fbpx

Facebook-liidimainokset B2B-markkinoinnissa – näin onnistut

Facebook Lead Ads, eli suomeksi käännettynä Facebook-liidimainokset ovat toimineet jo pitkään hyvin kuluttajamarkkinoinnissa, mutta sillä on annettavaa myös B2B-puolella. Tätä ei ole ehkä osattu hyödyntää, koska yleinen harhaluulo on, että tuloksellista B2B-mainontaa voidaan tehdä vain LinkedInissa.

Tässä blogissa kerron mitä Facebook-liidimainokset oikein ovat ja miten niistä otetaan paras teho irti myös B2B-maailmassa.

Mitä ovat Facebook-liidimainokset?

Facebook-liidimainokset ovat yksi Facebookin maksetun mainonnan mainosmuodoista, joka voidaan kohdentaa tarkasti halutulle kohderyhmälle. Jos Facebook-mainonnan perusasiat eivät ole vielä hanskassa, lukaise tästä Facebook-mainonnan ABC.

Facebook-liidimainokset ovat mobiiliystävällisiä mainoksia, jotka näyttävät tavallisilta Facebook-mainoksilta, mutta painamalla mainosta käyttäjä voi täyttää lomakkeen poistumatta Facebook-sovelluksesta. Tämä lisää konversion todennäköisyyttä huomattavasti. Lomakkeen täyttämällä voi esimerkiksi ladata oppaan, rekisteröityä uutiskirjeen tilaajaksi tai tehdä tarjouspyynnön.

Lomakkeessa voit kysyä asiakkaalta mitä tietoja haluat. Lomakkeen kentät täytetään automaattisesti käyttäjän profiilin tiedoilla. Profiilin tiedot eivät kuitenkaan vastaa välttämättä kaikkiin kysymyksiin, jolloin käyttäjän täytyy itse täyttää tyhjät kohdat. Yleisesti ottaen kannattaa kysyä ainoastaan tarpeelliset tiedot, jotta kynnys lomakkeen täyttämiselle olisi mahdollisimman matala.

Valmiiksi täytetyt lomakkeet suoraan sovelluksessa helpottaa liidien keräämistä mobiiliympäristössä, jossa lomakkeiden täyttö koetaan melko työlääksi ja aikaa vieväksi. Tämän seurauksena lomakkeita jätetään herkästi täyttämättä ja mainonta menee hukkaan.

Facebook-liidimainoksien tavoitteena ei välttämättä ole saada liikennettä verkkosivustolle tai laskeutumissivulle. Sen varsinainen tavoite on kerätä yrityksellesi liidejä suoraan Facebookista. Monet kävijät eivät edes päädy verkko- tai laskeutumissivulle, koska ne voivat latautua hitaasti tai käyttäjä ei vain halua poistua Facebook-sovelluksesta.

Miten Facebook-liidimainokset luodaan?

Liidimainokset luodaan mainosten hallinnassa eli Facebook Business Managerissa.

Mainokset luominen etenee tiivistetysti näin:

  1. Siirry Facebook Business Manageriin
  2. Napsauta Ads Manager -sovelluksen vasemmassa yläkulmassa olevaa Luo-painiketta.
  3. Valitse tavoitteeksi Liidin luonti ja nimeä kampanjasi.
  4. Valitse sivu, jota aiot käyttää liidimainokseen. Napsauta Näytä ehdot ja hyväksy ne.
  5. Valitse kohdeyleisö, sijoittelut, budjetti ja aikataulu. Huomaa: Liidimainoksia ei voida kohdistaa alle 18-vuotiaille.
  6. Valitse mainosmuoto. Voit valita liidimainoksellesi mainosmuodoksi joko karusellin, yhden kuvan, videon tai diaesityksen.
  7. Lisää otsikko, teksti ja toimintakehotus.
  8. Vieritä alas ja napsauta Yhteydenottolomake. Täällä voit lisätä lomakkeen otsikon, esittelyn, täytettävät kentät, yrityksen tietosuojakäytännön sekä kiitosnäkymän.
  9. Napsauta Valmis -painiketta oikeassa yläkulmassa. Tarkista mainoksesi Ads Managerista ja kun olet valmis julkaisemaan, napsauta Vahvista.

Yksityiskohtaisemmat ohjeet liidimainoksen luomiselle löydät TÄSTÄ

Facebook-liidimainoksien hyödyntäminen B2B-markkinoinnissa

Yleisesti liidejä voi hankkia monella eri tavalla, mutta meidän kokemuksen perusteella liidigenerointi Facebook-liidimainonnalla toimii parhaiten liidimagneettien avulla. Sillä tarkoitetaan sitä, että liidille tarjotaan arvoa tuottavaa materiaalia ilmaiseksi, kuten esimerkiksi opas, e-kirja tai tutkimusraportti, jotka laadukkaasti toteutettuna ovat erinomainen keino hankkia liidejä.

Laadukas liidimagneetti + kiinnostava ja oikein kohdennettu Facebook-liidimainos on paras yhtälö B2B-liidigenerointiin Facebookissa.

Käytännössä onnistunut Facebook-liidimainos noudattaa samaa kaavaa niin B2C- kuin B2B-mainonnassa. B2B-puolella hienoisena ongelmana ovat turhat lataukset, mutta lääkkeenä tähän toimii on huolellisesti tehty kohdennus.

Mitä onnistuminen vaatii?  Tässäpä 7 hyvää vinkkiä.

