Kategoriat
Digimarkkinointi Facebook mainonta Verkkokaupat

Facebook-mainonnan avulla orgaanisen myynnin kasvu +312 % vuoden aikana – Case Docendo

Verkkokaupan liikennemääriä on kiva seurata. Olennaisempaa olisi kuitenkin keskittyä siihen, tuovatko sivulle saapuneet ihmiset tuloja yrityksellesi. Facebook-mainonta on oiva keino tuoda lisää laadukasta liikennettä verkkokauppaan. Lue, kuinka Facebook-mainonta on auttanut kirjakustantamo Docendoa saavuttamaan lisää konvertoituvia kävijöitä sivuilleen myös orgaanisen liikenteen kautta. 

Yhteistyö Docendon kanssa

Docendo on suomalainen kirjakustantamo, jolla on myös oma verkkokauppa. Sen valikoimaan ilmestyy vuosittain noin 80 uutta kirjaa, ja kokoelmaan sisältyy sekä tieto- että kaunokirjallisuutta. 

Aloitimme yhteistyön Docendon kanssa huhtikuussa 2020. Yhteistyön tavoitteena oli kasvattaa verkkokaupan myyntiä, sillä digiaika ja digitaalisten palveluiden kasvu on tuonut omat haasteensa kirjojen myynnille. Lähdimme lähestymään myynnin kasvatusta ensiksi Facebook-mainonnalla ja myöhemmin myös Google Shopping-mainonnalla. Lisäksi kannustimme asiakasta aktiiviseen uutiskirjemarkkinointiin. 

Yhteistyön alussa myynti pomppasi suuresti koronan aiheuttaman lockdownin vuoksi, ja laski hieman kesäkuukausina ihmisten viettäessä enemmän aikaa ulkona. Syksyllä itse mainonnan vaikutukset alkoivat näkyä ja myynti lähti tasaiseen kasvuun. Docendo teki joulukuussa 2020 kaikkien aikojen ennätysmyyntinsä ilman varsinaista joulua edeltävää alennuskampanjaa. 

Digimarkkinoinnin tekemisen myötä Docendon verkkokauppa on kokenut +112% kasvun vuoden 2019 ja 2020 välillä. Lisäksi orgaanisten tulosten kautta syntynyt myynti on kasvanut samana aikana jopa +312%. Orgaanisten tulosten määrään vaikuttaa brändin tunnettuus, jota voidaan nostaa esimerkiksi Facebook-mainonnan avulla. 

Vahva digitaalisten kanavien kasvu on edesauttanut siinä, että WSOY päätyi ostamaan Docendon liiketoiminnan alkuvuodesta 2021. Docendo jatkaa kuitenkin edelleen omana brändinään kustantajan työtä sekä verkkokauppaa. 

Kasvun saavuttaminen Facebook-mainonnalla

Lähdimme toteuttamaan Facebook-mainontaa laittamalla aluksi Docendon verkkokaupan perusasiat kuntoon. Nettisivuille lisättiin Facebook-pikseli ja sivuston konversioita alettiin seuraamaan tehokkaasti. 

Tuloksekkaan tekemisen keskiössä olivat viikottaiset palaverit, joissa käytiin läpi edellisen 7 vuorokauden dataa sekä tulevia toimenpiteitä mainonnassa. Viikottaiset palaverit auttoivat meitä ymmärtämään Docendon liiketoimintaa, ajankohtaisia kampanjoita sekä yleistä strategiaa digikanavissa. Tämän tärkeän tiedon pohjalta pystyimme ohjaamaan Docendon digimarkkinointia oikeaan suuntaan. 

Tärkeintä Facebook-mainonnassa on ehdottomasti ollut saatuun dataan perustuva tekeminen sekä jatkuva kohderyhmien ja creativen testaaminen. Testien avulla olemme onnistuneet selvittämään, mitkä muutokset mainonnassa auttavat kasvattamaan verkkokaupan myyntiä. 

Jatkuvan testaamisen prosessi ei tuo kuitenkaan pikavoittoja, vaan sopivien kohderyhmien ja mainosmuotojen löytäminen vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa.

Testaamisen myötä panostukset Docendon digimarkkinointiin ovat tuoneet sijoitetut mainoseurot noin 9-kertaisena takaisin (ROAS 977%). Maksettua mainontaa on tukenut myös Docendon vahva tekeminen sen omilla sosiaalisen median tileillä Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. 

Tärkeimpiä huomioita, joita olemme tehneet Docendon kanssa:

-Kohdista markkinointibudjetti erityisesti niihin tuotteisiin, jotka myyvät muutenkin hyvin. Näin saat aikaiseksi parhaimman mainostuoton, etkä kuluta mainosbudjettia tuotteisiin, jotka eivät mene kaupaksi. 

-Tuotteella on merkitystä, älä siis tuhlaa aikaa heikosti myyviin tuotteisiin. 

-Mikäli tuotteella on lyhyt myyntisykli, ota se digimarkkinoinnissa huomioon algoritmien näkökulmasta. 

-Testaa rohkeasti eri kiinnostuksen kohteita sopivan kohderyhmän tavoittamisessa. Testaamisen avulla saat parhaimpia tuloksia aikaiseksi. 

Facebookin vaikutus liikenteen laatuun

Monet seuraavat silmä kovana verkkokaupan liikennemääriä. On tietysti tärkeää pysyä perillä liikennemääristä, mutta onko liikenteen suuruudella loppujen lopuksi väliä, jos vierailijat eivät osta verkkokaupasta mitään? 

Tärkeämpää olisi seurata liikenteen laatua, eli toteutuneiden ostojen määrää

Docendon tapauksessa liikennemäärissä ei ole tapahtunut järisyttävää kasvua yhteistyön aikana. Vuosi 2020 vs 2019 oli +32% prosenttia vilkkaampi liikennemäärissä, ja vahvalla Facebook-tekemisellä oli oma osuutensa sen kasvuun. Muut liikenteen lähteet olivat kuitenkin jopa hieman laskeneet samalla aikajaksolla. 

Esimerkiksi Docendon orgaaninen liikenne (hakukoneiden liikenne, kuten hakusanalla “Docendo” saapuneet kävijät) on laskenut -13% samalla ajanjaksolla, mutta sen kautta tullut myynti on kasvanut +312 %. 

Suora liikenne (docendo.fi) on taas laskenut -4 % prosenttia, mutta samanaikaisesti kanavan myynti on noussut +7932,76%. 

Orgaanisia kävijöitä on siis ollut hieman vähemmän, mutta kävijät ostaneet moninkertaisesti tuotteita. Kun Facebookissa panostetaan oikean kohderyhmän löytämiseen, paranee verkkokaupan liikenteen laatu huomattavasti. Löydettyäsi oikean kohderyhmän et ammu mainonnassasi haulikolla heinäsuohon, vaan käytät mainosrahasi ihmisiin, jotka ostavat tuotteitasi erittäin suurella todennäköisyydellä.   

Kuka tahansa saattaa toki päähänpistona ostaa kirjan mainoksen kautta, mutta on tärkeää, että kirja pääosin kiinnostaa yleisöä, jolle sitä mainostetaan. Hyvin ruokittu Facebook-pikseli löytää yleisöstä ostavat ihmiset. Ja kun ostavat ihmiset tuntevat verkkokauppasi, he saattavat palata tekemään ostoksia myös myöhemmin, jolloin näet kasvun orgaanisen liikenteen konversioissa. 

Älä siis tuijota pelkkää liikennemäärää, jos se ei konvertoidu verkkokaupassa. Tärkeämpää on se, että sivun vierailut konvertoituvat ostoiksi. 

Muista myös nämä, kun teet Facebook-mainontaa

-Kun teet Facebook-mainontaa niin muista, että mainonnalla on merkittävä vaikutus kokonaisuuteen myynnissä ja tunnettuudessa. Esimerkiksi Googlen mainonta ei kasvata tunnettuutta samassa suhteessa, sillä sen kautta ei tavoiteta samankokoisia ihmismassoja kuin Facebookissa. Google palvelee enemmän tietyn ongelman ratkaisijoita.

-Testaa, testaa ja testaa. Tee suuri määrä testejä erilaisilla kuvilla, teksteillä, mainosmuodoilla, kampanjatavoitteilla ja kohderyhmillä. Tällä tavoin voit optimoida markkinointisi tuottamaan korkeampaa ROASia. Käytännössä joudut siis ensin maksamaan datasta, jonka jälkeen pääset toteuttamaan mainontaa, joka johtaa myyntiin erittäin suurella todennäköisyydellä. 

 

Jos haluat lisää vinkkejä Facebook-mainonnan käytännön toteuttamiseen, lue myös artikkeli +1100% myynnin kannattava vuosikasvu Facebook-mainonnalla – Case North Outdoorin verkkokauppa

 

Kategoriat
Digimarkkinointi Facebook mainonta Verkkokaupat

Tehosta verkkokauppasi mainontaa Facebook-luettelon avulla

Facebook-luettelo on oiva keino automatisoida suuri määrä mainontaa, joten se on ehdoton lisä verkkokauppasi digimarkkinointiin. Luettelon avulla voit tuoda kaikki verkkokauppasi tuotteet nähtäville Facebookiin, ja luoda niille jokaiselle mainoksia ilman manuaalista työskentelyä ja turhaa ajankäyttöä. 

Kuvitellaan vaikka, että sinulla on autokauppa. Voit toki tehdä manuaalisesti mainokset 200:sta eri autosta, mutta se vie paljon aikaa. Lisäksi aina kun valikoimasi vaihtuu niin joudut muokkaamaan, poistamaan tai lisäämään uusia mainoksia. Facebook-luettelon avulla voit ylläpitää mainoksia jokaisesta tuotteestasi ja antaa Facebookin päivittää inventaariosi muutokset automaattisesti uusiksi mainoksiksi.  

Mikäli et hyödynnä Facebook-luetteloa verkkokauppasi markkinoinnissa, annat kilpailijoillesi suuren etumatkan. Tsekkaa alta, miten voit parantaa verkkokauppasi markkinointia luettelon avulla! 

Miten luetteloa voi hyödyntää markkinoinnissa? 

Ensisijainen kohde missä luetteloa kannattaa hyödyntää, on Facebookin dynaaminen luettelomainonta. Luettelon tuotteiden uudelleenmarkkinointi dynaamisesti on erittäin hyvä keino tuoda tuotteesi niistä kiinnostuneiden asiakkaiden eteen. 

Luettelon avulla voit myös tuoda verkkokauppasi tuotteet Facebookin ja Instagramin myyntikanaviin. Lisäämällä verkkokauppatuotteita Facebookin ja Instagramin kauppoihin ja postauksiin voit saada tuotteillesi ilmaista näkyvyyttä. 

Dynaaminen mainonta 

Dynaaminen mainonta on keino toteuttaa maksullista mainontaa luettelon tuotteille. Olet nähnyt Facebookin dynaamisia mainoksia silloin, kun olet vieraillut verkkokaupassa ja myöhemmin nähnyt selaamiasi tuotteita Facebook-uutisvirrassasi. 

