google ads ja facebook-mainonta

Google Adsin ja Facebookin yhteispeli – näin onnistut!

Google Ads vai Facebook-mainonta? Nykypäivänä kysymys ei ole enää siitä, kannattaako valita Google Ads vai Facebook-mainonta yrityksen digimarkkinointikanavaksi, sillä parhaat tulokset saat ehdottomasti aikaiseksi kanavien yhteispelillä. Tässä artikkelissa käymme läpi Google Ads-hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan välisiä hienouksia ja sitä, miksi nämä kaksi kanavaa yhdessä tukevat loistavasti yrityksesi myynnillisiä tavoitteita.

Lue, kuinka aloitat tehokkaan mainonnan kahden suosituimman digimarkkinointikanavan avulla!

Facebook-mainonta on tehokas keino tunnettuuden ja myynnin kasvattamiseen

Facebook tarjoaa enemmän valinnanvaraa mainosten kohdentamiseen kuin mikään muu sosiaalisen median mainoskanava. Facebookissa voi kohdentaa mainontaa mm. demografisten tietojen, verkkokäyttäytymisen, kiinnostuksen kohteiden ja samankaltaisuuden perusteella.

Facebook-mainonta sopii erityisesti hieman tuntemattomamman brändin tai tuotteen mainostamiseen, sillä sen avulla voit tuoda tuotteesi ja yrityksesi potentiaalisten asiakkaiden silmien eteen immersiivisellä ja visuaalisella tavalla. Se on siis loistava keino luoda tunnettuutta uudelle tuotteelle tai brändille.

Voit testata mainontaa videoiden, kuvien ja tuotekuvien avulla ja selvittää, mikä mainostapa vetoaa parhaiten kohderyhmääsi.

Facebookissa ollessaan ihmiset harvemmin aktiivisesti etsivät ostettavia tuotteita, mutta tehokkaalla Facebook-mainonnalla voit saada ihmisten mielenkiinnon herätettyä. Facebook-mainonnan avulla on mahdollista saada kauppaa sekä tunnettuutta aikaiseksi, ja tämä tekee siitä loistavan valinnan yrityksen digimarkkinointikanavaksi.

Lisäksi, Facebookissa voit toteuttaa uudelleenmarkkinointia, eli mainostaa esimerkiksi ihmisille, jotka ovat selanneet aiemmin verkkokauppasi tuotteita. Uudelleenmarkkinoinnin laajat mahdollisuudet ovat ehdottomasti yksi Facebook-mainonnan suurimmista eduista.

Google Ads hoitaa homman erityisesti ostopolun loppupäässä

Lähtökohtaisesti Google-hakusanamainonta on käytännöllinen kanava tavoittamaan ihmisiä, jotka ovat jo ostopolun loppupäässä. Siinä vaiheessa kun Facebook-mainonnan avulla tuotteillesi on luotu kysyntää ja kävijä hakee tuotetta Googlesta, hoitaa Google Ads -mainonta ostotapahtuman loppuun.

Google Ads on lisäksi oiva kanava silloin, kun käyttäjät etsivät uusia tuotteita ostettavaksi.

Jos käyttäjä esimerkiksi tekee Google-hakuja sanoilla “polkupyörä” tai “polkupyörä netistä”, hän saattaa olla potentiaalinen asiakas ostamaan polkupyöriä. Ja jos kyseinen käyttäjä näkee hakuansa vastaavan polkupyörämainoksen, hän saattaa päätyä ostamaan kyseisen polkupyörän.

Googlen suurin kilpailuvaltti on ehdottomasti se, että käyttäjille mainostetaan täysin heidän hakuihinsa sopivia tuotteita. Kun ihminen hakee tiettyä tuotetta, erityisesti erittäin tarkalla hakutermillä, hän voi olla harkitsemassa sen ostamista.

Google-hakusanamainontaa voi hyödyntää myös brändimainonnassa. Mikäli olet esimerkiksi kampaamoyrittäjä, voi olla hyödyllistä näkyä Google hakusanamainoksissa silloin, kun käyttäjät hakevat kampaamoja alueellasi.

Tällöin yrityksesi nousee tuloksissa esiin ja saatat onnistua houkuttelemaan uusia asiakkaita yrityksesi pariin Google-näkyvyyden avulla, vaikka klikin tuoma kauppa ei tallentuisikaan Googlen dataan.

Hyödyntävätkö kilpailijasi eri mainoskanavien yhteispeliä? 

