Näin rakennat sähköpostilistan Facebook-liidimainonnan avulla

Näin rakennat sähköpostilistan Facebook-liidimainonnan avulla

Sähköpostimarkkinointi on hyvin kustannustehokas keino tuoda maksavia asiakkaita verkkokauppaasi ja muistuttaa vanhoja asiakkaitasi yrityksesi olemassaolosta. Jotta voit tehdä tuloksia sähköpostimainonnalla, sinun tulee kuitenkin ensiksi rakentaa relevantti sähköpostilista. Älä turvaudu sähköpostilistojen ostamiseen – sillä tavoin et saa yrityksestäsi kiinnostuneita ihmisiä listallesi, ja pahimmassa tapauksessa saat spämmimainostajan maineen. 

Sähköpostilista on helppo rakentaa Facebookin liidimainonnan avulla. Kurkkaa ohjeet tästä artikkelista!

Tee suunnitelma sähköpostimarkkinointia varten

Kaikki lähtee liikkeelle suunnitelman rakentamisesta – jos sinulla ei ole hajuakaan mitä aiot tehdä sähköpostilistallasi, ei listaa kannata silloin rakentaa. 

Suunnittele hieman, millaista sähköpostimarkkinointia aiot toteuttaa. Millaista sisältöä lähetät asiakkaillesi ja kuinka usein? Sähköpostimarkkinoinnissa kannattaa yhdistää sekä tarjousviestejä että luottamusta rakentavaa, asiakkaita hyödyttävää sisältöä. Hyvän sisällön avulla tuot asiakkaat verkkokauppaasi myös jatkossa. 

Sähköpostimarkkinointi on erittäin kustannustehokas tapa mainostaa verkkokaupan tarjouksia, uutuuksia ja yksittäisiä käyttäjiä kiinnostavia tuotteita, joten laadukkaan sähköpostilistan keräämiseen kannattaa panostaa.

Miksi Facebookin sisäistä liidinhankintaa kannattaa kokeilla?

Liidejä on mahdollista kerätä eri tavoilla. Yleinen tapa on ohjata käyttäjä mainoksesta verkkosivulle, jossa on lomake sähköpostilistalle liittymistä varten. 

Kuitenkin nykypäivänä Facebookin IOS-muutokset vaikuttavat paljon siihen, kuinka hyvin toteutuneet konversiot näkyvät Facebookin datassa. Voi olla, että kaikki verkkosivun konversiot eivät tallennu dataan, mikä vaikeuttaa tulosten seuraamista ja budjetin allokointia. 

Sen sijaan jos keräät liidejä Facebookin sisäisen liidimainosmuodon avulla, saa Facebook todennäköisemmin kiinni kaikista toteutuneista konversioista, sillä käyttäjä ei joudu poistumaan Facebookista lomakkeen tietoja täyttäessään. 

Facebookin oman liidimainoksen kautta käyttäjällä voi olla pienempi kynnys antaa sähköpostiosoitteensa käyttöösi, sillä hän voi kirjoittaa sähköpostiosoitteen liidikenttään, ja jatkaa Facebookin selaamista suoraan sen jälkeen. 

Facebookin liidimainoksen avulla yhteystietojen kerääminen on helppoa myös mainostajan näkökulmasta, sillä silloin liidien keräämistä varten ei tarvitse rakentaa omaa laskeutumissivua ja liidilomaketta. 

Millainen on hyvä Facebook-liidimainos?

Pidä lomakkeen tiedot yksinkertaisina 

Liidilomakkeessa kannattaa kysyä kuluttajalta vain niitä tietoja, joita oikeasti tarvitset. Mitä enemmän lomakkeessa on täytettäviä kenttiä, sitä todennäköisemmin asiakas jättää lomakkeen täyttämisen tekemättä. Lähtökohtaisesti lomakkeessa kannattaa siis kysyä nimeä ja sähköpostiosoitetta, ja vain ehdottoman tarpeen edessä muuta yritykselle tärkeää tietoa. 

Lisätietojen kysyminen voi helpottaa sähköpostimarkkinoinnin kohdentamista tulevaisuudessa, mutta lisäkentät heikentävät konversion toteutumisen todennäköisyyttä. 

facebook-liidimainonta

Tarjoa liidille tarpeeksi hyvä kannustin

Lähtökohtaisesti liidien hankinta vaatii, että tarjoat jonkin palkinnon tai kannustimen sähköpostilistalle liittymistä vastaan. Harva ihminen haluaa jättää sähköpostiosoitteensa yrityksen käyttöön, jos ei saa vastineeksi itselleen mitään. Voit esimerkiksi mainostaa liittyjille -10% alennusta seuraavasta ostoksesta verkkokaupassasi. 

Verkkokauppaan kannattaa asentaa sähköpostiautomaatio, jotta yhteystietonsa jättäneelle ihmiselle lähtee automaattisesti tervetuloviesti, jonka kautta hän saa alennuskupongin käyttöönsä. Homman voi hoitaa myös asettamalla alennuskoodin näkymään liidilomakkeen kiitos-sivulle. Sähköpostiautomaation avulla lopputulos on kuitenkin huomattavasti ammattimaisemman näköinen.

facebook-liidimainonta

Esimerkki liidilomakkeen kiitos-sivusta

Hyödynnä luovaa kuva- ja videomateriaalia

Päästä luovuutesi vauhtiin. Harva ihminen haluaa jättää yhteystietonsa tuntemattoman yrityksen lomakkeelle, mikäli mainos ei onnistu viestimään luotettavuutta ja yhteystiedon jättämisestä saatavaa lisäarvoa katselijalle. 

