laskeutumissivu

Näin rakennat konvertoivan laskeutumissivun vuonna 2021

Laskeutumissivu (tai ländäri) on erillinen nettisivu, joka on suunniteltu toteuttamaan tietty konversio, kuten yhteystietojen jättäminen. Laskeutumissivulta puuttuvat kaikki turhat elementit, jotka voisivat ohjata kävijän muualle tai häiritä konversion toteutumista. Mutta kuinka rakennetaan tehokas ja konversioita tuottava laskeutumissivu? 

Miksi kannattaa rakentaa erillinen laskeutumissivu? 

Jos sinulla on mielessäsi selkeä tavoite, kuten liidin kerääminen, ei sinun kannata ohjata liikennettä suoraan tavalliselle nettisivulle. 

Nettisivuilla on paljon turhia elementtejä, kuten navigaatio, ylimääräistä tekstiä, linkkejä sekä muuta informaatiota, jotka ohjaavat helposti kävijän tekemään muuta kuin toivomasi toiminnon. 

Jos haluat kerätä esimerkiksi liidejä, kaikkein tehokkain keino on ohjata kävijä erilliselle laskeutumissivulle, joka on varta vasten suunniteltu toteuttamaan haluamasi toiminto. Jos ohjaisit samat ihmiset täyttämään lomaketta nettisivuillesi, on suuri todennäköisyys, että he päätyisivät selaamaan muita asioita sivuillasi ja unohtaisivat kokonaan lomakkeen täyttämisen. 

Hyvällä laskeutumissivulla ei ole mitään ylimääräisiä häiriötekijöitä, joten liidin kerääminen on laskeutumissivun kautta erittäin paljon todennäköisempää kuin verkkosivujen kautta. Tehokas laskeutumissivu voi kasvattaa tyypillisesti konversioprosenttia jopa 15-50%.

Laskeutumissivujen toinen hyvä puoli on se, että voit luoda eri kampanjoille ja eri tarkoituksiin omia laskeutumissivuja. Tällöin sinun ei tarvitse muokata varsinaisia nettisivujasi jokaista uutta kampanjaa varten. Laskeutumissivuista on myös helppo tehdä eri versioita samoihin kampanjoihin ja testata eri elementtien toimivuutta. 

Millainen on toimiva laskeutumissivu? 

Tärkein asia toimivassa laskeutumissivussa on se, että sillä on vain yksi tavoite, kuten liidin keräys. Älä siis rakenna laskeutumissivua, jossa on linkkejä useampaan paikkaan tai paljon ylimääräistä tietoa. 

Asiakkaan tulee sivulle saapuessaan ymmärtää heti mihin sivustolla pyritään, ja osata toteuttaa haluttu toiminto mahdollisimman selkeästi ja nopeasti. 

Kun lähdet suunnittelemaan laskeutumissivun toteuttamista, tutki hieman, millaisia laskeutumissivuja kilpailijasi käyttävät. Mikä kilpailijoiden sivuissa toimii ja mikä ei? Pohdi laskeutumissivulle saapuessasi, onko elementit valittu siten, että ne ohjaavat tavoitetta kohti, tai onko sivulla ylimääräisiä, häiritseviä elementtejä. 

Mieti, mikä on sivullesi saapuvan ihmisen käyttäjäpolku ennen lomakkeen lähettämistä, ja onko se tehty tarpeeksi helpoksi ja yksinkertaiseksi. 

Laskeutumissivun runko 

Ideaalisti liidien keräämiseen tarkoitetulla laskeutumissivulla tulisi olla yrityksen nimi, otsikko, esittelyteksti, tarpeeksi houkutteleva tarjous, selkeä liidilomake, Call to Action, kuvia tai videoita sekä sosiaalista varmennetta. Tällöin voit viestiä kävijälle sen, mitä arvoa hän saa jättämällä yhteystietonsa, mutta samalla ohjata kävijän ainoastaan yhtä toimintoa kohden. Tämä toiminto on tietenkin lomakkeen täyttäminen. 

1. Yrityksen nimi ja otsikko 

Yrityksesi nimen ja tarjouksen otsikon on oltava selkeästi näkyvillä laskeutumissivulla, jotta laskeutumissivulle saapuva ihminen tietää olevansa oikeassa paikassa. Jos laskeutumissivu ei ensisilmäykseltä vastaa kävijän klikkaamaa mainosta, siirtyy kävijä todennäköisemmin pois sivulta. Huolehdi siis siitä, että yrityksesi nimi on näkyvillä ja että otsikkosi viestii kaiken tarpeellisen kävijälle. 

Yrityksen logon käyttäminen voi osaltaan myös lisätä kävijän luottamuksen tunnetta, joten sitä kannattaa hyödyntää yhtenä elementtinä laskeutumissivulla. 

2. Esittelyteksti ja tarjous 

Laskeutumissivulla ei tule olla turhaa jaarittelua, vaan esittelyteksti tulee pitää ytimekkäänä. Sivun tulee silti onnistua viestimään kävijälle se arvo, mitä hän saa jättämällä yhteystietonsa. 

Mieti, mitä arvoa juuri sinun laskeutumissivuillesi saapuva ihminen saa jättämällä yhteystietonsa, ja onko yhteystietojen jättäminen tehty tarpeeksi houkuttelevaksi. Saako yhteystietonsa jättänyt ihminen esimerkiksi alennusprosentin verkkokauppaan, oppaan tiettyyn aiheeseen tai ilmaisen x päivän tuotekokeilun?

Jos yhteystiedon jättämiseen ei ole minkäänlaista kannustinta, on erittäin todennäköistä, että kävijä ei täytä lomaketta lainkaan. Mieti siis, minkä porkkanan voit tarjota liidiä vastaan. 

