Youtube on digimainonnan hunajapurkki
Suomessa ei ole vielä täysin ymmärretty, millainen myynti- ja liidikone Youtube on. Se on Suomessa suositumpi kuin YLE ja suosituin sosiaalisen median palvelu. Emme tarkoita Youtube-mainonnalla sitä, että tubettaja markkinoi tuotettasi. Puhumme nyt mainoksista, jotka näkyvät valitsemasi videon yhteydessä.
Youtuben mainosmuodot
Koska Youtube on videopalvelu, ovat sen mainoksetkin luonnollisesti videoita. Eli tarvitset Youtube-mainontaa varten videomainoksia. Samoja videomainoksia voi hyödyntää myös Googlen Display-verkostossa, joten pienellä vaivalla voit näyttää videomainostasi todella laajasti.
Ohitettavat In-Stream-mainokset
Jokainen joka on katsonut Youtube-videoita, on nähnyt In-Stream-Mainoksia. Kyseessä on mainos, joka näkyy usein ennen varsinaista videota ja sen voi ohittaa 5 sekunnin katselun jälkeen. Näiden mainosten hinnoittelu perustuu klikkaukseen tai vähintään 30 sekunnin katsomiseen.
Ei-ohitettavat In-Stream-mainokset
Vastaava kuin ohitettava In-Stream-mainos, mutta tämä mainos voi kestää maksimissaan 15 sekuntia ja sitä ei voi lopettaa 5 sekunnin jälkeen. Ei ohitettavien mainosten hinta perustuu näyttökertoihin, eli maksat jokaisesta näytetystä mainoksesta klikkasi käyttäjä sitä tai.
Video Discovery-mainokset
Video Discovery-mainokset toimivat samalla tavalla kuin hakusanamainokset Googlessa. Kun käyttäjä hakee videota Youtuben hakukentästä, tulee tuloksissa ylimmäksi näkyville maksetut mainokset ja sen jälkeen vasta hakuun perustuvat orgaaniset tulokset. Video Discovery-mainos rakentuu pienestä kuvasta ja tekstistä. Lisäksi Video Discovery-mainoksia voidaan näyttää myös aiheeseen liittyvien videoiden vieressä. Maksu perustuu klikkauksiin.
Puskurimainokset
Puskurimainos on 6 sekunnin lyhyt videomainos jota käyttäjä ei voi ohittaa. Puskurimainosten idea on luoda lyhyt, mutta mieleenpainuva mainos käyttäjälle. Puskurimainoksia näytetään pääosin ennen, kesken ja jälkeen videon. Maksu perustuu näyttökertoihin.
Outstream-mainokset
Outstream-mainokset ovat suunnattu ainoastaan mobiilikäyttäjille. Ne alkavat usein mykistettynä ja käyttäjä voi helposti klikata äänet päälle. Mainoksista veloitetaan näyttökertojen perusteella ja vasta siinä vaiheessa kun käyttäjä on katsonut mainosta vähintään 2 sekuntia.