Kategoriat
Digimarkkinointi Instagram mainonta

Instagram Reels -mainokset – relevantti kilpailija TikTokille?

Instagram Reels -mainokset ovat Instagramin uusi mainosmuoto. Niiden avulla voit luoda kiinnostavia, maksimissaan 30-sekunnin mittaisia videomainoksia Instagramin orgaanisten kelojen sekaan. Mutta mitä etuja Reels-mainonnasta on, miten se vertautuu TikTokin mainosalustaan, ja mitä Reels-mainonnan käynnistäminen vaatii? Lue vastaus näihin piinaaviin kysymyksiin artikkelistamme!

Mitä ovat Instagram Reels -mainokset? 

Instagram Reelsit eli kelat ovat Instagramin alustalla olevia lyhyitä videoita, jotka ovat käytännössä vastine TikTokin videoille. Reelseihin on mahdollista lisätä musiikkia sekä erilaisia ääni- ja erikoisefektejä. Reelsit siis tarjoavat sisällöntuottajille paljon luovaa vapautta videoiden muokkaamiseen ja jakamiseen. 

Reelsit ovat Instagram-tarinoiden tapaan pystysuuntaisia, koko näytön mittaisia keloja, jotka pyörivät silmukassa uudelleen ja uudelleen, kunnes käyttäjä siirtyy uuteen kelaan. 

Orgaaniset Instagram Reelsit, eli ei-maksulliset videot, voivat olla pituudeltaan maksimissaan minuutin mittaisia, ja niihin voi törmätä Instagramin Etsi ja tutki -välilehdellä, varsinaisessa kuvasyötteessä sekä erityisellä Reels-välilehdellä. 

Instagramin Reels -mainokset taas ovat maksullisia videomainoksia, jotka näkyvät orgaanisten Reelsien seassa. Reels-mainoksissa on mahdollista näyttää maksimissaan 30-sekunnin mittaisia, luovia mainosvideoita. 

Sekaannusten välttämiseksi mainittakoon, että tässä artikkelissa puhutaan nimenomaan maksullisesta Reels-mainonnasta. Reels-mainosten luominen tapahtuu samasta paikasta kuin Facebook-mainosten luominen, eli Facebookin ads managerista

instagram reels -mainokset

Kuvan lähde: Instagram Business

Instagram Reels -mainosten edut

Instagram on laittanut kasvavissa määrin paukkuja Reels-konseptiin kilpaillakseen TikTokin mainosalustan kanssa. Reelsin kasvattaminen on kannattanut, sillä siitä on tullut hyvin suosittu konsepti Instagramin käyttäjien keskuudessa. 

Videomainosten avulla voit esitellä yrityksesi ja tuotteesi kuluttajille immersiivisellä ja kiinnostavalla tavalla. Instagram on itse kuvaillut Reels-mainoksia näin: “Reels-mainosten avulla yritykset voivat tavoittaa aiempaa suurempia yleisöjä ja ihmiset löytää inspiroivaa uutta sisältöä brändeiltä ja sisällöntuottajilta.”

Reels-mainoksia voi orgaanisten kelojen tapaan kommentoida, tykätä, tallentaa ja jakaa. Erityisesti kuluttajia kiinnostavat ja inspiroivat Reels-mainokset voivat siis hyvinkin saada ylimääräistä näkyvyyttä täysin ilmaiseksi, mikäli käyttäjät jakavat niitä eteenpäin. 

Instagram Reels vai TikTok-mainonta?

Instagram Reels -mainosten eräs suurimmista eduista piilee siinä, että niitä voi kohdentaa samaan tapaan kuin muitakin Instagram- ja Facebook-mainoksia, joten käytettävissä on hyvin laaja valikoima eri kohderyhmiä. 

TikTok-mainonnan kohdennusmahdollisuudet ovat vielä suhteellisen lapsenkengissä verrattuna Metan tarjoamiin kohdennusvaihtoehtoihin, joten Instagram Reels -mainokset ovat ehdottomasti lupaavan näköinen mainosmuoto osaksi omaa digimarkkinoinnin strategiaa. 

Mutta mitä eroja alustoilla on tulosten kannalta?

Esimerkiksi Creatopy toteutti testin, jossa se pyöritti samaa mainosta sekä TikTokissa että Instagram Reels-mainoksena. Mainosten kaikki valinnat kuten budjetti, kohderyhmä, tavoite ja näytettävä mainos olivat identtisiä keskenään. 