Kokeile tehdä tiivis esittelyteksti, jonka voi silmäillä helposti läpi. Esimerkiksi hyötyjen listaaminen allekkain on tehokas tapa esitellä tarjouksesi nopeasti ja tehokkaasti. 

3. Liidilomake 

Toimiva liidilomake on tarpeeksi yksinkertainen, jotta se on houkuttelevaa ja nopeaa täyttää. Jos liidilomakkeessa kysytään liian paljon turhaa tietoa, on todennäköistä, että asiakas jättää täyttämisen kesken. Kysy lomakkeessa siis ainoastaan ne tiedot, joita oikeasti tarvitset. Huolehdi myös, että lomakkeessa on selkeä Call to Action.

4. Call to Action 

Laskeutumissivulla tulee olla selkeä toimintakehote, eli CTA. Ilman toimintakehotetta asiakas ei kykene suorittamaan haluamaasi toimintoa, jolloin laskeutumissivun konversioprosentti laskee huomattavasti. Yleisiä lomakkeissa käytettäviä Call to Actioneita ovat esimerkiksi “lähetä” tai “tilaa nyt”. 

Call to Action -nappi kannattaa tehdä tarpeeksi isoksi, selkeällä fontilla ja huomiota herättävällä värillä, jotta se herättää varmasti katsojan huomion. 

5. Kuvat ja videot 

Kuvat ja videot ovat hyvä keino tuoda esille tuotteen tai palvelun hyötyjä. Niitä kannattaa siis hyödyntää laskeutumissivulla. Älä kuitenkaan täytä laskeutumissivua sellaisilla kuvilla tai videoilla, jotka eivät tuo mitään lisäarvoa kävijälle. 

6. Sosiaalinen varmenne 

Laskeutumissivulle voi olla hyvä myös lisätä luottamusta herättäviä elementtejä, kuten asiakassuosituksia tai esimerkiksi upotuksia Facebook-tykkääjien määrästä. Kun poistat sivulle saapujan epävarmuuden, saat tämän todennäköisemmin toteuttamaan haluamasi toiminnon. 

7. Latausnopeus

Konversioprosenttiin vaikuttaa myös olennaisesti sivun latausnopeus. Mitä kauemmin sivu lataa, sitä todennäköisempää on, että kävijä poistuu sivulta ilman että hän toteuttaa halutun toiminnon. 

Miten laskeutumissivu rakennetaan? 

Eritasoisia laskeutumissivuja voidaan luoda erilaisten työkalujen avulla. Esimerkiksi Unbounce on erittäin toimiva työkalu laskeutumissivujen luomiseen. Markkinoilta löytyy paljon eri ohjelmia laskeutumissivujen tekoon, ja niitä kannattaa vertailla keskenään. Osa ohjelmista voi vaatia korkeamman oppimiskäyrän kuin toiset. 

Kun lähdet rakentamaan laskeutumissivua, lähde ensiksi liikkeelle tavoitteestasi. Minkä yhden asian haluat laskeutumissivullasi saavuttaa? Kun sinulla on yksi selkeä tavoite mielessä, lähde suunnittelemaan sivua siten, että se ohjaa mahdollisimman suoraviivaisesti kyseistä tavoitetta kohti. 

Laskeutumissivun päätavoitteen, eli liidinhankinnassa lomakkeen, tulisi olla sivun keskiössä. Tällöin asiakkaan on helppo ymmärtää, mitä hänen odotetaan sivulla tekevän ja hän todennäköisemmin jättää yhteystietonsa. Pyri tekemään sivun käyttökokemuksesta aina mahdollisimman helppo vierailijalle. 

Seuraa tehoa analytiikasta

Kun ensimmäinen versio laskeutumissivustasi on valmiina, on tärkeää seurata sen tehoa analytiikan avulla. Seuraa analytiikasta esimerkiksi sitä, kuinka moni sivulle saapuneista poistui suoraan sivulta (bounce rate), ja kuinka moni sivukävijöistä jätti yhteystietonsa lomakkeelle. 

Korkea bounce rate voi viestiä esimerkiksi epäselvästä ulkoasusta tai siitä, että laskeutumissivu ei vastannut mainoksen luomia odotuksia. Jos taas laskeutumissivun konversioprosentti on matala, se voi viestiä luottamuksen puutteesta, hitaasta latausnopeudesta, sivun epäselvyydestä tai heikosta tarjouksesta. 

Jos havaitset laskeutumissivussasi tehokkuusongelmia, kokeile muokata yhtä aspektia kerrallaan, ja tutki muutoksen vaikutuksia tuloksista. Voit tehdä esimerkiksi A/B-testin luomalla kaksi eri laskeutumissivua, joiden välillä muokkaat yhden elementin. Kun ohjaat liikennettä molemmille sivuille, voit tutkia datasta, kumpi laskeutumissivu tuotti parempaa tulosta. Näin voit testata ja optimoida laskeutumissivusi sisältöä paremmaksi tulevaisuudessa. 

Laskeutumissivu helposti ja vaivattomasti 

Jos haluat saada kampanjallesi laskeutumissivun helposti ja vaivatta, voit myös turvautua digimarkkinoinnin ammattilaisten apuun. Me Sloganilla rakennamme konversio-optimoituja laskeutumissivuja, joilla saat takuulla liidejä aikaiseksi. Jätä tarjouspyyntö laskeutumissivusta! 

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

  Joulunodotus on arvokasta aikaa verkkokauppiaalle, mutta myös kilpailu mainonnasta on kovaa. Hyvällä suunnittelulla ja aikaisin aloitetuilla markkinointitoimenpiteillä voit erottautua massasta ja houkutella kuluttajat joululahjaostoksille

Lue artikkeli →

Parempaa arkea digimarkkinointiin?