Google hakusanamainonta – 5 tapaa mainostaa edullisemmin Googlessa

Google hakusanamainonta on nykypäivänä hyvin kilpailtu tapa mainostaa netissä. Kova kilpailu tarkoittaa sitä, että myös klikkaukset ovat nykypäivänä suhteellisen kalliita. Tämän vuoksi kokosimme talteen viisi vinkkiä, kuinka voit tehdä Google hakusanamainontaa edullisemmin ja päästä mainonnassa kilpailijoidesi edelle! 

1. Valitse hakusanat tarkasti – saat parempaa tuottoa

Kun lähdet mainostamaan Googlessa, yleinen virhe on aloittaa lyhyen hännän avainsanoista (short-tail keywords). Lyhyen hännän avainsanoilla tarkoitetaan yleisiä sanoja, joita yrityksesi toimialaan tai tuotteisiin liittyy. Mikäli olet esimerkiksi verkkokauppias ja myyt pyöräilytarvikkeita, voisi yksi yleinen lyhyen hännän avainsana olla “polkupyörät”. Käydään seuraavaksi hieman läpi, miksi tällä sanalla ei välttämättä kannata mainostaa sellaisenaan. 

Sanalla “polkupyörät” on Google Adsin mukaan 27 100 hakua kuukaudessa. Tämän perusteella voisi ajatella, että koska sanalla on paljon hakuja, niin sillä kannattaa myös näkyä Googlessa. Tämä on periaatteessa totta, mutta kyseisellä sanalla mainostaminen syö mainosbudjettisi hetkessä ja se ei todennäköisesti ei tuo juurikaan konversioita mukanaan.

Ihmiset, jotka etsivät sanalla “polkupyörä” ovat vasta vertailemassa keskenään tuotteita ja yrityksiä. He ovat siis vasta ostosuppilon alkuvaiheessa etsimässä tietoa potentiaalisista tuotteista. Tämän vuoksi valtaosa sanan saamista klikkauksista ei päädy ostoon asti. 

Järkevämpää olisi valita pitkän hännän avainsana (long-tail keyword), joka sopii mainostamallesi tuotteelle. Ne ihmiset, jotka hakevat Googlessa esimerkiksi sanalla “Nopsa jazzy 24/3 citypyörä”, ovat paljon pidemmällä ostosuppilossa, ja todennäköisesti aikovat jo ostaa kyseisen tuotteen. Mikäli näyt kyseisellä pidemmän hännän avainsanalla, maksat vähemmän klikkauksesta ja saat parempaa konversioprosenttia mainoksillesi. 

Tämän vuoksi etenkin mainostamista aloittaessa (tai jos budjettia on vähän), kannattaa keskittyä keräämään ensiksi kermat kakun päältä hyvin tarkoilla hakusanoilla. Voi olla, että kaikilla pitkän hännän hakusanoilla ei ole juurikaan hakuja kuukaudessa. Mutta silloin kun joku hakee kyseisillä sanoilla, sinun mainoksesi pomppaa Googlesta ja vastaa kävijän tekemää hakua. Tällöin oston todennäköisyys on suuri edullisella klikkihinnalla. 

2. Mikäli budjettia on paljon, voit laajentaa hakutermejä maltillisesti

Kun pitkän hännän hakutermisi ovat kunnossa ja tuottavat tulosta, voit halutessasi laajentaa hakutermejäsi myös hieman yleisempiin muotoihin. Tässä tapauksessa datan seuraaminen on kaikki kaikessa – voit kokeilla yksittäisiä lyhyen hännän hakutermejä ja tutkia, tuovatko ne tuloksia aikaiseksi ja millä hinnalla.

Google hakusanamainonnassa on erittäin tärkeää pysyä perillä siitä, mitä data kertoo mainoksen tehokkuudesta. Mikäli jokin käyttämäsi hakutermi syö suuren määrän budjettia mutta ei tuo juurikaan tuloksia aikaiseksi, kannattaa reippaasti sulkea kyseinen termi ja kokeilla toista sanaa. 

