Erityisesti heikkoina talousaikoina brändien merkitys on valtava. Kuluttajien ostovoima on heikentynyt, joten brändit kilpailevat yhä pienemmästä osuudesta kuluttajien lompakkoa. Mikäli verkkokauppabrändisi jää isojen brändien jalkoihin, liiketoiminta muuttuu yhä haastavammaksi.
Mutta huoli pois! Tässä artikkelissa tarjoilemme tärkeitä ohjeita, joiden avulla voit kasvattaa verkkokauppabrändiäsi, erottua kilpaiijoistasi ja pysyä relevanttina talouden tuulista huolimatta.
Älä karsi brändimainonnasta - markkinoi järkevämmin kuin kilpailijasi
Brändimainonta on usein ensimmäisiä asioita joista karsitaan, kun talouden näkymät ovat aiempaa heikommat. Tämä on kuitenkin suuri virhe.
On fakta, että suuremmat brändit vetävät ostajia puoleensa. Tämä johtuu siitä, että suuret brändit ovat kerryttäneet jalansijaa ja jääneet kuluttajien mieleen positiivisella tavalla. Jos kuluttaja on monta kertaa aiemmin ostanut samalta isolta brändiltä, ja jos kokemus on ollut hyvä, hän todennäköisesti jatkaa sieltä ostamista jatkossakin.
Kun taloudessa menee heikommin, moni pienempi verkkokauppabrändi karsii ensimmäisenä brändimainonnasta. Tämä on kuitenkin virhe - brändimainonnalla onnistut luomaan verkkokaupallesi juuri sitä tärkeää jalansijaa ja näkyvyyttä, joka houkuttelee kuluttajia puoleensa pitkällä aikavälillä.
Kun taantuman aikana kilpailijasi karsivat brändimainonnasta, tee järkevämmin, ja takaa monikanavainen näkyvyys online-kanavissa sekä resurssien mukaan myös offline-kontekstissa. Jos brändinäkyvyytesi pienenee taantuman myötä, kuluttajien ja verkkokauppasi väliselle suhteelle käy kuten vanha sanonta kuuluu: “pois silmistä, pois mielestä”.
Kilpailu mainonnasta usein vähenee taantuman aikaan. Jos samaan aikaan panostat verkkokauppasi näkyvyyteen, jäät varmasti kuluttajien mieleen. Kun taloussuhdanteet parantuvat, olet aktiivisen mainonnan myötä edelleen kuluttajien mielessä, ja hyödyt kasvaneista tuloista ja uudelleenostoista.
Brändimainonta on siis hyvä keino investoida tulevaisuuteen ja pitää verkkokauppasi relevanttina silloin, kun kilpailijat karsivat mainonnasta. Muista, että fiksu markkinoija takaa näkyvyyden tasaisesti vuoden ympäri, ei vain yksittäisten Black Friday- tai äitienpäiväkampanjoiden aikana.
Investoi pitkäaikaiseen näkyvyyteen
Pitkäaikaiseen näkyvyyteen investoimisen ei tarvitse olla kallista. On monia keinoja, joilla voit luoda pitkäaikaista brändinäkyvyyttä kustannustehokkaasti.
Luo jatkuvaa näkyvyyttä verkkokaupallesi panostamalla aikaa verkkokaupan SEO-optimointiin sekä sisällöntuotantoon. SEO-optimointi tuskin tarvitsee sen kummempia perusteluita, mutta tässä yksi: mitä korkeammalla verkkokauppasi näkyy Googlen orgaanisissa hakutuloksissa, sitä enemmän ilmaista liikennettä saat aikaiseksi.
Sisällöntuotanto linkittyy hyvin vahvasti yhteen SEO-optimoinnin kanssa. Jos olet joskus miettinyt, että pitäisikö verkkokauppasi perustaa oma blogi, niin vastaus on että kyllä pitäisi.
Blogi on loistava keino kasvattaa verkkokaupan orgaanista näkyvyyttä. Tämä johtuu siitä, että Google nostaa hakutuloksissa esiin käyttäjien hakuihin liittyviä, relevantteja asioita. Mikäli luot verkkokaupan blogiin SEO-optimoitua ja kiinnostavaa sisältöä niillä keywordeilla, joilla kuluttajat tekevät Google-hakuja, lisäät verkkokaupan mahdollisuuksia nousta esiin Googlen orgaanisissa tuloksissa.
Lisäksi, kun jaat verkkokaupan blogissa asiakkaita hyödyttävää sisältöä yrityksen aihepiireistä, pidät heidät kiinnostuneena brändistä myös jatkossa.
SEO-optimoidussa sisällöntuotannossa on tärkeää, että kirjoittamasi artikkelit liittyvät verkkokaupan aihepiireihin. Jos siis myyt vaatteita, älä kirjoita blogiartikkelia koirista (paitsi jos koirat linkittyvät myymiisi tuotteisiin jollain olennaisella tavalla).
Ennen artikkeleiden kirjoittamista on hyvä tehdä pientä hakusanatutkimusta siitä, millaisilla hakusanoilla ihmiset tekevät verkkokauppasi aihepiiriin liittyviä Google-hakuja. Voit käyttää hakusanasuunnittelussa apuna esimerkiksi Google Keyword Planneria.
Muista, että SEO-optimointi ja SEO-optimoitu sisällöntuotanto vievät aikaa, ja tuloksia harvemmin näkee yhdessä yössä. Pitkäjänteisellä tekemisellä voit kuitenkin parantaa mahdollisuuksia saada rutkasti ilmaista näkyvyyttä tulevina vuosina. Ei hullumpaa esimerkiksi silloin, kun talous on taantumassa.
