facebook-mainonta

Facebook mainonta – tuloslähtöinen opas vuodelle 2021

Facebook-mainonta on aihe, jota olemme käsitelleet jo useassa eri tekstissä. Tähän artikkeliin olemme kuitenkin koonneet erittäin kattavan paketin käytännössä kaikesta, mitä sinun tulee tietää mainostamisesta Facebookissa vuonna 2021. Tästä paketista hyötyy niin aloitteleva Facebook-markkinoija kuin jo kokeneempikin konkari! 

Tekstin sisällysluettelo:

1. Kannattaako Facebook-mainonta vuonna 2021?

2. Kuinka paljon Facebook-mainonta maksaa?

3. Tehokas Facebook-mainonta alkaa Business Managerista

3.1. Facebook-pikselin asentaminen

3.2. Toimialueen vahvistaminen

3.3. Facebook eventtien setup

3.4. Konversio-API -seuranta

4. Facebook-mainonnan ostosuppilo pähkinänkuoressa

5. Facebook-mainonta ja oikean kohderyhmän valinta

6. Ensimmäisen Fb-mainoskampanjan luominen vaihe vaiheelta

6.1. Sopivan kampanjatavoitteen valinta

6.2. Tehokas kampanjan kohdennus

6.3. Mainostason valinnat

6.4. Muut mainosmuodot

7. Mikä tekee tehokkaan Facebook-mainoksen?

7.1. Mainoskuva kiinnittää katsojan huomion

7.2. Mainosteksti

7.3. CTA eli toimintokutsu

8. UTM-tägää Facebook-mainoksesi

9. Facebook-mainonta vaatii hyvän laskeutumissivun

9.1. Mistä tunnistaa huonon laskeutumissivun?

10. Seuraa Facebook-mainonnan tuloksia

11. Facebook-mainonta vaatii testaamista ja optimointia

12.  Anna Facebookin algoritmin tehdä päätöksiä puolestasi

13. Facebook-mainonta on jatkuvan muutoksen alla

14. Kuinka nopeasti Facebook-mainonnan tuloksia on lupa odottaa?

1. Kannattaako Facebook-mainonta vuonna 2021? 

Lyhyesti sanottuna: Kannattaa. 

Suomessa on edelleen n. 2,8 miljoonaa aktiivista Facebook-käyttäjää. Facebookin kautta voi mainostaa samalla rahalla myös toisella suositulla alustalla, eli Instagramissa. Voit siis mainoksillasi tavoittaa suuren määrän niin nuorempaa kuin vanhempaakin kohdeyleisöä, ja käyttää mainostamiseen juuri sen verran rahaa kuin haluat. 

Facebook on ylivoimainen digitaalisen mainonnan alusta, sillä se tarjoaa todella laajan määrän eri kohdennus- ja mainosvaihtoehtoja, joita muilla alustoilla ei ole tarjota. Sen avulla voit tavoittaa juuri toivomasi kohderyhmän oikealla mainoksella oikeaan aikaan. Ammattitaitoisella Facebook-mainonnalla onkin mahdollista saada järisyttäviä tuloksia aikaiseksi.

Facebook-mainonta myös taipuu moneen asiaan: sen avulla voidaan myydä tuotteita ja palveluita, kerätä liidejä sekä lisätä tunnettuutta ja harkintaa. Se on loistava kanava verkkokaupan myynnin kasvattamiseen, ja joskus sen avulla voidaan kasvattaa verkkokauppaa jopa +1100% vuodessa. 

Facebook-mainonta on suorien tulosten saamiseksi myös oiva kanava kasvattaa yrityksen tunnettuutta. Kun Facebookissa mainostetaan, usein myös orgaaninen liikenne kasvaa bränditunnettuuden kasvun kautta.

Facebook-mainonnalla on siis lukuisia etuja yrityksen liikevaihdon kasvulle. 

2. Kuinka paljon Facebook-mainonta maksaa? 

Yksi kiinnostavimmista kysymyksistä Facebook-mainostamiseen liittyen on sen hinta. Paljonko Facebook-mainonta siis maksaa? 

Facebookin hyvä puoli on se, että voit määritellä täysin, kuinka paljon rahaa haluat käyttää siellä mainostamiseen. Facebookissa on mahdollista saada mainoksia käyntiin hyvinkin pienellä budjetilla, mutta toki budjettia kannattaa varata, jos halutaan saada tuloksia (kuten ostoja) aikaiseksi. 

Voit laittaa kampanjan käyntiin vaikka 5€ päiväbudjetilla. Toisaalta on hyvä pitää mielessä, että 5€ päiväbudjetilla saadaan vain rajallisia tuloksia aikaiseksi, ja useampaa kohderyhmää sillä ei kannata lähteä tavoittelemaan. 

Lähtökohtaisesti Facebook-mainontaan kannattaa varata tarpeeksi budjettia, varsinkin siinä vaiheessa kun tuloksia aletaan saamaan aikaiseksi. Voit aloittaa vaikka aluksi mainostamisen pienellä summalla, ja skaalata budjettia ylöspäin siinä vaiheessa, kun tiedät paremmin mitä olet tekemässä. 

Lisäksi Facebook-mainonnan hintaan vaikuttaa joko digitoimistolle maksettava palvelumaksu mainosten pyörittämisestä tai vaihtoehtoisesti oman ajankäytön ja opettelun vaihtoehtoiskustannus. Itse opetteleminen ei ole ilmaista, sillä opettelemiseen käytetty aika on aina pois jostain muusta. 