Dynaamisen mainonnan etuna on se, että voit antaa Facebookin mainostaa verkkokauppasi tuotteita suoraan niistä kiinnostuneille käyttäjille luettelon avulla. Sinun täytyy vain luoda Facebook-luettelo verkkokaupan feedin avulla ja laittaa mainonta pyörimään – Facebook hoitaa loput. 

Dynaamisten mainosten avulla voit uudelleenmarkkinoida ihmisille yksittäisiä tuotteita, joita he ovat esimerkiksi katsoneet tai lisänneet ostoskoriinsa verkkokaupassasi, mutta jättäneet ostamatta. Mainontaa voi myös kohdentaa kylmille yleisöille, mikäli haluat tuoda tuotteesi uusien ihmisten tietoisuuteen.

Esittelemme myöhemmin artikkelissa tarkemmat ohjeet siitä, kuinka voit luoda Facebook-luettelon ja alkaa hyödyntämään dynaamista mainontaa markkinoinnissasi.

Facebook-kauppa ja ostospostaukset

Facebook-kauppa on keino esittää luettelon avulla verkkokauppasi tuotteita Facebookin ja Instagramin sisällä. Kaupat löytyvät verkkokauppojen profiileista kauppa-välilehdeltä. Voit järjestää tuotteita kokoelmiin eri aihepiirien mukaan kauppojen sisälle, jolloin asiakkaat voivat helpommin löytää heitä kiinnostavat tuotteet. Ihmiset voivat myös nähdä ilmoituksia kaupastasi silloin, kun lisäät uusia inventaarioita. 

Kauppojen lisääminen on siis keino tuoda verkkokauppasi lähemmäs käyttäjiä silloin, kun he selaavat verkkokauppasi sivua Facebookissa tai Instagramissa. Kaupan määrittäminen edellyttää Facebook-kauppatilin luomista. 

Kaupan kautta voit myös merkitä tuotteitasi sosiaalisen median postauksiin. Jos esimerkiksi myyt vaatteita, voit luoda visuaalisen postauksen henkilöstä, joka esittelee verkkokauppasi vaatteita, ja merkitä kyseiset vaatteet postaukseesi. Näin voit saavuttaa tuotteillesi orgaanista näkyvyyttä visuaalisen sisällön kautta. 

instagram-kuva, postaukseen on tägätty tuotteita

Millainen yritys hyötyy Facebook-luettelosta? 

Facebook-luetteloon voi tuoda: 

-Mitä tahansa verkkokaupan tuotteita (jotka noudattavat Facebookin sääntöjä)

-Lentoja, matkakohteita ja hotelleja 

-Asuntoja 

-Myytäviä ja vuokrattavia autoja 

Luettelolla mainostaminen sopii erityisesti yrityksille, jotka myyvät suuria määriä eri tuotteita verkkokaupassa. Ajansäästöä voi saada jo esimerkiksi kymmenenkin tuotteen kohdalla. Toisaalta luettelon hyödyntäminen voi olla järkevää jopa kahdenkin tuotteen kohdalla, sillä voit merkitä tuotteitasi postauksiisi sen avulla. 

Facebook-pikselin tärkeys 

Tehokkaan luettelomainonnan toteuttaminen vaatii Facebook-pikselin asentamisen verkkokauppaasi. Ilman pikseliä et voi seurata mainontasi vaikutusta käytännössä ollenkaan. 

Ilman pikseliä et voi myöskään luoda luettelosi tuotteista dynaamisia mainoksia. Tällöin jätät hyödyntämättä luettelomainonnan tärkeimmän osa-alueen. Varmista siis, että pikselisi on toiminnassa.

Facebook-luettelon käyttöönotto

Saadaksesi Facebook-luettelon itsellesi käyttöön, toimi seuraavasti: 

1. Mene osoitteeseen www.facebook.com/products.

2. Klikkaa kohtaa “Lisää luettelo”

3. Valitse luettelon tyypeistä vaihtoehto, joka kuvaa myymiäsi tuotteita

4. Jos luot luetteloa verkkokaupan tuotteista, voit valita, lisäätkö tuotteet manuaalisesti vai lataatko ne suoraan verkkokauppa-alustaltasi tai laskentataulukosta. Jos valitset verkkokauppa-alustan kautta lataamisen, valitse, mitä alustaa haluat käyttää.

5. Valitse joko Business Manager -tili tai henkilökohtainen tili, jolle luot luettelon. Mikäli aiot käyttää luetteloa mainostamisen työkaluna, valitse yritystilisi.

6. Nimeä luettelosi

7. Klikkaa “Luo” 

Voit lisätä tuotteita luetteloosi myös myöhemmin joko lisäämällä niitä manuaalisesti tai tuomalla ne automaattisesti sivustoltasi tai joukkona laskentataulukosta. 

Luettelon tuotteiden järjesteleminen kokoelmiksi 

facebook-luettelon järjestely kokoelmiksi

Luotuasi Facebook-luettelon voit järjestellä sen sisältämiä tuotteita kokoelmiksi eri kategorioiden mukaan. Mikäli verkkokauppasi myy esimerkiksi vaatteita, saatat haluta luoda omat kokoelmat tuotteille kuten:

-Kengät

-Neulepaidat

-Farkut

-Juhlamekot

-Jne.

Kun tuotteet ovat omissa kategorioissaan, on oman Facebook-kaupan järjesteleminen selkeämpää. Asiakkaat löytävät helpommin etsimänsä kaupastasi, kun tuotteet eivät ole keskenään täysin sekaisin. 

Voit käyttää kokoelmia hyödyksesi myös luodessasi mainoksia eri kohderyhmille, sillä voit halutessasi mainostaa kampanjoissa yksittäisiä tuotekategorioita. 

Dynaamisen mainonnan muodot 

Voit hyödyntää luettelon tuotteiden dynaamisessa mainonnassa eri Facebookin mainosmuotoja. Mainonnan optimoimisen kannalta olisi hyvä testata eri mainosmuotoja, ja tutkia, mikä mainosmuoto vetoaa kohderyhmiisi parhaiten. Tällä tavoin voit saada parhaimman hyödyn irti luettelosi tuotteiden mainonnasta. 

Voit tuoda Facebook-luettelosi tuotteet mainokseesi valitsemalla kampanjan tavoitteeksi Luettelomyynnin. Tämän jälkeen voit valita, mitä mainosmuotoa haluat käyttää luettelosi tuotteille. 

facebook-luettelon luominen

Kokoelmamainokset

Kokoelmamainokset tarkoittavat sitä, että voit mainostaa neljää luettelosi tuotetta tietyn pääkuvan tai -videon alla. Ihmiset voivat klikkaamalla nähdä lisätietoja tuotteista tai selata samankaltaisia tuotteita.

Kokoelmamainosten etuna on se, että niiden muotoilu eroaa muista Facebookin mainoksista, joten ne herättävät asiakkaiden huomion paremmin kuin tavallinen Facebook-mainos. 

Mainosta klikkaamalla asiakas voi siirtyä Instant Experience -tilaan, jonka kautta hän voi selata ja ostaa tuotteita visuaalisella ja kiinnostavalla tavalla koko näytön laajuisessa tilassa.

facebookin kokoelmamainos

Karusellimainokset

Karusellimainokset ovat yleisin dynaamisen mainonnan muoto, sillä karusellin avulla ihmiset voivat selata useita tuotteita luettelostasi yhden mainoksen sisällä. Sen avulla voit esitellä tuotevalikoimaasi ja sisällyttää jokaiseen tuotteeseen linkin omalle sivulleen.

Karusellimainoksen esittämiseen vaaditaan vähintään 2 esitettävää tuotetta. Karusellin etuna on se, että sen sisältämien kuvien määrä ei ole rajattu. Voit houkutella asiakkaan jatkamaan tuotteidesi selaamista kuinka pitkälle tahansa. 

facebookin karusellimainos

Sloganin vinkit luettelomainontaan

-Kun teemme mainontaa asiakkaillemme, teemme paljon testausta siitä, mitkä tekijät mainonnassa toimivat parhaiten. Teemme testausta mm. eri mittaisilla aikaikkunoilla, joiden sisällä asiakkaiden on pitänyt katsella tuotetta, jotta mainoksemme kohdennettaisiin heille. Yleensä mitä enemmän kävijöitä verkkosivuilla on ollut, sitä lyhyemmällä aikaikkunalla olemme saaneet parhaita tuloksia. 

-Mikäli verkkokaupalla on jo iso määrä oston tehneitä asiakkaita, hyödynnämme markkinoinnissa cross-sellingiä ja upsellingiä. Cross-sellingissä myymme aiemmille ostajille heidän aiempiin ostoksiinsa liittyviä tuotteita. Jos joku on esimerkiksi ostanut laskettelutakin, tarjoamme hänelle myös uusia lasketteluhousuja. Upsellingin avulla taas markkinoimme tuoteuutuuksia suoraan aiemman oston tehneille. Kyseinen strategia on toimiva erityisesti silloin, kun verkkokaupan tuotevalikoimaan tulee täydennystä. 

-Käytämme lähes poikkeuksetta mainonnassa hyväksi uudelleenmarkkinointia.  Käytämme uudelleenmarkkinoinnissa usein kohderyhmänä ihmisiä, jotka ovat selanneet verkkokaupan tuotteita tai lisänneet niitä ostoskoriin, mutta jättäneet ostoksensa kesken. Suljemme kohderyhmästä usein pois edellisen 30 päivän ostajat. 

-Uudelleenmarkkinoinnin etuna on se, että mainoksen tuote on käyttäjälle jo entuudestaan tuttu. Tällöin mainonta on usein visuaalisesti hyvin toimivaa, vaikka käytettävä materiaali olisikin köyhää. Facebookin algoritmi näyttää asiakkaille tuotteista niitä kuvia, jotka todennäköisesti konvertoituvat parhaiten. 

-Suurimmaksi osaksi toteutamme uudelleenmarkkinointia karusellimuodossa, sillä sen avulla voidaan näyttää asiakkaille useita juuri heitä kiinnostavia tuotteita. Hyödynnämme myös kokoelmamainoksia markkinoinnissa, mutta silloin kohderyhmänä toimii joku muu kuin verkkosivun aiemmat vierailijat. 

-Järjestelemme luettelon tuotteita omiksi kokoelmikseen, jolloin voimme tarjota ihmisille sen kategorian tuotteita, joista he ovat olleet kiinnostuneita. Jos tietty henkilö on selannut naisten takkeja, näytämme hänelle uudelleenmarkkinointina juuri kyseisiä tuotteita. Tällöin asiakas pysyy keskittyneenä tiettyyn kategoriaan, ja selailu päätyy todennäköisemmin ostokseen. 

Kategoriat
Digimarkkinointi Facebook mainonta Woocommerce

+1100% myynnin kannattava vuosikasvu Facebook-mainonnalla – Case North Outdoorin verkkokauppa

Aloitimme toukokuussa 2020 yhteistyön North Outdoorin kanssa. North Outdoor myy verkossa laajaa valikoimaa suomalaisia, merinovillapohjaisia ulkoiluvaatteita. 

