facebook vs apple

Facebook-mainonta ja Applen evästerajoitukset

Kesäkuussa 2020 Apple ilmoitti uusista käytännöistä koskien iOS 14-päivitystään. Päivityksen myötä App Storen sovelluksille tulee pakolliseksi ehdottaa käyttäjiään estämään sovelluksen tekemä käyttäjäseuranta iOS 14-laitteissa. 

Muutoksen tarkoituksena on suojella käyttäjien yksityisyyttä entistä paremmin, mutta se vaikeuttaa kohdennetun mainonnan toteuttamista ja verkkokonversioiden seuraamista tulevaisuudessa. Ilman käyttäjän suostumusta suurta osaa hänen tiedoistaan ei voida kerätä tai jakaa verkkoalustoilla. 

Mainontaa voi edelleen kohdentaa käyttäjille, jotka hyväksyvät datan keräämisen, mutta ongelmia voi syntyä, mikäli suuri osa käyttäjistä valitsee sovelluksen ensisijaisesti tarjoaman “Älä kerää dataa minusta” -vaihtoehdon. Muutoksen uskotaan tulevan voimaan alkuvuodesta 2021. 

facebook ja apple vastakkainasettelu ios14 evästerajoituksista Miten muutos vaikuttaa digimarkkinointiin?

Päivitys tulee todennäköisesti vaikeuttamaan erityisesti pienten yritysten mahdollisuuksia kasvuun ja kilpailuun, sillä kohdeyleisön tavoittaminen ja sitouttaminen vaikeutuu. 

Muutosten myötä Facebook mainonnan kohdentaminen tulee todennäköisesti heikentymään ja kustannukset kasvamaan. Kun yhä useampi ihminen estää seurannan laitteistaan, vaikutukset saattavat näkyä esimerkiksi raportoitujen konversioiden määrän pienenemisenä sekä tiettyjen mainoksien näkymisen keskeytymisenä. 

Myös mainoksien uudelleenkohdentaminen vaikeutuu erityisen paljon niiden käyttäjien kohdalla, jotka ovat estäneet laitteidensa seurannan kokonaan. 

IOS 14-päivityksen vaikutukset tulevat vaikuttamaan yritysten Facebook-mainontaan. IOS 14:n muutokset vaikuttavat pitkälti siihen, kuinka konversiotapahtumia voidaan vastaanottaa ja käsitellä esimerkiksi Facebook-pikselin kautta. Facebook on luetellut sivuillaan asioita, jotka tulevat vaikeutumaan päivityksen myötä:

  1. Sovellusasennuskampanjoiden reaaliaikaista raportointia ei tueta. Tiedoissa voi olla jopa kolmen päivän viive.
  2. Mainontaa on vaikeampaa kohdentaa ihmisille, jotka ovat olleet tekemisissä yrityksesi kanssa. 
  3. Konversioiden mittaaminen ja raportointi vaikeutuu
  4. Budjetin ja toimintokohtaisten hintojen seuraaminen vaikeutuu
  5. Mainosten kohdentaminen oikeille yleisöille oikeaan aikaan vaikeutuu
  6. IOS 14-käyttäjien ikää, sukupuolta, aluetta ja sijoittelua ei tueta raportoinnissa sovellus- ja verkkokonversioissa. 

Miten muutokseen voi valmistautua?

Facebook kertoo pyrkivänsä käsittelemään iOS-laitteiden pikselikonversiotapahtumia tulevaisuudessa tavalla, joka pitää huolta käyttäjien yksityisyydestä ja edesauttaa toimivien kampanjoiden luomista myös iOS 14-päivityksen jälkeen.

On siis hyvä muistaa, että Facebook pyrkii aktiivisesti etsimään tapoja, joilla ihmiset voivat toteuttaa toimivia mainoskampanjoita alustalla jatkossakin. Voit kuitenkin varautua iOS 14-päivitykseen muutamilla keinoilla.

