ankkuriteksti

Näin optimoit verkkosivusi SEO-ankkuritekstit vuonna 2022

Googlen algoritmi kehittyy jatkuvasti. Nykypäivänä tehokas hakukoneoptimointi (SEO) koostuu monista pienistä detaljeista, joista yksi on ankkuritekstien käyttäminen ja niiden relevanttius. Mikäli haluat oppia optimoimaan verkkosivusi ankkuritekstit SEO:ta varten vuodelle 2022, lue eteenpäin!

Mikä on ankkuriteksti?

Ankkuriteksteillä tarkoitetaan linkin klikattavaa tekstiosaa. Esimerkiksi hakukoneoptimointi -ankkuriteksti johtaa blogiartikkeliin, joka koskee hakukoneoptimointia. Ankkuritekstillä tarkoitetaan siis sanaparia tai lausetta, joka kertoo lukijalle kuvauksen siitä, mihin kyseinen linkki johtaa.

Ankkuritekstit antavat lukijan lisäksi myös hakukoneelle tärkeää tietoa siitä, mihin lukijaa halutaan linkin kautta ohjata. Ankkuritekstien avulla Google ymmärtää eri sivustojen ja aihepiirien välisiä suhteita, ja voi niiden kautta arvioida verkkosivusi kokonaisuuden relevanttiutta.

Onko ankkuriteksteillä oikeasti väliä SEO:n kannalta?

Google arvottaa nykypäivänä verkkosivujen relevanttiutta 200:n eri tekijän avulla. Liika hakukoneoptimointi ärsyttää algoritmia ja vahingoittaa sivuston hakukonesijoitusta, ja liian vähäinen optimointi taas heikentää tuloksia. Oikean SEO-tasapainon löytäminen vie siis aikaa.

Nykypäivänä Google hyödyntää ankkuritekstejä ja backlinkkejä entistä enemmän selvittääkseen, onko verkkosivu ylioptimoitu. Koska ylioptimoinnista rankaistaan hakusijoituksen putoamisella, kannattaa ankkuriteksteihin kiinnittää huomiota ylioptimoimisen välttämiseksi.

Ankkuriteksteissä kannattaa muistaa, että Google seuraa linkkien ylioptimointia niin sivuston sisäisissä kuin myös ulkoisissa linkkauksissa.

Erilaisten ankkuritekstien hyvät ja huonot puolet

1. Exact match -ankkuriteksti

Exact match -ankkuritekstillä tarkoitetaan tekstiä, joka on sanasta sanaan sama kuin sivun tärkein hakutermi. Esimerkiksi jos tarkoituksena olisi ohjata lukija sivulle joka käsittelee Facebook-mainontaa, ankkuritekstissä lukisi “Facebook-mainonta”.

Nykypäivänä exact match -ankkuritekstejä kannattaa edelleen käyttää, mutta niiden liiallisesta käytöstä voidaan rangaista hakukonesijoituksen putoamisella.

Tämän vuoksi exact match -ankkuritekstien lisäksi teksteissä kannattaa hyödyntää myös muun tyyppisiä ankkuritekstimuotoja.

2. Partial match -ankkuriteksti

Partial match -ankkuritekstissä hyödynnetään tärkeintä hakusanaa, mutta se on yhdistettynä myös muihin sanoihin. Esimerkkinä partial match -ankkuritekstistä voisi siis olla “5 vinkkiä Facebook-mainontaan”.

Partial match -ankkuritekstin etuna on se, että hakusana esiintyy ankkuritekstissä ilman, että se vaikuttaa liialliselta spämmäämiseltä (niin lukijan kuin Googlenkin silmissä). Partial match -ankkuriteksti on siis luonnollinen tapa kertoa lukijalle ja hakukoneelle, millaiselle sivulle linkki johtaa.

Tämän vuoksi partial match -ankkuritekstejä kannattaa suosia, mutta niitäkään ei kannata ylikäyttää, vaan on järkevämpää hyödyntää monia eri taktiikoita ankkuritekstien kirjoittamisessa. 

3. Brändinimen hyödyntäminen ankkuritekstissä

Brändinimen hyödyntämisellä tarkoitetaan sitä, että esimerkiksi Googlen kirjoittamaan artikkeliin johtavassa ankkuritekstissä lukee “Googlen SEO-päivitykset”.

Google näkee brändinimen hyödyntämisen ankkuritekstissä hyvänä käytäntönä ja ulospäin linkkaamisen positiivisena asiana, kunhan sivusto ei linkkaa liikaa samaan yksittäiseen verkkosivuun.