Voit lukea aiemmasta artikkelistamme tarkemmin, mikä kaikki vaikuttaa Facebook-mainonnan hinnan määräytymiseen, ja paljonko rahaa Facebook-mainontaan kannattaa varata. 

3. Tehokas Facebook-mainonta alkaa Business Managerista 

Mainostaminen Facebookissa tulee aloittaa Facebook Business Manager -tilin luomisesta.

Facebook Business Manager on työkalu, jolla hallinnoidaan Facebook-mainontaa. Ilman Business Manager tiliä et voi tehdä laajaa mainontaa Facebookissa, vaan ainoastaan mainostaa olemassa olevia julkaisujasi Facebook-sivusi kautta. 

Julkaisujen mainostaminen ainoana Facebook-markkinointikeinona ei ole kannattavaa, sillä sen tarjoamat mahdollisuudet ovat hyvin rajallisia Business Managerin kautta tapahtuvaan mainostamiseen verrattuna. Kurkkaa ohjeet Facebook- Business Manager-tilin luomiseen täältä. 

3.1. Facebook-pikselin asentaminen 

Kun olet luonut yrityksellesi Business Manager-tilin, sinun tulee asentaa Facebook-pikseli. Facebook-pikseli on pätkä koodia, joka tulee asentaa verkkosivuillesi. 

Tämän koodinpätkän avulla Facebook kykenee seuraamaan mainontasi vaikutusta: kuinka moni mainoksesi klikkaajista on päätynyt tekemään oston, lisännyt tuotteita ostoskoriin, katsonut mainostamaasi sivua, jättänyt yhteistietonsa yms.

Ilman Facebook-pikseliä voit vain arvailla mainonnan vaikutusta, ja et pääse hyödyntämään datan täyttä potentiaalia. Asenna siis pikseli paikalleen, ennen kuin aloitat Facebookissa mainostamisen.

3.2. Toimialueen vahvistaminen

Toimialueen vahvistuksen avulla vahvistat Facebookille, että omistat nettisivusi. Vahvistuksen jälkeen voit hallita sisällön muokkausoikeuksia ja estää verkkotunnuksesi väärinkäytön. Vahvistaaksesi toimialueen sinun tulee lisätä koodinpätkä sivuillesi.

Kurkkaa tarkemmat ohjeet toimialueen vahvistamiseen

3.3. Facebook eventtien setup

Kun Facebook-pikselin on paikallaan, on aika määrittää eventtejä pikselille. Eventtien avulla voit seurata analytiikasta sivuston yksittäisiä tapahtumia, kuten sitä, kuinka moni on toteuttanut oston tai yhteydenoton sivuilla. 

1. Mene osoitteeseen business.facebook.com ja avaa sivupalkista kohta “tapahtumien hallinta”. 

2. Valitse kohta “lisää tapahtumia” ja pudotusvalikosta “pikselistä”

fb mainonta

3. Avaa tapahtuman määritystyökalu ja lisää sivusi URL-osoite.

facebook-mainonta

facebook-mainonta

4. Avautuvasta Facebook-tapahtuman määritystyökalusta pääset valitsemaan, mitä toimintoja haluat seurata sivulla. Voit valita uuden eventin klikkaamalla “seuraa uutta painiketta”, jolloin pääset klikkaamaan sivulta painikkeen, jonka klikkauksia haluat seurata. Esimerkiksi jos sivuillasi on lomake, voit valita lomakkeen “lähetä” napin seurattavaksi eventiksi – tällöin voit seurata analytiikasta, kuinka moni ihminen on mainoksesi perusteella klikannut kyseistä nappia. 

fb mainonta

Toinen vaihtoehto on valita “seuraa URL-osoitetta”. Tällöin voit valita eventin käynnistymään silloin, kun kävijä vierailee tietyllä sivustosi alasivulla.

fb mainonta

Kun olet tehnyt muutoksia eventteihin, muista aina viimeistellä määritys. Nyt pikselisi seuraa kyseisiä eventtejä, ja voit seurata Facebook-mainontasi suoraa vaikutusta analytiikasta. 

3.4. Konversio-API -seuranta 

Konversio-API:n avulla voit seurata tarkemmin sivustotapahtumia ja offline-konversioita. API:n avulla saat tarkemmin kiinni kävijöiden tiedoista esimerkiksi silloin, jos selaimessa on yhteysongelmia tai mainosestoja. Tämän vuoksi on suositeltavaa hyödyntää seurannassa sekä konversio-APIA että Facebook-pikseliä. 

Helpoin tapa saada konversio-API -seuranta käyntiin on hyödyntämällä kumppani-integraatiota. Tämä vaatii sen, että verkkosivusi on isännöity jonkin Facebookin kumppanialustan, kuten WordPressin kautta.

1. Mene Facebook Business Manageriin.

2. Mene Tapahtumien hallintaan ja valitse Asetukset ylävalikosta.

3. Selaa alaspäin kohtaan konversio-API. Valitse “Määritys kumppani-integraation kautta” alapuolelta kohta “valitse kumppani”. 

mainostaminen facebookissa

4. Valitse käyttämäsi verkkosivu-alusta ja seuraa alustan omia asennusohjeita. 

fb mainonta

4. Facebook-mainonnan ostosuppilo pähkinänkuoressa

Ennen Facebook-mainonnan aloittamista on hyvä ymmärtää, kuinka eri vaiheessa ostosuppiloa oleville kuluttajille kannattaa mainostaa. 

Ostopäätöksen syntymistä kuvataan usein ostosuppilon avulla. Aina asiakkaat eivät ole valmiita ostamaan mainostamaasi tuotetta heti, vaan he saattavat tarvita hieman lämmittelyä ennen ostopäätöksen tekemistä.