Tarpeeksi hyvä “tarjous”
Harva käyttäjä jakaa yhteystietojaan ilman, että saa jotain vastineeksi. Olipa kyse ilmaisesta latauksesta tai alekoodista, kannattaa selkeästi tuoda esiin, miten asiakas hyötyy jättämällä yhteystietonsa. Yksinkertaisesti tarjouksesta kannattaa tehdä niin hyvä, että asiakas haluaa jättää yhteystietonsa ilman sen kummempaa pohtimista.

Pidä homma selkeänä
Selkeästä mainoksesta ymmärtää 100% varmasti, mitä käyttäjä saa ja kenelle hän on tietojaan jakamassa. Hieman epäselvä tai epäluotettava mainos karkottaa lomakkeen täyttäjät äkkiä. Mainoksen täytyy tukea yrityksen viestintää niin kuvan kuin tekstin osalta.

Käytä mukaansatempaavaa sisältöä
Ihmiset ovat pikkuhiljaa oppineet ohittamaan mainoksia sosiaalisessa mediassa, joten mainoksen sisällön tulisi erottua käyttäjän feediltä. Etenkin otsikon ja kuvan kannattaa olla hyvällä tavalla huomiota herättäviä, jotta kävijät uhraisivat edes 5 sekuntia mainoksen katseluun. Parhaassa tapauksessa käyttäjä kiinnostuu mainoksesta ja haluaa jättää yhteystietonsa.

Yksinkertainen malli
Se on yksinkertaista: Mitä helpompaa lomakkeen täyttäminen on, sitä paremmin se konvertoi. Jokaisen lisäkysymyksen myötä mahdollisuus hylättyyn lomakkeeseen kasvaa. Kysymällä tarpeeksi vähän mahdollisimman relevantteja kysymyksiä päästään parhaaseen lopputulokseen.

Mikäli Facebookin tarjoamat kysymykset eivät vastaa tarpeitasi, voit luoda mukautettuja kysymyksiä lomakkeellesi. Valitse esimerkiksi lyhyiden vastausten, monivalintakysymysten tai ehdollisten kysymysten välillä, jotka muuttuvat sen mukaan miten edelliseen kysymykseen vastattiin.

Kohdista oikeaan yleisöön
Hyödynnä Facebook-mainonnan parasta ominaisuutta oikein. Tämä on äärimmäisen tärkeä kohta kun tehdään B2B-mainontaa. Kannattaa esimerkiksi lähestyä mukautetuilla yleisöillä, jossa yleisö voi koostua esimerkiksi uutiskirjeesi tilaajista tai kaikista CRM-kontakteistasi. Näin mainoksesi näkyy ihmisille, joilla on jonkinlainen side yritykseesi.

Kun mainonta on kohdennettu oikein, vältyt turhilta lomakkeentäytöiltä, jotka syövät budjettia ilman relevantteja tuloksia. Jos teet liidimainontaa jälkimarkkinointina, huolehdi että Facebook-pikseli on paikallaan.

Kohdennuksessa on tärkeää, että se vastaa mainonnan tavoitteitasi. Look-a-like yleisöt eli samankaltaisuuteen perustuvat yleisöt ovat erinomainen keino hankkia uusia asiakkaita ja levittää tietoa uudesta tuotteesta tai palvelusta.

Ydinkohderyhmistä voit hyödyntää esimerkiksi sijaintiin perustuvaa kohdennusta, jos sinulla on tarjota jotain lähistöllä oleville ihmisille. Esimerkiksi olet autokauppias ja haluat tarjota uuden automallin koeajoa, jolloin koeajovarauksien kerääminen lomakkeen avulla lähellä asuville ihmisille on hyvä vaihtoehto.

Automatisoi jatkotoimenpiteet
Etenkin B2B-puolella liidiä täytyy luonnollisesti lämmittää myös lomakkeen täytön jälkeen. Joissakin tapauksissa soitto perään voi toimia, kun taas jossain liiketoiminnassa kannattaa rakentaa esimerkiksi automatisoitu sähköpostimarkkinointi. Pääasia on, ettet jätä liidiä kylmäksi.

Facebook tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia integroida eri CRM-järjestelmiä, jolloin Facebook-liidimainoksilla kerätyt liidit menevät suoraan CRM-järjestelmääsi. Riippuen järjestelmästä voit luoda esimerkiksi automatisoituja sähköposteja liideille. Hyvä liidinurturointi on keskeinen asia kun halutaan kasvattaa myyntiä.

Analysoi, optimoi, testaa, toista
Meidän tiimillä analysointi, optimoi, testaa, toista-kaava ovat tuloksellisen digimarkkinoinnin keskiössä. Sama toimintakaava pätee myös Facebook-liidimainoksiin. Tuloksia ei voida luoda tyhjästä, vaan se vaatii systemaattista ja dataan perustuvaa työtä.

Parhaat liidimainokset löytyvät usein A/B-testauksen ja optimoinnin perusteella. Voit esimerkiksi harkita kahden liidimainoksen näyttämistä, joissa on hieman toisistaan eroavia ​​kuvia tai tekstiä. Tai kokeile eripituista lomaketta ja vertaile niiden toimivuutta keskenään. Keinoja on monia ja paras löytyy testaamalla.

 

Lue tästä MITEN FACEBOOK-MAINONTAA TEHDÄÄN SLOGANILLA

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lisää lukemista

5 syytä tehdä Google Shopping-mainontaa

Vuonna 2019 Suomeen rantautunut Google Shopping-mainonta on tärkeä osa menestyvän verkkokaupan markkinointia. Nämä tuotekuvilla ja hinnalla varustetut mainokset ovat jatkuvasti todistaneet olevansa tehokkaampia kuin perinteiset

Lue artikkeli →

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.