fbpx
We are hiring

Sikla

Tulevaisuuden rakentaja

Sikla on vuonna 2007 perustettu rakennusalan konserni, joka rakentaa pientaloja, yhtiömuotoisia koteja, hoivakoteja, päiväkoteja, kouluja ja toimitiloja. Siklan visio on olla tulevaisuuden rakentaja: käyttäjälähtöisiin tiloihin keskittymällä rakennetaan parempaa tulevaisuutta niin työntekijöille, tilojen käyttäjille, asiakkaille kuin yhteistyökumppaneille. Me autoimme rakentamaan tätä tulevaisuutta.

Tulevaisuuden rakentaja

Suunnittelimme ja toteutimme rakennusliike Siklalle ilmepäivityksen, sekä WordPress-verkkosivuston.

Suunnittelu

Siklalla oli jo entuudestaan vahva brändi, jota piti päivittää, yhtenäistää ja tuoda vahvasti esiin konsernin verkkosivuilla ja muissa markkinointimateriaaleissa. Konsernissa oli käynnissä laajempi strategiauudistus, ja sen osana myös brändi päivitettiin. Strategiauudistuksen yhteydessä yrityksen pääviestiksi muodostui ”Tulevaisuuden rakentaja”, joka asettaa käyttäjät ja käyttökokemuksen toiminnan keskiöön. Käyttökokemuksen noustessa toiminnan keskiöön, oli ilmiselvää, että verkkosivuston tulee tarjota paras mahdollinen kokemus.

Päivitetyssä ilmeessä säilytettiin logo, kirjasintyyppi ja päävärit musta ja oranssi. Uutta ilmeessä on pohjoismainen vaalea ja pelkistetty suunta, ja palveluosiot saivat oman ikoninsa ja värinsä. Ilme pohjautuu selkeälle, ilmavalle typografialle ja neljälle erilaiselle piste- ja viivakuvioelementeille. Teema jatkuu verkkosivuilla, jossa elementit on jaettu viivoilla selkeiksi kokonaisuuksiksi. Vaaleus antaa hyvin tilaa sisällöille, ja piste- ja viivaelementit luovat ryhtiä ja tunnistettavuutta. Ilmeessä käytetään kevyitä kirjainleikkauksia ja harvennettuja merkkivälejä.

Entä miten varmistetaan kova käyttökokemus kaikille Siklan kohderyhmille sivustolla? Siitä lähdettiin liikkeelle, ja vastauksen hakemisessa hyödynnettiin vanhalta sivustolta saatua dataa sekä Siklan käyttäjäkyselyn tuloksia. Asuntojen hakemisesta ja päivittämisestä tehtiin reilusti nopeampaa, myyntiä tehostettiin ohjaamalla palvelukohtaiset yhteydenotot suoraan oikealle henkilölle, ja digimarkkinointia tuettiin luomalla laskeutumissivupohjat.

Toteutus

Tekninen toteutus tehtiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmän päälle Underscores.me-aloitusteemaan pohjautuvalla teemalla. Sivuston reaaliaikaiset toiminnot on toteutettu Vue.js-koodikirjastoa hyödyntäen. Tämä mahdollistaa nopean ja käyttökokemukseltaan mielekkään tavan hakea Siklan myytäviä kohteita verkkosivustolta, tai vaikkapa yhteyshenkilöistä löytää henkilön pelkän etunimen perusteella.

Myytävät kohteet haetaan automaattisesti KIVI-järjestelmästä, milloin verkkosivustolle ei tarvitse erikseen syöttää kohteita. Sivusto generoi automaattisesti myyjien käyttöön myös .pdf-muotoiset kohdekortit, mitä myyjät voivat hyödyntää myyntitilanteissa. Sivuston lomakkeet lähettävät myös automaattisesti suoraan viestin oikealle myyjälle, eikä tätäkään tietoa tarvitse käydä erikseen täppäämässä – niin ja vielä lisäksi yhteydenotot päätyvät yrityksen käyttämään Pipedriveen. Sivuston kohteet eivät näin ollen vaadi arjen panostusta lainkaan, vaan sivusto elää sitä mukaa mitä muihin järjestelmiin syötetään tietoa.

Sivusto on toteutettu lähes täysin modulaarisesti, minkä takia uusia sivuja voidaan rakentaa kädenkäänteessä olemassa olevilla elementeillä. Tämä oli tärkeää etenkin laskeutumissivujen kanssa, sillä yrityksellä on useita digimarkkinoinnin tarpeita mm. uusissa kohteissa.

Tulokset ja analytiikka

Rakensimme projektin puitteissa Siklalle myös Google Data Studio-näkymän, mistä Siklan markkinointitiimi löytää heille relevanteimmat digimarkkinoinnin mittarit. Verkkosivuston osalta seurataan mm. kiinnostavimpia asuntokohteita, hakukoneliikenteen kehitystä sekä käyttäjien demografisia tietoja. Verkkosivustouudistuksen tulokset eivät täysin ole vertailukelpoiset edellisen sivuston kanssa, sillä yrityksellä oli ennen julkaisua käynnissä laaja Taloarvonta-kampanja. Havaintoja on kuitenkin otettavissa mm. tämän verran:

23,58 % kasvu sivustolla vietetyn ajan kanssa
16,43 % kasvu kokonaiskävijämäärissä
51,27 % kasvu mobiilikävijöissä

Erityisen iso apu on sivustouudistuksessa ollut yrityksen sisällä, sillä työkalut myynnille ja arjen pyörittämiseen entisen suljetun julkaisujärjestelmän ja vanhanaikaisen ilmeen sijaan ovat aivan täysin eri tasolla. Nyt uuden markkinointikampanjan luominen ilmeen mukaisesti onnistuu helposti inhouse-tekemisenä, kun aikaisemmin näissä saatettiin joutua turvautumaan muihin osapuoliin.

Sivustolta löytyvä Fiilistele-työkalu ei sisälly alkuperäiseen budjettiin. Työkalun toteutti hankkeessa kumppanimme Ninjami.

”Olemme todella tyytyväisiä projektin kulkuun ja ylpeitä lopputuloksesta. Yhdessä Sloganin kanssa saimme rakennettua paljon hienomman ja sujuvamman kokonaisuuden, kuin ennen projektia uskalsimme kuvitellakaan. Aivan upeaa lähteä viemään nyt Siklan viestiä yhä eteenpäin ja olen aivan varma siitä, että ”Tehty Sulle”, tulee konkreettisesti näkymään Siklan käyttäjäkokemuksissa.”

– Maarit Kokkonen, Siklan markkinointi- ja viestintäjohtaja.