uudelleenmarkkinointi

Facebook uudelleenmarkkinointi – 8 arvokasta kohderyhmää vuodelle 2022

Facebook uudelleenmarkkinointi on oiva keino tuoda yrityksestäsi tai tuotteistasi kiinnostuneet ihmiset takaisin verkkokauppaasi ostamaan tuotteitasi. Facebookissa on mahdollista luoda paljon erilaisia uudelleenmarkkinointiyleisöjä, ja tässä artikkelissa esittelemme 8 arvokasta kohderyhmää, joita sinun kannattaa hyödyntää vuonna 2022. Lue eteenpäin!

Disclaimer: osa kohderyhmistä vaatii suuren määrän verkkosivuvierailijoita toimiakseen optimaalisesti. Lisäksi joissain tapauksissa laajempi, geneerinen kohderyhmä voi toimia rajattua kohderyhmää paremmin. Kohderyhmiä kannattaa siis aina testata ja verrata keskenään sekä seurata mainonnan lopullista vaikutusta datasta. 

Miksi Facebook uudelleenmarkkinointia kannattaa tehdä?

Uudelleenmarkkinoinnin avulla voit tavoittaa kävijöitä, jotka ovat esimerkiksi vierailleet verkkokaupassasi, lisänneet tuotteita ostoskoriin, reagoineet somepostauksiisi tai osoittaneet kiinnostusta yritystäsi kohtaan sivustovierailun aikana. 

Koska nämä ihmiset tuntevat jo yrityksesi ja tuotteesi, heille mainostaminen on lähtökohtaisesti kannattavampaa kuin sellaisille ihmisille mainostaminen, jotka eivät vielä tunne tuotteitasi.

Esimerkiksi dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin avulla voit näyttää ihmisille mainoksia tuotteista joita he ovat lisänneet ostoskoriinsa, mutta eivät ole ostaneet. Uudelleenmarkkinointi toimii hyvänä muistutuksena käydä suorittamassa osto loppuun verkkokaupassasi, ja siksi se on hyvin tehokas ja suosittu mainonnan keino. 

Lue eteenpäin niin opit lisää eri uudelleenmarkkinoinnin keinoista ja siitä, miten voit laittaa mainonnan käyntiin!

Facebook uudelleenmarkkinointi vaatii Facebook-pikselin 

Facebook-pikseli on pätkä koodia, joka tulee sijoittaa verkkosivuille, jotta voit saada arvokasta tietoa verkkosivuvierailijoistasi, ja toteuttaa heille Facebook uudelleenmarkkinointia. 

Ilman pikseliä uudelleenmarkkinoinnin tekeminen ei onnistu, joten käy asentamassa pikseli paikalleen ennen mainonnan aloittamista. Kurkkaa Facebookin ohjeet pikselin asentamiseen

Kun pikseli on paikallaan, voit aloittaa uudelleenmarkkinoinnin Facebookissa. Tässä kahdeksan kohderyhmää kokeiltavaksi!

1. Uudelleenmarkkinointi kaikille verkkosivun vierailijoille

Helpoin tapa kokeilla uudelleenmarkkinointia Facebookissa on luomalla kohderyhmä verkkosivun vierailijoista. Voit tämän kohderyhmän avulla näyttää mainostasi kaikille, jotka ovat valitsemasi aikavälin aikana vierailleet verkkokaupassasi. 

Verkkosivuvierailijoiden kohderyhmä luodaan menemällä Business Manageriin, valitsemalla “kohderyhmät”, “luo kohderyhmä” ja “mukautettu kohderyhmä”. 

 

kohderyhmä

 

Valitse kohderyhmän lähteeksi “sivusto”.

 

uudelleenmarkkinointi

 

Valitse kohdassa “säilytys”, kuinka monta päivää sitten vierailleita käyttäjiä haluat lisätä kohderyhmääsi. Jos valitset esimerkiksi 30, kohderyhmääsi sisällytetään edellisen 30 päivän verkkosivuvierailijat. 

 

facebook mainos

 

Nimeä ja luo kohderyhmä. 

2. Uudelleenmarkkinointi vierailijan käyttämän ajan mukaan

Mikäli verkkokaupassasi on kuukausittain paljon vierailijoita, voit luoda kohderyhmän niistä vierailijoista, jotka ovat käyttäneet eniten aikaa verkkokaupassasi. Voit rajata kohderyhmän esimerkiksi top 5%, top 10% tai top 25% verkkosivuilla aikaa käyttäneiden vierailijoiden mukaan. 

Rajaamalla vierailijoita heidän käyttämänsä ajan mukaan voit tavoittaa tavallista arvokkaampia kohderyhmiä. Koska nämä ihmiset ovat käyttäneet paljon aikaa verkkokaupassasi, he tuntevat tuotteesi ja ovat erittäin suurella todennäköisyydellä kiinnostuneita niistä. 