Maksimoi tulot ostavista asiakkaista
Taantuman aikaan on hyvä hetki herätellä vanhat asiakkaasi talviunilta ostoksille ja tehdä ostaminen helpoksi uusille asiakkaille. Tähän on olemassa useampi kustannustehokas keino.
Keskity verkkokaupan konversio-optimointiin
Nyt on hyvä hetki laittaa verkkokauppa tekemään myyntityöt puolestasi.
Konversio-optimointi on keino, jonka avulla voit lisätä verkkokauppasi tuottamien konversioiden eli ostojen määrää. Verkkokaupan konversio-optimoinnin avulla voit tehdä kuluttajien ostopoluista lyhyempiä, nopeampia ja ostamisesta houkuttelevampaa.
Konversio-optimointi vaatii A/B-testausta ja datan seurantaa, mutta oikein toteutettuna se tuo pitkällä aikavälillä jatkuvia tuloksia mukanaan.
Shopify on kirjoittanut konversio-optimoinnista kattavan blogitekstin - kurkkaa siis Shopifyn tarkemmat vinkit konversio-optimointiin.
Valjasta sähköpostimarkkinoinnin voima käyttöösi
Sähköpostimarkkinointi on käytännössä ilmaista tuottoa verkkokaupalle. Siinä missä sosiaalisen median mainonta on hyvä keino tuoda uusia asiakkaita ostoksille verkkokauppaan, sähköpostimainonta on puoli-ilmainen tapa saada vanhat asiakkaasi aktivoitua uudelleen ostoksille.
Jos luulit sähköpostimarkkinoinnin olevan kuollutta niin ei huolta, se ei todellakaan ole. Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokkain tapa mainostaa uusia mallistoja, alennuksia, kiinnostavaa sisältöä sekä personoituja tarjouksia nykyiselle asiakaskunnallesi.
Mikä vielä parempaa, sähköpostimarkkinointia voi tehdä hyvin pitkälle automatisoidusti. Voit asettaa sähköpostitarjouksen lähtemään asiakkaalle esimerkiksi silloin, kun hän:
-Lisää tuotteen ostoskoriin, mutta ei osta sitä (huom. tämä automaatio vaatii, että hän on täyttänyt sähköpostiosoitteensa jo tilauskenttään).
-Ei ole ostanut verkkokaupastasi määrittelemääsi X-aikaan - esimerkiksi 1kk edellisen oston jälkeen hänelle lähtee kehote tulla uudelleen ostoksille.
-On ostanut tuotteen kaupastasi, ja esimerkiksi 3 päivää sen jälkeen hänelle lähtee arvostelupyyntö tuotteesta.
-On ostanut X-summalla tuotteita, jonka johdosta hänelle lähtee viestillä ilmainen lahjakortti verkkokauppaan.
-On ostanut laskettelutakin, joten x-päivän päästä hänelle lähtee tarjous takkiin sopivista lasketteluhousuista.
Mikäli sinulla ei vielä ole sähköpostilistaa jolle mainostaa, kurkkaa Sloganin vinkit sähköpostilistan luomiseen, ja ala hyödyntämään sähköpostimarkkinoinnin voimaa.
Hyödynnä verkkokaupan tuotesuosittelualgoritmeja
Verkkokauppaan on mahdollista asentaa lisäosia, joiden avulla voit tarjota kuluttajille parempia tuotesuosituksia. Nyt viimeistään kannattaa asettaa ostoskoriin automaatio, joka suosittelee lisätuotteita ostajalle.
Tuotesuosittelualgoritmeja voi hyödyntää myös sähköpostimainonnassa, ja sen avulla viestiä asiakkaille tuotteista, joita muut ihmiset ovat viime aikoina ostaneet.
Tuotesuosittelualgoritmi on yksittäinen asia, jolla voit automatisoida ja kasvattaa verkkokaupan myyntiä.
Tärkeimmät vinkit pähkinänkuoressa
Taantuman aikana on tärkeää muistaa pitää fokus pitkän aikavälin tuotoissa. Taloustilanteesta panikoimisen sijaan on järkevää tehdä toimia, jotka edesauttavat brändin relevanttina pysymistä useiden vuosien ajanjaksolla.
Taantuman aikana panosta siis verkkokaupan brändinäkyvyyteen mainonnan, viestinnän, SEO-optimoinnin ja sisällöntuotannon kautta. Älä anna kuluttajien unohtaa brändiä, vaan pidä verkkokauppa esillä ja relevanttina.
Keskity maksimoimaan kassavirta panostamalla konversio-optimointiin sekä sähköpostimarkkinointiin. Lisäksi ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja keksi keinoja, joilla voit ylläpitää näkyvyyttä rajallisella budjetilla.
Talouden suhdanteet muuttuvat jatkuvasti. Mikäli onnistut saamaan verkkokaupalle kilpailuetua taantuman aikaan, saat todennäköisesti kerättyä kuluttajien lompakon osuutta siinä vaiheessa, kun kuluttajien ostovoima palautuu ennalleen.
Älä siis panikoi - keskity lyhyen aikavälin tuottojen lisäksi myös pitkän aikavälin kokonaisuuteen.
Lue lisää vinkkejä artikkelista: Kuinka verkkokaupan tuloksen voi turvata vaikeina talousaikoina?