Kun alat suunnittelemaan Google Adsin ja Facebook-mainonnan yhteispeliä, on hyvä olla perillä myös siitä, miten kilpailijasi toimivat. Erityisesti jos kilpailijasi mainostavat vain yhdessä mainoskanavassa, voi kanavien yhteispeli auttaa sinua voittamaan kilpailijoiden markkinaosuutta itsellesi.

Mikäli kilpailijasi esimerkiksi mainostavat ainoastaan Facebookissa, voi Google-näkyvyys olla sinulle hyvin hyödyllistä. Leikitään, että kilpailijasi mainostaa Facebookissa samassa kaupungissa toimivaa kampaamoa. Kuluttaja näkee kilpailijasi mainoksen Facebookissa, mutta ei klikkaa sitä. Muutaman päivän päästä hän muistaa näkemänsä mainoksen, mutta ei muista enää yrityksen nimeä.

Kuluttaja siirtyy tällöin Googleen. Hän tekee haun hakusanoilla kampaamo + (kaupunki), mutta kilpailijasi ei mainosta Googlessa. Sen sijaan hän löytää sinun Google-mainoksesi, ja päätyy tekemään varauksen kampaamoosi Google Ads -mainoksesi kautta.

Koska kilpailijasi Google-mainonta ei ollut kunnossa, sait asiakkaan hänen Facebook-mainoksensa ansiosta. Tämä on toki ainoastaan yksi kärjistetty esimerkki, mutta se kuvastaa hyvin, miksi Facebook-mainonta ja Google Ads ovat loistavia tukemaan toisiaan.

On aina hyvä tutkia kilpailijoiden tekemisiä ja miettiä, miten hyvin he mainostavat. Usein voit hyötyä siitä, jos kilpailijoidesi mainontatavassa on puutteita.

Voit tutkia kilpailijoidesi tekemisiä tekemällä toimialaasi sopivia Google-hakuja ja katsomalla, mitä mainoksia nousee esiin. Kilpailijoidesi Facebook-mainoksia voit taas tutkia suoraan Facebook Ad Librarysta. Sieltä näet kaikki mainokset, joita kilpailijasi pyörittävät tällä hetkellä.

Mitä Google Ads- ja Facebook-mainonnassa menestyminen vaatii?

Digimainontaa aloittaessa on hyvä muistaa, että Google- ja Facebook-mainonnassa on harvemmin tarjolla pikavoittoja, sillä tehokkaan mainonnan toteuttaminen vaatii aikaa ja harjoittelua.

Vaikka antaisit mainostilisi suoraan ammattimaisen digitoimiston käsiin, vaatii mainonnan optimoiminen aikaa. Mainostajan tulee löytää sopivimmat kohderyhmät sekä tehdä testausta eri mainoskuvien ja -tekstien, Call-To-Actioneiden, kampanjatavoitteiden ja monen muun aspektin välillä.

Mainoskanavan tehokkuutta voi usein arvioida järkevästi vasta useamman kuukauden mainostamisen jälkeen. Mikäli toteutat mainontaa itse, salli itsellesi riittävästi aikaa mainoskanavan hienouksien opettelemiseen ja mainosten hiomiseen. Pikavoittoja harvemmin tapahtuu yhdessä yössä.

Mikäli taas päätät palkata ulkopuolisen digimarkkinointitoimiston hoitamaan mainonnan puolestasi, salli riittävästi aikaa mainosten optimoimiseen. Riittävällä testaamisella mainonta voidaan saada hyvin tuloksekkaaksi pitkässä juoksussa.

Google Ads ja Facebook-mainonta tukevat mainiosti toisiaan

Uskomme vahvasti Google Adsin ja Facebook-mainonnan yhteispeliin. Facebookin avulla voit luoda kiinnostusta ja kysyntää, ja Google Adsin avulla varmistaa, että kiinnostuksen herättyä tuotteesi on helppo löytää.

Lisäksi Facebook-uudelleenmarkkinoinnin avulla asiakkaita on helppo muistuttaa tuotteidesi olemassaolosta, ja siten saada enemmän kauppaa aikaiseksi myös jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa.

Psst! Me Sloganilla toteutetaan tehokasta digimainontaa erikokoisille yrityksille. Jos haluat jättää Google- ja Facebook-mainostamisen suoraan ammattilaisten käsiin, tutustu palveluihimme ja jätä tarjouspyyntö!

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?

Saamme paljon positiivista palautetta toimintamallistamme.

Olemme erikoistuneet keskikokoisten verkkokauppojen digimarkkinointiin.