Facebook-mainonnan ABC

Facebook on erinomainen maksetun mainonnan alusta yrityksille. Sen tekoäly- ja kohdennustyökalut takaavat, että pystyt tavoittamaan haluamasi kohderyhmän miltei 3 miljoonan suomalaisen käyttäjän joukosta. 

Miksi mainostaa Facebookissa?

On tärkeää ymmärtää heti alkuun Facebook-markkinoinnin ja mainonnan ero. Markkinointi on kaikkea sitä, miten yritys on esillä Facebookissa ja mainonta on yksi sen osa-alue. Mainonta on poikkeuksetta maksullista. 

Facebook-mainonta on tällä hetkellä yksi tehokkaimmista työkaluista liiketoiminnan ja myynnin kasvattamiseen, liidien hankintaan sekä brändin tunnettuuden kasvattamiseen. Facebookissa mainostaa maailmanlaajuisesti yli 3 miljoonaa yritystä, eikä Facebook-mainonnan aloittamiselle ole parempaa aikaa kuin nyt. 

Viisi syytä tehdä Facebook-mainontaa:

  • Maksettu mainos näkyy paremmin. Facebookin algoritmit ovat vähentäneet orgaanisten postausten näkyvyyttä, joten maksetun mainonnan rooli korostuu jatkuvasti. Maksettu mainonta on Facebookille tärkein tulonlähde.
  • Yleisön koko. Lähes puolet suomalaisista käyttää Facebookia viikoittain. Vaikka Facebook on menettänyt jonkin verran käyttäjiä, on sen suosio silti edelleen ylivertainen muihin sosiaalisen median palveluihin verrattuna. Poistumaa on nuorten käyttäjien kohdalla, mutta 45+ ikäisten käyttäjien määrä kasvaa.
  • Huomio. Jopa 20% mobiililaitteella vietetystä ajasta kulutetaan Facebookissa ja Instagramissa. Riippuen ikäryhmästä, mobiililaitetta käytetään keskimäärin 2-8 tuntia päivässä.
  • Kohdistaminen. Kohdistusvaihtoehdot Facebook-mainosten sisällä ovat erinomaisia. Yritys voi kohdistaa mainoksia esimerkiksi sijainnin, väestötietojen, iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteiden ja aiemman käyttäytymisen perusteella.
  • Kustannustehokkuus. Oikein tehty Facebook-mainonnan klikkauskohtainen hinta (CPC) on edullisin verrattuna muihin kanaviin. Tehokkuutta parantaa etenkin hyvin tarkka kohdentaminen, eli voit rajata mainoksesi tietylle kohderyhmälle, jolloin mainontaa ei mene turhaan väärälle yleisölle.

Facebook-mainonnan aloittaminen

Facebook-mainonnan aloittaminen alkaa aina tavoitteista. Tavoite on se, mitä haluat että käyttäjä tekee nähtyään mainoksesi. Kun tiedät mitä mainonnalla halutaan saavuttaa, mainonnan tehokkuus paranee eikä rahaa heitetä hukkaan. Tavoitteita on monia, kuten esimerkiksi:

  • Verkkokaupan myynnin kasvattaminen
  • Tunnettuuden kasvattaminen
  • Liidien kerääminen
  • Myynnin kasvattaminen
  • Tietyn kampanjan mainostaminen
  • Tietylle myyntisivulle ohjaaminen
  • Uusien tuotteiden tai palveluiden esittely
  • Liikenteen ohjaaminen verkkosivuille
  • Asiakkaiden sitouttaminen

Mikä tahansa tavoite onkaan, on tärkeää pohtia sen yhteyttä myyntiputken vaiheisiin ja strategiaan. Alla oleva kuvio selkeyttää meidän tapaa tehdä Facebook-mainontaa. Kaikki neljää pistettä ovat mitattavissa saadun datan perusteella.

 

Facebook-myyntiputki


Esimerkiksi jos yritys haluaa lisätä tietoisuutta uudesta tuotteestaan, kannattaa mainos rakentaa eri tavalla kuin putken myöhemmässä vaiheessa. Ei välttämättä kannata lähestyä heti Tunnettuus-vaiheessa suoralla tarjouksella, jos tavoite on vasta lisätä tietoisuutta tuotteesta.

