Facebook-mainonta on oiva keino houkutella ostovalmiita tai ostoa harkitsevia liidejä yrityksesi vaikutuksen piiriin. Onnistunut liidimainonta vaatii kuitenkin ajatusta siitä, millainen on ihanteellinen asiakas, mitä hän kaipaa ja miten hänet saadaan vakuuttumaan yrityksesi tarjoaman loistavuudesta.
Nappaa tästä artikkelista talteen vinkit liidien hankintaan!
Mikä on liidimagneetti ja mihin sitä tarvitaan?
Liidimagneetti on ennen kaikkea loistava keino uusasiakashankintaan. Liidimagneetti on jokin niin hyvä ilmaiseksi saatava tarjous, että se saa kohdeyleisön jättämään yhteystietonsa yritykselle vastineeksi sisällön kuluttamisesta.
Esimerkki liidimagneetista voisi olla vaikkapa maksuton opas aiheesta, joka liittyy läheisesti yrityksesi liiketoimintaan. Mikäli olet digimarkkinointiyritys, liidimagneettina voisi toimia esimerkiksi Facebook-mainonnan opas, jonka saa ladattua sähköpostiosoitetta vastaan.
Liidimagneetti on loistava keino kerätä yrityksesi tavoitekohderyhmän yhteystietoja talteen, ja houkutella heidät ostamaan tuotteitasi. Sisällön lataaja saa ilmaisen maistiaisen tarjoamastasi palvelusta, ja voi todeta asiantuntijuutesi omin silmin. Samalla kasvatat sähköpostilistaasi, ja voit tarjota jälkimainontaa kaikille liidin lataajille.
Kun liidimagneetti on hiottu kuntoon, sitä voidaan mainostaa Facebookissa kustannustehokkaasti oikealle kohderyhmälle. Seuraavaksi käymme läpi, kuinka hyviä liidimagneetteja luodaan, ja millaisia liidimagneetteja kannattaa hyödyntää.
Myöhemmässä kappaleessa kerromme, kuinka laadukkaita liidejä houkutellaan liidimagneetin pariin Facebook-mainonnan avulla.
Loistava liidimagneetti koostuu näistä asioista
1. Liidimagneetin tulee tarjota aitoa hyötyä ja konkreettisia tuloksia
Onnistuneen liidimagneetin tulee tarjota aitoa hyötyä sen lataajalle - muutoin ketään ei kiinnosta ladata sitä. Mikäli liidimagneetista saatava sisältö ei ole laadukasta tai hyödytä lataajaa konkreettisella tasolla, niin miksi lataaja päätyisi myöskään ostamaan tuotettasi?
Liidimagneetit ovat onnistuneita silloin, kun ne tarjoavat lataajalle tarpeeksi arvoa, jotta tämä haluaa maksaa lopullisesta tuotteestasi. Laadukas liidimagneetti on siis sellainen, jonka voi kuluttaa ja ottaa käyttöön nopeasti, sekä nähdä siitä seuraavia konkreettisia hyötyjä.
Saatavan tiedon tulee olla nopeasti saatavilla, sillä ihmisten keskittymiskyky harvemmin riittää lukemaan 80-sivun e-kirjoja. Myös tulosten tulee olla nopeasti nähtävillä, mielellään parin päivän tai maksimissaan viikon sisällä sisällön lataamisesta.
2. Liidimagneetin tulee olla relevantti tavoitellulle kohdeyleisölle
Et halua maksaa siitä, että sähköpostilistallasi on tuhansittain liidejä, jotka eivät koskaan käänny maksaviksi asiakkaiksi. Älä siis luo geneeristä liidimagneettia, joka puhuttelee kaikkia ja samalla ei ketään. Liidimagneetin tulee houkutella juuri niitä ihmisiä, joiden haluat myös ostavan sinulta.
Liidimagneetin tulee siis olla relevantti suhteessa siihen, mitä yrität myydä. Jos esimerkiksi myyt nettivalmennusta maratonia varten, relevantti liidimagneetti voisi olla esimerkiksi ilmainen juoksuharjoitus tai viikon ruokaohjelma, joka tutustuttaa liidin lataajan nettivalmennuksesi sisältöön ja asiantuntijuuteesi.