Lämmittelyprosessi voidaan kuvata ostosuppilon avulla. Ostosuppilo voidaan jakaa esimerkiksi tunnettuuteen, harkintaan ja toimintaan. Jotta asiakas saataisiin toimintavaiheeseen eli ostamaan tuote, hänet täytyy ohjata tunnettuus- ja harkintaosuuden läpi. 

Ostosuppilon vaiheet eivät ole yksiselitteisiä, ja usein asiakas saattaa tarvita useamman muistutuksen, ennen kuin hän on valmis siirtymään ostosuppilossa eteenpäin. 

Tässä kannattaa myös muistaa, että suppilo on alaspäin kapeneva: jokaisessa vaiheessa osa asiakkaista tippuu kelkasta pois, ja lopussa jäljellä on vain tietty ostava yleisö. 

fb mainonta

1. Tunnettuusvaihe

Asiakkaiden lämmittely tunnettuusvaiheeseen voidaan aloittaa näyttämällä yleisiä video- ja kuvamainoksia yrityksestäsi mahdollisimman monelle ihmiselle, tavoitteena saada heidät muistamaan brändisi. 

Siinä vaiheessa kun kylmä yleisö on tutustutettu tuotteen ja yrityksen pariin, heitä voidaan alkaa ohjata seuraavaa suppilon vaihetta, eli harkintavaihetta kohti. 

2. Harkintavaihe

Harkintavaiheessa ihmisiä ohjataan tekemään lisää tuttavuutta yrityksesi ja tuotteidesi kanssa, ja pyritään saamaan heidät harkitsemaan ostoa. 

Jos olet käyttänyt tunnettuusvaiheessa videomainoksia, voit kerätä videoiden katselijoista uuden kohderyhmän mukautetun kohderyhmän avulla, ja täten mainostaa ihmisille, jotka ovat esimerkiksi katsoneet brändivideotasi kolmen tai kymmenen sekunnin ajan. 

Harkintavaiheessa mainoksissa voidaan pyrkiä viemään ihmisiä yrityksen verkkosivuille, tykkäämään yrityksen sisällöstä sosiaalisessa mediassa tai jättämään yhteystietonsa esimerkiksi alennuskoodia vastaan. Tässä vaiheessa yleisöstä käytetään nimitystä “lämmin yleisö”.

Yleinen harkintatavoitteen kampanjatavoite on liikenne-tavoite, jolla voit ohjata ihmisiä verkkosivuillesi. Harkintavaiheessa voi myös hyödyntää konversio-kampanjatavoitetta, esimerkiksi pyrkimällä saamaan ihmisiä lisäämään tuotteita ostoskoriin. 

3. Toimintavaihe

Toimintavaiheeseen päästäkseen asiakkaan tulee toteuttaa haluttu toiminto, eli usein osto yrityksen verkkosivuilla. 

Toimintavaiheessa kannattaa hyödyntää uudelleenmarkkinointia, eli pyrkiä näyttämään esimerkiksi verkkosivukävijöille mainoksia tuotteista, joita he ovat aiemmin katselleet, mutta eivät ole ostaneet. 

Lämpimälle yleisölle toteutettava uudelleenmarkkinointi onkin usein tehokkain tapa saada asiakkaita ostamaan tuotteita verkkosivuilta. 

Uudelleenmarkkinoinnissa nopeus on valttia – mikäli asiakas lisää tuotteita ostoskoriin mutta ei osta niitä, kannattaa näistä tuotteista näyttää mainoksia hänelle vielä samana päivänä vs. 2 viikkoa myöhemmin. 

Mitä pidempi aika muistutuksen saamiseen kuluu, sitä todennäköisemmin asiakas ehtii kadottaa mielenkiinnon ja halun ostaa. 

Facebookissa on mahdollista hyödyntää dynaamista uudelleenmarkkinointia, jonka avulla Facebook näyttää automaattisesti esim. ostoskoriin lisääjille mainoksia kyseisistä tuotteista. 

Olemme kirjoittaneet artikkelin siitä, kuinka voit ottaa dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin käyttöön ja hyödyntää sitä Facebook-mainonnassasi.  

4. Uudelleenosto 

Olet saanut asiakkaan ostosuppilon läpi ja ostamaan tuotteitasi, hienoa! Markkinointi ei kuitenkaan lopu tähän. Uuden asiakkaan hankkiminen on kalliimpaa kuin vanhan asiakkaan saaminen ostamaan sinulta uudestaan. 

Tämän vuoksi siinä vaiheessa kun sinulla on “kuumaa yleisöä”, eli oston tehneitä ihmisiä, tulisi sinun tehdä heille lisämarkkinointia, jotta he ostaisivat sinulta uudelleen.

Uudelleenostovaiheeseen on useita eri taktiikoita. Tuotteesta riippuen ihmiset voivat olla valmiita ostamaan sinulta uudelleen n. 30-180 päivää edellisen oston jälkeen. Tämän vuoksi sinun ei välttämättä kannata heti pommittaa uusia mainoksia juuri oston tehneelle ihmiselle. 

Voit mainostaa kuumalle yleisölle tuoteuutuuksia tai tuote-ehdotuksia esimerkiksi kuukausi oston jälkeen. Mitä useampaa kanavaa hyödynnät, sitä tehokkaampaa mainontasi on. Jos sinulla on asiakkaidesi sähköpostiosoitteet ja lupa sähköpostimarkkinointiin, voi esim. uutiskirjeiden lähettäminen olla Facebook-mainonnan rinnalla todella kova juttu. 

