Discovery Ads – Ota Googlen uusi mainosmuoto haltuusi nyt, ennen kuin kilpailu kovenee!

Discovery Ads (tai Discovery-mainokset) ovat Googlen lanseeraama uusi mainosmuoto. Sen kautta voidaan näyttää mainoksia Googlen Discover-alustalla uutisartikkeleiden joukossa, Youtuben syötteissä sekä Gmailin Tarjoukset ja Sosiaaliset verkostot välilehdillä.

Mainoksia näytetään satunnaisesti käyttäjien mielenkiinnon kohteiden perusteella ilman, että käyttäjät hukkuvat mainoksiin.

Googlen mukaan Discovery Adsien kautta voi tavoittaa jopa 2,9 miljardia käyttäjää maailmanlaajuisesti.  

Mikä on Googlen Discover-alusta?

Discover-alusta on sisältöä esiin tuova syöte, jossa käyttäjä voi lukea häntä kiinnostavia aiheita ja uutisia. Alustaan pääsee käsiksi Googlen sovelluksesta.

Discover on suunniteltu tarjoamaan automaattisesti käyttäjää kiinnostavaa sisältöä Googlen keräämien tietojen perusteella, ja se voi sisältää tietoa niin viihdeuutisista, videoista kuin tapahtumistakin. Käyttäjä voi itse myös vaikuttaa siihen, millaista sisältöä hän haluaa alustalla nähdä. 

Miksi Google Discovery Ads kannattaa ottaa käyttöön? 

Discovery Ads on suhteellisen uusi mainosmuoto Suomessa, joten sillä ei ole vielä älyttömästi kilpailua. Vähäisen kilpailun vuoksi mainosten klikkihinnat ovat matalampia kuin monilla muilla mainosmuodoilla. Tämän vuoksi Discovery Ads on ehdottomasti mainosmuoto, joka kannattaa ottaa käyttöön digimarkkinointistrategiassasi.

Discovery Ads tarjoaa uusia kanavia asiakkaiden tavoittamiselle. Mainokset näkyvät ihmisille ennen kuin he tekevät hakuja, joten se on hyvä keino tuoda uusia tuotteita ihmisten tietoisuuteen. Mitä useammassa kanavassa näyt, sitä todennäköisemmin jäät asiakkaidesi mieleen.

Adsit sulautuvat käyttäjien uutisvirtaan, jolloin niitä ei mielletä yhtä hyvin mainoksiksi kuin esimerkiksi Googlen bannerimainoksia. Tämä on hyvä uutinen mainostajalle – mikäli mainoksesi kiinnostaa käyttäjää, on todennäköisempää, että hän klikkaa sitä.

Discovery-kampanjat perustuvat pitkälti Googlen algoritmeihin ja koneoppimiseen. Tietyt toiminnot, kuten esimerkiksi laitekohdistus, jakelutapa, mainosten vuorottelu ja näyttötiheyden määrä määräytyvät automaattisesti algoritmin mukaan. Et siis välttämättä pääse vaikuttamaan mainoksen jokaiseen aspektiin yhtä paljon kuin muissa Googlen kampanjoissa, mutta saat mainoksesi näkymään vaivattomasti ja algoritmeihin pohjautuen. 

Miltä Discovery Ads -mainos näyttää? 

Mainoksen lopullinen ulkonäkö määräytyy Googlen algoritmin mukaan. Mainostaja voi asettaa mainokselle 5 eri otsikkoa ja kuvausta, 20 vaakasuuntaista tai neliönmuotoista kuvaa, yrityksen nimen ja logon, ländärin osoitteen sekä toimintakehotuksen (CTA).

Googlen tekoäly rakentaa annetuista vaihtoehdoista kokonaisuuksia, joiden se uskoo parhaiten vetoavan asiakkaisiin. Sinun ei siis tarvitse tehdä testejä erilaisilla mainoksilla, vaan Google hoitaa testaamisen puolestasi. 

Mainostaja voi valita mainoksiin joko perinteisen yhden kuvan mainoksen tai sitten karusellivaihtoehdon, jossa voi näyttää useita vierekkäisiä kuvia kerralla.

Yhteen karuselliin on mahdollista lisätä 2-10 kuvaa. Karusellin kuvat tulevat näkymään latausjärjestyksessä, ja se antaa käyttäjille mahdollisuuden selata useampia tuotteita yhdessä mainoksessa.  

google discovery ad

Discovery-mainos Youtubessa.

google discovery ad

Discovery-mainos Discover-aikajanalla. 