Käytä siis huoletta tärkeitä hakusanoja linkatessasi muiden brändien sivuille.

5. Geneerinen ankkuriteksti

Geneerisellä ankkuritekstillä tarkoitetaan linkkejä, jotka lähtevät sanoista kuten “Lue lisää” tai “klikkaa tästä”.

Tämän tyyppiset ankkuritekstit eivät kerro Googlelle mitään siitä, mitä aihepiiriä kohdelinkki käsittelee. Tämän vuoksi geneeriset ankkuritekstit ovat hakukonenäkökulmasta huono valinta ankkuritekstiksi. 

6. Paljas ankkuriteksti

Paljaalla ankkuritekstillä tarkoitetaan sitä, että linkki ei sisällä ankkuritekstiä ollenkaan. Sen sijaan sivun linkki näkyy kaikessa kokonaisuudessaan (esim. https://www.wikipedia.org/ ).

Paljaiden ankkuritekstien käyttö ei ole suositeltavaa, sillä etenkin pitkät linkit ohjaavat helposti lukijan huomion väärään asiaan, ja heikentävät tekstin lukukokemusta.

Heikentynyt lukukokemus voi taas johtaa siihen, että sivustosi tekninen toteutus voi näyttää huonolta. Tämän vuoksi paljaita ankkuritekstejä kannattaa välttää tekstissä.

Lisähuomioita ankkuriteksteistä

-Ankkuriteksteissä ei kannata hyödyntää pitkiä lauseita. Pitkien lauseiden käyttäminen voi olla lukijasta hämmentävää, jos tämä ei ole varma, mikä lauseen sanoista on olennainen linkin kohteen kannata.

-Ankkureita voi lisätä myös kuviin. Tällöin kuvasta voi tehdä klikattavan, ja johdattaa lukijan kuvan kautta uudelle sivulle. Tämä taktiikka voi olla harvoin käytettynä ihan ok, kunhan lukijalle tekee selväksi, että kuvaa klikkaamalla pääsee uudelle sivulle. Tässä tapauksessa Google lukee kuvan Alt tagin ankkuritekstinä, joten Alt tag kannattaa optimoida kuvaa varten.

Kuinka ankkuritekstejä kannattaa hyödyntää SEO-näkökulmasta?

Tärkeintä eri ankkuritekstien hyödyntämisessä on muistaa, että ankkuritekstityyliä kannattaa vaihdella. Älä siis käytä ainoastaan Exact match- tai Partial match -ankkuritekstiä, vaan vaihtele tekstin tyyliä, jotta se ei vaikuta spämmäämiseltä.

Liika avainsanojen käyttö ankkuritekstissä voi näyttää Googlesta ylioptimoimiselta, joten vältä turhia linkkauksia, joissa hyödynnät aina samaa avainsanaa. Ylioptimoiminen tekee ainoastaan hallaa hakukonenäkyvyydellesi. Käytä sisäisiä linkkejä ja ankkuritekstejä siis luonnollisella tavalla.

Kirjoita kuitenkin ankkurilinkit tavalla, joka tekee lukijalle selväksi, millaiselle sivulle tarjoamasi linkki johtaa. Mikäli ankkurilinkki ei sisällä mitään linkin sisältöön läheisesti liittyvää kuvausta, heikentää tämä sekä lukukokemusta että hakukoneen antamaa pisteytystä.

Mikäli siis esim. SEO-vinkit -kuvauksella johtava linkki johtaisikin oikeasti verkkokauppaan jossa myydään koiranruokaa, vähentäisi tämä tulevaisuudessa käyttäjien halukkuutta klikata tarjoamiasi linkkejä.

Ankkuriteksteissä kannattaa siis käyttää kuvaavia sanoja sekä hakusanoja, kunhan niitä kirjoittaessa ei harrasta ylioptimoimista, vaan pitää tekstin sisällön luonnollisena.

Mitä muuta verkkosivun SEO:ssa pitää huomioida?

Verkkosivun hakukonesijoitukseen vaikuttaa moni asia. Tärkeintä on huolehtia siitä, että verkkosivun pääpalikat kuten käytettävyys ovat kunnossa.

Olemme kirjoittaneet tarkemman artikkelin siitä, miten voit optimoida verkkosivusi nousemaan korkeammalle hakutuloksissa. Kurkkaa Sloganin ohjeet hakukoneoptimointiin sekä Googlen uusimmat SEO-päivitykset

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?

Saamme paljon positiivista palautetta toimintamallistamme.

Olemme erikoistuneet keskikokoisten verkkokauppojen digimarkkinointiin.