Voit tehdä Facebook-kohderyhmän esimerkiksi edellisen 90 päivän aikana ostaneista ihmisistä (pois lukien edellisen 30 päivän ostajat) mukautetun kohderyhmän avulla. Tällöin tavoitat 31-90 päivää sitten ostaneet ihmiset, jotka voivat olla valmiita ostamaan sinulta uudelleen. 

Toinen taktiikka on tehdä oston jälkeen ns. Cross selliä asiakkaalle. Cross sell tarkoittaa sitä, että jos asiakas on ostanut sinulta juuri laskettelutakin, voit mainostaa hänelle seuraavaksi laskettelulasivalikoimaasi. Tarkoituksena on siis mainostaa tuotteita, jotka sopivat edellisen ostoksen kanssa yhteen. 

Uudelleenostovaiheessa on tärkeää, että asiakas on sitoutunut yritykseesi. Tämän vuoksi myös esimerkiksi aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on hyvä keino muistuttaa yrityksesi olemassaolosta myös oston jälkeen. 

5. Facebook-mainonta ja oikean kohderyhmän valinta

Kaikki markkinointi ja mainostaminen lähtee asiakkaiden tuntemisesta. Alkuun sinun kannattaa visualisoida yksittäinen ostajapersoona, joka voisi kiinnostua tuotteestasi: onko hän minkä ikäinen, mitä sukupuolta ja mitä hän harrastaa vapaa-ajallaan?

Kun sinulla on tietty yksinkertaistettu ostajapersoona mielessä, tulee myös Facebook-mainonnan kohdentamisesta helpompaa. Mainoksen kohdentaminen kannattaakin aloittaa ostajapersoonan pohjalta, ja jos se ei toimi, niin muokata kohdennusta toiseen suuntaan. 

Voit etsiä tietoa potentiaalisista asiakkaista ja heidän kiinnostuksen kohteistaan myös esimerkiksi:

-Alan nettisivuilta ja sosiaalisen median ryhmistä

-Tekemällä kyselyn omalle verkostolle

-Tekemällä Facebook-mainoksen ilman mitään tarkkoja kohdennuksia, ja tutkimalla datasta minkä tyyppiset ihmiset klikkasivat tai sitoutuivat mainokseen eniten. 

Jos yrityksesi on ollut toiminnassa jo jonkin aikaa ja sinulla on Google Analytics käytössä, voit tutkia Analyticsin dataa kohdasta Audience -> Demographics. 

Sieltä näet, mitä demografiaa aiemmat asiakkaasi ovat olleet. Esimerkiksi ikää, sukupuolta ja myös kiinnostuksen kohteita voi rajata Analyticsin tiedon avulla. 

6. Ensimmäisen Fb-mainoskampanjan luominen vaihe vaiheelta

Kun aloitat luomaan ensimmäistä Facebook-mainostasi, siirry Business Manager-sivun Mainosten hallintaan. Mainosten hallinnassa klikkaa vihreää “Luo” nappia.

facebook-mainonta

Avautuvasta valikosta pääset tekemään ensimmäistä valintaa: minkä kampanja-tavoitteen valitset. 

fb mainonta

6.1. Sopivan kampanjatavoitteen valinta

Kampanjatavoitteen valinta riippuu siitä, mitä haluat mainoksellasi saavuttaa.

Mikäli haluat vain näyttää mainostasi ihmisille Facebookin sisällä brändimielessä esimerkiksi kuvien tai videon muodossa, käytä Tunnettuus-tavoitteita, kuten Brändin tunnettuus ja Kattavuus. Näistä mainoksista et voi ohjata liikennettä Facebookin ulkoiselle sivulle, kuten yrityksesi kotisivuille. 

Mikäli haluat Facebook-mainoksesi avulla saada mainoksen katselijat harkitsemaan tuotteidesi tai palveluidesi ostamista, käytä Harkinta-tavoitteita.

Harkinta-tavoitteista Liikenne, Sovellusasennukset, Videon näyttökerrat ja Viestit -tavoitteet ovat sellaisia, joilla voit ohjata katselijan Facebookin ulkopuolelle suorittamaan jonkin toiminnon. 

Liikenne- ja Videon näyttökerrat tavoitteilla voit ohjata kävijöitä esimerkiksi kotisivuillesi, Sovellusasennuksilla sovelluskauppaan ja Viestit-tavoitteella esimerkiksi yrityksesi Whatsappiin tai Facebook Messengeriin. 

Sitoutumis-tavoitteella taas voit saada reagointeja Facebook-postauksiisi ja sivullesi tai osallistumisia Facebook-tapahtumaasi. Liidin luonti tavoitteella voit kerätä ihmisten sähköpostiosoitteita talteen Facebookin sisällä. 

Konversiotavoitteilla voit kerätä erilaisia konversioita, kuten ostoja, liidejä, ostoskoriin lisäämisiä, kaupassa käyntejä yms. Voit kerätä konversioita joko Konversio-, Luettelo tai Kaupassa käynnit tavoitteella. 

Tarkempia ohjeita sopivan kampanjatavoitteen valintaan ja taktiikan miettimiseen löydät täältä. 

Se, minkä kampanjatavoitteen valitset, vaikuttaa merkittävästi siihen, mitä valintoja voit tehdä Facebook-mainoksen luonnin myöhemmässä vaiheessa.

6.2. Tehokas kampanjan kohdennus

facebook-mainonta

Kampanjatavoitteen valittuasi siirry Facebookin mainosjoukkotasolle. Tällä tasolla pääset valitsemaan kampanjasi kohdennuksen, eli keille mainostasi tullaan esittämään. 