Vuoden yhteistyön aikana olemme onnistuneet kasvattamaan North Outdoorin verkkokaupan myyntiä 1100% käyttäen pääasiallisena työkalunamme Facebook-mainontaa. Verkkokauppa kasvatettiin siis alle puolessa vuodessa miljoonaluokkaan

Tuloksellisen mainonnan myötä North Outdoor on saanut lisää jälleenmyyjiä, ja useat tutut jälleenmyyjät ovat moninkertaistaneet tilauksensa jo ennakkoon. Verkkokaupan kasvun myötä koko North Outdoorin brändi ja sen myynti eri kanavissa on lähtenyt suorastaan lentoon.

Tsekkaa alta tarinamme siitä, miten pääsimme verkkokaupan markkinoinnissa kyseisiin lukuihin. 

Lähtökohta

Ennen yhteistyön aloittamista North Outdoor oli tehnyt itse hieman Google AdWordsia, Facebook-mainontaa ja vaikuttajamarkkinointia, mutta markkinointi oli ollut melko kokeilupohjaista, eikä esimerkiksi mainonnan testaamiseen ollut käytetty juurikaan aikaa. 

North Outdoor aloitti yhteistyön kanssamme sillä he kokivat, ettei heidän ajankäyttönsä ja osaamisensa välttämättä enää riitä laajamittaisen digimarkkinoinnin tekemiseen itsekseen. 

Yhteistyön alkaessa päätimme keskittyä ensin Facebook-mainontaan. Pian mainonta laajennettiin Google Shopping -mainontaan, hakukoneoptimointiin, määrätietoiseen uutiskirjemarkkinointiin sekä vaikuttajamarkkinointiin.

Miksi Facebook-mainonta? 

North Outdoorin Facebook-mainos

North Outdoorin markkinoinnin kanssa lähdimme liikkeelle Facebook-mainonnasta erityisesti siksi, että North Outdoor oli aloittaessamme vielä suhteellisen tuntematon brändi isossa mittakaavassa. 

Koska Suomi on pieni maa, jää esimerkiksi Google Adsin kautta saatava liikennemäärä usein melko pieneksi. Facebook taas tarjoaa enemmän mahdollisuuksia suurten massojen tavoittamiseen.

Facebookin avulla kykenimme tuomaan North Outdoorin brändin ja valikoiman uusien asiakkaiden tietoon. Pystyimme myös edullisesti testaamaan, mihin kohderyhmiin tuotteet vetoavat parhaiten. 

Laajojen kohdennusmahdollisuuksien avulla pystyimme tekemään mainontaa ihmisille heidän kiinnostuksen kohteidensa ja demografisten tietojensa avulla. Facebookilla on myös mahdollista tehdä uudelleenkohdennusta verkkokaupan aiemmille kävijöille, ja tämä oli tärkeä osa strategiaamme. 

Aloittaessamme Facebook-mainonnan tekemisen oli ensimmäinen tehtävämme varmistaa, että North Outdoorin verkkokaupasta löytyy Facebook-pikseli. Ilman pikseliä ei voitaisi seurata Facebook-mainonnasta seurannutta verkkokaupan myyntiä, liidejä, klikkauksia, kävijämääriä, tuloja tai sivun katseluita. Pikselin puuttuminen tekisi siis käytännössä Facebook-mainonnasta pelkkää arvailua. 

Jos sinun verkkokaupastasi puuttuu Facebook-pikseli, käy asentamassa se nyt heti. 

Kylmät, lämpimät ja kuumat yleisöt 

Yleistäen Facebook-mainontaa voidaan tehdä ns. kylmille, lämpimille tai kuumille yleisöille. Näiden yleisöjen tunnistaminen on tärkeää, sillä niille tulee markkinoida eri tavoilla. 

Kylmillä yleisöillä tarkoitetaan ihmisiä, jotka eivät vielä tunne brändiäsi tai tuotettasi. Näiden yleisöjen kohdalla tarkoituksena on pyrkiä tekemään brändisi tutuksi, jotta voit ohjata heidät myöhemmin tekemään ostoksia verkkokaupastasi. 

Lämpimät yleisöt ovat taas henkilöitä, jotka ovat jollain tapaa tuttuja brändisi kanssa – he ovat kenties käyneet joskus pyörähtämässä verkkokaupassasi. Lämpimille yleisöille myyminen on helpompaa kuin kylmille yleisöille, sillä he tietävät jo valmiiksi hieman siitä, mistä verkkokaupassasi ja brändissäsi on kyse. 

Kuumista yleisöistä puhutaan silloin, kun kyseiset henkilöt ovat jo tehneet ostoksia verkkokaupassasi – he ovat siis jo tuttuja tuotteidesi kanssa. Kuumat yleisöt on helpoin saada ostamaan sinulta uudestaan, olettaen että heidän kokemuksensa kanssasi on ollut hyvä. 

North Outdoorin kasvattaminen kohdentamalla eri yleisöille

Jotta kasvua voitaisiin saada aikaiseksi, tulee mainontaa tehdä eri tavalla erilaisille yleisöille. Mieti siis aina etukäteen, kenelle mainostat.

1. Kiinnostuksen kohteisiin perustuva kohdentaminen

Lähdimme rakentamaan North Outdoorin brändin tunnettavuutta kylmille yleisöille erityisesti hyödyntämällä markkinoinnissa kiinnostuksen kohteisiin perustuvaa kohdentamista. 

Kiinnostuksen kohteisiin perustuva kohdentaminen tarkoittaa sitä, että voit valita mainontasi kohderyhmän hyödyntämällä dataa ihmisten ihmisten kiinnostuksen kohteista sekä demografisista tiedoista ja käyttäytymisestä. Voit siis päättää, että tiettyä mainosta näytetään esimerkiksi vain 20-30-vuotiaille, ulkoilusta kiinnostuneille ihmisille. 

Testaamalla erilaisia kohderyhmiä pystyimme tuomaan North Outdoorin brändin kylmien yleisöjen tietoon. Pyöritimme samanaikaisesti mainoskampanjoita useille eri kohderyhmille, jotta saimme selville, mitkä tuotteet vetoavat parhaiten mihinkin kohderyhmään.Testaamalla onnistuimme löytämään välillä yllättäviäkin kohderyhmiä, joihin tietyt tuotteet vetosivat. 

Saatoimme esimerkiksi pyörittää koirista pitäville ihmisille mainoksia, joissa esiintyy mukana koiria. Tekemällä täsmällisesti eri kohderyhmiin vetoavia mainoksia onnistuimme nostamaan brändin tunnettavuutta ja saamaan ihmiset kiinnostumaan North Outdoorin tuotteista.

2. Mukautetut kohderyhmät

Mukautettujen kohderyhmien avulla voidaan mainostaa ihmisille, jotka ovat yritykselle jo entuudestaan tuttuja. Voit luoda mukautetun kohderyhmän esimerkiksi asiakkaidesi sähköpostiosotteiden perusteella. Näin voit tavoittaa yrityksestäsi kiinnostuneet asiakkaat suoraan Facebookissa.

North Outdoorin tapauksessa pyrimme hyödyntämään mukautettuja kohderyhmiä kaikin mahdollisin tavoin. Loimme kohderyhmiä mm. uutiskirjetilaajien, verkkokaupan kävijöiden, ostotapahtuman keskeyttäjien ja mainoksiin sitoutuneiden ihmisten perusteella. Kohderyhmiä syntyi myös ihmisistä, jotka olivat ostaneet tuotteita esimerkiksi viimeisen 30, 60 tai 90 päivän aikana.

Loimme mukautettujen kohderyhmien pohjalta myös samankaltaisuuteen perustuvia kohderyhmiä. 

3. Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät

Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät tarkoittavat sitä, että voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi verkkokauppasi nykyistä asiakaskuntaa muistuttaville ihmisille. Facebook tutkii samankaltaisuutta esimerkiksi demografisten tietojen, käyttäytymisen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. 

Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät ovat erittäin toimivia esimerkiksi silloin, kun halutaan tehdä kohderyhmä ihmisistä, jotka muistuttavat esimerkiksi oston jo tehneitä henkilöitä.

North Outdoorin kohdalla teimme samankaltaisia kohderyhmiä mm. tiettyjen tuotteiden katsojista ja ostajista, tuotteita ostoskoriin lisänneistä, maksutapahtuman aloittaneista, uutiskirjeen tilaajista ja mainoksiin sitoutuneista henkilöistä. 

Osa samankaltaisista kohderyhmistämme perustui myös henkilöihin, jotka olivat viettäneet eniten aikaa North Outdoorin verkkokaupassa. Tässä tapauksessa käytimme mallina 25% eniten verkkokaupassa aikaa viettäneitä henkilöitä. 

Testaaminen oli myös samankaltaisuuteen perustuvien kohderyhmien keskiössä, sillä tuloksissa oli paljon kampanja- ja tuotekohtaisia eroja. 

4. Uudelleenmarkkinointi

Facebookissa voi toteuttaa myös uudelleenmarkkinointia. Voit esimerkiksi kohdentaa mainontaa ihmisille, jotka ovat lisänneet tuotteen ostoskoriinsa verkkokaupassasi, mutta eivät ole tehneet ostosta loppuun asti.

Tällä tavoin voit muistuttaa asiakkaita heitä kiinnostavista tuotteista ja lisätä todennäköisyyttä sille, että he palaavat viimeistelemään tuotteen oston. Uudelleenmarkkinointia voidaan toteuttaa myös esimerkiksi mainostamalla tuoteuutuuksia ihmisille, jotka ovat aiemmin ostaneet yrityksen tuotteita. 

North Outdoorin tapauksessa hyödynsimme uudelleenmarkkinointia mm. mainostamalla tuotesuosikkeja verkkokaupassa käyneille, ostoskoriin lisänneille ja maksamisen keskeyttäneille ihmisille. Paras tulos uudelleenmarkkinoinnissa ollaan saavutettu mainostamalla jo ostoksen tehneille ihmisille eri tuotteita eri mittaisilla aikaikkunoilla. Mainontaa on siis näytetty X tai Y päivää oston jälkeen, ja verrattu, mikä ajanjakso toimii parhaiten.

Kaikille verkkokaupan kävijöille on myös mainostettu tuotteita jälkimarkkinoinnissa, ja tehokkainta tämä markkinointi on ollut silloin, kun kohderyhmästä on luettu pois edellisen 30 päivän ostajat.  

Facebook-luettelo ja kauppa

Luettelon luominen on ehdoton osa verkkokaupan Facebook-mainontaa – luettelon avulla voit säilöä tietoa verkkokauppasi tuotteista Facebookissa. Luotuasi luettelon voit tehdä sen sisältämistä tuotteista mainoksia, ja asettaa Facebookin algoritmin näyttämään automaattisesti näitä mainoksia ihmisille, jotka ovat todennäköisimmin niistä kiinnostuneita. 

Kun luetteloon on yhdistetty verkkokaupan tuotedata, Facebook päivittää sen tiedot automaattisesti tunnin välein. Esimerkiksi verkkokaupan loppuunmyydyt tuotteet poistuvat automaattisesti luettelosta. Voit luoda luettelon tuotteista kokoelmia Facebookin sisällä, ja mainostaa tietyn kokoelman tuotteita haluamallesi kohderyhmälle esimerkiksi karusellimainoksina. 