Kyse ei ole siitä, etteikö tarjous voisi toimia, mutta kun halutaan olla tehokkaita, kannattaa silloin mainostaa oikein oikeassa vaiheessa. Näin rahaa ei valu hukkaan.

Löydä oikea Facebook-mainosmuoto

Kun mainokselle on asetettu haluttu tavoite, on aika löytää siihen istuva mainosmuoto. Vaihtoehtoja löytyy runsaasti ja on tärkeää löytää se eniten tuloksia tuottava tapa. Se ei välttämättä löydy ensimmäisellä kerralla, vaan on tärkeää testata eri vaihtoehtoja. Kokeneet Facebook-mainostajat todennäköisesti osaavat valita oikean mainosmuodon nopeasti, koska he tietävät mitkä tavoitteet ja mainosmuodot kohtaavat parhaiten.

Kuva
Yksittäinen kuva, joka liittyy useimmiten yritykseen tai sen tuotteeseen/palveluun. Kuvamainoksen avulla voidaan esimerkiksi ohjata käyttäjä myyntisivulle tekemään haluttu konversio.

Video
Yksittäinen video, joka liittyy useimmiten yritykseen tai sen tuotteeseen/palveluun. Videomainos toimii esimerkiksi, kun haluat esitellä tuotettasi tarkemmin.

Karuselli
Karusellimainoksessa käyttäjä voi selata mobiililaitteella “kortteja”, jotka sisältävät kuvia, tuotteita, videoita, linkkejä tai toimintakehotteita. Karuselli toimii etenkin verkkokaupan tuotteiden mainostamisessa.

Diaesitys
Diaesitys tarjoaa 3-10 kuvasta tai videosta esityksen ruudulle. Voit esimerkiksi kätevästi esitellä jotain tuotetta eri kuvakulmista.

Liidimainos
Liidimainokset ovat nimensä mukaisesti luotu liidihankintaan. Napsauttamalla liidimainosta ihminen voi täyttää haluamasi tiedot helposti mobiililaitteella poistumatta sovelluksesta. Kerätyt liidit voi synkronoida suoraan asiakkuudenhallintajärjestelmääsi (CRM).

Instant Experience
Instant Experience näyttää mainoksen koko näytöllä, kun käyttäjä avaa mainoksen mobiililaitteella. Instant Experiencen voi yhdistää tavoitteeseen, jossa halutaan korostaa brändiä tai tiettyä tuotetta/palvelua.

Kokoelma
Kokoelmatyypillä voit esitellä käyttäjälle esimerkiksi verkkokauppasi tarjontaa. Sen avulla käyttäjä pystyy selaamaan tuotteitaan mobiililaitteellaan suoraan Facebookista. Kokoelma on integroitavissa Instant Experiencen kanssa, jolloin voit tarjota monipuolisen kokemuksen käyttäjälle ilman, että hänen tarvitsee poistua sovelluksesta.

Julkaisu
Voit myös mainostaa aiempia julkaisujasi. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi ihmisten sitouttamiseen tai tunnettuuden lisäämiseen. Voit myös luoda julkaisuja, jotka näkyvät vain mainoksina.

Mainosmuotoa valitessa täytyy myös huomioida paikka, jossa se näkyy. Mainoksia voidaan näyttää Facebook aikajanan lisäksi Messengerissa, Instagramissa tai Audience Networkissa. Kaikki mainosmuodot eivät toimi kaikissa alustoissa.

Kohdenna mainoksesi halutulle kohderyhmälle

Lähes kirurgin veitsen tarkka kohdentaminen on Facebook-mainostamisen merkittävin työkalu. Facebookilla on todella paljon tietoa käyttäjistään ja heidän mieltymyksistä, joten kohdentaminen onnistuu hyvinkin yksilöidylle joukolle. 

Kohdennusta pohtiessa kannattaa muistaa asettamansa mainoksen tavoite. Esimerkiksi jos tavoitteena tunnettuuden lisääminen, ei luonnollisesti kannata mainostaa käyttäjille, jotka jo tuntevat yrityksesi tai tuotteesi. 