Alkuun sinun tulee valita kampanjallesi budjetti. Voit valita joko päivittäisen budjetin tai kokonaisbudjetin. Jos valitset kokonaisbudjetin, sinun tulee määrittää kampanjalle päättymispäivä. 

Valitse alkuun itsellesi kohtuullinen budjetti, jolla lähdet testaamaan mainontaa. Facebook ilmoittaa kyllä, jos budjettisi on liian pieni tulosten saamiseksi. 

fb mainonta

Ensimmäistä Facebook-mainosta tehdessä kannattaa käyttää hyväksi “Tarkkaa kohdentamista”. Sieltä pääset valitsemaan erilaisia kiinnostuksen kohteita (esimerkiksi liikunta, koirat), demografisia tietoja (esim. uudet vanhemmat (0-12kk), juuri muuttaneet) sekä käyttäymisiä (esim. palannut matkoilta 2 viikkoa sitten). 

Lähtökohtaisesti kun lähdet valitsemaan kohderyhmää, valitse yhdelle mainosjoukkotasolle vain yksi kiinnostuksen kohde, jolle kohdennat. 

Jos lisäät kiinnostuksen kohteisiin Liikunnan ja Koirat ja Puutarhanhoidon ja saat mainoksellasi aikaiseksi kauppaa, et voi mitenkään tietää, mistä näistä kolmesta kohdennuksesta ostaja tuli. Siksi kannattaa alusta alkaen käyttää vain yhtä kohdennusta per mainosjoukkotaso. 

Voit valita samaan kampanjaan useamman mainosjoukon klikkaamalla mainosjoukon toimintavalikosta “kopioi”. 

Kohdentamiseen kuuluu olennaisesti myös iän, sukupuolen ja sijainnin määrittäminen. Voit esimerkiksi kohdentaa mainoksen näkymään vain tietyn kaupungin asukkaille tai tietyllä alueella oleskelijoille. 

facebook-mainonta

Kun valitset kohdennusta, seuraa oikean reunan mittaria, joka näyttää valitsemasi kohderyhmän suuruuden. Lähtökohtaisesti mittarin kannattaa pysyä vihreällä alueella, jotta Facebook voi jakaa mainosta optimaalisesti. 

Mitä isompi kohderyhmä, sitä enemmän budjettia sille kannattaa varata. 

Löydät tarkemmat ohjeet toimivan Facebook-kohderyhmän valintaan täältä!

Olennaista on myös valita mainonnan jakelun optimointi. Esimerkiksi Liikenne-tavoitteella voit valita optimoinniksi Linkin klikkaukset (jolloin Facebook näyttää mainostasi potentiaalisimmille klikkaajille), Aloitussivun näytöt (mainosta näkyy potentiaalisille sivuston lataajille), Päivittäinen yksittäinen kattavuus (1 mainos per ihminen per päivä) tai Näyttökerrat (mahdollisimman monta mainosta yhdelle ihmiselle). 

fb

6.3. Mainostason valinnat 

Kun lähdet rakentamaan varsinaista mainosta mainostasolla, varmista ensiksi, että olet liittänyt ja valinnut Facebook-sivusi ja Instagram-tilisi mainokseen. 

Seuraavaksi valitse, haluatko luoda kuva-, video-, karuselli- vai kokoelmamainoksen. Jos olet luomassa ensimmäistä mainostasi, on helpointa lähteä liikkeelle kuvamainoksesta. 

fb

Mainokseen valitaan ensisijainen teksti, otsikko, kuvaus, linkitys ja toimintokutsu. 

facebook mainonta

Valmis Facebook-mainos: 

facebook-mainonta

Kun olet tehnyt kaikki tarvittavat valinnat ja tarkistanut mainoksesi, voit julkaista sen. 

6.4. Muut mainosmuodot

Voit kuvamainoksen lisäksi luoda myös videomainoksen, karusellin tai kokoelmamainoksen. Tässä nopea esittely jokaisesta lyhykäisyydessään:

1. Videomainos

Videomainoksen avulla voit esitellä tuotetta, palvelua tai yrityksesi viestiä helposti ja kerronnallisella tavalla. Myös videomainokseen lisätään ensisijainen teksti, otsikko ja kuvaus. Videot kannattaa aina tekstittää, sillä useat käyttäjät selaavat Facebookia ilman ääniä. Ethän halua, että yrityksesi viesti jää tämän vuoksi näkemättä? 

Lue lisää, miksi Facebook videomainontaa kannattaa tehdä. 

2. Karuselli 

Karuselli on loistava tapa esitellä useampaa tuotetta tai palvelua kerralla. Vaihtoehtoisesti voit esitellä karusellin avulla myös yksittäisen tuotteen eri myyntivaltteja. Karusellin avulla voit näyttää useamman kuvakortin samassa mainoksessa, ja voit ohjata mainoksen klikkaajan kunkin tuotteen tai palvelun oikealle laskeutumissivulle. 

Karusellimainos on hyvä tapa sitouttaa mainoksen katselijaa – mikäli karuselli on kiinnostava, sitä selaa mielellään pitkälle eteenpäin. Karuselliin voi lisätä minimissään 2 eri karusellikorttia. Korttien ylärajaa ei ole määritelty, eli teoriassa katsoja voi selata mainostasi hamaan tappiin saakka. 

3. Kokoelmamainos 

Kokoelmamainoksessa on esillä yksi isompi kuva tai video, ja tämän alla neljä pienempää kuvaa. Kokoelmamainos on oiva tapa esitellä yrityksen valikoimaa visuaalisella ja kiinnostavalla tavalla.  

