fbpx

Facebook pikseli on Facebook-mainonnan moottori

Kaikista uskomattomista työkaluista, joita Facebook on mainostajille luonut, ehkä hyödyllisin on Facebook-pikseli. Lue blogi ja ymmärrät miksi pikseli on Facebook-mainonnassa lähes yhtä tärkeä asia kuin moottori autolle.

Mikä on Facebook-pikseli?

Facebook-pikseli on koodinpätkä, jonka sijoitat verkkosivustollesi tai verkkokauppaan. Pikselin luominen, asentaminen ja käyttäminen ovat täysin maksutonta. Yhtä mainostiliä kohden voi olla vain yksi pikseli, joten se tarvitsee lisätä vain kerran.

Facebook-pikseli kerää tietoja kävijöistä, joiden avulla voit esimerkiksi:

  • Seurata konversioita Facebook-mainoksista
  • Optimoida olemassa olevia mainoksia mainoksia
  • Rakentaa mukautettuja kohderyhmiä tulevia mainoksia varten
  • Tehdä uudelleenmarkkinointia ihmisille, jotka ovat esimerkiksi käyneet verkkosivuillasi. Toisin sanoen ihminen on jollain tapaa osoittanut kiinnostusta yritystäsi tai tuotettasi kohtaan.

Uudelleenmarkkinointi on yksi tehokkaimpia tapoja tehdä digimarkkinointia. Lisäksi Facebook-pikselin myötä mainontasi tehokkuus on paremmin mitattavissa. Näiden ansiosta pikseli on erinomainen työkalu digimarkkinoinnissa.

Facebook-pikselin toimintaperiaate

Kun olet asentanut pikselin verkkosivustolle, alkaa koodi keräämään hyödyllisiä tietoja sivustosi kävijöistä. Hyödyllistä tietoa on muun muassa:

  • Mistä sivustolle tuleva liikenne on peräisin
  • Demograafiset tiedot (sijainti, ikä, sukupuoli…)
  • Millä laitteilla sivustolla on vierailtu

Kävijätietojen keräämisen lisäksi pikselin ansiosta voit seurata mitä vierailijat tekevät sivustolla. Tätä varten tarvitset Event Set Up -työkalun, jolla määrittelet sivustosi olennaisille painikkeille tietyn tapahtuman.

Voit jatkuvasti mitata, millainen tarjous toimii jollekin yleisölle ja yrittää etsiä oikeita keinoja tuloksiin. Harvoin tie tuloksiin löytyy heti, vaan se vaatii aikaa ja systemaattista työtä.

Tapahtumien kirjaaminen

Mitkä ihmeen tapahtumat? Tapahtumien kirjaaminen tarkoittaa sitä, että asetat sivustollesi tiettyjä tapahtumia tai toimintoja, joita kävijät suorittavat tullessaan sivustolle esimerkiksi Facebook-mainonnan kautta.

Esimerkiksi voit asettaa tuotteet-painikkeelle tietyn määrityksen, joilloin voit alkaa keräämään yleisöjoukkoa kaikista tuotteet-painiketta napsauttaneista vierailijoista, jotka ovat tulleet sivustolle Facebookin kautta.

Tapahtumatyyppejä löytyy kolme:

  • Vakiotapahtumat
    Tapahtumia, jotka Facebook tunnistaa ja tukee eri mainostuotteissa. Vakiotapahtumia ovat Valmistunut rekisteröityminen, Haku ja Toivelistalle lisääminen.
  • Mukautetut tapahtumat
    Vastaavia kuin vakiotapahtumat, mutta ne ovat muokattavissa itselle sopiviksi ja ne eivät voi olla samat kuin vakiotapahtumat.
  • Mukautetut konversiot
    Voit luoda mukautetun konversion esimerkiksi kiitossivulle päätyneistä käyttäjistä.

Tapahtumien toimivuutta on mahdollista testata Testaa tapahtumia -työkalulla, jonka avulla voit varmistaa, että tapahtumat ovat rekisteröityneet oikein ja korjata mahdolliset virheet.

Mukautetut kohderyhmät

Voit luoda mukautettuja kohderyhmiä ihmisten käyttäytymistietojen perusteella, joita Facebook-pikseli kerää. Se yhdistää sivustosi vierailijat Facebook-käyttäjiin, jonka myötä voit luoda mukautetun kohderyhmän.

Esimerkiksi sivustosi tuotteita selanneista kävijöistä voidaan luoda mukautettu kohderyhmä, joille voidaan tehdä uudelleenmarkkinointia ja kannustaa ostamaan tuote, jota he ovat selanneet aiemmin sivustollasi.

Toinen keino hyödyntää mukautettuja kohderyhmiä on muodostaa samankaltaisuuteen perustuvia lookalike-yleisöjä. Se tarkoittaa sitä, että Facebook etsii sinulle käyttäjiä, jotka ovat samankaltaisia kuin vaikkapa sivustosi tuotteita selanneet. Lookalike-kohdennus on hyvä keino löytää uusia asiakkaita.

