinta on paljon helpompaa

Google Shopping-mainosten hallinta on yksinkertaista ja tekstimainoksista tuttua avainsanaprosessia ei ole. Avainsanojen tarjoamisen sijasta Google päättää, mitkä avainsanat ovat merkityksellisiä tuotetietosyötteesi perusteella. Lähetät vain tuotetietosi Googlelle, joka sovittaa kaikki avainsanat ja tuotteet automaattisesti.

Kun olet hyödyntänyt automaattista tuotelistausta, Google päivittää automaattisesti verkkokaupassa tekemäsi muutokset esimerkiksi hintoihin tai muhin tuotetietoihin.

5. Google hoitaa homman käytännössä puolestasi

Google Shopping-kampanjoissa mainoksesi voi näkyä useammin kuin kerran yhdessä kyselyssä. Esimerkiksi, jos myyt käytettyjä iPhone-älypuhelimia ja joku hakee haulla “Käytetty iPhone”, saattaa tuloksiin ilmestyä muitakin tuotteita joita myyt verkkokaupassasi kuten “Käytetty iPhone 8”, “Käytetty iPhone 9” ja “Käytetty iPhone 10”.

Google valitsee myös avainsanat, joiden avulla tuotteitasi näytetään. Saatat huomata että tuotteesi alkavat näkyä liittyvien avainsanojen kohdalla, joita et ehkä osaa arvata. Tarkkaa hakua ei tarvita ja Google osaa käyttää synonyymejä jatkuvasti fiksummin, joten haku melko joustava. Esimerkiksi haku ”lenkkarit” voi näyttää pari tuotetta, joiden nimessä on sana ”lenkkarit”, mutta myös esimerkiksi ”kengät”.

Sloganilta löytyy ammattitaitoa tehokkaaseen GOOGLE SHOPPING-MAINONTAAN.