Kokoelmamainoksen alle voi luoda Instant Experience -tilan. Kyseessä on koko näytön aloitussivu, johon on mahdollista lisätä kuvia, tekstiä, videoita ja call to action-painikkeita. Sen avulla voidaan sitouttaa ihmisiä ja esitellä laaja valikoima yrityksen tuotteita tai palveluita kiinnostavalla tavalla.  

7. Mitä tekee tehokkaan Facebook-mainoksen? 

Mainoksen luovassa puolessa, eli mainostason muokkauksissa, kannattaa käyttää paljon harkintaa. Mainoskuvan ja tekstin tulee napata katsojan huomio, ja ohjata tekemään haluttu toiminto. Mainoksiin kannattaa ehdottomasti laittaa myös mukaan toimintokutsu, kuten “osta nyt” tai “lue lisää”. 

7.1. Mainoskuva kiinnittää katsojan huomion 

Mainoskuva on usein ensimmäinen asia, joka osuu mainoksen katsojan silmään. Hyvä mainoskuva kannustaa katsojaa lukemaan mainoksen tekstit, vierailemaan yrityksen sivuilla ja jopa ostamaan mainostettavan tuotteen. Huono mainoskuva taas karkottaa katsojan jatkamaan selaamista eteenpäin. 

Toimiva mainoskuva erottuu jollain tavalla uutisvirrasta, näyttämättä siltikään liian mainosmaiselta. Autenttisimpia kuvia ovat usein sellaiset, joissa näkyy ihmisiä ja mielellään hymyileviä kasvoja. Kuvien ei tarvitse olla ammattilaisten ottamia. 

Sellaiset kuvat jotka näyttävät kavereiden jakamilta Facebook-päivityksiltä voivat toimia usein yllättävän hyvin, koska tällaista sisältöä ihmiset ovat tulleet Facebookiin muutenkin katsomaan. 

Lähtökohtaisesti mainoskuvissa kannattaa välttää jokaisen muunkin firman pyörittämiä stock-kuvia, ja pyrkiä aitoihin otoksiin. Kuvien kanssa tulee toteuttaa testaamista, ja tutkia mikä mainoskuva suoriutuu missäkin kontekstissa parhaiten.

7.2. Mainosteksti

Mainoskuvan jälkeen mainoksen kenties tärkein elementti on mainoksen tekstit. Mainoksen tekstillä voidaan tarjota tietoa ja vakuuttelua tuotteesta sekä vaikkapa tuotteen käyttäjien suosituksia. Mainostekstien kirjoittaminen on täysin oma taiteenlajinsa, ja niiden kirjoittamiseen kannattaa panostaa Facebook-mainonnassa.

Hyvä mainosteksti alkaa tarpeeksi ytimekkäästi ja huomiota herättävästi, jotta se herättää heti lukijan mielenkiinnon. Tekstin voi aloittaa esimerkiksi terävällä väitteellä tai kysymyksellä. Kun nappaat heti lukijan huomion, hän todennäköisemmin lukee tekstin loppuun saakka.  Mainosteksteissä kannattaa tehdä testausta sekä lyhyillä että pitkillä teksteillä. 

Pitkällä tekstillä voidaan tuoda tuotteen kaikki edut esille, mutta silloin teksti vaatii erityistä kerronnallisuutta, jotta lukija lukisi tekstin loppuun saakka. Lyhyeen tekstiin taas tulee kiteyttää mainoksen pääsanoma siten, että se kannustaa mainoksen lukijaa toteuttamaan halutun toiminnon ilman ylimääräistä selostusta. 

Joskus mainostekstin toimivuus voi olla niinkin pienestä asiasta, kuin emojeista kiinni. Tämän vuoksi emojeilla kannattaa toteuttaa testausta. Sopivien emojien käyttäminen voi lisätä mainoksen tehokkuutta, mutta niiden kanssa ei kannata mennä myöskään liiallisuuksiin. 

Tärkeintä mainostekstiä kirjoittaessa on testata paljon eri versioita ja tutkia datasta, mikä versio toimii parhaiten. Voit myös antaa Facebookille useita eri tekstivaihtoehtoja dynaamisen sisällön avulla, jolloin Facebook saa itse valita sopivimmat mainostekstit, mainoskuvat ja call to action -yhdistelmät, joita näyttää kullekin katsojalle. 

7.3. CTA eli toimintokutsu

Mainokseen on mahdollista lisätä Call To Action eli toimintokutsu. Toimintokutsut ovat mainoksessa näkyviä kehotusnappeja kuten “lue lisää”, “osta nyt” tai “tilaa”. 

Toimintokutsujen käyttäminen lisää tutkimusten mukaan todennäköisyyttä sille, että mainoksen näkevä ihminen toteuttaa halutun toiminnon. Tämän vuoksi toimintokutsuja kannattaa ehdottomasti käyttää mainoksissa. Myös eri toimintokutsujen välillä kannattaa suorittaa testausta. 

Jos haluat lisää tehokkaita vinkkejä hyvän ja huomiota herättävän mainoksen luomiseen, lue artikkeli 10 vinkkiä tehokkaan mainoksen luomiseen

8. UTM-tägää Facebook-mainoksesi

Facebook-mainoksiin on mahdollista lisätä mukaan UTM-tageja. UTM-tagien avulla voit seurata tarkemmin mainoksesi suoriutumista esimerkiksi Google Analyticsin kautta. Voit esimerkiksi merkitä mainokseesi, miltä alustalta liikenne on tullut sekä mikä kampanja, mainosryhmä ja mainos on kyseessä. 

