Verkkokaupan liikennemääriä on kiva seurata. Olennaisempaa olisi kuitenkin keskittyä siihen, tuovatko sivulle saapuneet ihmiset tuloja yrityksellesi. Facebook-mainonta on oiva keino tuoda lisää laadukasta liikennettä verkkokauppaan. Lue, kuinka Facebook-mainonta on auttanut kirjakustantamo Docendoa saavuttamaan lisää konvertoituvia kävijöitä sivuilleen myös orgaanisen liikenteen kautta.
Yhteistyö Docendon kanssa
Docendo on suomalainen kirjakustantamo, jolla on myös oma verkkokauppa. Sen valikoimaan ilmestyy vuosittain noin 80 uutta kirjaa, ja kokoelmaan sisältyy sekä tieto- että kaunokirjallisuutta.
Aloitimme yhteistyön Docendon kanssa huhtikuussa 2020. Yhteistyön tavoitteena oli kasvattaa verkkokaupan myyntiä, sillä digiaika ja digitaalisten palveluiden kasvu on tuonut omat haasteensa kirjojen myynnille. Lähdimme lähestymään myynnin kasvatusta ensiksi Facebook-mainonnalla ja myöhemmin myös Google Shopping-mainonnalla. Lisäksi kannustimme asiakasta aktiiviseen uutiskirjemarkkinointiin.
Yhteistyön alussa myynti pomppasi suuresti koronan aiheuttaman lockdownin vuoksi, ja laski hieman kesäkuukausina ihmisten viettäessä enemmän aikaa ulkona. Syksyllä itse mainonnan vaikutukset alkoivat näkyä ja myynti lähti tasaiseen kasvuun. Docendo teki joulukuussa 2020 kaikkien aikojen ennätysmyyntinsä ilman varsinaista joulua edeltävää alennuskampanjaa.
Digimarkkinoinnin tekemisen myötä Docendon verkkokauppa on kokenut +112% kasvun vuoden 2019 ja 2020 välillä. Lisäksi orgaanisten tulosten kautta syntynyt myynti on kasvanut samana aikana jopa +312%. Orgaanisten tulosten määrään vaikuttaa brändin tunnettuus, jota voidaan nostaa esimerkiksi Facebook-mainonnan avulla.
Vahva digitaalisten kanavien kasvu on edesauttanut siinä, että WSOY päätyi ostamaan Docendon liiketoiminnan alkuvuodesta 2021. Docendo jatkaa kuitenkin edelleen omana brändinään kustantajan työtä sekä verkkokauppaa.
Kasvun saavuttaminen Facebook-mainonnalla
Lähdimme toteuttamaan Facebook-mainontaa laittamalla aluksi Docendon verkkokaupan perusasiat kuntoon. Nettisivuille lisättiin Facebook-pikseli ja sivuston konversioita alettiin seuraamaan tehokkaasti.
Tuloksekkaan tekemisen keskiössä olivat viikottaiset palaverit, joissa käytiin läpi edellisen 7 vuorokauden dataa sekä tulevia toimenpiteitä mainonnassa. Viikottaiset palaverit auttoivat meitä ymmärtämään Docendon liiketoimintaa, ajankohtaisia kampanjoita sekä yleistä strategiaa digikanavissa. Tämän tärkeän tiedon pohjalta pystyimme ohjaamaan Docendon digimarkkinointia oikeaan suuntaan.
Tärkeintä Facebook-mainonnassa on ehdottomasti ollut saatuun dataan perustuva tekeminen sekä jatkuva kohderyhmien ja creativen testaaminen. Testien avulla olemme onnistuneet selvittämään, mitkä muutokset mainonnassa auttavat kasvattamaan verkkokaupan myyntiä.
Jatkuvan testaamisen prosessi ei tuo kuitenkaan pikavoittoja, vaan sopivien kohderyhmien ja mainosmuotojen löytäminen vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa.
Testaamisen myötä panostukset Docendon digimarkkinointiin ovat tuoneet sijoitetut mainoseurot noin 9-kertaisena takaisin (ROAS 977%). Maksettua mainontaa on tukenut myös Docendon vahva tekeminen sen omilla sosiaalisen median tileillä Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.