Haluat houkutella liidejä, jotka kääntyvät ostaviksi asiakkaiksi myöhemmin. Jos siis myyt nettivalmennusta maratonia varten, älä käytä liidimagneettina sisältöä, joka ei liity millään tavalla tuotteeseesi.
Tehokkaaksi todettuja liidimagneetteja - ota nämä käyttöön!
Liidimagneetteja on monenlaisia. Tässä muutama tehokkaaksi todettu esimerkki.
-
Ilmainen alennuskoodi verkkokauppaan
Mikäli olet verkkokauppias, ilmainen alennuskoodi on yksi suosituimmista (ja toimivaksi todetuista) keinoista uusasiakashankintaan.
Alennuskoodin avulla madallat ensimmäisen oston kynnystä sekä saat liidin lataajan yrityksesi vaikutuksen piiriin. Sähköpostiosoitteen avulla voit mainostaa jatkossa uusia mallistojasi, alennusmyyntejäsi ja tuotevalikoimaasi erittäin kustannustehokkaalla tavalla.
-
Pre-launch kampanja
Mikäli olet julkaisemassa uusia tuotteita, voit mainostaa pre-launch kampanjaa, jonka avulla takaat yhteystietonsa jättäjille pääsyn ensimmäisenä uusien tuotteiden pariin.
Pre-launch -kampanjaa voi hyödyntää myös esimerkiksi suuren alennusmyynnin lähestyessä - jättämällä yhteystiedot kuluttaja pääsee ensimmäisenä käsiksi huippualennettuihin tuotteisiin.
Pre-launch -kampanjoissa kannattaa tosin huomioida, että ne toimivat parhaiten siinä vaiheessa, kun brändi on jo kasvattanut jalansijaa ja suosiota kuluttajien keskuudessa.
-
Case study
Case study on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka autoit ratkaisemaan asiakkaan ongelman. Case study voi olla oiva liidimagneetti erityisesti silloin, jos myyt konsulttipalveluita tai esimerkiksi digimarkkinointia asiakkaillesi.
Loistava case study ei ainoastaan kerro lukijalle kuinka hyvin onnistuit tuottamaan tuloksia asiakkaallesi, vaan tarjoaa konkreettista tietoa miten tulokset saavutettiin. Lukijaa ei kiinnosta sisältö, joka ei hyödytä häntä millään tavalla. Ihanteellinen case study on siis sellainen, joka tarjoaa lukijalle ohjeita kyseisten tulosten saavuttamiseen.
Mikäli kaipaat esimerkkiä opastavasta case studysta, kurkkaa Sloganin Case North Outdoor.
-
Videopas tai muu videosisältö
Erityisesti jos markkinoit verkkokurssia, voi ilmainen oppitunti olla tehokas tapa houkutella kuluttaja vakuuttumaan kurssisi laadusta ja ostamaan sen käyttöönsä.
Ihmiset haluavat varmistua siitä, että kurssisi on hintansa väärti - mikä olisikaan parempi tapa todistaa ammattitaitosi, kuin tarjoamalla rajattu määrä ilmaista sisältöä kuluttajien testattavaksi?
Video-oppaissa - kuten muissakin liidimagneeteissa - on hyvä muistaa, että ilman laadukasta sisältöä kuluttajaa on vaikeaa houkutella ostamaan. Panosta siis siihen, että tarjoamasi videosisältö on varmasti hyödyllistä kuluttajalle.
-
Webinaari
Webinaari on hyvä keino kaupan klousaamiseen erityisesti siinä vaiheessa, kun kuluttaja on jo jollain tapaa tuttu yrityksesi kanssa. Tarjoamalla mielekästä webinaarisisältöä saat liidin huomattavasti lähemmäs ostopäätöstä, sillä hän tutustuu väkisin tarjoamaasi kuunnellessaan sinua webinaarin ajan.
Webinaari onkin loistava tapa vakuuttaa kuluttaja asiantuntijuudestasi tai yrityksesi tarjoamasta. Webinaarin osallistujat ovat vaivautuneet paikalle kuuntelemaan puhettasi, joten he ovat jo tavallista liidiä lähempänä ostopäätöstä.
Esimerkiksi matkatoimiston voisi olla hyödyllistä tarjota webinaari ulkomailla matkustamiseen liittyen. Aiheena voisi olla esimerkiksi se, millaista on matkustaa Etelä-Amerikassa pandemian jälkimainingeissa.