Tägäyksen avulla mainoksen tietoja on helppo seurata Analyticsistä. Tagit tulevat näkyville mainoksesi linkkiin. Ole siis varovainen, että et kirjoita niihin mitään sellaista, mitä et haluaisi mainostesi klikkaajien näkevän. 

Jos teet karusellimainosta, voit lisäksi eritellä, mistä yksittäisestä karusellikortista liikenne tai oston on tullut. Tällä tavoin voit tarkemmin seurata ja eritellä eri mainosten ja mainoskuvien tehoa analytiikasta. 

UTM-tägäyksen voi lisätä “Luo URL-parametri” osiosta mainostason valinnoissa. Voit kirjoittaa esimerkiksi “kampanjan lähde” kohtaan Facebook-mainonta, jolloin näet analytiikasta, kuinka paljon liikennettä Facebook-mainoksistasi on tullut. Samaan tapaa voit eritellä muut kampanjan tiedot näkyville UTM-tageihin. 

Ilman kunnollista UTM-tägäystä ei Analytics saa välttämättä kiinni kaikkea olennaista tietoa mainoksistasi. Tämän vuoksi UTM-tagit kannattaa ottaa tavaksi lisätä joka kampanjaan. 

fb mainonta

9. Facebook-mainonta vaatii hyvän laskeutumissivun

Facebook-mainoksen tarkoituksena on saada ihminen käymään verkkosivuillasi, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun hän saapuu sivullesi? Onko sivustosi optimoitu siten, että kävijä suorittaa haluamasi toiminnon, kuten oston, heti saavuttuaan?

Laskeutumissivun (=sivun, jolle ohjaat liikennettä mainoksestasi) tärkeyttä ei pidä aliarvioida. Hyvä laskeutumissivu konvertoi kävijän tavoitteesi mukaan esimerkiksi ostajaksi tai liidiksi. Huono laskeutumissivu taas karkoittaa mainoksen klikkaajan takaisin Facebookiin jatkamaan selaamista eteenpäin. 

9.1. Mistä tunnistaa huonon laskeutumissivun? 

Huono laskeutumissivu on sekava, liian hidas tai se ei ohjaa käyttäjää kohti haluttua toimintoa. 

Jos sivustollasi on liikaa painikkeita, sekava ulkoasu, epäselvä käyttöliittymä sekä liikaa kuvia ja tekstejä, niin asiakas kääntyy todennäköisesti pois sivultasi. 

Hyvällä laskeutumissivulla tulisi yksinkertaisuudessaan olla vain muutama asia: napakka kuvaus sekä selkeä osto- tai liidipainike. Sivulle päätyvän ihmisen on oltava helppo toteuttaa haluamasi toiminto ilman, että hän päätyy klikkailemaan ylimääräisiä nappeja. 

Mikäli haluat saada asiakkaasi ostamaan, on olennaista, että ohjaat hänet juuri oikealle tuotesivulle. Mikäli haluat kerätä liidejä, olisi suotavaa hyödyntää laskeutumissivua, jolla on ainoastaan lyhyt kuvaus sekä lomake, johon jättää yhteystiedot. 

Sivusto ei myöskään saa olla hidas. Mikään ei ärsytä internetin käyttäjiä niin paljon, kuin hidas sivusto. Mitä kauemmin sivullasi kestää ladata, sitä todennäköisemmin asiakas menettää mielenkiintonsa ja siirtyy muualle. 

Tässä on yksi syy lisää sille, miksi ylimääräisiä elementtejä kannattaa karsia sivustolta. Elementtejä karsimalla vähennät sekavuutta ja todennäköisesti nopeutat sivuston latautumista. 

Hyvällä laskeutumissivulla ei tulisi olla ylimääräisiä linkkejä muualle. Sen tulisi sisältää selkeä CTA, tiivis lomake, hyvä kuvaus eikä yhtään ylimääräistä ja turhaa jaarittelua.

Jos kaipaat ammattilaisten apua hyvän laskeutumissivun luomiseen, löydät sitä täältä. 

10. Seuraa Facebook-mainonnan tuloksia

Kun Facebook-mainonta on käynnissä, on tärkeää seurata sen tuomia tuloksia. Jos et seuraa lainkaan dataa, et tiedä miten hyvin mainontasi on suoriutunut, etkä kuinka voisit optimoida mainontaasi parempien tulosten saamiseksi. 

Kun olet pyörittänyt mainosta ja huomaat että se alkaa tuoda tuottoa, sinun kannattaa ehdottomasti skaalata mainoksen budjettia pikkuhiljaa ylöspäin. Jos saat mainostuottoa esim. 3x mainokseen sijoitetun summan verran, niin budjettia lisäämällä teet yhä enemmän myyntiä. 

Tuloksia kannattaa toki seurata mainoksen skaalauksen jälkeen, sillä joskus oston mainostuotto voi myös laskea budjetin lisäyksen myötä. 

Tuloksia seurataan Facebook Business Managerin Mainosten hallinnasta, ja tarkkaan datan seurantaan vaaditaan Facebook-pikseli. 

Lue lisää, mitä lukuja Facebook-mainonnassa kannattaa seurata Facebookin ja Google Analyticsin kautta.

facebook-mainonta

11. Facebook-mainonta vaatii testaamista ja optimointia 

Tärkeintä Facebook-mainonnassa on testien suorittaminen ja datan avulla oppiminen. Datan merkitystä ei todellakaan voida ylikorostaa. Mikäli et seuraa mainontasi tuloksia datasta ja tee parannuksia analytiikan pohjalta, on ihan sama heittää mainosrahasi suoraan kaivoon. 