Creatopyn tuloksista selvisi, että kattavuus-tavoitteella mainostaessa Instagram Reelsit tavoittivat samalla budjetilla 389 298 henkilöä, vs. TikTokin 199 477 henkilöä. Lisäksi, tuhannen ihmisen tavoittaminen Reelseillä maksoi $2.60 vs. TikTokin $5.03. Itse klikkauksia Reels keräsi 36 kpl, ja TikTok 28. 

Testi toteutettiin syys-lokakuussa 2021. 

instagram reels -mainokset vs tiktok

instagram reels -mainokset vs tiktok

Tietenkään mitään tuloksia ei voi lähteä yleistämään yhden kokeilun perusteella, mutta ainakin Creatopyn testi näytti lupaavaa dataa Instagram Reels -mainonnan toiminnasta. 

Jotta tuloksista voi saada oikeaa varmuutta, kannattaa Reels-mainontaa rohkeasti testata ja seurata tuloksia omasta datasta. Kohdennusominaisuuksiensa puolesta Instagram Reelsit ainakin tarjoavat keinon tehdä kiinnostavaa kohdennettua mainontaa Instagramissa. 

Kuinka Instagram Reels -mainoksia luodaan? 

Instagram Reels -mainoksia luodaan Facebookin Ads Managerissa muiden Facebook- ja Instagram-mainosten tapaan. Pääset Ads Manageriin täältä. 

Ennen kuin laitat Instagram Reels -mainoksia käyntiin, sinun täytyy miettiä, minkä tavoitteen haluat saavuttaa Reels-kampanjallasi. Voit valita Reels-mainoksen kampanjatavoitteen näistä vaihtoehdoista:

-Konversiot

-Kattavuus

-Liikenne

-Videon näyttökerrat

-Brändin tunnettuus

-Sovellusasennukset

Reels-mainoksen luominen ei varsinaisesti eroa tavallisen videomainoksen luomisesta muuten kuin siten, että mainosjoukkotason Sijoittelut-kohdassa sinun tulee valita Manuaaliset sijoittelut ja klikata Alustat-kohdasta pois Facebook, Audience Network ja Messenger, mikäli haluat näyttää pelkästään Instagram Reels-mainoksia. Tällöin valitse Instagram-valikosta pelkästään Instagram Reels. 

Jos haluat, voit jättää valinnan myös Instagram Stories, Instagram-syöte ja Instagram Explore vaihtoehtoihin, jolloin mainoksesi voi näkyä myös kyseisissä muodoissa Instagramissa. 

instagram reels mainoksen luominen

Instagram Reels -mainoksen tärkein osa on mainoksen visuaalisuus. Kuvaa video ja editoi se videonmuokkausohjelmalla tai Instagramin sovelluksessa Reels-kohdassa. Suunnittele, haluatko lisätä videoosi tekstiä, efektejä tai audiota. Musiikin tai ääniraidan lisääminen on suositeltavaa, sillä silloin mainoksesi sulautuu paremmin orgaanisiin Reelseihin. 

Suunnittele lisäksi mainoksellesi ensisijainen teksti, joka lisätään Ads Managerin mainostason valinnoissa, ja joka tulee näkyviin videon alareunaan. Kampanjatavoitteestasi riippuen valitse mainokselle lisäksi call to action ja mahdollinen nettisivu, johon haluat ohjata ihmisiä mainoksestasi. 

instagram reels mainokset

Instagram Reels -mainosten parhaat vinkit

-Instagram Reelseissä on yleensä mukana ääntä sekä efektejä tai tekstiä. Hae mainoksellesi inspiraatiota Instagram Reels -osiosta, niin saat paremman kuvan siitä, millainen sisältö siellä toimii. Jos saat mainoksesi sulautumaan orgaanisten Reelsien sekaan, ovat tulokset todennäköisesti parempia. 

-Huomioi, että monet käyttäjät saattavat selata Instagramia ilman ääntä. Pyri siis tekstittämään mainoksesi mahdollisuuksien mukaan, jotta tavoitat varmasti koko yleisösi. 

-Hyödynnä oikeaa videokokoa. Reelsien ideaali kuvakoko on 1080 pikseliä x 1920 pikseliä. Huolehtimalla oikeasta kuvakoosta varmistat, ettei videosi ole laadultaan epätarkka. 