Tutki datasta myös sitä, millä hauilla mainoksesi on näkynyt Googlessa. Tämä on tärkeää varsinkin silloin, jos käytät yleisempiä “broad” hakutermejä. Mikäli mainoksesi on näkynyt epärelevanteilla hakusanoilla, voit sulkea kyseisiä termejä pois negatiivisten hakusanojen avulla. Tällä tavalla voit varmistaa, että et maksa turhista klikkauksista ja saat parempaa tuottoa mainosbudjetillesi. 

Jos tuotto on ollut jollain sanalla hyvää, siihen kannattaa lisätä budjettia ja seurata jälleen tuloksia datasta. Tärkeintä kuitenkin on, että et kuluta vahingossa koko mainosbudjettiasi kokeilemalla kerralla liian montaa lyhyen hännän hakusanaa. 

3. Kasvata Google hakusanamainoksesi laatupisteitä 

Google arvioi mainoksia, avainsanoja ja laskeutumissivuja laatupisteytyksen avulla. Tällä tavoin Google voi tarjota käyttäjälle mahdollisimman relevantin tuloksen hakuun nähden. Googlen antamat laatupisteet vaikuttavat suoraa siihen, miten paljon maksat klikkauksista ja miten korkean sijoituksen mainoksesi saavat Googlessa. 

Google arvioi muun muassa:

-miten hyvin mainoksesi teksti ja laskeutumissivu vastaavat käyttäjän tekemää hakua

-miten nopea ja helppokäyttöinen laskeutumissivusi on

-mikä on mainoksesi klikkausprosentti

Voit kasvattaa Google hakusanamainontasi laatupisteitä seuraavasti:

-Käytä mainosryhmän avainsanoja mainoksen otsikossa ja kuvauksessa. Kun käyttäjä hakee esimerkiksi sanalla “polkupyörä netistä hinta”, niin näiden sanojen tulisi olla esillä mainoksesi tekstissä. Mikäli mainoksen kuvaus ei vastaa käyttäjän hakua, käyttäjä ei todennäköisesti klikkaa mainostasi. Jos käyttäjät eivät klikkaa, mainoksesi laatupisteet laskevat ja kustannuksesi kasvavat. 

-Varmista, että laskeutumissivu vastaa mainostekstiä. Mikäli mainostat sanalla “polkupyörä netistä hinta”, mutta mainoksesi ohjaa käyttäjän verkkokaupan etusivulle jossa ei puhuta polkupyöristä, käyttäjä klikkaa pois sivuiltasi ja laatupisteesi heikkenevät. Varmista siis, että ohjaat aina käyttäjän oikeaan paikkaan. 

-Luo jokaiselle avainsanalle oma mainosryhmä. Mikäli yhdessä mainosryhmässä on monta avainsanaa mukana, on Googlen vaikeampaa tarjota käyttäjän hakua tarkasti vastaava mainos. Kun luot jokaiselle avainsanalle oman mainosryhmän, vastaa käyttäjän hakusana aina mainostekstiä ja mainoksesi laatupisteet nousevat. 

-Pidä huoli, että verkkosivusi käyttäjäkokemus on kunnossa. Mikäli sivusto latautuu hitaasti tai on vaikeakäyttöinen, kävijä klikkaa jälleen pois sivuiltasi, mikä pienentää laatupisteitäsi. Käytä siis aikaa nettisivujesi käyttäjäkokemuksen parantamiseen (tai etsi verkkosivuja tekevä digitoimisto tekemään muutokset puolestasi). 

Kun mainoksesi laatupisteet ovat kunnossa, maksat vähemmän klikkauksista ja saat korkeampia mainossijoituksia Googlessa.

4. Kokeile rajata mainoksia näyttöajan tai laitteiden perusteella

Jotta saisit hakusanamainonnan klikkihintaa alemmas, voit kokeilla myös rajata mainostesi näkyvyyttä näyttöajan perusteella tai laitekohtaisesti.