Miksi sinun pitäisi asentaa Facebook-pikseli verkkosivuillesi?

Yksinkertaisesti Facebook-pikseli tarjoaa tärkeitä tietoja ihmisten käyttäytymisestä. Sen avulla joiden avulla voit luoda Facebook-mainoksista parempia esimerkiksi kohdistamalla ne paremmin.

Facebookin-pikselin tarjoamat tiedot auttavat varmistamaan, että mainoksesi näkyvät ihmisille, jotka todennäköisimmin toteuttavat haluamasi toimenpiteen. Sen avulla voit parantaa Facebook-mainosten konversioprosenttiasi ja saada paremman sijoitetun pääoman tuottoprosentin (ROI-luku).

Vaikka et vielä mainostaisi Facebookissa, sinun kannattaa asentaa Facebook-pikseli joka tapauksessa. Asentamalla pikselin se alkaa kerätä tietoja käyttäjistä heti, joten sinun ei tarvitse aloittaa Facebook-mainontaa tyhjästä.

Jos olet suunnitellut tekeväsi Facebook-mainontaa vaikkapa jotakin tiettyä kampanjaa varten, kannattaa yleisön käyttäytymisestä kerätä tietoa jo aikaisemmin. Esimerkiksi jos olet ajatellut mainostaa kampanjaasi 4 kuukauden kuluttua, kannattaa Facebook-pikseli asentaa jo nyt.

Sitten kun rakennat mainoksia kampanjaa varten sinulla on jo yleisö valmiina. Näin mainoksesi ei vaadi ylimääräistä aikaa “käynnistelylle” eli yleisön keräämiselle. Pieni asia, mutta se parantaa mainonnan kustannustehokkuutta.

Miksi Facebook-pikseli on niin tärkeä?

Jos et käytä Facebook-pikseliä verkkosivuillasi tai verkkokaupassa, jätät melkoisen summan rahaa pöydälle. Pikseli tarjoaa niin merkittävää hyötyä Facebook-mainontaan, ettet yksinkertaisesti voi jättää sitä asentamatta.

Jos Facebook-mainontasi ei ole tuottanut sinulle tuloksia, johtuu se useimmiten huonosta kohdentamisesta ja pikselin hyödyntämättömyydestä.

Pikseli tarjoaa laadukasta tietoa sivustosi vierailijoista, jota voit hyödyntää kohdeyleisöjen rakentamisessa. Sen tarjoaman datan myötä voit kohdistaa mainoksesi lähes millin tarkasti ihmisille, jotka todennäköisesti ovat valmiita ostamaan sinulta.

Miten Facebook-pikseli lisätään verkkosivustolle?

Pikseli on pätkä koodia, joka upotetaan verkkosivuston koodiin. Pikselin lisääminen on melko yksinkertainen toimenpide, mutta vaatii hieman osaamista ja ymmärrystä verkkosivuston koodista. Jos et tiedä, miten koodi lisätään, kannattaa jättää se ammattilaisen hoidettavaksi.

Pikseli luodaan Facebook Business Managerissa, jonka jälkeen se voidaan liittää verkkosivustoon. Koodin voi lisätä joko manuaalisesti suoraan koodiin tai kumppani-integraatiolla.

Yksityiskohtaisemmat ohjeet pikselin lisäämiseen löydät tästä jutusta.

Facebook-pikselin asennus WordPress-sivustolle

Pikselin voi lisätä WordPress-sivustolle monella tavalla. Manuaalisesti lisättynä se tulee sijoittaa jokaisen sivun head-osioon html-tagien väliin. WordPressissä pikselin voi myös lisätä lisäosan avulla. Esimerkiksi Head, Footer and Post Injections -lisäosa on tähän sopiva työkalu.

Vaihtoehto manuaaliselle lisäämiselle on käyttää Facebookin kumppani-integraatiota. Se tarkoittaa että koodin voi lisätä koskematta verkkosivuston koodiin.

Yhteenveto

Jos sivuillasi ei vielä ole Facebook-pikseliä, kannattaa se lisätä heti. Vaikka et tekisi maksullista mainontaa Facebookissa, saat pikselin avulla luotua jo kohderyhmiä valmiiksi. Tulevaisuudessa mainontaa on helpompi aloittaa, kun kohderyhmät ovat valmiina.

Jos tarvitset apua (ja tuloksia) Facebook-pikselin hyödyntämiseen ja Facebook-mainontaan, ota yhteyttä rohkeasti asiantuntijaamme.

Tästä voit tutustua lisää tapaamme tehdä Facebook-mainontaa.

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lisää lukemista

5 syytä tehdä Google Shopping-mainontaa

Vuonna 2019 Suomeen rantautunut Google Shopping-mainonta on tärkeä osa menestyvän verkkokaupan markkinointia. Nämä tuotekuvilla ja hinnalla varustetut mainokset ovat jatkuvasti todistaneet olevansa tehokkaampia kuin perinteiset

Lue artikkeli →

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.