Tässä kohdennuksessa kannattaa kuitenkin muistaa, että verkkokauppavierailijoita tulee olla riittävä määrä, jotta kohdennusta kannattaa tehdä. Hyvä nyrkkisääntö on se, että alle 1000 ihmisen kohderyhmälle ei kannata mainostaa Facebookissa. 

Voit rajata vierailijoita käytetyn ajan perusteella luomalla mukautetun kohderyhmän ja valitsemalla tapahtumaksi “vierailijat käytetyn ajan mukaan”. 

uudelleenmarkkinointi

3. Uudelleenmarkkinointi tarjontaa selaaville verkkosivuvierailijoille

Facebookissa on helppo tehdä uudelleenmarkkinointia verkkosivuvierailijoille, mutta joskus voi olla paikallaan rajata tämän kohdeyleisön määrää tarkemmaksi - erityisesti jos verkkokauppavierailijoita on suhteellisen paljon. 

Mikäli kuukausittaisia verkkokauppavierailijoita on paljon, voit näyttää Facebook uudelleenmarkkinointia ihmisille, jotka ovat ladanneet verkkosivuasi tietyn määrän kertoja. Jos asiakas on ladannut esimerkiksi 6 erillistä sivua verkkokaupassasi, hän on todennäköisemmin tavallista verkkosivukävijää kiinnostuneempi tuotteistasi, sillä hän on jäänyt selaamaan tarjontaasi useammalta sivulta. 

Tämän rajauksen avulla voit tavoittaa ihmisiä, jotka voivat olla erityisen arvokkaita kohderyhmänä. Voit muokata kävijöiden lataamien sivujen lukumäärää suuremmaksi tai pienemmäksi yleisösi koon mukaan. 

Valitse mukautettua kohderyhmää valitessasi tapahtumaksi “Pageview”, ja valitse tarkennusperusteeksi “yhdistetty arvo”. Nyt voit valita, kuinka monta kertaa haluat kävijän lataavan verkkokauppasi sivuja, ennen kuin hän päätyy tähän kohderyhmään. 

Huom. Tätä rajausta kannattaa käyttää vain, jos verkkokaupassasi on oikeasti suuri määrä kuukausittaisia kävijöitä, tai muuten kohderyhmä jää turhan pieneksi. 

facebook

4. Dynaaminen uudelleenmarkkinointi Facebookissa

Facebookissa on mahdollista tehdä dynaamista uudelleenmainontaa, jolloin Facebook näyttää automaattisesti verkkokauppasi tuotteita sellaisille ihmisille, jotka ovat esimerkiksi lisänneet tuotteita ostoskoriin, mutta jättäneet oston tekemättä. Kun verkkokaupassasi vierailleet ihmiset saavat somessa mainoksen kesken jääneestä ostoksesta, he saattavat palata viimeistelemään kyseisen oston. 

Dynaaminen mainonta on hyvin tehokas uudelleenmarkkinoinnin keino, sillä sen avulla tarjoat ihmisille mainoksia juuri niistä tuotteista, joita kohtaan he ovat osoittaneet kiinnostusta. 

Dynaamisen mainonnan avulla voit kohdistaa mainoksia myös kylmälle yleisölle, ja täten tuoda tuotteitasi uusien ihmisten tietoisuuteen. 

Jotta Facebookin dynaamisen mainonnan saa käyntiin, tulee sinun ensiksi luoda Facebook-luettelo. Olemme kirjoittaneet artikkelin siitä, miten luettelon ja dynaamisen mainonnan saa käyttöön. 

5. Asiakaslistan perusteella tapahtuva uudelleenmarkkinointi

Facebookiin on mahdollista luoda kohdeyleisöjä olemassa olevista asiakaslistoista. Jos sinulla on esimerkiksi sähköpostilista asiakkaistasi (ja jos asiakkaita on yli 1000), voit kohdentaa heille mainontaa Facebookissa.

Asiakaslistan voi tuoda Facebookiin valitsemalla “luo mukautettu kohderyhmä” ja kohderyhmän lähteeksi “asiakasluettelo”. Tätä kohdennustapaa luodessa on hyvä huomioida, että kaikki asiakkaasi eivät välttämättä ole liittäneet sinulle antamaansa sähköpostiosoitetta Facebook-profiiliinsa. 

Tällöin Facebook ei välttämättä osaa yhdistää kaikkia asiakkaita Facebook-käyttäjiin, jolloin kohdeyleisön koko voi pienentyä huomattavasti. Asiakaslistaa hyödynnettäessä kontakteja tulisi olla riittävä määrä, jotta listaa kannattaa hyödyntää mainonnassa. 