Hyödynsimme luetteloa North Outdoorilla mm. uudelleenmarkkinoidessamme verkkokaupan tuotteita aiemmille verkkokaupan kävijöille heidän selaamiensa tuotteiden perusteella. Luettelomainontaa hyödyntämällä saimme Facebookin algoritmin automaattisesti näyttämään asiakkaille potentiaalisesti sopivia tuotteita North Outdoorin verkkokaupasta. 

Facebook-kaupan tuotteita merkattiin myös postauksiin Instagramissa ja Facebookissa. Erityisesti sosiaalisen median vaikuttajien tekemät Instagram-postaukset, joissa oli tuotemerkintöjä North Outdoorin tuotteisiin, menestyivät erityisen hyvin. 

Tärkeintä on testaaminen

North Outdoorin markkinoinnissa kaiken keskiössä oli mainosten jatkuva testaaminen. Parhaimmillaan saatoimme pyörittää yhdestä North Outdoorin tuotteesta mainontaa 22:lle eri kohderyhmälle, näyttäen jokaisessa kohderyhmässä neljää eri mainosta. Teimme laajaa testausta kokeilemalla erilaisia: 

-Kuvia

-Tekstejä

-Toimintokehotteita

-Mainosmuotoja

-Konversiotavoitteita

-Kohdeyleisöjä 

-Hintatarjouksia

Annoimme mainosten pyöriä rauhassa ja tarkistimme tuloksia ensiksi kolmannen mainospäivän kohdalla, ja uudestaan seitsemännen päivän kohdalla. Tehdessämme testausta teimme aina vain yhden muutoksen kerralla saadaksemme tietää, mikä yksittäinen tekijä mainonnassa toimii ja mikä ei. 

Testauksessa tulee muistaa, että mainontaa aloitettaessa käytännössä maksetaan siitä, että saadaan tietoa eri kohderyhmistä. Mainonta ei siis välttämättä ole alkuun lainkaan kannattavaa. Mutta kun saadaan kerättyä tarpeeksi dataa testien pohjalta, voidaan tuloksia lähteä kehittämään, ja alkaa lopulta mainostamaan parhaille kohderyhmille parhaalla mahdollisella tavalla. Tällä tavoin saadaan oikeaa, tuloksellista mainontaa aikaiseksi. Tuloksellinen mainonta vaatii siis aikaa sekä mainonnan seuraamista, ymmärtämistä ja analysoimista. 

Sähköposti- ja vaikuttajamarkkinointi

Facebook-mainonnan lisäksi autoimme North Outdooria tekemään tavoitteellista sähköposti- ja vaikuttajamarkkinointia. Olemme tehneet North Outdoorin kanssa strategisen linjauksen, että verkkokauppa ei tarjoa alennuksia muuten kuin vaikuttajien kautta tai pari kertaa vuodessa sähköpostilistalaisille lähetettyjen alennuskoodien kautta. 

Sähköpostimarkkinoinnin avulla North Outdoor on saanut vanhoja asiakkaita ja brändistä kiinnostuneita yksilöitä ostamaan lisää tuotteita. Sähköpostimarkkinoinnissa testataan aina toimivimmat viestit A/B-testauksen avulla.

Vaikuttajamarkkinoinnin avulla North Outdoor on saanut brändinsä uusien ihmisten tietoisuuteen ja social proofin ansiosta vaikuttajamarkkinointi on tuonut paljon uusia asiakkaita yritykselle. Vaikuttajien kautta saatavaa tuottoa on mitattu tarkasti, jotta olemme voineet puntaroida vaikuttajamarkkinoinnin tuomaa liiketoiminnallista hyötyä. Valitessamme vaikuttajia olemme pitäneet huolta siitä, että kyseiset henkilöt sopivat varmasti hyvin North Outdoorin brändiin. 

Mitä muuta kasvu vaatii

Kovaa kasvua haettaessa on tärkeää huolehtia siitä, että mainonnan lisäksi muutkin asiat toimivat. Markkinoinnin toteuttaminen on huomattavasti vaikeampaa, mikäli esimerkiksi myytävä tuote ei ole hyvä. Laadukas tuote myy aina paremmin ja luo positiivista word-of-mouthia. 

Mainonnassa on tärkeää käyttää laadukkaita kuvia ja videoita, sillä visuaalinen ja luova sisältö herättää ihmisten mielenkiinnon. Mikäli mainoksesi erottuu massasta, on todennäköisempää, että ihmiset klikkaavat sitä ja haluavat tutustua brändiisi paremmin. Laadukkaiden kuvien ja videoiden luomiseen kannattaa siis varata aikaa ja tarpeeksi suuri budjetti.

Verkkokaupan ja sen tukipalvelujen toimivuus on olennainen osa menestymistä. Mikäli verkkokauppaasi on epämiellyttävää käyttää, tai tarjoat vain suppean määrän maksuvaihtoehtoja, siirtyvät ihmiset mielellään asioimaan muualle. Samaan tapaan esimerkiksi asiakaspalvelun toimivuus ja tuotteiden palauttamisen helppous ovat tekijöitä, joilla voit parantaa asiakkaiden kokemusta verkkokauppasi kanssa. Mitä helpommaksi teet tuotteiden vertailun ja ostamisen, sitä todennäköisemmin saat tuotteitasi kaupaksi. 

Verkkokauppiaan on tärkeää ymmärtää yrityksensä kulurakenne. Tällöin hän voi laskea, paljonko esimerkiksi Facebook-mainonnan pitää tuottaa, jotta se olisi kannattavaa. Kulurakenteessa tulee ottaa huomioon mm. logistiikan, asiakaspalvelun, hallinnon ja kirjanpidon kustannukset. Myös verkkokaupan palautuksista syntyy usein paljon kuluja, jotka tulee huomioida laskuissa.

Auttaessamme North Outdooria lisäämään kasvuaan olemme käyttäneet paljon aikaa kampanjoiden pyörittämiseen ja tehneet töitä kokonaisen tiimin voimin. Tuloksellinen kasvu vaatii siis ajankäyttöä ja tuloksellista tekemistä pitkällä aikavälillä – on tärkeää muistaa, että +1100% kasvua harvoin tapahtuu yhden yön aikana.

Kaavio avainsanan "merinovilla" kasvusta


Maksetun mainonnan hyöty on nähtävissä myös Googlen orgaanisissa hauissa. North Outroodille tärkeän avainsanan “merinovilla” hakumäärät kasvoivat todella paljon syksyllä 2020.

Ollin vinkit verkkokaupan kasvattamiseen:

  • Varmista, että tuotteesi on hyvä. Siis oikeasti, tuotteella pitää olla hyvä kilpailukyky.
  • Ymmärrä markkinan potentiaali, ja aseta tavoitteet sen mukaisesti.
  • Valitse digimarkkinoinnin kanavat, ja testaa & iteroi todella määrätietoisesti – eli johda datalla.
  • Ole valmis kehittämään tuotettasi, brändiäsi ja asiakaskokemusta.
  • Investoi kunnolla, kova kasvun tavoittelu vaatii paljon rahaa ja aikaa.
  • Mittaa, seuraa ja optimoi.
  • Panosta mainoskuviin ja teksteihin.
  • Panosta tuotekuvauksiin (tekstit, kuvat, arvostelut, toimitusehdot, maksutavat jne.) verkkokaupassa, yritä madaltaa ostokynnystä ja pienentää palautusprosenttia.
  • Ymmärrä, miten mainoskanavien algoritmit toimivat ja toteuta digimarkkinointia sen mukaisesti.
  • Testaa, testaa, testaa – tätä ei voi ylikorostaa, vain testaamalla löydät parhaat käytänteet ja voit skaalata verkkokauppaa kannattavasti.
  • Ymmärrä kulurakenteesi ja aseta ROAS/ROI tavoitteet.
  • Palkkaa kova tiimi tekemään kasvua, tee itse sitä missä olet hyvä ja palkkaa muita paikkaamaan heikkoutesi.
  • Varmista logistiikan toimivuus ja tavaran saatavuus.
  • Helpota ostamista – kehitä verkkokaupan käyttöliittymää ja nopeutta. 
  • Kuuntele asiakkaitasi ja kehitä brändiäsi sen mukaisesti.
  • Älä jumittaudu yhteen digimarkkinoinnin kanavaan, vaan rakenna brändillesi toimiva digimarkkinnoinnin mediamix.
  • Tee suunnitelma kasvusta ja kirjoita se ylös, sekä luo jalkautettava strategia kasvun saavuttamiseksi.
  • Aitoa kannattavaa skaalautumista tapahtuu vasta, kun myynnin kasvu ei tarkoita myös kaikkien muiden kulujen kasvamista.
  • Seuraa verkkokaupan markkinaa sekä kilpailijoitasi, ja pidä mielessä jatkuvan oppimisen asenne.

North Outdoorin digimarkkinoinnista vastaa Olli Ropponen, yksi Sloganin perustajista. Ollilla on noin 8 vuoden kokemus digimarkkinoinnista. Olli käyttää työajastaan leijonanosan North Outdoorin verkkokaupan kasvattamiseen kasvuhakkerimaisella asenteella.

Ollin tavoite vuodelle 2021 on kasvattaa North Outdoorin verkkokauppaa +1000%.

Kategoriat
Facebook mainonta Instagram mainonta

Facebook-mainonta ja Applen evästerajoitukset

Kesäkuussa 2020 Apple ilmoitti uusista käytännöistä koskien iOS 14-päivitystään. Päivityksen myötä App Storen sovelluksille tulee pakolliseksi ehdottaa käyttäjiään estämään sovelluksen tekemä käyttäjäseuranta iOS 14-laitteissa. 

Muutoksen tarkoituksena on suojella käyttäjien yksityisyyttä entistä paremmin, mutta se vaikeuttaa kohdennetun mainonnan toteuttamista ja verkkokonversioiden seuraamista tulevaisuudessa. Ilman käyttäjän suostumusta suurta osaa hänen tiedoistaan ei voida kerätä tai jakaa verkkoalustoilla. 

Mainontaa voi edelleen kohdentaa käyttäjille, jotka hyväksyvät datan keräämisen, mutta ongelmia voi syntyä, mikäli suuri osa käyttäjistä valitsee sovelluksen ensisijaisesti tarjoaman “Älä kerää dataa minusta” -vaihtoehdon. Muutoksen uskotaan tulevan voimaan alkuvuodesta 2021. 

facebook ja apple vastakkainasettelu ios14 evästerajoituksista Miten muutos vaikuttaa digimarkkinointiin?

Päivitys tulee todennäköisesti vaikeuttamaan erityisesti pienten yritysten mahdollisuuksia kasvuun ja kilpailuun, sillä kohdeyleisön tavoittaminen ja sitouttaminen vaikeutuu. 