Joskus voi olla järkevää mainostaa ainoastaan tiettyyn aikaan päivästä. Mikäli datasta näkyy, että suurin osa ostoksista tapahtuu esimerkiksi iltapäivällä, voit asettaa mainoksesi näkymään ainoastaan kyseiseen aikaan. Tämä voi karsia esimerkiksi keskiyön kannattamattomia klikkejä pois, mikäli yöaikaan verkkosivuillasi tapahtuu enemmän selailua kuin ostoja. 

Datasta kannattaa myös tutkia, tapahtuuko suurin osa konversioista mobiililaitteilla vai tietokoneella. Vaikka mobiiliostojen määrä kasvaa jatkuvasti, yhä edelleen tietyillä aloilla varsinainen osto tehdään useimmiten tietokoneella. 

Mikäli datasta näkyy, että tietyllä laitteella tehdään enemmän ostoja kuin toisella, kannattaa harkita mainosten laitekohtaista rajaamista. Tällöin voit näyttää hakusanamainoksia vain esimerkiksi silloin, kun käyttäjä selaa niitä tietokoneella. Tässäkin tapauksessa on tärkeää muistaa seurata dataa ja tehdä muutoksia suuntaan tai toiseen, mikäli tulokset heittelevät. 

5. Testaa ja optimoi Google hakusanamainoksiasi

Tärkein asia kaikessa digimarkkinoinnissa on seurata ja optimoida tuloksia datan avulla. Kun teet testejä esimerkiksi eri mainostekstien ja avainsanojen välillä, löydät ne yhdistelmät, jotka tuovat parhaiten tuloksia aikaiseksi edullisimmilla klikkihinnoilla. Tämän vuoksi on tärkeää, että et vain laita mainontaa käyntiin ja unohda tarkkailla tuloksia säännöllisesti. 

Mikäli jokin tietty mainos tai hakutermi ei toimi hyvin, kokeile toista versiota. Google hakusanamainonnan optimoiminen vie aikaa, mutta sitten kun avainsanat ja mainokset ovat kohdillaan, voit antaa hakusanamainonnan pyöriä suhteellisen huolettomasti. 

Google Adsissa (kuten kaikessa muussakin digimarkkinoinnissa) tulee muistaa, että data on kuningas. 

Google hakusanamainonta pähkinänkuoressa

Laajoilla avainsanoilla kilpaileminen voi tulla nopeasti kalliiksi ilman takeita kovista tuloksista. Järkevästi suunnitellulla hakusanamainonnalla taas voidaan kerätä kermat kakun päältä ja saada korkeaa konversioprosenttia aikaiseksi mainonnalle. 

Google hakusanamainonnan optimoiminen vie aikaa, mutta tulokset ovat usein vaivannäön arvoisia. Tärkeintä on seurata jatkuvasti mainonnan toimivuutta ja tehdä dataan perustuvia muutoksia mainoksiin ja laskeutumissivuun. 

Google Ads on mainosalusta, jota kannattaa ihmeessä kokeilla. Mainonnan voi aloittaa maltillisesti ja kasvattaa sitä sen mukaan, kun tuloksia alkaa ilmenemään. Voit kokeilla mainontaa harjoittelemalla omatoimisesti tai palkata ammattitaitoisen toimiston tekemään urakan puolestasi. 

Mikäli tarvitset apua Google hakusanamainonnan aloittamiseen tai optimoimiseen, ota yhteyttä niin suunnitellaan yrityksesi tarpeita vastaava kokonaisuus!

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

  Joulunodotus on arvokasta aikaa verkkokauppiaalle, mutta myös kilpailu mainonnasta on kovaa. Hyvällä suunnittelulla ja aikaisin aloitetuilla markkinointitoimenpiteillä voit erottautua massasta ja houkutella kuluttajat joululahjaostoksille

Lue artikkeli →

Parempaa arkea digimarkkinointiin?