-Reelsien on tarkoitus olla hauskoja, omalaatuisia ja jopa hieman outoja. Pyri siis luomaan mainoksia, joiden kanssa käyttäjät haluavat olla vuorovaikutuksessa. 

Sopisiko Instagram-mainonta sinun yrityksellesi? 

Haluaisitko kokeilla digimainontaa, mutta aika on kortilla ja haluaisit saada homman kerralla purkkiin? Tutustu, kuinka me Sloganilla tehdään yrityksille kannattavaa ja datalähtöistä Instagram-mainontaa!

Kategoriat
Facebook mainonta Instagram mainonta

Facebook-mainonta ja Applen evästerajoitukset

Kesäkuussa 2020 Apple ilmoitti uusista käytännöistä koskien iOS 14-päivitystään. Päivityksen myötä App Storen sovelluksille tulee pakolliseksi ehdottaa käyttäjiään estämään sovelluksen tekemä käyttäjäseuranta iOS 14-laitteissa. 

Muutoksen tarkoituksena on suojella käyttäjien yksityisyyttä entistä paremmin, mutta se vaikeuttaa kohdennetun mainonnan toteuttamista ja verkkokonversioiden seuraamista tulevaisuudessa. Ilman käyttäjän suostumusta suurta osaa hänen tiedoistaan ei voida kerätä tai jakaa verkkoalustoilla. 

Mainontaa voi edelleen kohdentaa käyttäjille, jotka hyväksyvät datan keräämisen, mutta ongelmia voi syntyä, mikäli suuri osa käyttäjistä valitsee sovelluksen ensisijaisesti tarjoaman “Älä kerää dataa minusta” -vaihtoehdon. Muutoksen uskotaan tulevan voimaan alkuvuodesta 2021. 

facebook ja apple vastakkainasettelu ios14 evästerajoituksista Miten muutos vaikuttaa digimarkkinointiin?

Päivitys tulee todennäköisesti vaikeuttamaan erityisesti pienten yritysten mahdollisuuksia kasvuun ja kilpailuun, sillä kohdeyleisön tavoittaminen ja sitouttaminen vaikeutuu. 

Muutosten myötä Facebook mainonnan kohdentaminen tulee todennäköisesti heikentymään ja kustannukset kasvamaan. Kun yhä useampi ihminen estää seurannan laitteistaan, vaikutukset saattavat näkyä esimerkiksi raportoitujen konversioiden määrän pienenemisenä sekä tiettyjen mainoksien näkymisen keskeytymisenä. 

Myös mainoksien uudelleenkohdentaminen vaikeutuu erityisen paljon niiden käyttäjien kohdalla, jotka ovat estäneet laitteidensa seurannan kokonaan. 

IOS 14-päivityksen vaikutukset tulevat vaikuttamaan yritysten Facebook-mainontaan. IOS 14:n muutokset vaikuttavat pitkälti siihen, kuinka konversiotapahtumia voidaan vastaanottaa ja käsitellä esimerkiksi Facebook-pikselin kautta. Facebook on luetellut sivuillaan asioita, jotka tulevat vaikeutumaan päivityksen myötä:

  1. Sovellusasennuskampanjoiden reaaliaikaista raportointia ei tueta. Tiedoissa voi olla jopa kolmen päivän viive.
  2. Mainontaa on vaikeampaa kohdentaa ihmisille, jotka ovat olleet tekemisissä yrityksesi kanssa. 
  3. Konversioiden mittaaminen ja raportointi vaikeutuu
  4. Budjetin ja toimintokohtaisten hintojen seuraaminen vaikeutuu
  5. Mainosten kohdentaminen oikeille yleisöille oikeaan aikaan vaikeutuu
  6. IOS 14-käyttäjien ikää, sukupuolta, aluetta ja sijoittelua ei tueta raportoinnissa sovellus- ja verkkokonversioissa. 

Miten muutokseen voi valmistautua?

Facebook kertoo pyrkivänsä käsittelemään iOS-laitteiden pikselikonversiotapahtumia tulevaisuudessa tavalla, joka pitää huolta käyttäjien yksityisyydestä ja edesauttaa toimivien kampanjoiden luomista myös iOS 14-päivityksen jälkeen.

