facebook-mainonnassa menestyminen

Kuinka paljon aikaa Facebook-mainonnassa menestyminen vaatii?

Facebook-mainonta on loistava keino tuoda maksavia asiakkaita yrityksesi luokse. Mainonnan aloittaminen voi kuitenkin varsinkin alkuun tuntua pelottavalta, ja mikäli tuloksia ei heti kuulu, on hanskat helppo heittää tiskiin. Liian aikaisin lopettaminen on kuitenkin virhe – Facebook-mainonta harvemmin tuo tuloksia yhdessä yössä. Lue lisää, kuinka kauan Facebook-mainonnassa menestyminen todellisuudessa vaatii!

Dataa pitää ostaa, jotta tuloksia voidaan saada

Mainonnan aloittaminen vaatii alkuun rahapanostuksia, jotta ostajista saadaan kerättyä tarpeeksi dataa. Jos mainostat vain minimaalisella budjetilla ja et tee testausta eri kohderyhmien välillä, saat harvemmin minkäänlaisia tuloksia aikaiseksi.

Parhaat tulokset saadaan yleensä retargeting-kampanjoilla, joissa esimerkiksi verkkosivusi kävijöille näytetään uudelleenmarkkinointina heitä kiinnostavia tuotteita. Ennen kuin retargetingia voidaan tehdä, täytyy verkkokaupassasi kuitenkin olla riittävä määrä kiinnostuneita kävijöitä.

Alkuun sinun on siis käytettävä rahaa, jotta saat tuotteesi ihmisten tietoisuuteen. Harva ihminen on valmis ostamaan tuotetta, jonka he näkevät ensimmäistä kertaa Facebook-mainoksessa. Oston saamiseksi vaaditaan usein useampi kohtaaminen yrityksen kanssa. Asiakkaan on ensiksi oltava tietoinen sinusta ja luotettava sinuun, ennen kuin hän ostaa sinulta.

Tämän vuoksi varsinkin mainonnan alkuvaiheessa on käytettävä rahaa, joka ei välttämättä palaudu vielä tuloksina. Tämä on kuitenkin investointi tulevaisuuteen – teet itsesi tunnetuksi asiakkaiden silmien edessä, ja saat heidät kiinnostumaan tuotteistasi ja luottamaan sinuun. Myöhemmin uudelleenmarkkinoinnin avulla voit saada heidät palaamaan verkkokauppaasi toteuttamaan ostoksensa loppuun.

Facebook-mainonnan alkuvaihe ei siis ole rahan heittämistä kaivoon. Alkuvaihe pitäisi ennemminkin nähdä investointina tulevaisuuteen, jolloin oikeat tulokset vasta tehdään.

Facebook-mainonnan tulokset tehdään jatkuvalla testaamisella

Facebook-mainoskampanjan aloittaminen vaatii paljon valintoja mainoskuvien ja -tekstien, call-to-actioneiden, kohderyhmien, laskeutumissivujen ja sijoitteluiden suhteen.

Jopa ammattilaisten on vaikeaa saada kaikkia muuttujia osumaan oikeaan ensimmäisellä kerralla. Tämän vuoksi onnistunut Facebook-mainoskampanja vaatii jatkuvaa testausta eri muuttujien välillä. Pienetkin muutokset voivat tehdä huomattavia eroja tuloksissa – kenties hieman erilainen mainoskuva vangitsee kohderyhmäsi huomion, tai kenties ostavat asiakkaasi ovatkin aivan eri kohderyhmässä kuin mitä aiemmin uskoit.

Tämän vuoksi on hyvä luoda eri versioita samoista kampanjoista, mutta muuttaa yksittäisiä elementtejä kampanjoiden välillä. Tällä tavoin voit selvittää, mikä on paras mahdollinen kohderyhmä, mainoskuva, mainosteksti ja niin edelleen.

Mainonnan testaaminen vaatii aikaa, mutta kovat tulokset saadaan aikaiseksi vain riittävällä testaamisella.

Kuinka kauan mainoksen kannattaa antaa pyöriä? 

Facebookin oman ohjeen mukaan yksittäiseen mainokseen ei tulisi kajota ainakaan kolmeen päivään, jotta mainos pääsee pois oppimisvaiheesta, ja tulokset tasaantuvat. Yhdessä kampanjassa kannattaa pyörittää aina erilaisia mainosversioita, jotta voit testata, mikä versio toimii parhaiten.

