Apple on julkaissut uuden IOS 14.5 päivityksen, joka tulee vaikuttamaan siihen, miten mainontaa voidaan kohdentaa Facebookissa. Päivityksen myötä sovellusten tulee näyttää käyttäjilleen App Tracking Transparency:n mukainen kehoite käyttäjätietojen keräämisen sallimiseksi tai kieltämiseksi.
Iphonen käyttäjille annetaan siis mahdollisuus estää sovelluksia keräämästä heistä käyttäjätietoja. Käyttäjätietojen avulla Facebook osaa luoda kohderyhmiä ihmisistä kiinnostuksen kohteisiin ja demografisiin tietoihin perustuen.
IOS 14-päivityksen muutosten uskotaan vaikuttavan mainostamiseen vaiheittain, kun ihmiset joko hyväksyvät tai kieltäytyvät seurannasta parin tulevan viikon aikana.
IOS 14.5-päivityksen vaikutus Facebook-mainontaan
Mikäli suurin osa iPhonen käyttäjistä estää sovelluksen tekemän tietojen seurannan, Facebook ei pysty jatkossa tarjoamaan yhtä tarkkoja kohdennusmahdollisuuksia mainoksille kuin ennen. Tästä voi seurata seuraavia asioita:
1. Kohderyhmien koot saattavat pienentyä
2. CPA saattaa muuttua kalliimmaksi. (Cost per action: keskimääräinen kustannus halutulle toimenpiteelle. Esim. oston, rekisteröitymisen tai klikkauksen hinta)
3. Facebook Business Managerin raportoinnissa saattaa näkyä viiveitä ja muutoksia. Konversioiden data voi tallentua 24-48 tunnin viiveellä.
4. Osa konversioista ei välttämättä registeröidy Facebookin raportointiin ollenkaan.
5. Facebook ei pysty yksilöimään konversiodataa, joten konvertoituneiden henkilöiden demografisia tietoja ei näe raportoinnissa.
6. Attribuutioasetuksessa tuetaan vain seuraavia jaksoja: 1 päivä klikkauksesta, 7 päivää klikkauksesta, 1 päivä klikkauksesta & 1 päivä näytöstä, 7 päivää klikkauksesta & 1 päivä näytöstä.
Kyseiset muutokset ovat Facebookin omia ennustuksia päivityksen vaikutuksesta mainontaan. On kuitenkin vaikeaa sanoa varmasti, millaisia muutoksia IOS 14.5 tulee todellisuudessa aiheuttamaan.
Uusia Facebook-mainosten kohdentamisvaihtoehtoja tulee varmasti lähiaikoina käyttöön, ja tulemme tekemään tutkimusta siitä, miten niiden avulla saataisiin parhaita mahdollisia tuloksia aikaiseksi.
IOS 14.5-päivityksen vaikutus yksityishenkilöihin
Päivityksen myötä mainonnan kohdentaminen ja seuranta tulevat hankaloitumaan niiden ihmisten kohdalla, jotka ovat kieltäneet sovellusten tekemän seurannan. Koska kiellon tehneille ihmisille on vaikeampaa kohdentaa mainontaa, heille tullaan todennäköisesti heitä kiinnostavan mainonnan sijaan näyttämään yleistä, ei yksilöityä mainontaa.
Voi olla, että osa ihmisistä haluaa kuitenkin yhä nähdä heitä itseään kiinnostavia mainoksia ennemmin kuin yleisiä mainoksia. Nähtäväksi siis jää, onko seurannan kieltäneiden ihmisten joukossa henkilöitä, jotka “palaavat” sallimaan luvan seurannalle siinä vaiheessa, kun he kyllästyvät mainoksiin, jotka eivät ole heille relevantteja.
Kuinka mainostajan tulisi varautua IOS 14.5-päivitykseen?
Muutokseen varautuessasi huomioi, että seuraavat asiat ovat kohdallaan:
- Muutoksen myötä voit määrittää korkeintaan kahdeksan yksittäistä konversiotapahtumaa sivustotoimialuetta kohden. Ylimääräisille konversiotapahtumille optimoidut mainosjoukot tullaan keskeyttämään päivityksen myötä. Valitse siis yrityksesi tärkeimmät konversiotapahtumat, ja ota ne käyttöön asetuksissa. Konversiotapahtumat tulee myös asettaa tärkeysjärjestykseen.
- Vahvista toimialue eli domain. Yrityksen tulisi vahvistaa sivustotoimialueensa Facebook Business Managerissa. Tällä tavoin mahdolliset häiriöt sivustokampanjoissa voidaan välttää. Toimialueen vahvistaminen on tärkeää erityisesti silloin, kun toimialueella toimii useita pikseleitä omistavia yrityksiä.
- Tutki vaihtoehtoisia mainonnan kohdennustapoja. Jos voit hyödyntää markkinoinnissasi esimerkiksi asiakkaiden sähköposteja, hakukoneoptimointia tai vaikuttajamarkkinointia, ei digitaalinen markkinointisi nojaa ainoastaan Facebook-pikselin avulla tapahtuvaan kohdentamiseen.
- Pysy ajantasalla uusista kohdennusvaihtoehdoista, ja huomioi Facebookin tulevat suositukset mainonnan optimoimiseksi.
Yhteenvetoa
Elämme mielenkiintoisia aikoja digitaalisen markkinoinnin maailmassa. Yksityisyydensuojasta on tulossa yhä suurempi juttu, ja tulevaisuudessa mainonta tulee varmasti keskittymään yhä vähemmän kolmannen osapuolen evästeiden ja pikseleiden kautta tapahtuvaan seurantaan.
Mainonnassa joudutaan tulevaisuudessa turvautumaan uusiin kohdennustapoihin, ja vaihtoehtoja mainonnan toteuttamiseen tulee varmasti jatkuvasti lisää. Suosittelemme pysymään ajan tasalla erilaisista mainonnan kohdentamisvaihtoehdoista ja seuraamaan Facebookin ohjeita muutoksen suhteen.