Kokeile liidimainoksessa erilaisia kuvia ja videoita. Vaihtoehtoisesti voit testata myös karusellia mainosmuotona. 

Voit saada inspiraatiota liidimainontaan tutkimalla, millaista liidimainontaa kilpailijasi tekevät. Kilpailijoiden Facebook-mainoksia voi tarkastella Facebookin Mainoskirjastossa. 

facebook-liidimainonta

Kuvan lähde: Facebook

Kiinnitä huomiota mainostekstiin ja CTA:han

Liidimainoksen teksti on se tekijä, jonka avulla saat kuluttajan vakuuttumaan, että hänen kannattaa liittyä sähköpostilistallesi. Tarjoa siis selkeä tiivistelmä hyödystä, jonka asiakas saa liittymällä listalle. 

Hyödynnä kaikki liidimainoksen tarjoamat kentät ja valitse huomiota herättävä otsikko, kuvaus ja CTA. Mainoksen eri osissa kannattaa toteuttaa testausta jotta saat selville, mikä kuvaus tai CTA tehoaa asiakkaisiisi parhaiten.

facebook-liidimainonta

facebook-liidimainonta

Liidimainoksen kohdentaminen

Liidimainonnassa, niin kuin kaikessa muussakin Facebook-mainonnassa, on tärkeää rajata kohderyhmä, jolle mainosta näytetään. 

Lähde aluksi liikkeelle siitä, millainen on ihanteellinen asiakkaasi. Mitä ikäluokkaa hän on, mitä hän harrastaa, mistä hän pitää? Facebookissa on helppo rajata kohderyhmiä mm. demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden ja monien muiden kriteerien avulla. 

Voit kohdistaa mainoksen myös verkkosivuvierailijoille ja someseuraajille, tai luoda lookalike-kohderyhmän olemassa olevien asiakkaidesi pohjalta. Lookalike-kohdennus auttaa sinua löytämään Facebookista sellaiset ihmiset, jotka ovat samankaltaisia nykyisten asiakkaidesi kanssa.

Vaihtoehtoisesti voit myös näyttää mainosta aluksi laajalle kohderyhmälle, ja tutkia datan avulla minkä tyyppiset ihmiset konvertoituvat eniten.

Lue lisää, kuinka voit rakentaa toimivia kohderyhmiä Facebookissa

Tavalliset liidit vs. konversioliidit

Facebook-liidimainoksiin on mahdollista valita kaksi eri optimointitavoitetta. 

Optimoimalla “tavallisille” liideille kerrot Facebookille, että haluat mahdollisimman suuren volyymin liidejä antamallasi budjetilla. Tämä oli alunperin Facebook-liidimainonnan ainoa vaihtoehto, mutta koska joskus liidimainokset tuottavat myös ei-toivottua spämmiä, on Facebook luonut rinnalle myös vaihtoehdon konversioliidi-optimointiin. 

Optimoimalla konversioliideille kerrot Facebookille, että haluat tavoittaa kohderyhmästäsi vain sellaisia ihmisiä, jotka todennäköisesti tuottavat tulosta yrityksellesi.

facebook-liidimainonta

Ei ole yksiselitteistä vastausta, kumpaa vaihtoehtoa kannattaa kokeilla sähköpostilistan keräämisessä. “Tavallisia” liidejä keräämällä saat enemmän volyymia listalle, ja listan kerryttäminen voi olla halvempaa. On vaikeaa sanoa, tuoko konversioliidi-vaihtoehto laadukkaampia sähköpostilistalaisia, sillä kaikki riippuu yrityksestäsi ja siitä, mitä haluat sähköpostimainonnalla saavuttaa. 

Suosittelemme testaamaan molempia vaihtoehtoja liidien hankinnassa vastakkain. Kokeile luoda kaksi eri liidinhankintakampanjaa eri tavoitteilla, ja vertaa tuloksia, kuten mainonnan kustannuksia sekä liidien määrää ja relevanssia keskenään. 

Muuta huomioitavaa Facebook-liidimainonnasta

-Voit yhdistää uudet liidit päivittymään suoraan asiakkuudenhallintajärjestelmääsi, mikä vähentää manuaalisen työn tarvetta. Ohjeet integraation toteuttamiseen löydät täältä. 

-Muista seurata mainoskampanjan tehoa analytiikasta. Seuraa, paljonko kampanjasi liidinhankinta maksaa, ja kokeile optimoida mainoksesta parempi muuttamalla esimerkiksi kuvaa, tekstiä tai toimintakehotetta.

-Onnistunut liidien hankinta vaatii usein sen, että sähköpostiosoitteen jättämisestä vastineeksi saatu kannuste on riittävän hyvä. Mikäli liidit ovat tiukassa, mieti, kuinka voit tehdä sähköpostiosoitteen jakamisesta palkitsevampaa.

Tuloksekkaan sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen 

Olet saanut sähköpostilistan valmiiksi, hienoa! Nyt on aika aloittaa sähköpostikampanjoiden luominen. Lue seuraavaksi, kuinka voit toteuttaa konvertoivaa sähköpostimainontaa asiakkaalle. 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?