Muutosten myötä Facebook mainonnan kohdentaminen tulee todennäköisesti heikentymään ja kustannukset kasvamaan. Kun yhä useampi ihminen estää seurannan laitteistaan, vaikutukset saattavat näkyä esimerkiksi raportoitujen konversioiden määrän pienenemisenä sekä tiettyjen mainoksien näkymisen keskeytymisenä. 

Myös mainoksien uudelleenkohdentaminen vaikeutuu erityisen paljon niiden käyttäjien kohdalla, jotka ovat estäneet laitteidensa seurannan kokonaan. 

IOS 14-päivityksen vaikutukset tulevat vaikuttamaan yritysten Facebook-mainontaan. IOS 14:n muutokset vaikuttavat pitkälti siihen, kuinka konversiotapahtumia voidaan vastaanottaa ja käsitellä esimerkiksi Facebook-pikselin kautta. Facebook on luetellut sivuillaan asioita, jotka tulevat vaikeutumaan päivityksen myötä:

  1. Sovellusasennuskampanjoiden reaaliaikaista raportointia ei tueta. Tiedoissa voi olla jopa kolmen päivän viive.
  2. Mainontaa on vaikeampaa kohdentaa ihmisille, jotka ovat olleet tekemisissä yrityksesi kanssa. 
  3. Konversioiden mittaaminen ja raportointi vaikeutuu
  4. Budjetin ja toimintokohtaisten hintojen seuraaminen vaikeutuu
  5. Mainosten kohdentaminen oikeille yleisöille oikeaan aikaan vaikeutuu
  6. IOS 14-käyttäjien ikää, sukupuolta, aluetta ja sijoittelua ei tueta raportoinnissa sovellus- ja verkkokonversioissa. 

Miten muutokseen voi valmistautua?

Facebook kertoo pyrkivänsä käsittelemään iOS-laitteiden pikselikonversiotapahtumia tulevaisuudessa tavalla, joka pitää huolta käyttäjien yksityisyydestä ja edesauttaa toimivien kampanjoiden luomista myös iOS 14-päivityksen jälkeen.

On siis hyvä muistaa, että Facebook pyrkii aktiivisesti etsimään tapoja, joilla ihmiset voivat toteuttaa toimivia mainoskampanjoita alustalla jatkossakin. Voit kuitenkin varautua iOS 14-päivitykseen muutamilla keinoilla.

Voisit tehdä odotellessasi esimerkiksi näin

  • Valitse konversiotapahtumat toimialuetta kohden. Pian voit määrittää korkeintaan kahdeksan yksittäistä konversiotapahtumaa sivustotoimialuetta kohden. Mikäli käytät useampaa konversiotapahtumaa, suosittelee Facebook luomaan toimintasuunnitelman siitä, miten voit vähentää niiden määrää. Ylimääräisille konversiotapahtumille optimoidut mainosjoukot tullaan keskeyttämään päivityksen myötä. Valitse siis yrityksellesi tärkeimmät konversiotapahtumat, ja ota ne käyttöön asetuksissa.
  • Vahvista toimialue. Yrityksen tulisi vahvistaa sivustotoimialueensa Facebook Business Managerissa. Tällä tavoin mahdolliset häiriöt sivustokampanjoissa voidaan välttää. Toimialueen vahvistaminen on tärkeää erityisesti silloin, kun toimialueella toimii useita pikseleitä omistavia yrityksiä.
  • Selvitä asiakaskuntasi iOS-käyttäjien määrä. Kun olet perillä siitä, kuinka moni tehdyistä ostoksista tai liideistäsi on tullut iOS-laitteista, voit pohtia iOS 14-päivityksen käytännön vaikutuksia mainosmääriisi. Älä kuitenkaan panikoi liikaa, mikäli suuri osa kohdeyleisöstäsi on iOS-käyttäjiä.
  • Tutki vaihtoehtoisia mainonnan kohdennustapoja. Jos voit hyödyntää markkinoinnissasi esimerkiksi asiakkaiden sähköposteja, ei mainonnan kohdentaminen ole ainoastaan Facebook-pikselin varassa. Sähköpostien keräämisessä voi hyödyntää esimerkiksi konversiomainoksia tai lead generation -mainoksia.
  • Kerää vanha data talteen. IOS 14-päivityksen myötä Facebookin 28 päivän klikkausattribuutiojakso, 28 päivän katseluattribuutiojakso ja seitsemän päivän katseluattribuutiojakso poistuvat aktiivisista kampanjoista. Mennyt data jää näkymään Business Manageriin, mutta voit halutessasi kerätä talteen vanhan 1-päivän, 7-päivän ja 28-päivän datan sen tarkastelemisen sujuvuuden takaamiseksi.
  • Mikäli mainostat sovelluspuolella, tarjoaa Facebook sivuillaan kattavan ohjeistuksen erinäisistä askelista, joita seurata. Ohjeita ja lisätietoa voit löytää esimerkiksi täältä.

Kyseinen linkki tarjoaa myös lisätietoa iOS 14-päivityksestä laajemmassa näkökulmassa.

Tärkeintä muutokseen valmistautumisessa on olla murehtimatta liikaa

Päivityksen lopullisia vaikutuksia on vaikea ennakoida etukäteen, mutta on tärkeää olla huolestumatta asiasta liikaa. Päivityksiä tulee ja menee, ja aina muutokset eivät ole yhtä dramaattisia kuin miltä ne aluksi vaikuttavat. Vaikka mainosten kohdentaminen saattaisi tilapäisesti vaikeutua, uskomme että Facebook tulee keksimään uusia keinoja mainoskampanjoiden laadun turvaamiseksi.

Usein tällaisiin muutoksiin valmistautuessa kannattaa muistaa, että samat ongelmat tulevat kaikille eteen – vaikka mainostaminen Facebookin kautta muuttuisi, ihmiset oppivat uusia keinoja tehokkaiden kampanjoiden luomiseksi jatkossa. Asiaa kannattaa ehdottomasti seurailla ja pysyä ajantasalla tulevista muutoksista, mutta tärkeämpää on silti muistaa, että maailman digimarkkinointi ei tule kaatumaan yhteen iOS 14-päivitykseen.

 

Lähteitä ja jatkolukemista:

https://www.facebook.com/business/apple-ios-14-speak-up-for-small-business/impact-on-ads-marketing

https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202

https://developers.facebook.com/blog/post/2020/12/16/preparing-partners-ios-14-mobile-web-advertising

https://business.facebook.com/business/help/126789292407737?id=428636648170202

 

Kategoriat
Facebook mainonta

Facebook-liidimainokset B2B-markkinoinnissa – näin onnistut

Facebook Lead Ads, eli suomeksi käännettynä Facebook-liidimainokset ovat toimineet jo pitkään hyvin kuluttajamarkkinoinnissa, mutta sillä on annettavaa myös B2B-puolella. Tätä ei ole ehkä osattu hyödyntää, koska yleinen harhaluulo on, että tuloksellista B2B-mainontaa voidaan tehdä vain LinkedInissa.

Tässä blogissa kerron mitä Facebook-liidimainokset oikein ovat ja miten niistä otetaan paras teho irti myös B2B-maailmassa.

Mitä ovat Facebook-liidimainokset?

Facebook-liidimainokset ovat yksi Facebookin maksetun mainonnan mainosmuodoista, joka voidaan kohdentaa tarkasti halutulle kohderyhmälle. Jos Facebook-mainonnan perusasiat eivät ole vielä hanskassa, lukaise tästä Facebook-mainonnan ABC.

Facebook-liidimainokset ovat mobiiliystävällisiä mainoksia, jotka näyttävät tavallisilta Facebook-mainoksilta, mutta painamalla mainosta käyttäjä voi täyttää lomakkeen poistumatta Facebook-sovelluksesta. Tämä lisää konversion todennäköisyyttä huomattavasti. Lomakkeen täyttämällä voi esimerkiksi ladata oppaan, rekisteröityä uutiskirjeen tilaajaksi tai tehdä tarjouspyynnön.

Lomakkeessa voit kysyä asiakkaalta mitä tietoja haluat. Lomakkeen kentät täytetään automaattisesti käyttäjän profiilin tiedoilla. Profiilin tiedot eivät kuitenkaan vastaa välttämättä kaikkiin kysymyksiin, jolloin käyttäjän täytyy itse täyttää tyhjät kohdat. Yleisesti ottaen kannattaa kysyä ainoastaan tarpeelliset tiedot, jotta kynnys lomakkeen täyttämiselle olisi mahdollisimman matala.

Valmiiksi täytetyt lomakkeet suoraan sovelluksessa helpottaa liidien keräämistä mobiiliympäristössä, jossa lomakkeiden täyttö koetaan melko työlääksi ja aikaa vieväksi. Tämän seurauksena lomakkeita jätetään herkästi täyttämättä ja mainonta menee hukkaan.

Facebook-liidimainoksien tavoitteena ei välttämättä ole saada liikennettä verkkosivustolle tai laskeutumissivulle. Sen varsinainen tavoite on kerätä yrityksellesi liidejä suoraan Facebookista. Monet kävijät eivät edes päädy verkko- tai laskeutumissivulle, koska ne voivat latautua hitaasti tai käyttäjä ei vain halua poistua Facebook-sovelluksesta.

Miten Facebook-liidimainokset luodaan?

Liidimainokset luodaan mainosten hallinnassa eli Facebook Business Managerissa.

Mainokset luominen etenee tiivistetysti näin:

  1. Siirry Facebook Business Manageriin
  2. Napsauta Ads Manager -sovelluksen vasemmassa yläkulmassa olevaa Luo-painiketta.
  3. Valitse tavoitteeksi Liidin luonti ja nimeä kampanjasi.
  4. Valitse sivu, jota aiot käyttää liidimainokseen. Napsauta Näytä ehdot ja hyväksy ne.
  5. Valitse kohdeyleisö, sijoittelut, budjetti ja aikataulu. Huomaa: Liidimainoksia ei voida kohdistaa alle 18-vuotiaille.
  6. Valitse mainosmuoto. Voit valita liidimainoksellesi mainosmuodoksi joko karusellin, yhden kuvan, videon tai diaesityksen.
  7. Lisää otsikko, teksti ja toimintakehotus.
  8. Vieritä alas ja napsauta Yhteydenottolomake. Täällä voit lisätä lomakkeen otsikon, esittelyn, täytettävät kentät, yrityksen tietosuojakäytännön sekä kiitosnäkymän.
  9. Napsauta Valmis -painiketta oikeassa yläkulmassa. Tarkista mainoksesi Ads Managerista ja kun olet valmis julkaisemaan, napsauta Vahvista.

Yksityiskohtaisemmat ohjeet liidimainoksen luomiselle löydät TÄSTÄ

Facebook-liidimainoksien hyödyntäminen B2B-markkinoinnissa

Yleisesti liidejä voi hankkia monella eri tavalla, mutta meidän kokemuksen perusteella liidigenerointi Facebook-liidimainonnalla toimii parhaiten liidimagneettien avulla. Sillä tarkoitetaan sitä, että liidille tarjotaan arvoa tuottavaa materiaalia ilmaiseksi, kuten esimerkiksi opas, e-kirja tai tutkimusraportti, jotka laadukkaasti toteutettuna ovat erinomainen keino hankkia liidejä.