Webinaaria järjestäessä on tosin hyvä huomata, että ihmiset voivat olla skeptisiä ostamaan sinulta, sillä he tietävät että webinaarin lopullisena tarkoituksena on myydä palveluitasi. Onnistunut webinaari poistaa viimeisimmätkin skeptisyydet ja oston esteet kuluttajan tieltä.
Hyvän webinaarin luominen vie aikaa, mutta tulokset voivat olla loistavia. Tämän vuoksi webinaaria ei kannata järjestää hutaisten, vaan todella panostaa sen laadukkuuteen.
Onnistuneiden Facebook-liidimainosten best practices
Tarkkuutta kohderyhmän kanssa
Facebook-liidimainoksen tulee olla sellainen, joka vetoaa oikeaan kohderyhmään. Mainoksen kohdentamisen kanssa tulee siis käyttää tarkkuutta. Facebook onneksi tarjoaa laajan valikoiman eri kohdennustapoja, joiden avulla voit varmistaa, että viestisi tulee oikeiden ihmisten silmien eteen.
Vaihtoehtoisesti voit myös kohdistaa mainoksen laajaan kohderyhmään ja puhutella oikeita ihmisiä mainoksen tekstin ja visuaalisen ilmeen avulla.
Hyvä keino esimerkiksi maraton-treenaajien tavoittamiseen on käyttää mainostekstiä, jossa kohderyhmää puhutellaan suoraan esimerkiksi lauseilla kuten “Maratonjuoksijaksi 30 päivässä” tai “Näin selviät ensimmäisestä maratonistasi”.
Aiheeseen liittyvä visuaalinen kuvitus edesauttaa sitä, että juuri sinun kohderyhmääsi kuuluvat ihmiset kiinnostuvat mainoksesta.
Hyödynnä silmiinpistävää tarjousta
Sisällön lataamisesta seuraavan hyödyn pitää olla riittävän hyvä, että kuluttaja vaivautuu jättämään yhteystietonsa sitä vastaan.
Olennaista hyvän tarjouksen lisäksi on myös se, miten hyvin se kommunikoidaan Facebook-mainoksessa. Mieti, miten saat tarjouksesi hyvät puolet esitettyä ytimekkäästi ja kuluttajia kiinnostavalla tavalla.
Testaa ja optimoi
Liidimagneettien ja -mainosten luominen vaatii usein testaamista ja optimointia, sillä aina eka versio ei osu kerralla purkkiin. Tämän vuoksi testejä kannattaa suorittaa eri mainostekstien, kuvien ja tarjousten välillä.
Toteuttamalla testejä eri mainosten välillä löydät parhaan mahdollisen mainos-, tarjous- ja kohderyhmäyhdistelmän, jonka avulla saat houkuteltua edullisempia ja parempia liidejä tuotteidesi pariin.
Uusia liidejä Facebook-liidimainonnan avulla
Liidejä on hyvä houkutella perinteisen Facebook-mainonnan lisäksi myös erityisen kampanjatyypin, eli Facebook-liidimainonnan avulla. Se on loistava työkalu oikeiden ihmisten tavoittamiseen ja yhteystietojen keräämiseen suoraan Facebookin mainosalustalla.
Mainoksen keräämä data voidaan yhdistää suoraan verkkokaupan CRM-järjestelmään tai sähköpostijärjestelmään, johon tiedot saadaan tallennettua.
IOS 14.5 -muutos vaikeuttaa Facebookin analytiikan seuraamista, mutta muutos ei yllä liidimainontaan asti. Koska liidin yhteystiedon kerääminen tapahtuu Facebookin omalla alustalla, konversiot tallentuvat aina Facebookin dataan.
Mikäli konversio tapahtuisi yrityksen nettisivuilla, Facebookin analytiikka ei välttämättä saisi kaikista konversioista kiinni. Tämän vuoksi erityisesti tänä päivänä Facebook-liidimainonta on loistava keino uusasiakashankintaan, ja sitä kannattaa ehdottomasti testata osana omaa liidinhankintaa.
Liidimainonta käyntiin vaivattomasti
Meillä Sloganin tyypeillä on vuosien kokemus tuloksekkaan digimainonnan toteuttamisesta asiakkaillemme. Mikäli kaipailet jeesiä liidimagneetin rakentamiseen ja tuloksekkaan liidimainonnan aloittamiseen, ota yhteyttä!