"Facebookilla on todella paljon tietoa käyttäjistään ja heidän mieltymyksistä, joten kohdentaminen onnistuu hyvinkin yksilöidylle joukolle. "

Facebook on rajannut kohdennuksen kolmeen kategoriaan:

Ydinkohderyhmät

Määritä haluamasi joukko niin laajasti tai rajatusti, kuin haluat. Ydinkohderyhmiä käytetään, kun halutaan mainostaa yleisölle, joka ei tunne yritystä tai tuotetta.

Ydinkohderyhmissä voi rajata joukkoa seuraavilla perusteilla

  • Sijainti
      • Kohdennus rajataan esimerkiksi kaupungin tai maan perusteella. Älä mainosta siellä missä sinulla ei ole liiketoimintaa.
  • Kiinnostuksen kohteet.
      • Harrastusten tai kiinnostuksen kohteen mukainen rajaus. Mainosta esimerkiksi uutta lumilautaa sen harrastajien ja siitä kiinnostuneiden keskuudessa.
  • Demografiset tiedot
      • Rajaa kohderyhmä sukupuolen, iän tai koulutuksen perusteella. Voit esimerkiksi mainostaa naistenpäivän lahjaideoita vain miehille.
  • Käyttäytyminen
      • Voit rajata käytöksen tai laitteen perusteella. Esimerkiksi voit mainostaa iPhone-sovellustasi vain iPhonea käyttäville ihmisille.
  • Yhteydet
      • Sisällytä tai rajaa pois esimerkiksi Facebook-sivusi seuraajat.

Mukautetut kohderyhmät

Mukautetut kohderyhmät (custom audience) on Facebook-mainonnan tehokkain tapa saada tuloksia, koska mainostat ihmisille jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta. Voit kohdentaa mainokseksi ihmisille, jotka ovat jo tietoisia yrityksestäsi tai tuotteistasi. He ovat esimerkiksi saattaneet ostaa verkkokaupastasi aikaisemmin tai he ovat vierailleet verkkosivustollasi.

Mukautetut kohderyhmät voidaan rajata seuraavasti:

  • Sivuston kävijät
    • Kun asennat sivuillesi Facebook Pixel-koodin, muodostaa Facebook automaattisesti sinulle kohderyhmän sivuillasi käyneistä henkilöistä. Voit esimerkiksi lähettää erityistarjouksen kengistä, joita käyttäjä on käynyt aikaisemmin selailemassa.
  • Yhteystietoluettelot
    • Muodosta mainosjoukko sähköpostin perusteella. Voit hyödyntää CRM-järjestelmääsi mainostamalla tietylle joukolle, joka esimerkiksi tilaa uutiskirjettäsi
  • Sovelluksen käyttäjät
    • Mainosta osuvasti sovelluksesi käyttäjille.

Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät

Samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät tunnetaan myös nimellä Lookalike Audiences. Eli tavoitat mainoksilla ihmisiä jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. 

Voit esimerkiksi tehdä lookalike-mainosryhmät asiakkaidesi perusteella, eli joukko muodostuu ihmisistä, jotka ovat samankaltaisia tai heillä on vastaavia kiinnostuksen kohteita kuin asiakkaillasi.

Muuta tärkeää huomioitavaa Facebook-mainonnassa

Osuva ja huomiota herättävä viesti
Facebook mainokset sulautuvat ihmisten aikajanalle niin hyvin, että ne on ajoittain jopa vaikea erottaa mainoksiksi. Osuvalla viestillä herätät käyttäjän huomion ja saat todennäköisemmin konversion.

Laadukkaat kuvat herättävät luottamusta
Myös kuvissa on tärkeää erottua ja herättää huomiota aikajanalla, mutta jos kuvasi ovat huonoja tai vasemmalla kädellä tehtyjä, aiheuttaa se todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Laadukkailla kuvilla kasvatat luottamustasi käyttäjien silmissä, vaikka he eivät konvertoituisikaan juuri sillä hetkellä.

Analysoi, optimoi, testaa, toista
Paras ja toimivin mainos ei löydy ensimmäisellä eikä välttämättä toisellakaan kerralla. Tuloksekas Facebook-mainonta vaatii systemaattisuutta ja aikaa. Kokeile eri variaatioita ja pyri löytämään toimivimmat ratkaisut. Seuraa ja optimoi tuloksia datan avulla.

 

 

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?