futonnetti - kotimaisen perheyrityksen kasvun tarina 

Futonnetti – kotimaisen perheyrityksen kasvun tarina 

 

Futonnetti on suomalainen perheyritys, joka myy laadukkaita futontuotteita verkossa. Verkkokaupasta löytyy laaja valikoima muun muassa futonpatjoja, -sänkyjä, -sohvia ja -tuoleja. Futonnetti on oululaisten Mervi ja Olli Korhosen käsialaa, ja vuodesta 2017 lähtien yrityksen pyörittämisessä on ollut mukana myös tytär Saara Korhonen. Millainen on Futonnetin kasvun tarina ja mitä onnistumisia ja oppeja verkkokaupan pyörittäminen on tuonut mukanaan? 

Lue tarina Futonnetin menestyksestä!

Tarina Futonnetin takana

Yritysidea futontuotteiden myymiseen sai alkunsa vuonna 2003, kun Mervi ja Olli Korhonen pohtivat uutta suuntaa uralleen. Toiveena oli kehittää oma yritys, ja kaksikko pyöritteli monia erilaisia yritysideoita mielessään. Ajatus futontuotteista löytyi lopulta netistä. Tuoteidean löydyttyä Mervi ja Olli perustivat Futon Shop -nimisen kivijalkamyymälän Ouluun.

“Siihen aikaan ei tiedetty futonista vielä ihan hirveästi. Mulla oli selkä silloin huonossa kunnossa, ja siskoni oli ostanut jonkun futonsohvan, ja kokemus siitä oli, että se oli jämäkkä ja siinä oli hyvä nukkua. Silloin oltiin niin hulluja, että pistettiin kauppa pystyyn lähes samantien”, Olli kertoo 

“Alkuun oli paljon uuden opettelua, tuotekin oli itselle ihan uusi. Se vaati alussa paljon luottoa ja uskoa, että ei se alku helppoa ollut. Mutta me oltiin tosi innoissaan tästä ideasta niin me jätettiin meidän työpaikat ja lähdettiin kokeilemaan futontuotteiden myymistä. Jos se ei olisi onnistunut, niin sitten oltaisiin tehty jotain muuta”, Mervi jatkaa.

Vuonna 2009 Futon Shop siirtyi verkkoon kivijalkamyymälän ohelle, ja näin nykyinen Futonnetti sai alkunsa. Siihen aikaan verkkokaupat olivat Suomessa vielä niin uusi juttu, että vastaavia kilpailijoita ei alkuun juurikaan ollut. Korhoset ostivat alkuun verkkokauppa-alustan, johon he rakensivat itse verkkokaupan sisällöt. 

“Siihen aikaan oli vaikeaa uskoa, että joku haluaisi ostaa huonekaluja verkosta. Sehän tuntui ihan käsittämättömältä. Me lähdettiin ihan vaan kokeilemaan verkkokaupan pyörittämistä, ja sitten sitä kauppaa alkoikin tulla”, Olli naurahtaa. 

Myöhemmin Futonnetin verkkomyynti ylitti kivijalkamyymälästä saatavat tuotot, ja Oulussa sijaitseva myymälä jäi pikkuhiljaa kokonaan pois kuvioista. Futonnetin verkkokauppa-alusta on vaihtunut matkan varrella useaan otteeseen, ja toiminta on lähtenyt sujumaan entistä paremmin. 

Nykyään Futonnetti on vakiinnuttanut paikkansa tuloksekkaana verkkokauppana, joka liiketoiminnallaan työllistää Korhosten perheen täysipäiväisesti. 

Futonnetin menestykseen vaikuttavia tekijöitä

Futonin laadukkaat ominaisuudet ovat yksi tärkeä tekijä Futonnetin menestykselle. Futon on materiaalina jämäkkä ja hengittävä, eikä se sähköisty käytön myötä. 