Tärkeimpiä huomioita, joita olemme tehneet Docendon kanssa:
-Kohdista markkinointibudjetti erityisesti niihin tuotteisiin, jotka myyvät muutenkin hyvin. Näin saat aikaiseksi parhaimman mainostuoton, etkä kuluta mainosbudjettia tuotteisiin, jotka eivät mene kaupaksi.
-Tuotteella on merkitystä, älä siis tuhlaa aikaa heikosti myyviin tuotteisiin.
-Mikäli tuotteella on lyhyt myyntisykli, ota se digimarkkinoinnissa huomioon algoritmien näkökulmasta.
-Testaa rohkeasti eri kiinnostuksen kohteita sopivan kohderyhmän tavoittamisessa. Testaamisen avulla saat parhaimpia tuloksia aikaiseksi.
Facebookin vaikutus liikenteen laatuun
Monet seuraavat silmä kovana verkkokaupan liikennemääriä. On tietysti tärkeää pysyä perillä liikennemääristä, mutta onko liikenteen suuruudella loppujen lopuksi väliä, jos vierailijat eivät osta verkkokaupasta mitään?
Tärkeämpää olisi seurata liikenteen laatua, eli toteutuneiden ostojen määrää.
Docendon tapauksessa liikennemäärissä ei ole tapahtunut järisyttävää kasvua yhteistyön aikana. Vuosi 2020 vs 2019 oli +32% prosenttia vilkkaampi liikennemäärissä, ja vahvalla Facebook-tekemisellä oli oma osuutensa sen kasvuun. Muut liikenteen lähteet olivat kuitenkin jopa hieman laskeneet samalla aikajaksolla.
Esimerkiksi Docendon orgaaninen liikenne (hakukoneiden liikenne, kuten hakusanalla “Docendo” saapuneet kävijät) on laskenut -13% samalla ajanjaksolla, mutta sen kautta tullut myynti on kasvanut +312 %.
Suora liikenne (docendo.fi) on taas laskenut -4 % prosenttia, mutta samanaikaisesti kanavan myynti on noussut +7932,76%.
Orgaanisia kävijöitä on siis ollut hieman vähemmän, mutta kävijät ostaneet moninkertaisesti tuotteita. Kun Facebookissa panostetaan oikean kohderyhmän löytämiseen, paranee verkkokaupan liikenteen laatu huomattavasti. Löydettyäsi oikean kohderyhmän et ammu mainonnassasi haulikolla heinäsuohon, vaan käytät mainosrahasi ihmisiin, jotka ostavat tuotteitasi erittäin suurella todennäköisyydellä.
Kuka tahansa saattaa toki päähänpistona ostaa kirjan mainoksen kautta, mutta on tärkeää, että kirja pääosin kiinnostaa yleisöä, jolle sitä mainostetaan. Hyvin ruokittu Facebook-pikseli löytää yleisöstä ostavat ihmiset. Ja kun ostavat ihmiset tuntevat verkkokauppasi, he saattavat palata tekemään ostoksia myös myöhemmin, jolloin näet kasvun orgaanisen liikenteen konversioissa.
Älä siis tuijota pelkkää liikennemäärää, jos se ei konvertoidu verkkokaupassa. Tärkeämpää on se, että sivun vierailut konvertoituvat ostoiksi.
Muista myös nämä, kun teet Facebook-mainontaa
-Kun teet Facebook-mainontaa niin muista, että mainonnalla on merkittävä vaikutus kokonaisuuteen myynnissä ja tunnettuudessa. Esimerkiksi Googlen mainonta ei kasvata tunnettuutta samassa suhteessa, sillä sen kautta ei tavoiteta samankokoisia ihmismassoja kuin Facebookissa. Google palvelee enemmän tietyn ongelman ratkaisijoita.
-Testaa, testaa ja testaa. Tee suuri määrä testejä erilaisilla kuvilla, teksteillä, mainosmuodoilla, kampanjatavoitteilla ja kohderyhmillä. Tällä tavoin voit optimoida markkinointisi tuottamaan korkeampaa ROASia. Käytännössä joudut siis ensin maksamaan datasta, jonka jälkeen pääset toteuttamaan mainontaa, joka johtaa myyntiin erittäin suurella todennäköisyydellä.
Jos haluat lisää vinkkejä Facebook-mainonnan käytännön toteuttamiseen, lue myös artikkeli +1100% myynnin kannattava vuosikasvu Facebook-mainonnalla – Case North Outdoorin verkkokauppa