Laadukas liidimagneetti + kiinnostava ja oikein kohdennettu Facebook-liidimainos on paras yhtälö B2B-liidigenerointiin Facebookissa.

Käytännössä onnistunut Facebook-liidimainos noudattaa samaa kaavaa niin B2C- kuin B2B-mainonnassa. B2B-puolella hienoisena ongelmana ovat turhat lataukset, mutta lääkkeenä tähän toimii on huolellisesti tehty kohdennus.

Mitä onnistuminen vaatii?  Tässäpä 7 hyvää vinkkiä.

Tarpeeksi hyvä “tarjous”
Harva käyttäjä jakaa yhteystietojaan ilman, että saa jotain vastineeksi. Olipa kyse ilmaisesta latauksesta tai alekoodista, kannattaa selkeästi tuoda esiin, miten asiakas hyötyy jättämällä yhteystietonsa. Yksinkertaisesti tarjouksesta kannattaa tehdä niin hyvä, että asiakas haluaa jättää yhteystietonsa ilman sen kummempaa pohtimista.

Pidä homma selkeänä
Selkeästä mainoksesta ymmärtää 100% varmasti, mitä käyttäjä saa ja kenelle hän on tietojaan jakamassa. Hieman epäselvä tai epäluotettava mainos karkottaa lomakkeen täyttäjät äkkiä. Mainoksen täytyy tukea yrityksen viestintää niin kuvan kuin tekstin osalta.

Käytä mukaansatempaavaa sisältöä
Ihmiset ovat pikkuhiljaa oppineet ohittamaan mainoksia sosiaalisessa mediassa, joten mainoksen sisällön tulisi erottua käyttäjän feediltä. Etenkin otsikon ja kuvan kannattaa olla hyvällä tavalla huomiota herättäviä, jotta kävijät uhraisivat edes 5 sekuntia mainoksen katseluun. Parhaassa tapauksessa käyttäjä kiinnostuu mainoksesta ja haluaa jättää yhteystietonsa.

Yksinkertainen malli
Se on yksinkertaista: Mitä helpompaa lomakkeen täyttäminen on, sitä paremmin se konvertoi. Jokaisen lisäkysymyksen myötä mahdollisuus hylättyyn lomakkeeseen kasvaa. Kysymällä tarpeeksi vähän mahdollisimman relevantteja kysymyksiä päästään parhaaseen lopputulokseen.

Mikäli Facebookin tarjoamat kysymykset eivät vastaa tarpeitasi, voit luoda mukautettuja kysymyksiä lomakkeellesi. Valitse esimerkiksi lyhyiden vastausten, monivalintakysymysten tai ehdollisten kysymysten välillä, jotka muuttuvat sen mukaan miten edelliseen kysymykseen vastattiin.

Kohdista oikeaan yleisöön
Hyödynnä Facebook-mainonnan parasta ominaisuutta oikein. Tämä on äärimmäisen tärkeä kohta kun tehdään B2B-mainontaa. Kannattaa esimerkiksi lähestyä mukautetuilla yleisöillä, jossa yleisö voi koostua esimerkiksi uutiskirjeesi tilaajista tai kaikista CRM-kontakteistasi. Näin mainoksesi näkyy ihmisille, joilla on jonkinlainen side yritykseesi.

Kun mainonta on kohdennettu oikein, vältyt turhilta lomakkeentäytöiltä, jotka syövät budjettia ilman relevantteja tuloksia. Jos teet liidimainontaa jälkimarkkinointina, huolehdi että Facebook-pikseli on paikallaan.

Kohdennuksessa on tärkeää, että se vastaa mainonnan tavoitteitasi. Look-a-like yleisöt eli samankaltaisuuteen perustuvat yleisöt ovat erinomainen keino hankkia uusia asiakkaita ja levittää tietoa uudesta tuotteesta tai palvelusta.

Ydinkohderyhmistä voit hyödyntää esimerkiksi sijaintiin perustuvaa kohdennusta, jos sinulla on tarjota jotain lähistöllä oleville ihmisille. Esimerkiksi olet autokauppias ja haluat tarjota uuden automallin koeajoa, jolloin koeajovarauksien kerääminen lomakkeen avulla lähellä asuville ihmisille on hyvä vaihtoehto.

Automatisoi jatkotoimenpiteet
Etenkin B2B-puolella liidiä täytyy luonnollisesti lämmittää myös lomakkeen täytön jälkeen. Joissakin tapauksissa soitto perään voi toimia, kun taas jossain liiketoiminnassa kannattaa rakentaa esimerkiksi automatisoitu sähköpostimarkkinointi. Pääasia on, ettet jätä liidiä kylmäksi.

Facebook tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia integroida eri CRM-järjestelmiä, jolloin Facebook-liidimainoksilla kerätyt liidit menevät suoraan CRM-järjestelmääsi. Riippuen järjestelmästä voit luoda esimerkiksi automatisoituja sähköposteja liideille. Hyvä liidinurturointi on keskeinen asia kun halutaan kasvattaa myyntiä.

Analysoi, optimoi, testaa, toista
Meidän tiimillä analysointi, optimoi, testaa, toista-kaava ovat tuloksellisen digimarkkinoinnin keskiössä. Sama toimintakaava pätee myös Facebook-liidimainoksiin. Tuloksia ei voida luoda tyhjästä, vaan se vaatii systemaattista ja dataan perustuvaa työtä.

Parhaat liidimainokset löytyvät usein A/B-testauksen ja optimoinnin perusteella. Voit esimerkiksi harkita kahden liidimainoksen näyttämistä, joissa on hieman toisistaan eroavia ​​kuvia tai tekstiä. Tai kokeile eripituista lomaketta ja vertaile niiden toimivuutta keskenään. Keinoja on monia ja paras löytyy testaamalla.

 

Lue tästä MITEN FACEBOOK-MAINONTAA TEHDÄÄN SLOGANILLA

 

Kategoriat
Digimarkkinointi Facebook mainonta

Facebook Business Manager – Mikä se on ja miksi se kannattaa tehdä?

Facebook Business Manager on työkalu yritysten Facebook-sivujen sekä mainostilien hallinnointiin. Sitä voidaan käytännössä pitää must have-työkaluna kun tehdään digimarkkinointia sosiaalisen median kanavissa.

Jokaisella digimarkkinointia tekevällä yrityksellä tulisi olla Facebook Business Manager käytössään. Sen avulla hallinnoit yhdestä paikasta kaikkea yrityksesi Facebook-sivuun liittyviä asioita, kuten esimerkiksi käyttöoikeuksia, raportointia, maksukortteja ja mainostilejä. Vaikka Facebook-mainonta ei kuuluisi yrityksesi mainoskanaviin, kannattaa Business Manager olla silti taustalla olemassa.

Työkalun kautta voi operoida maksimissaan viittä eri mainostiliä. Jollain saattaa mennä mainostili ja Business Manager sekaisin, mutta mainostili on se, mistä mainoskampanjoita hallitaan. Yritykselläsi voi ja kannattaa olla useampi mainostili, jos jokin tili esimerkiksi suljetaan mainostussääntöjen rikkomisen vuoksi.

Jos sinulla on kumppani Facebook-mainonnassa, älä ikinä anna hänen tehdä sinulle Business Manager -tiliä, vaan tee se itse. Käyttöoikeuksia kun ei voi jälkeenpäin siirrellä jos lopetatte yhteistyön kumppanin kanssa. Kun teet itse, voit aina helposti jakaa käyttöoikeudet mainostiliin ja Facebook-pikseliin Business Managerin kautta.

Näin avaat Facebook Business Manager-tilin

Facebook Business Manager on nopea ja helppo tehdä. Teimme alle kuvaohjeet, joiden avulla saat tilin helposti pystyyn.

  1. Avaa business.facebook.com kirjaudu sisään henkilökohtaisilla Facebook-tunnuksillasi

Facebook Business Manager

2. Klikkaa Luo yritys, josta aukeaa ikkuna yrityksen luomiseen. Tässä näkymässä näkyy myös kaikki Business Manager -tilit, joihin henkilökohtainen tilisi on kytketty.

3. Täytä yrityksen nimi, etunimesi ja työsähköpostiosoite. Klikkaa lähetä

4. Business Manager on nyt luotu, mutta vielä tarvitaan sähköpostiosoitteen vahvistus.

5. Mene antamaasi sähköpostiosoitteeseen ja vahvista.

6. Hienoa! Nyt yritykselläsi on Facebook Business Manager

 

Kysy meiltä apua, jos tarvitset tuloksekasta Facebook-mainontaa.

Kategoriat
Facebook mainonta

Facebook pikseli on Facebook-mainonnan moottori

Kaikista uskomattomista työkaluista, joita Facebook on mainostajille luonut, ehkä hyödyllisin on Facebook-pikseli. Lue blogi ja ymmärrät miksi pikseli on Facebook-mainonnassa lähes yhtä tärkeä asia kuin moottori autolle.

Mikä on Facebook-pikseli?

Facebook-pikseli on koodinpätkä, jonka sijoitat verkkosivustollesi tai verkkokauppaan. Pikselin luominen, asentaminen ja käyttäminen ovat täysin maksutonta. Yhtä mainostiliä kohden voi olla vain yksi pikseli, joten se tarvitsee lisätä vain kerran.

Facebook-pikseli kerää tietoja kävijöistä, joiden avulla voit esimerkiksi:

  • Seurata konversioita Facebook-mainoksista
  • Optimoida olemassa olevia mainoksia mainoksia
  • Rakentaa mukautettuja kohderyhmiä tulevia mainoksia varten
  • Tehdä uudelleenmarkkinointia ihmisille, jotka ovat esimerkiksi käyneet verkkosivuillasi. Toisin sanoen ihminen on jollain tapaa osoittanut kiinnostusta yritystäsi tai tuotettasi kohtaan.

Uudelleenmarkkinointi on yksi tehokkaimpia tapoja tehdä digimarkkinointia. Lisäksi Facebook-pikselin myötä mainontasi tehokkuus on paremmin mitattavissa. Näiden ansiosta pikseli on erinomainen työkalu digimarkkinoinnissa.

Facebook-pikselin toimintaperiaate

Kun olet asentanut pikselin verkkosivustolle, alkaa koodi keräämään hyödyllisiä tietoja sivustosi kävijöistä. Hyödyllistä tietoa on muun muassa:

  • Mistä sivustolle tuleva liikenne on peräisin
  • Demograafiset tiedot (sijainti, ikä, sukupuoli…)
  • Millä laitteilla sivustolla on vierailtu

Kävijätietojen keräämisen lisäksi pikselin ansiosta voit seurata mitä vierailijat tekevät sivustolla. Tätä varten tarvitset Event Set Up -työkalun, jolla määrittelet sivustosi olennaisille painikkeille tietyn tapahtuman.

Voit jatkuvasti mitata, millainen tarjous toimii jollekin yleisölle ja yrittää etsiä oikeita keinoja tuloksiin. Harvoin tie tuloksiin löytyy heti, vaan se vaatii aikaa ja systemaattista työtä.