Listan voi luoda CSV-tiedoston avulla. Vaihtoehtoisesti kontakteja voi tuoda esimerkiksi MailChimpistä suoraan Facebookiin. 

6. Uudelleenmarkkinointi some-kiinnostuksen perusteella

Joskus voi olla järkevää tehdä uudelleenmarkkinointia ihmisille, jotka ovat olleet vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa sosiaalisessa mediassa. Jos sinulla on somessa sitoutunutta yleisöä, heidät kannattaa houkutella selaamaan tuotteita verkkokauppaasi. 

Someyleisöjen teho piilee siinä, että nämä ihmiset ovat jo jollain tavalla tuttuja yrityksesi kanssa. Voit luoda kohdeyleisöjä eri toimintojen perusteella ja täten määrätä, kuinka laajalle tai kapealle kohdeyleisölle haluat mainostaa. 

Instagram-kiinnostuksen perusteella kohdentaminen

Voit luoda kohderyhmän Instagramin pohjalta valitsemalla kohderyhmissä “luo mukautettu kohderyhmä” ja valitsemalla mukautetun kohderyhmän lähteeksi “Instagram-tili”. 

Voit kohdistaa mainoksia esimerkiksi niille ihmisille jotka ovat vierailleet yrityksesi Instagram-profiilissa, olleet vuorovaikutuksessa julkaisujesi kanssa tai tallentaneet julkaisujasi. 

Facebook-sivun kiinnostuksen perusteella kohdentaminen

Facebook-sivuun perustuva kohderyhmä luodaan valitsemalla “luo mukautettu kohderyhmä” ja valitsemalla mukautetun kohderyhmän lähteeksi “Facebook-sivu”. 

Tämän kohdennusvaihtoehdon avulla voit luoda kohderyhmän esimerkiksi ihmisistä, jotka:

-tykkäävät Facebook-sivustasi tai seuraavat sitä

-ovat vierailleet Facebook-sivullasi

-ovat olleet vuorovaikutuksessa sivusi tai julkaisusi kanssa

-ovat klikanneet jotain toimintokutsupainiketta sivullasi. 

7. Uudelleenmarkkinointi Facebook-tapahtumasta kiinnostuneille

Voit toteuttaa mainontaa myös sellaisille ihmisille, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta Facebook-tapahtumaasi kohtaan. Tämä vaihtoehto on hyvä valinta silloin, jos olet aiemmin järjestänyt tapahtumia, jotka liittyvät jollain tapaa myymiisi tuotteisiin tai palveluihin. 

Tällöin voit markkinoida verkkokauppasi tuotteita esimerkiksi ihmisille, jotka ovat merkanneet olevansa menossa tapahtumaasi tai olevansa kiinnostuneita siitä. 

Luo kohderyhmä tapahtumasta valitsemalla “luo mukautettu kohderyhmä” ja kohderyhmän lähteeksi “tapahtumat”. 

facebook uudelleenmarkkinointi

8. Uudelleenmarkkinointi videoiden katselijoille

Videoista kerättävää dataa kannattaa hyödyntää osana uudelleenmarkkinointia. Jos olet pyörittänyt aiemmin videomainoksia, voit luoda näiden videoiden katselijoista uusia uudelleenmarkkinoinnin kohdeyleisöjä. Voit esimerkiksi näyttää mainontaa sellaisille ihmisille, jotka ovat katsoneet videotasi esimerkiksi 3 sekuntia, 10 sekuntia, 25% tai 50% ajasta. 

facebook reta

Lue lisää, miksi videoita kannattaa hyödyntää Facebook-mainonnassa.

Facebook uudelleenmarkkinointi pähkinänkuoressa

Facebookissa on mahdollista luoda paljon erilaisia kohdeyleisöjä uudelleenmarkkinointiin. Uudelleenmarkkinoinnin etuna on se, että mainoksen näkijät tuntevat yrityksesi ja tuotteesi jo entuudestaan. Tällöin he myös voivat kiinnostua ostamaan tuotteitasi todennäköisemmin kuin sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vielä kuulleetkaan yrityksestäsi. 

Uudelleenmarkkinoinnissa kannattaa testata erilaisia yleisöjä ja arvioida niiden toimivuutta datan perusteella. Joskus tietty yleisö toimii paremmin yhtenä ajankohtana, ja toinen paremmin toisena ajankohtana. Tämän vuoksi uudelleenmarkkinoinnissa ei kannata jumittua käyttämään aina vain yhtä tiettyä yleisöä, vaan toteuttaa jatkuvaa testausta mainonnalla. 

Mikäli kaipaisit apua mainonnan pyörittämiseen, voit lähettää meille tarjouspyynnön Facebook-mainonnasta! 

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?