“Materiaalin jämäkkyyden myötä futoniin ei uppoa, joten keho pääsee rentoutumaan yön aikana. Futonista on ollut monille apua selkäongelmiin, mutta se on toki käyttäjästä riippuvaista”, Korhoset taustoittavat. 

Viime vuosina kilpailu huonekalualalla on kasvanut voimakkaasti, vaikkakin futontuotteet ovat edelleen vähemmistössä. Kilpailuun vastatakseen Korhoset ovat keskittyneet asiakaspalvelun tehostamiseen sekä luotettavuuden kasvattamiseen. Koska Futonnetti toimii ainoastaan verkossa, eikä tuotteita voi testata fyysisesti, tulee verkkokaupan kyetä muilla tavoin viestimään tuotteen laatu kuluttajille. Futonnetin tuotekuvien ja tekstien laatuun on siksi kiinnitetty äärimmäistä huomiota. 

“Tuotteista tulee olla mahdollisimman paljon tietoa ja kuvia. Täytyy lähteä ihan siitä ajatuksesta, että uusi vierailija ei välttämättä tiedä tästä tuotteesta mitään, ja sitä kautta pyritään avaamaan tuotteen ominaisuuksia ja hyötyjä”, Saara Korhonen kertoo. 

Futonnetin luotettavuutta ja tunnettuutta on kasvatettu myös vaikuttajayhteistyön, kuten Instagram- ja blogivaikuttajien avulla. Korhoset mainitsevat tunnettuuden ja luottamuksen kasvattamisen kannalta tärkeiksi tekijöiksi myös sosiaalisen median näkyvyyden ja aiempien asiakkaiden suosittelut. Erityisesti asiakaspalvelun ja tuotteen laadukkuus vaikuttavat siihen, että kuluttajat suosittelevat futontuotteita ystävilleen. 

“Vallitsevassa markkinatilanteessa kaikki on kallistunut paljon kuljetuskustannuksia myöten. Hintakilpailun sijaan pyrimme tekemään asiat mahdollisimman fiksusti asiakaspalvelusta lähtien. Meidän verkkokaupan tuotesivut on informatiiviset ja sinne lisätään jatkuvasti lisää tietoa ja kuvia tuotteista ja niiden hyödyistä. Pyrimme vastaamaan asiakaspalvelun kysymyksiin mahdollisimman nopeasti”, Olli kertoo.

futonnetti verkkokauppa

Verkkokauppaliiketoiminta mahdollistaa monia asioita

“Meillä on tällä hetkellä myynti aikalailla optimaalisella tasolla, eikä meillä ole tavoitteena pyrkiä tästä enää juurikaan kasvamaan. Toiminnan kasvu aiheuttaisi tarvetta lisätä henkilökuntaa ja sitä kautta kustannukset liiketoiminnassa nousisivat. Ollaan tyytyväisiä nykytilaan. Meillä on ollut tämän yrityksen suhteen aina tavoitteena, että tehdään sen verran että tullaan toimeen”, Olli taustoittaa Futonnetin liiketoimintaa.

Verkkokauppaan siirtyminen on Korhosten mukaan ollut onnenpotku koko liiketoiminnan kannalta. Kivijalkamyymälän ylläpitäminen on kallista, ja monet liiketoiminnan prosessit on saatu sujuvoitettua verkkokaupan myötä. Verkkokaupan pyörittäminen on mahdollistanut myös muun muassa sen, että Korhoset kykenevät tarvittaessa pyörittämään yritystään täysipäiväisesti missä tahansa, missä nettiyhteys toimii.