Mikäli kolmen päivän jälkeen minkäänlaisia tuloksia ei ole havaittavissa, kannattaa kokeilla toisenlaista mainosversiota. Voit esimerkiksi muokata mainostekstiä tai call-to-actionia. Mikäli osa mainoksista toimii hyvin, älä koske niihin. Voit tehdä eri mainosversioita toimivien mainosten vierelle, mutta jätä tuloksia tuovat mainokset aina rauhaan.

Yksittäiseen mainokseen ei siis kannata tehdä muutoksia ainakaan kolmeen päivään mainoksen aloittamisesta. Kampanjoiden suhteen asia on kuitenkin hieman mutkikkaampi – kampanjaa harvemmin kannattaa sulkea kolmen päivän jälkeen, sillä mainoksia voi aina hioa testien avulla paremmiksi.

Anna siis yksittäisille kampanjoille riittävästi aikaa ja testausta, jotta voit nähdä todellisia tuloksia – aikaa voi antaa viikkoja tai kuukausia tuloksista riippuen.

Seuraa tuloksia, tee voittoa

Facebook-mainonnassa data on kingi. Mikäli mainoksen tulokset alkavat putoamaan, kokeile uusia mainoksia eri elementeillä. Lopulta tulet löytämään mainoskampanjat ja mainosversiot, jotka vetoavat parhaiten kohderyhmääsi.

Kun mainoksesi tuovat kovia tuloksia mukanaan, lisää budjettia, jotta voit saada enemmän kauppaa aikaiseksi. Mikäli yksittäinen mainos esimerkiksi tuottaa tulosta 5-kertaisesti käytettyyn budjettiin nähden, niin lisäämällä budjettia voit lähtökohtaisesti saada enemmän kauppaa aikaiseksi. Yksinkertaista, mutta moni unohtaa kokonaan skaalata mainosbudjettiaan ylöspäin tuloksia saadessaan.

Käytä myös parhaiten toimivia mainoksiasi suuntaviivana tulevaisuutta varten – jos jokin elementti on toiminut erityisen hyvin, voit kokeilla käyttää samaa tai samantyyppistä strategiaa myös tulevissa mainoksissasi.

Muista, että tulokset tehdään aina riittävällä testaamisella ja optimoinnilla – ja jos jokin mainos tuo tuloksia tullessaan, älä koske siihen!

Pähkinänkuoressa – kauanko Facebook-mainonnassa menestyminen vaatii?

On vaikeaa sanoa tarkkaan, kauanko Facebook-mainonnassa menestyminen vaatii. Aluksi yrityksen on rakennettava tunnettuutta ja kiinnostusta kuluttajien keskuudessa, ja voitettava heidän luottamuksensa. Sitten mainoksia tulee testata ja hioa, jotta saadaan selville, mitkä mainokset tuovat parhaiten tuloksia tullessaan.

Pähkinänkuoressa voisi kuitenkin sanoa, että Facebook-mainontaa kannattaa toteuttaa ainakin noin 3 kuukauden ajan riittävillä paukuilla ja testaamisella, ennen kuin luovuttamista kannattaa edes harkita. Data tulee ensiksi ostaa, ja vasta riittävän datan avulla tuloksia voidaan alkaa saamaan.

Lisäksi, mikäli mainostat vain pienellä budjetilla, kestää tulosten saaminen yleensä huomattavasti kauemmin. Tämän vuoksi suosittelemme investoimaan Facebook-mainontaan ainakin 500-1000€ kuukaudessa, jotta budjettia on tarpeeksi tuloksekkaan testaamisen toteuttamiseen.

Pienemmällä budjetilla tuloksia voi olla todella vaikeaa saada aikaiseksi, varsinkin jos ei tiedä mitä tekee.

Tarvitsetko ammattilaisten apua tuloksekkaan Facebook-mainonnan pyörittämiseen? Ota yhteyttä Sloganin digiammattilaisiin ja anna meidän hoitaa homma puolestasi! 

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?

Saamme paljon positiivista palautetta toimintamallistamme.

Olemme erikoistuneet keskikokoisten verkkokauppojen digimarkkinointiin.