Voisit tehdä odotellessasi esimerkiksi näin

  • Valitse konversiotapahtumat toimialuetta kohden. Pian voit määrittää korkeintaan kahdeksan yksittäistä konversiotapahtumaa sivustotoimialuetta kohden. Mikäli käytät useampaa konversiotapahtumaa, suosittelee Facebook luomaan toimintasuunnitelman siitä, miten voit vähentää niiden määrää. Ylimääräisille konversiotapahtumille optimoidut mainosjoukot tullaan keskeyttämään päivityksen myötä. Valitse siis yrityksellesi tärkeimmät konversiotapahtumat, ja ota ne käyttöön asetuksissa.
  • Vahvista toimialue. Yrityksen tulisi vahvistaa sivustotoimialueensa Facebook Business Managerissa. Tällä tavoin mahdolliset häiriöt sivustokampanjoissa voidaan välttää. Toimialueen vahvistaminen on tärkeää erityisesti silloin, kun toimialueella toimii useita pikseleitä omistavia yrityksiä.
  • Selvitä asiakaskuntasi iOS-käyttäjien määrä. Kun olet perillä siitä, kuinka moni tehdyistä ostoksista tai liideistäsi on tullut iOS-laitteista, voit pohtia iOS 14-päivityksen käytännön vaikutuksia mainosmääriisi. Älä kuitenkaan panikoi liikaa, mikäli suuri osa kohdeyleisöstäsi on iOS-käyttäjiä.
  • Tutki vaihtoehtoisia mainonnan kohdennustapoja. Jos voit hyödyntää markkinoinnissasi esimerkiksi asiakkaiden sähköposteja, ei mainonnan kohdentaminen ole ainoastaan Facebook-pikselin varassa. Sähköpostien keräämisessä voi hyödyntää esimerkiksi konversiomainoksia tai lead generation -mainoksia.
  • Kerää vanha data talteen. IOS 14-päivityksen myötä Facebookin 28 päivän klikkausattribuutiojakso, 28 päivän katseluattribuutiojakso ja seitsemän päivän katseluattribuutiojakso poistuvat aktiivisista kampanjoista. Mennyt data jää näkymään Business Manageriin, mutta voit halutessasi kerätä talteen vanhan 1-päivän, 7-päivän ja 28-päivän datan sen tarkastelemisen sujuvuuden takaamiseksi.
  • Mikäli mainostat sovelluspuolella, tarjoaa Facebook sivuillaan kattavan ohjeistuksen erinäisistä askelista, joita seurata. Ohjeita ja lisätietoa voit löytää esimerkiksi täältä.

Kyseinen linkki tarjoaa myös lisätietoa iOS 14-päivityksestä laajemmassa näkökulmassa.

Tärkeintä muutokseen valmistautumisessa on olla murehtimatta liikaa

Päivityksen lopullisia vaikutuksia on vaikea ennakoida etukäteen, mutta on tärkeää olla huolestumatta asiasta liikaa. Päivityksiä tulee ja menee, ja aina muutokset eivät ole yhtä dramaattisia kuin miltä ne aluksi vaikuttavat. Vaikka mainosten kohdentaminen saattaisi tilapäisesti vaikeutua, uskomme että Facebook tulee keksimään uusia keinoja mainoskampanjoiden laadun turvaamiseksi.

Usein tällaisiin muutoksiin valmistautuessa kannattaa muistaa, että samat ongelmat tulevat kaikille eteen – vaikka mainostaminen Facebookin kautta muuttuisi, ihmiset oppivat uusia keinoja tehokkaiden kampanjoiden luomiseksi jatkossa. Asiaa kannattaa ehdottomasti seurailla ja pysyä ajantasalla tulevista muutoksista, mutta tärkeämpää on silti muistaa, että maailman digimarkkinointi ei tule kaatumaan yhteen iOS 14-päivitykseen.

 

Lähteitä ja jatkolukemista:

https://www.facebook.com/business/apple-ios-14-speak-up-for-small-business/impact-on-ads-marketing

https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202

https://developers.facebook.com/blog/post/2020/12/16/preparing-partners-ios-14-mobile-web-advertising

https://business.facebook.com/business/help/126789292407737?id=428636648170202

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.