“Meillä on asiakaspalvelu auki klo 10-16 välillä Suomen aikaa, ja sinä aikana ollaan puhelimen päässä aina tavoitettavissa. Sähköposteihin vastaillaan monesti myös viikonloppuisin, mutta ollaan pyritty viettämään myös vapaa-aikaa. Verkkokaupan parissa työskentely on mahdollistanut sen, että ei tarvitse joka aamu herätä tasan kello seiskaksi töihin, vaan voi tehdä hommia aamulla vähän aikaa, käydä välillä vaikka hoitamassa asioita ja jatkaa sitten sellaisia hommia, jotka eivät ole niin aikataulusidonnaisia. Yrittäjänä on helppo jumittua koneen äärelle, joten siinäkin oli aluksi vähän opettelua, että ei tarvitse olla kellon ympäri tekemässä töitä”, Mervi taustoittaa verkkokaupan parissa työskentelyä. 

Haasteita ja oppeja verkkokaupan matkan varrelta

Haasteista kysyttäessä Korhoset nostavat esiin verkkokauppamaailman ja mainonnan jatkuvan muutoksen. Verkkokaupan pyörittämiseen saa kulumaan lukuisia työtunteja, ja lisäksi pitäisi pysyä perillä siitä, miten esimerkiksi somemainonta kehittyy ja muuttuu. Maailmantaloudelliset muutokset vaikuttavat osaltaan liiketoimintaan, ja esimerkiksi tuotteiden toimitusajat saattavat nousta logistiikan ongelmien myötä. 

Logistiikkaan liittyy myös muita haasteita – Futonnetin tuotteet ovat kookkaita ja painavia kuljettaa, ja nykyisessä markkinatilanteessa kuljetusten ja raaka-aineiden hinnat ovat jatkuvasti nousussa. Lama ja inflaatio vaikuttavat kuluttajien ostokykyyn ja luottamukseen, mikä heijastuu lähes kaikkien alojen liiketoimintaan. Haastavasta maailmantilanteesta huolimatta Futonnetti on kuitenkin onnistunut pitämään liiketoimintansa hyvällä tasolla.

Korhoset nostavat esille monia oppeja verkkokaupan matkan varrelta. Valikoimaa suunniteltaessa kannattaa olla maltillinen ja keskittyä ennemmin tekemään tietyt asiat hyvin. Sen sijaan, että ottaisi jatkuvasti valikoimaan mukaan pieniä tuotelisäyksiä, kannattaa ensin keskittyä tärkeimpien tuotteiden informaation ja tunnettuuden lisäämiseen. 

Oman tyylin luominen on tärkeää, jotta ihmiset oppivat tunnistamaan Futonnetin brändin sen värimaailmojen, fonttien ja logon kautta. Brändin rakentaminen auttaa luomaan luotettavuutta ja siistiä ulkomuotoa, jonka kuluttajat muistavat jatkossa. 

“Kaupankäynti kannattaa myös suhteuttaa omaan tahtotilaan, sillä kasvun myötä tulee aina oma stressinsä ja kiireensä. Markkinoinnilla saa kyllä tuotetta kaupaksi jos alkaa isosti markkinoimaan, mutta me ollaan haluttu pitää liiketoiminta meille sopivalla tasolla”, Mervi kertoo. 

Korhoset nostavat esiin myös erilaisten yhteistyökuvioiden, kuten vaikuttajayhteistyön merkityksen liiketoiminnalle. Heidän mukaansa yhteistyökuvioita sopiessa tulee ensiksi selvittää vaikuttajan taustat ja sopivuus, mutta lisäksi on tärkeää luottaa omaan intuitioon siitä, onko kyseinen vaikuttaja sopiva yhteistyökumppani omalle liiketoiminnalle. 

“Neuvona voitaisiin nostaa myös se, että periksi ei kannata antaa. Verkkokaupan pyörittäminen ei ole helppoa jatkuvasti eikä kauppa käy kokoajan. Välillä tulee huonompia aikoja, mutta pitää muistaa, että kun tekee asioita oikein ja pitkäjänteisesti niin pysyy kehityksessä mukana ja myyntiä tulee sen myötä”, Mervi ja Olli tiivistävät. 

futonnetti verkkokauppa

Futonnetin löydät Instagramista @futonnetti ja verkkokaupan osoitteesta futonnetti.fi

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?