Tapahtumien kirjaaminen

Mitkä ihmeen tapahtumat? Tapahtumien kirjaaminen tarkoittaa sitä, että asetat sivustollesi tiettyjä tapahtumia tai toimintoja, joita kävijät suorittavat tullessaan sivustolle esimerkiksi Facebook-mainonnan kautta.

Esimerkiksi voit asettaa tuotteet-painikkeelle tietyn määrityksen, joilloin voit alkaa keräämään yleisöjoukkoa kaikista tuotteet-painiketta napsauttaneista vierailijoista, jotka ovat tulleet sivustolle Facebookin kautta.

Tapahtumatyyppejä löytyy kolme:

  • Vakiotapahtumat
    Tapahtumia, jotka Facebook tunnistaa ja tukee eri mainostuotteissa. Vakiotapahtumia ovat Valmistunut rekisteröityminen, Haku ja Toivelistalle lisääminen.
  • Mukautetut tapahtumat
    Vastaavia kuin vakiotapahtumat, mutta ne ovat muokattavissa itselle sopiviksi ja ne eivät voi olla samat kuin vakiotapahtumat.
  • Mukautetut konversiot
    Voit luoda mukautetun konversion esimerkiksi kiitossivulle päätyneistä käyttäjistä.

Tapahtumien toimivuutta on mahdollista testata Testaa tapahtumia -työkalulla, jonka avulla voit varmistaa, että tapahtumat ovat rekisteröityneet oikein ja korjata mahdolliset virheet.

Mukautetut kohderyhmät

Voit luoda mukautettuja kohderyhmiä ihmisten käyttäytymistietojen perusteella, joita Facebook-pikseli kerää. Se yhdistää sivustosi vierailijat Facebook-käyttäjiin, jonka myötä voit luoda mukautetun kohderyhmän.

Esimerkiksi sivustosi tuotteita selanneista kävijöistä voidaan luoda mukautettu kohderyhmä, joille voidaan tehdä uudelleenmarkkinointia ja kannustaa ostamaan tuote, jota he ovat selanneet aiemmin sivustollasi.

Toinen keino hyödyntää mukautettuja kohderyhmiä on muodostaa samankaltaisuuteen perustuvia lookalike-yleisöjä. Se tarkoittaa sitä, että Facebook etsii sinulle käyttäjiä, jotka ovat samankaltaisia kuin vaikkapa sivustosi tuotteita selanneet. Lookalike-kohdennus on hyvä keino löytää uusia asiakkaita.

Miksi sinun pitäisi asentaa Facebook-pikseli verkkosivuillesi?

Yksinkertaisesti Facebook-pikseli tarjoaa tärkeitä tietoja ihmisten käyttäytymisestä. Sen avulla joiden avulla voit luoda Facebook-mainoksista parempia esimerkiksi kohdistamalla ne paremmin.

Facebookin-pikselin tarjoamat tiedot auttavat varmistamaan, että mainoksesi näkyvät ihmisille, jotka todennäköisimmin toteuttavat haluamasi toimenpiteen. Sen avulla voit parantaa Facebook-mainosten konversioprosenttiasi ja saada paremman sijoitetun pääoman tuottoprosentin (ROI-luku).

Vaikka et vielä mainostaisi Facebookissa, sinun kannattaa asentaa Facebook-pikseli joka tapauksessa. Asentamalla pikselin se alkaa kerätä tietoja käyttäjistä heti, joten sinun ei tarvitse aloittaa Facebook-mainontaa tyhjästä.

Jos olet suunnitellut tekeväsi Facebook-mainontaa vaikkapa jotakin tiettyä kampanjaa varten, kannattaa yleisön käyttäytymisestä kerätä tietoa jo aikaisemmin. Esimerkiksi jos olet ajatellut mainostaa kampanjaasi 4 kuukauden kuluttua, kannattaa Facebook-pikseli asentaa jo nyt.

Sitten kun rakennat mainoksia kampanjaa varten sinulla on jo yleisö valmiina. Näin mainoksesi ei vaadi ylimääräistä aikaa “käynnistelylle” eli yleisön keräämiselle. Pieni asia, mutta se parantaa mainonnan kustannustehokkuutta.

Miksi Facebook-pikseli on niin tärkeä?

Jos et käytä Facebook-pikseliä verkkosivuillasi tai verkkokaupassa, jätät melkoisen summan rahaa pöydälle. Pikseli tarjoaa niin merkittävää hyötyä Facebook-mainontaan, ettet yksinkertaisesti voi jättää sitä asentamatta.

Jos Facebook-mainontasi ei ole tuottanut sinulle tuloksia, johtuu se useimmiten huonosta kohdentamisesta ja pikselin hyödyntämättömyydestä.

Pikseli tarjoaa laadukasta tietoa sivustosi vierailijoista, jota voit hyödyntää kohdeyleisöjen rakentamisessa. Sen tarjoaman datan myötä voit kohdistaa mainoksesi lähes millin tarkasti ihmisille, jotka todennäköisesti ovat valmiita ostamaan sinulta.

Miten Facebook-pikseli lisätään verkkosivustolle?

Pikseli on pätkä koodia, joka upotetaan verkkosivuston koodiin. Pikselin lisääminen on melko yksinkertainen toimenpide, mutta vaatii hieman osaamista ja ymmärrystä verkkosivuston koodista. Jos et tiedä, miten koodi lisätään, kannattaa jättää se ammattilaisen hoidettavaksi.

Pikseli luodaan Facebook Business Managerissa, jonka jälkeen se voidaan liittää verkkosivustoon. Koodin voi lisätä joko manuaalisesti suoraan koodiin tai kumppani-integraatiolla.

Yksityiskohtaisemmat ohjeet pikselin lisäämiseen löydät tästä jutusta.

Facebook-pikselin asennus WordPress-sivustolle

Pikselin voi lisätä WordPress-sivustolle monella tavalla. Manuaalisesti lisättynä se tulee sijoittaa jokaisen sivun head-osioon html-tagien väliin. WordPressissä pikselin voi myös lisätä lisäosan avulla. Esimerkiksi Head, Footer and Post Injections -lisäosa on tähän sopiva työkalu.

Vaihtoehto manuaaliselle lisäämiselle on käyttää Facebookin kumppani-integraatiota. Se tarkoittaa että koodin voi lisätä koskematta verkkosivuston koodiin.

Yhteenveto

Jos sivuillasi ei vielä ole Facebook-pikseliä, kannattaa se lisätä heti. Vaikka et tekisi maksullista mainontaa Facebookissa, saat pikselin avulla luotua jo kohderyhmiä valmiiksi. Tulevaisuudessa mainontaa on helpompi aloittaa, kun kohderyhmät ovat valmiina.

Jos tarvitset apua (ja tuloksia) Facebook-pikselin hyödyntämiseen ja Facebook-mainontaan, ota yhteyttä rohkeasti asiantuntijaamme.

Tästä voit tutustua lisää tapaamme tehdä Facebook-mainontaa.

Kategoriat
Facebook mainonta

Facebook-mainonnan ABC

Facebook on erinomainen maksetun mainonnan alusta yrityksille. Sen tekoäly- ja kohdennustyökalut takaavat, että pystyt tavoittamaan haluamasi kohderyhmän miltei 3 miljoonan suomalaisen käyttäjän joukosta. 

Miksi mainostaa Facebookissa?

On tärkeää ymmärtää heti alkuun Facebook-markkinoinnin ja mainonnan ero. Markkinointi on kaikkea sitä, miten yritys on esillä Facebookissa ja mainonta on yksi sen osa-alue. Mainonta on poikkeuksetta maksullista. 

Facebook-mainonta on tällä hetkellä yksi tehokkaimmista työkaluista liiketoiminnan ja myynnin kasvattamiseen, liidien hankintaan sekä brändin tunnettuuden kasvattamiseen. Facebookissa mainostaa maailmanlaajuisesti yli 3 miljoonaa yritystä, eikä Facebook-mainonnan aloittamiselle ole parempaa aikaa kuin nyt. 

Viisi syytä tehdä Facebook-mainontaa:

  • Maksettu mainos näkyy paremmin. Facebookin algoritmit ovat vähentäneet orgaanisten postausten näkyvyyttä, joten maksetun mainonnan rooli korostuu jatkuvasti. Maksettu mainonta on Facebookille tärkein tulonlähde.
  • Yleisön koko. Lähes puolet suomalaisista käyttää Facebookia viikoittain. Vaikka Facebook on menettänyt jonkin verran käyttäjiä, on sen suosio silti edelleen ylivertainen muihin sosiaalisen median palveluihin verrattuna. Poistumaa on nuorten käyttäjien kohdalla, mutta 45+ ikäisten käyttäjien määrä kasvaa.
  • Huomio. Jopa 20% mobiililaitteella vietetystä ajasta kulutetaan Facebookissa ja Instagramissa. Riippuen ikäryhmästä, mobiililaitetta käytetään keskimäärin 2-8 tuntia päivässä.
  • Kohdistaminen. Kohdistusvaihtoehdot Facebook-mainosten sisällä ovat erinomaisia. Yritys voi kohdistaa mainoksia esimerkiksi sijainnin, väestötietojen, iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteiden ja aiemman käyttäytymisen perusteella.
  • Kustannustehokkuus. Oikein tehty Facebook-mainonnan klikkauskohtainen hinta (CPC) on edullisin verrattuna muihin kanaviin. Tehokkuutta parantaa etenkin hyvin tarkka kohdentaminen, eli voit rajata mainoksesi tietylle kohderyhmälle, jolloin mainontaa ei mene turhaan väärälle yleisölle.

Facebook-mainonnan aloittaminen

Facebook-mainonnan aloittaminen alkaa aina tavoitteista. Tavoite on se, mitä haluat että käyttäjä tekee nähtyään mainoksesi. Kun tiedät mitä mainonnalla halutaan saavuttaa, mainonnan tehokkuus paranee eikä rahaa heitetä hukkaan. Tavoitteita on monia, kuten esimerkiksi:

  • Verkkokaupan myynnin kasvattaminen
  • Tunnettuuden kasvattaminen
  • Liidien kerääminen
  • Myynnin kasvattaminen
  • Tietyn kampanjan mainostaminen
  • Tietylle myyntisivulle ohjaaminen
  • Uusien tuotteiden tai palveluiden esittely
  • Liikenteen ohjaaminen verkkosivuille
  • Asiakkaiden sitouttaminen

Mikä tahansa tavoite onkaan, on tärkeää pohtia sen yhteyttä myyntiputken vaiheisiin ja strategiaan. Alla oleva kuvio selkeyttää meidän tapaa tehdä Facebook-mainontaa. Kaikki neljää pistettä ovat mitattavissa saadun datan perusteella.

 

Facebook-myyntiputki


Esimerkiksi jos yritys haluaa lisätä tietoisuutta uudesta tuotteestaan, kannattaa mainos rakentaa eri tavalla kuin putken myöhemmässä vaiheessa. Ei välttämättä kannata lähestyä heti Tunnettuus-vaiheessa suoralla tarjouksella, jos tavoite on vasta lisätä tietoisuutta tuotteesta.

