Monet mainostajat eivät mittaa Facebook-mainonnan tehoa lainkaan, tai keskittyvät aivan väärien lukujen seuraamiseen. Mikäli Facebook-mainonnan seuranta ei ole kunnossa, et tiedä mikä mainoksissa toimii ja mikä ei - sama kuin heittäisit tikkaa silmät kiinni johonkin suuntaan, tietämättä osuiko se tauluun. Oikeisiin lukuihin keskittymällä voit skaalata verkkokaupan myyntiä sekä luoda tehokkaita Facebook-mainoksia hyvin kustannustehokkaasti.
Lue lisää, mihin lukuihin Facebookin ja Googlen analytiikassa kannattaa keskittyä, jotta voit tehdä tehokasta ja dataan perustuvaa Facebook-mainontaa!
Relevanttien lukujen seuraaminen on Facebook-mainonnan A ja O
Ensimmäinen asia jota sinun tulisi tehdä, on valita kampanjallesi tärkeimmät mittarit. Monet mainostajat kaatuvat digimarkkinoinnissaan siihen, että he seuraavat epärelevantteja lukuja, ja tekevät päätöksiä niiden pohjalta.
Esimerkiksi pelkkä klikkausten seuraaminen ei ole järin kannattava tapa seurata mainonnan tuloksia.
Otetaanpa esimerkki: yksi suosituista Facebook-kampanjatavoitteista on liikennetavoite. Liikennetavoite pyrkii näyttämään mainostasi mahdollisimman monelle ihmiselle, ja saamaan mainokselle joko klikkauksia tai aloitussivun näyttökertoja.
Kyseinen tavoite on hyvä keino ajaa liikennettä sivullesi, mutta pelkkien klikkausten seuraaminen datasta ei kerro juuri mitään mainonnan tehokkuudesta. Jos seuraat pelkästään mainostesi klikkauksia, et esimerkiksi tiedä, kuinka moni klikkauksista päätyy ostoihin asti.
Samasta syystä pelkkä postausten “boostaaminen” myynnin kasvattamiseksi ei ole kovin tehokas mainonnan keino. Boostaamalla postauksiasi saat ehkä katselijoita mainoksellesi, mutta nämä ihmiset eivät mitä todennäköisimmin tule suorittamaan ostosta verkkokaupassasi. Saat ehkä näkyvyyttä, mutta et myyntiä.
Käytännössä siis boostaamalla ja klikkauksia tuijottamalla heität rahaa kaivoon näkyvyyden nimissä, vaikka Facebook tarjoaisi useita keinoja mitata konkreettisesti mainonnan tuomaa vaikutusta myynnin määriin.
On aika päivittää seuraamasi mainonnan mittarit tälle vuosikymmenelle.
Mitä Facebook-mainonnan lukuja kannattaa seurata?
Niinkuin ylempänä todettiin, tietyt luvut kertovat sinulle enemmän mainonnan tuloksista kuin toiset. Sen sijaan, että seuraisit Facebookin Mainosten Hallinnasta pelkästään näyttökertoja, klikkauksia tai mainonnan kattavuutta, sinun tulisi seurata myös esimerkiksi ostoja, sivun oston mainostuottoa (ROAS), ostojen konversioarvoja, ostoskärryyn lisäämisiä ja ostoskärryyn lisäämisen kustannuksia. Nämä luvut kertovat sinulle enemmän mainontasi konkreettisista tuloksista.
Jotta saat Facebookin näyttämään verkkosivusi tapahtumia, kuten ostoja, sinun tulee määrittää sivuillesi Facebook-pikseli. Ilman pikseliä et et näe muuta analytiikkaa kuin Facebookin päässä tapahtuvat asiat (klikit, näyttökerrat yms).
Saat Facebookin Business Managerin näyttämään enemmän mainonnan mittareita valitsemalla Mainosten hallinnan oikeasta reunasta kohdan “Sarakkeet: Tehokkuus” ja valikon alareunasta “Mukauta sarakkeita”.
Voit valita avautuvasta valikosta kaikki mittarit, joita haluat seurata.
Ota seurantaan ainakin:
-ostot
-ostojen konversioarvo sivustolla (summa)
-sivuston oston mainostuotto (ROAS, eli mainonnan tuoma myynnin määrä euroina)
-oston kustannus
-ostoskärryyn lisäämiset
-ostoskärryyn lisäämisen kustannus
-ostoskärryyn lisäämisen konversioarvo (summa)
-näyttötiheys (montako kertaa 1 ihminen nähnyt mainoksen)
-liidit (mikäli keräät yhteydenottoja)
ja pidä mukana myös:
-käytetty summa
-tulokset
-tuloskohtainen hinta
-kattavuus
-näyttökerrat
-linkin klikkaukset
Optimoi Facebook-mainontaa myös Google Analyticsin avulla
Jos sinulla on Google Analytics yhdistettynä verkkosivuusi, voit seurata sieltä esimerkiksi myynnin kasvua kuukausitasolla, ihmisten verkkosivukäyttäytymistä (esimerkiksi kuinka kauan he viettävät aikaa sivuilla) ja paljon muuta. Jos sinulla ei ole Google Analytics vielä käytössä, niin käy lataamassa se heti! Analyticsin käytön perusteet voi opetella suhteellisen nopeasti esimerkiksi käymällä Googlen oman Analyticsin perusteet -kurssin.