Kampanjan käynnistäminen

Discovery Ads-kampanjan käynnistäminen on ohjattua ja melko yksinkertaista. Tässä ohjeet, kuinka saat kampanjan käyntiin.

1. Siirry Google Adsiin luomaan kampanjaa ja valitse kampanjan tavoite. Tavoitteeksi Discovery-kampanjaan voi valita myynnit, liidit, nettisivun kävijät tai ei tavoitetta.

2. Valitse kampanjatyypiksi Discovery.

3. Tee valintoja kampanjan suhteen. Anna kampanjalle nimi, kohdenna sijainnin ja kielen mukaan, valitse hintatarjousstrategia ja budjetti.

4. Anna nimi mainosryhmälle ja valitse yleisöt, joille mainontaa kohdennetaan. Voit luoda omia yleisöjä asiakasdatan pohjalta tai käyttää demografisiin tietoihin ja käyttäytymiseen perustuvaa kohdennusta.

5. Luo itse mainos. Anna Googlelle vaihtoehtoja sen suhteen, mitä elementtejä se voi hyödyntää mainoksissa.

discovery ads käyttöönotto

6. Klikkaa “Luo kampanja”.

Discovery Ads -mainonnan parhaimmat käyttötavat

1. Käytä mainoksissa visuaalisesti houkuttelevia kuvia. Mikäli mainoksesi erottuu käyttäjien uutisvirrasta, on todennäköisempää, että he klikkaavat sitä. Mitä parempia kuvia käytät, sitä enemmän hyötyä saavutat.

2. Anna Googlelle paljon vaihtoehtoja testaukseen. Aseta jokaiseen mainokseen mahdollisimman monta kuvaa, otsikkoa ja kuvausta, jotta Google voi luoda parhaita mahdollisia mainosyhdistelmiä näytettäväksi käyttäjille.

3. Anna kampanjoille aikaa. Googlen oma suositus on, että kampanjaan ei tehtäisi uusia muutoksia 2-3 viikkoon edellisten muutosten tekemisestä. Google tarvitsee mainosten optimointiin tarpeeksi dataa, ja kehitys voi häiriintyä, mikäli muutoksia tulee liian usein.

4. Seuraa tuloksia. Vaikka Google määrittää pitkälti itse Discovery-kampanjoiden ulkoasun, voit tuloksia seuraamalla tutkia, mitkä yhdistelmät ovat olleet kaikkein menestyneimpiä. Voit hyödyntää tätä tietoa myös muiden kanavien markkinoinnissa.

5. Discovery Ads on suunniteltu myyntifunnelin alkupään mainosmuodoksi, joten sen avulla kannattaa pääasiassa tähdätä asiakkaan tietoisuuden ja kiinnostuksen kasvattamiseen. Suoraan ostoon tähtäävät kampanjat kannattaa optimoida myynnillisesti tehokkaampiin mainosmuotoihin, kuten Googlen hakusanamainontaan.

Muuta huomioitavaa Discovery Ads -mainonnassa  

-Discovery Adseja voidaan käyttää uusien asiakkaiden tavoittamiseen, konversioiden lisäämiseen sekä tärkeimpien asiakkaiden uudelleen tavoittamiseen. 

-Kyseiset mainokset on suunniteltu optimoimaan konversioita, joten ainoat mahdolliset tarjousstrategiat ovat konversioiden maksimointi ja CPA-tavoite. 

-Discovery Adsit nojaavat erittäin vahvasti tekoälyyn. Google päättää itse mainosten lopullisen ulkonäön, sijoittelun, näyttötiheyden ja klikkihinnan. 

-Mainoksilla on tavallista Google mainoskampanjaa tarkemmat vaatimukset kuvanlaadun suhteen. Huonolaatuiset kuvat eivät välttämättä mene Googlen tarkastuksesta läpi.

-Mainosmuoto ei tue neliön mallisia logoja – huolehdi siis, että saat yrityksesi logon asettumaan järkevästi ympyrän muotoon.

 

Sopisiko Discovery Ads osaksi omaa digimainontastrategiaasi? Kokeilemalla selviää!

Jos haluat lisää tietoa Googlen eri mainosvaihtoehdoista, lue myös artikkeli https://www.slogan.fi/verkkokaupan-mainonta-google-adsin-avulla/

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.