Ilman testaamista Facebook-mainonta on vain arvailua siitä, mikä toimii ja mikä ei. Tämän vuoksi sinun tulisi aina testata useampaa muotoa mainoksistasi, kampanjatavoitteistasi, kohderyhmistä, mainoksen sijoitteluista, mainosmuodosta, CTA:sta ja mainoksen pyörittämisen ajankohdasta. 

Kun pyörität samassa kampanjassa esimerkiksi kahta mainosta, joiden ainoa ero on mainoskuva, voit seurata datasta kumpi mainoskuva toimii tehokkaammin. Tämän jälkeen voit siirtyä tekemään samanlaisen testin esimerkiksi eri mainostekstien välillä.

Kun testaat tarpeeksi elementtejä keskenään, löydät lopulta parhaiten suoriutuvat mainosyhdistelmät. Näitä mainoksia pyörittämällä saat todennäköisimmin parhaiten tuloksia aikaiseksi edullisemmalla hinnalla.

Lue lisää, mitä kaikkea Facebook-mainonnan testaamisessa kannattaa huomioida. 

12. Anna Facebookin algoritmin tehdä päätöksiä puolestasi 

Kinkkinen juttu Facebook-mainostamisessa on se, että mainoskampanjoissa kannattaa tehdä valintoja maltillisesti. Mikäli rajaat esimerkiksi liikaa kohderyhmää, sijoitteluita, budjettia, käytettäviä mainoskuvia ja tekstejä tai kampanjan kestoa, voit tehdä paljon hallaa mainoksesi teholle. 

Facebook näyttää mainoksia ihmisille algoritmin avulla. Facebookin algoritmi on todella tehokas löytämään ostavaa yleisöä kampanjallesi silloin, kun sen toimintaa ei rajoiteta liikaa. 

Tämän vuoksi esimerkiksi kohderyhmää valitessa optimaalinen kohderyhmän koko on Facebookin omien suositusten mukaan noin 500 000 – 1 000 000 henkilöä. Tällöin Facebookin algoritmilla on tarpeeksi tilaa etsiä massasta ostavimmat ihmiset. 

Facebookin algoritmille tulisi antaa tarpeeksi valinnan vapautta myös muiden muuttujien suhteen, jotta se voi tehdä optimaalisimmat päätökset ostavimman yleisön löytämiseksi. 

Loppujen lopuksi mainoksen toiminnan rajaukset ovat vain markkinoijien omia arvauksia siitä, mikä voisi toimia. Facebookin algoritmi taas pohjustaa päätelmänsä dataan ja analytiikkaan, ja siksi algoritmin päätelmät voivat olla reippaasti parempia tulosten kannalta.  

Lue lisää siitä, kuinka voit optimoida Facebookin algoritmin toimintaa tulosten parantamiseksi!

13. Facebook-mainonta on jatkuvan muutoksen alla 

Facebook-mainonta on jatkuvan muutoksen alla. Jos haluaa kehittyä tekemään oikeasti tehokasta Facebook-mainontaa, on aihetta opiskeltava jatkuvasti, sillä tieto vanhenee nopeasti. 

Tällä hetkellä samat asiat mitkä pitivät paikkaansa puoli vuotta sitten, eivät välttämättä päde enää. Hyvä esimerkki tästä on Applen IOS 14.5-muutos, joka vaikuttaa Facebook-mainonnan tehokkuuteen ja seurantaan.

Samaan tapaan myös Googlen evästemuutos vaikeuttaa digitaalisen mainonnan tekemistä. 

IOS 14.5-muutoksen myötä Applen käyttäjät saavat valita, haluavatko he antaa Facebookin seurata heidän tekemisiään ja ohjata heille kohdennettua mainontaa, vai kieltää seurannan kokonaan. 

Jos suuri osa Apple käyttäjistä kieltää seurannan, Facebook-mainonnan kohdentaminen ja seuranta muuttuu vaikeammaksi, sillä Facebook ei saa yhtä hyvin kiinni tapahtuneista konversioista. Mainonnan tehoa on siis vaikeampi seurata.

Lue lisää Applen IOS 14.5-muutoksesta, ja siitä mitä voit tehdä asialle.

fb mainonta

14. Kuinka nopeasti Facebook-mainonnan tuloksia on lupa odottaa?

Kun Facebook-mainontaa aloittaa tai tilaa mainonnan digitoimistolta kannattaa muistaa, että kovia tuloksia ei aina tapahdu ihan hetkessä. Facebook-mainonnan optimoiminen vaatii aikaa ja rahaa, jotta löydetään toimivimmat kohderyhmät ja mainokset. Lähtökohtaisesti mainontaa kannattaa kokeilla ainakin 2-3 kuukautta, ennen kuin tekee sen tehosta liian suuria johtopäätöksiä.

Kun halutaan luoda aidosti kannattavaa liiketoimintaa, tulee Facebook-mainontaa tehdä pitkäjänteisesti ja kasvuhakuisesti. Joskus tarpeeksi kovalla tekemisellä ja budjetilla verkkokauppaa on mahdollista kasvattaa jopa +1100% vuodessa. 

Mikäli tuntuu siltä, että jättäisit mieluummin Facebook-mainonnan tekemisen ammattilaisille, niin voit myös jättää meille Facebook-mainonnan tarjouspyynnön.

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

  Joulunodotus on arvokasta aikaa verkkokauppiaalle, mutta myös kilpailu mainonnasta on kovaa. Hyvällä suunnittelulla ja aikaisin aloitetuilla markkinointitoimenpiteillä voit erottautua massasta ja houkutella kuluttajat joululahjaostoksille

Lue artikkeli →

Parempaa arkea digimarkkinointiin?