-Konversiot ja myyntimäärät. Konversioita (kuten ostokset) ja myyntimääriä kannattaa seurata myös Analyticsin puolelta, sillä Applen IOS 14.5-päivityksen myötä Facebook ei saa kiinni kaikista Applen käyttäjien tekemistä ostoksista. Tarkistamalla myyntimääriä Analyticsistä voit lisätä todennäköisyyttä sille, että pysyt perillä mainonnan suorituskyvystä.
-Demografia. Näet Analyticsistä kävijöidesi ja ostajiesi demografisia tietoja, joita voit hyödyntää tulevaisuudessa kohdentaessasi tehokkaasti Facebook-mainontaa.
-Bounce rate. Bounce rate kertoo sen, miten moni sivuillesi saapuneista ihmisistä poistuu paikalta samantien. Facebook-mainontaan on turha kaataa suunnattomasti rahaa, jos sivuille saavuttuaan ihmiset poistuvat tekemättä ostoksia. Jos Bounce rate on kovin suuri, on laskeutumissivusi todennäköisesti päivittämisen tarpeessa.

Miten voit hyödyntää mittaamista mainonnan ja myynnin skaalauksessa?
Facebook-mainosten skaalaus
Kun seuraat esimerkiksi ostoja ja oston mainostuottoa (ROAS) analytiikasta, tiedät konkreettisesti, paljonko mainoksesi tuo euroja kotiinpäin. Mikäli kampanjasi ei kerää toivottuja ostoja, voit tehdä testausta esimerkiksi erilaisilla kohderyhmillä, mainoksilla, kampanjatavoitteilla ja CTA:lla löytääksesi parhaimman tavan kasvattaa yrityksesi myyntiä.
Kun tiedät mikä mainonnassa toimii, tiedät, mihin mainoksiin kannattaa käyttää rahaa tulosten saamiseksi. Seuraa myös, mikä on yhden oston kustannus. Tällöin pysyt perillä siitä, paljonko budjettia yksi ostos keskimäärin vaatii, ja osaat suhteuttaa budjettia summan mukaan.
Tavoiteltava ROAS riippuu hyvin paljon myytävästä tuotteesta ja yrityksesi kulurakenteesta. Lähtökohtaisesti mainonnassa kannattaisi tähdätä ainakin kolmosen ROAS:iin, jotta kyseisen mainoksen budjettia kannattaisi skaalata ylöspäin.
Jos mainoksen ROAS on reilusti yli kolmosen, siihen kannattaa lisätä budjettia, sillä budjetin lisäys tuo ainakin teoriassa lisää myyntiä verkkosivulle. Tässäkin kannattaa kuitenkin olla tarkkana: budjetin lisäämisen jälkeen ROAS voi myös tippua. Tämä voi johtua esimerkiksi budjetin lisäyksen tuomasta liiallisesta mainoksen pyörimisestä (saturoitumisesta). Seuraa siis aina budjetin muutoksen vaikutuksia kampanjaan.
Laskeutumissivun optimointi
Facebook-mainonnan mittaaminen auttaa myös verkkosivujen ongelmien kartoittamisessa. Hyvä verkkosivu tekee kävijöistä ostajia. Jos verkkosivusi ei konvertoi kävijöitä ostajiksi, se kaipaa todennäköisesti tuunausta.
Ostoskoriin lisäyksiä seuraamalla voit tutkia, onko mainoksen klikkaajilla kiinnostusta tuotteitasi kohtaan, ja kohdistaa heille myöhemmin uudelleenmarkkinointia. Hyvä nyrkkisääntö on se, että ostoskoriin lisäyksiä on yleensä noin kolme kertaa enemmän kuin varsinaisia ostoja. Jos ostoskoriin lisänneitä on runsaasti enemmän kuin ostaneita, tämä voi kieliä verkkosivujen ostovaiheen ongelmista.
Verkkosivun ongelmista viestii esimerkiksi myös korkea poistumisprosentti (bounce rate) ja lyhyt istunnon keskimääräinen pituus. Google Analyticsin Behaviour Flow -kohdasta voit tutkia, millä sivuilla asiakkaat yleensä käyvät, ja miltä sivuilta poistumisprosentti on tavallista suurempaa. Datan avulla voit keskittyä näiden sivujen parantamiseen.
Facebook-mainonnan mittaaminen pähkinänkuoressa
Facebook-mainonnan mittaamisessa tulee muistaa yksi tärkeä asia: mittaa yrityksellesi relevantteja asioita.
Valitse itsellesi vaikka 3-10 tärkeää mittaria, joihin keskityt, ja jotka kertovat Facebook-mainontasi suorituskyvystä. Liian monen mittarin seuraaminen vie turhaa aikaa, varsinkin jos et voi tehdä parempia päätöksiä seuraamasi mittarin tietojen pohjalta. Toisaalta yksi tai kaksi mittaria ei vielä välttämättä kerro hirveästi mainonnan suoriutumisesta.
Dataan perehtymällä ja sitä hyödyntämällä saat paljon enemmän tietoa irti mainoksistasi, ja pystyt tekemään mainontaa paremmilla tuloksilla jatkossa. Joten yhteenvetona artikkelista: jos et seuraa vielä mainonnan analytiikkaa, niin aloita se heti!