Kyse ei ole siitä, etteikö tarjous voisi toimia, mutta kun halutaan olla tehokkaita, kannattaa silloin mainostaa oikein oikeassa vaiheessa. Näin rahaa ei valu hukkaan.

Löydä oikea Facebook-mainosmuoto

Kun mainokselle on asetettu haluttu tavoite, on aika löytää siihen istuva mainosmuoto. Vaihtoehtoja löytyy runsaasti ja on tärkeää löytää se eniten tuloksia tuottava tapa. Se ei välttämättä löydy ensimmäisellä kerralla, vaan on tärkeää testata eri vaihtoehtoja. Kokeneet Facebook-mainostajat todennäköisesti osaavat valita oikean mainosmuodon nopeasti, koska he tietävät mitkä tavoitteet ja mainosmuodot kohtaavat parhaiten.

Kuva
Yksittäinen kuva, joka liittyy useimmiten yritykseen tai sen tuotteeseen/palveluun. Kuvamainoksen avulla voidaan esimerkiksi ohjata käyttäjä myyntisivulle tekemään haluttu konversio.

Video
Yksittäinen video, joka liittyy useimmiten yritykseen tai sen tuotteeseen/palveluun. Videomainos toimii esimerkiksi, kun haluat esitellä tuotettasi tarkemmin.

Karuselli
Karusellimainoksessa käyttäjä voi selata mobiililaitteella “kortteja”, jotka sisältävät kuvia, tuotteita, videoita, linkkejä tai toimintakehotteita. Karuselli toimii etenkin verkkokaupan tuotteiden mainostamisessa.

Diaesitys
Diaesitys tarjoaa 3-10 kuvasta tai videosta esityksen ruudulle. Voit esimerkiksi kätevästi esitellä jotain tuotetta eri kuvakulmista.

Liidimainos
Liidimainokset ovat nimensä mukaisesti luotu liidihankintaan. Napsauttamalla liidimainosta ihminen voi täyttää haluamasi tiedot helposti mobiililaitteella poistumatta sovelluksesta. Kerätyt liidit voi synkronoida suoraan asiakkuudenhallintajärjestelmääsi (CRM).

Instant Experience
Instant Experience näyttää mainoksen koko näytöllä, kun käyttäjä avaa mainoksen mobiililaitteella. Instant Experiencen voi yhdistää tavoitteeseen, jossa halutaan korostaa brändiä tai tiettyä tuotetta/palvelua.

Kokoelma
Kokoelmatyypillä voit esitellä käyttäjälle esimerkiksi verkkokauppasi tarjontaa. Sen avulla käyttäjä pystyy selaamaan tuotteitaan mobiililaitteellaan suoraan Facebookista. Kokoelma on integroitavissa Instant Experiencen kanssa, jolloin voit tarjota monipuolisen kokemuksen käyttäjälle ilman, että hänen tarvitsee poistua sovelluksesta.

Julkaisu
Voit myös mainostaa aiempia julkaisujasi. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi ihmisten sitouttamiseen tai tunnettuuden lisäämiseen. Voit myös luoda julkaisuja, jotka näkyvät vain mainoksina.

Mainosmuotoa valitessa täytyy myös huomioida paikka, jossa se näkyy. Mainoksia voidaan näyttää Facebook aikajanan lisäksi Messengerissa, Instagramissa tai Audience Networkissa. Kaikki mainosmuodot eivät toimi kaikissa alustoissa.

Kohdenna mainoksesi halutulle kohderyhmälle

Lähes kirurgin veitsen tarkka kohdentaminen on Facebook-mainostamisen merkittävin työkalu. Facebookilla on todella paljon tietoa käyttäjistään ja heidän mieltymyksistä, joten kohdentaminen onnistuu hyvinkin yksilöidylle joukolle. 

Kohdennusta pohtiessa kannattaa muistaa asettamansa mainoksen tavoite. Esimerkiksi jos tavoitteena tunnettuuden lisääminen, ei luonnollisesti kannata mainostaa käyttäjille, jotka jo tuntevat yrityksesi tai tuotteesi. 

”Facebookilla on todella paljon tietoa käyttäjistään ja heidän mieltymyksistä, joten kohdentaminen onnistuu hyvinkin yksilöidylle joukolle. ”

Facebook on rajannut kohdennuksen kolmeen kategoriaan:

Ydinkohderyhmät

Määritä haluamasi joukko niin laajasti tai rajatusti, kuin haluat. Ydinkohderyhmiä käytetään, kun halutaan mainostaa yleisölle, joka ei tunne yritystä tai tuotetta.

Ydinkohderyhmissä voi rajata joukkoa seuraavilla perusteilla

  • Sijainti
      • Kohdennus rajataan esimerkiksi kaupungin tai maan perusteella. Älä mainosta siellä missä sinulla ei ole liiketoimintaa.
  • Kiinnostuksen kohteet.
      • Harrastusten tai kiinnostuksen kohteen mukainen rajaus. Mainosta esimerkiksi uutta lumilautaa sen harrastajien ja siitä kiinnostuneiden keskuudessa.
  • Demografiset tiedot
      • Rajaa kohderyhmä sukupuolen, iän tai koulutuksen perusteella. Voit esimerkiksi mainostaa naistenpäivän lahjaideoita vain miehille.
  • Käyttäytyminen
      • Voit rajata käytöksen tai laitteen perusteella. Esimerkiksi voit mainostaa iPhone-sovellustasi vain iPhonea käyttäville ihmisille.
  • Yhteydet
      • Sisällytä tai rajaa pois esimerkiksi Facebook-sivusi seuraajat.

Mukautetut kohderyhmät

Mukautetut kohderyhmät (custom audience) on Facebook-mainonnan tehokkain tapa saada tuloksia, koska mainostat ihmisille jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta. Voit kohdentaa mainokseksi ihmisille, jotka ovat jo tietoisia yrityksestäsi tai tuotteistasi. He ovat esimerkiksi saattaneet ostaa verkkokaupastasi aikaisemmin tai he ovat vierailleet verkkosivustollasi.

Mukautetut kohderyhmät voidaan rajata seuraavasti:

  • Sivuston kävijät
    • Kun asennat sivuillesi Facebook Pixel-koodin, muodostaa Facebook automaattisesti sinulle kohderyhmän sivuillasi käyneistä henkilöistä. Voit esimerkiksi lähettää erityistarjouksen kengistä, joita käyttäjä on käynyt aikaisemmin selailemassa.
  • Yhteystietoluettelot
    • Muodosta mainosjoukko sähköpostin perusteella. Voit hyödyntää CRM-järjestelmääsi mainostamalla tietylle joukolle, joka esimerkiksi tilaa uutiskirjettäsi
  • Sovelluksen käyttäjät
    • Mainosta osuvasti sovelluksesi käyttäjille.

Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät

Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät tunnetaan myös nimellä Lookalike Audiences. Eli tavoitat mainoksilla ihmisiä jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. 

Voit esimerkiksi tehdä lookalike-mainosryhmät asiakkaidesi perusteella, eli joukko muodostuu ihmisistä, jotka ovat samankaltaisia tai heillä on vastaavia kiinnostuksen kohteita kuin asiakkaillasi.

Muuta tärkeää huomioitavaa Facebook-mainonnassa

Osuva ja huomiota herättävä viesti
Facebook mainokset sulautuvat ihmisten aikajanalle niin hyvin, että ne on ajoittain jopa vaikea erottaa mainoksiksi. Osuvalla viestillä herätät käyttäjän huomion ja saat todennäköisemmin konversion.

Laadukkaat kuvat herättävät luottamusta
Myös kuvissa on tärkeää erottua ja herättää huomiota aikajanalla, mutta jos kuvasi ovat huonoja tai vasemmalla kädellä tehtyjä, aiheuttaa se todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Laadukkailla kuvilla kasvatat luottamustasi käyttäjien silmissä, vaikka he eivät konvertoituisikaan juuri sillä hetkellä.

Analysoi, optimoi, testaa, toista
Paras ja toimivin mainos ei löydy ensimmäisellä eikä välttämättä toisellakaan kerralla. Tuloksekas Facebook-mainonta vaatii systemaattisuutta ja aikaa. Kokeile eri variaatioita ja pyri löytämään toimivimmat ratkaisut.

 

 

 

Kategoriat
Facebook mainonta

Digimainonnalla järisyttäviä tuloksia – Case Fimma

Fimma Oy myy ja suunnittelee yksilöllisiä CLT-elementtitaloja. Fimman brändi ja verkkosivu uudistettiin. Kun verkkosivu ja brändi on kunnossa, sivustolle tarvitaan potentiaalisia asiakkaita. Fimman tapauksella kohderyhmää ovat kuluttajat, ja digimainonnan kanavaksi valittiin Facebook.

Tulokset olivat tyrmäävän kovat. Reilun kuukauden kampanjalla, ja noin 1000€ mainoskuluila saavutettiin yli 2 000 000€ tarjouskanta sekä useita varauksia uudiskohteen ennakkomarkkinoinnissa.

“Reilun kuukauden Facebook-kampanjalla saimme reilun 2 miljoonan euron tarjouskannan. Digimainonta Sloganin kanssa tuotti nopeasti hedelmää”
– Jesse Törmänen, toimitusjohtaja, Fimma Oy

Fimma.fi verkkosivulle saatiin reilut 10 000 kävijää, joten samalla kasvatettiin myös Fimman brändin tunnettuutta.

Facebook-mainonta on nykyisin yksi kustannustehokkaimmista tavoista tehdä tuloksekasta mainontaa. Sloganin ammattilaiset ovat tuottaneet Facebook-mainonnan avulla asiakkailleen miljoonien edestä tekemistä myyntitiimille jo useiden vuosien ajan.

 

Esim. Facebook-mainonta alkaen 500€/kk

Sloganilta voit ostaa juuri sen palan digimainonnasta, josta saat suurimman hyödyn. Paloja voidaan tuoda lisää yrityksesi tulosten kasvaessa, tai poistaa käytöstä jos tuloksia ei synny järkevään hintaan.

Meiltä saat seuraavat digimainonnan palvelut:
– Facebook & Instagram-mainonta
– Google Ads-mainonta (hakusana, banneri ja Youtube)
– LinkedIn-mainonta
– Asiantuntija-artikkelit
– Laskeutumis- eli myyntisivut

Palvelu on kiinteähintaista kuukausittain toteuttavaa digimainonnan asiantuntijatyötä, jossa hinta ei päätä huimaa. Mainonnan kulut ovat helposti budjetoitavissa, ja raportoimme digimainonnan tulokset viikottain sähköpostiisi – ja ihan selkokielellä, siten että saat myös raportista aitoa tietoa asiakkaidesi käytöksestä.

Sopiiko digimainontapalvelumme sinun yrityksellesi?

Kerro yrityksestäsi ja toimialasta chatista, laita sähköpostia olli.ropponen@slogan.fi tai näppäile puhelimeen numerot 045 1313 984. Kerrotaan mielellään, miten me rakennettaisiin yrityksesi liidituotannon koneisto.