On siis hyvä muistaa, että Facebook pyrkii aktiivisesti etsimään tapoja, joilla ihmiset voivat toteuttaa toimivia mainoskampanjoita alustalla jatkossakin. Voit kuitenkin varautua iOS 14-päivitykseen muutamilla keinoilla.

Voisit tehdä odotellessasi esimerkiksi näin

  • Valitse konversiotapahtumat toimialuetta kohden. Pian voit määrittää korkeintaan kahdeksan yksittäistä konversiotapahtumaa sivustotoimialuetta kohden. Mikäli käytät useampaa konversiotapahtumaa, suosittelee Facebook luomaan toimintasuunnitelman siitä, miten voit vähentää niiden määrää. Ylimääräisille konversiotapahtumille optimoidut mainosjoukot tullaan keskeyttämään päivityksen myötä. Valitse siis yrityksellesi tärkeimmät konversiotapahtumat, ja ota ne käyttöön asetuksissa.
  • Vahvista toimialue. Yrityksen tulisi vahvistaa sivustotoimialueensa Facebook Business Managerissa. Tällä tavoin mahdolliset häiriöt sivustokampanjoissa voidaan välttää. Toimialueen vahvistaminen on tärkeää erityisesti silloin, kun toimialueella toimii useita pikseleitä omistavia yrityksiä.
  • Selvitä asiakaskuntasi iOS-käyttäjien määrä. Kun olet perillä siitä, kuinka moni tehdyistä ostoksista tai liideistäsi on tullut iOS-laitteista, voit pohtia iOS 14-päivityksen käytännön vaikutuksia mainosmääriisi. Älä kuitenkaan panikoi liikaa, mikäli suuri osa kohdeyleisöstäsi on iOS-käyttäjiä.
  • Tutki vaihtoehtoisia mainonnan kohdennustapoja. Jos voit hyödyntää markkinoinnissasi esimerkiksi asiakkaiden sähköposteja, ei mainonnan kohdentaminen ole ainoastaan Facebook-pikselin varassa. Sähköpostien keräämisessä voi hyödyntää esimerkiksi konversiomainoksia tai lead generation -mainoksia.
  • Kerää vanha data talteen. IOS 14-päivityksen myötä Facebookin 28 päivän klikkausattribuutiojakso, 28 päivän katseluattribuutiojakso ja seitsemän päivän katseluattribuutiojakso poistuvat aktiivisista kampanjoista. Mennyt data jää näkymään Business Manageriin, mutta voit halutessasi kerätä talteen vanhan 1-päivän, 7-päivän ja 28-päivän datan sen tarkastelemisen sujuvuuden takaamiseksi.
  • Mikäli mainostat sovelluspuolella, tarjoaa Facebook sivuillaan kattavan ohjeistuksen erinäisistä askelista, joita seurata. Ohjeita ja lisätietoa voit löytää esimerkiksi täältä.

Kyseinen linkki tarjoaa myös lisätietoa iOS 14-päivityksestä laajemmassa näkökulmassa.

Tärkeintä muutokseen valmistautumisessa on olla murehtimatta liikaa

Päivityksen lopullisia vaikutuksia on vaikea ennakoida etukäteen, mutta on tärkeää olla huolestumatta asiasta liikaa. Päivityksiä tulee ja menee, ja aina muutokset eivät ole yhtä dramaattisia kuin miltä ne aluksi vaikuttavat. Vaikka mainosten kohdentaminen saattaisi tilapäisesti vaikeutua, uskomme että Facebook tulee keksimään uusia keinoja mainoskampanjoiden laadun turvaamiseksi.

Usein tällaisiin muutoksiin valmistautuessa kannattaa muistaa, että samat ongelmat tulevat kaikille eteen – vaikka mainostaminen Facebookin kautta muuttuisi, ihmiset oppivat uusia keinoja tehokkaiden kampanjoiden luomiseksi jatkossa. Asiaa kannattaa ehdottomasti seurailla ja pysyä ajantasalla tulevista muutoksista, mutta tärkeämpää on silti muistaa, että maailman digimarkkinointi ei tule kaatumaan yhteen iOS 14-päivitykseen.

 

Lähteitä ja jatkolukemista:

https://www.facebook.com/business/apple-ios-14-speak-up-for-small-business/impact-on-ads-marketing

https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202

https://developers.facebook.com/blog/post/2020/12/16/preparing-partners-ios-14-mobile-web-advertising

https://business.facebook.com/business/help/126789292407737?id=428636648170202