Näin saat ilmaista mainontaa Google Shoppingin avulla

Google ilmoitti syksyn aikana siirtyvänsä tarjoamaan verkkokauppiaille ilmaista näkyvyyttä hakutuloksien alapuolelta löytyvällä Shopping-välilehdellään.

Yritykset voivat nyt näyttää tuotteitaan Shoppingin listauksissa täysin ilmaiseksi. Siis ihan oikeasti, myös klikkaukset ovat orgaanisten hakutulosten tapaan täysin ilmaisia.  

Syynä muutokselle on se, että Google on ilmoittanut haluavansa tukea yrittäjiä koronaviruskriisin keskellä. Ilmaisten listausten kautta yrityksillä on mahdollisuus tuoda verkkokauppatuotteensa yhä useamman ihmisen nähtäville. 

Muutos koskee ainoastaan Googlen Shopping-välilehteä, ja muu Googlen mainonta – kuten hakutulossivun Shopping-mainokset – ovat edelleen maksullisia. Mutta jos voit saada Googlen kautta ilmaista näkyvyyttä, niin miksipä et hyödyntäisi sitä? 

Miltä ilmaiset listaukset näyttävät? 

kuvituskuva google shoppingista

Ilmaiset listaukset näkyvät Shopping-välilehdellä silloin, kun asiakkaat tekevät tuotteitasi vastaavia hakuja. Shopping-sivun yläreunaan on varattu yksi rivi maksetuille mainoksille, mutta muut sivun mainokset ovat ilmaisia listauksia.

Ilmaiset listaukset eivät eroa ulkonäöltään juurikaan maksullisista mainoksista: listauksiin saa näkyville tuotteen kuvan, hinnan sekä paljon oleellista tietoa tuotteesta. Ilmaiset listaukset ovat siis hyvin visuaalinen keino tuoda verkkokauppasi tuotteet niitä etsivien asiakkaiden eteen. 

Tuotetta klikkaamalla asiakas voi siirtyä suoraan verkkokauppaasi viimeistelemään ostoksensa. 

Ilmaisen näkyvyyden vaikutus maksulliseen Shopping-mainontaan

Verkkokauppiaat voivat edelleen näyttää maksullisia Shopping-mainoksia Googlessa, ja maksullisten mainosten rooli ei ole pienentymässä muutoksen myötä. Mikäli siis toteutat verkkokaupallesi maksullista Shopping-mainontaa, älä ihmeessä luovu siitä ilmaisten listausten vuoksi.

Shoppingin maksullisen mainonnan kautta saat mainoksesi näkymään Shopping-välilehden yläreunassa, Googlen hakutuloksissa hyvällä sijainnilla, Youtubessa, Gmailissa, Google Discoveryssa, sekä Google Search Partnereiden nettisivuilla.

Ilmaisten Shopping-listausten kautta tuotteesi näkyvät käytännössä Shopping-välilehdellä maksullisten mainosten alapuolella. Ne siis näkyvät asiakkaille silloin, kun he etsivät vastaavia tuotteita Shopping-välilehdeltä.

Listaukset ovat hyvä keino tuoda lisää näkyvyyttä tuotteillesi, mutta jos annat niiden korvata kokonaan maksullisen Shopping-mainonnan, menetät paljon potentiaalisia konversioita ja mainospaikkoja. 

Kuinka Shopping-listaukset saa käyttöön?

Mikäli verkkokaupallasi on jo käytössä Google Shopping, tuotteiden päivittyminen ilmaisiin listauksiin tulee Googlen mukaan tapahtumaan automaattisesti. 

Mikäli olet uusi Shoppingin käyttäjä, toimi näin:

1. Luo tili Google Merchant Centeriin osoitteessa merchants.google.com  

2. Lisää yrityksesi tiedot. Käytä yrityksen näyttönimen kohdalla verkkokauppasi nimeä. Kyseinen nimi tulee näkymään asiakkaille Googlessa.

3. Vahvista Googlelle, että omistat yrityksen, jonka tietoja haluat käyttää tililläsi.

4. Tuo luettelo tuotteistasi Merchant Centeriin. Tämän voi tehdä käsin täytettävän kaavion avulla, mutta suositeltavampaa on perehtyä verkkokauppa-alustasi lisäosiin, joiden avulla voit luoda tuotesyötteen helpommin ja nopeammin.

5. Varmista, että tuotteesi noudattavat Google Shoppingin vaatimuksia.

6. Aktivoi Merchant Centerissä yhteistyö Googlen alustoilla, jotta saat tuotteesi näkyville ilmaisiin listauksiin. 

Hyödynnä Shopping-listausten täysi potentiaali

Kilpailu ilmaisista paikoista tulee varmasti kiihtymään, joten kiinnitä jo heti alussa huomiota tehokkaan tuotefeedin luomiseen. Laadukkaalla tuotefeedillä pääset todennäköisemmin ilmaisten hakutulosten kärkeen relevanttien hakusanojen kohdalla.

Ota ainakin nämä asiat huomioon:
  • Lisää mahdollisimman tarkat tiedot tuotteistasi. Mitä enemmän tietoa tuotteesta on saatavilla, sitä helpommin Google voi ehdottaa tuotteitasi ihmisille, jotka ovat niistä kiinnostuneita. Lisää ainakin tiedot tuotteen tyypistä, tuotekategoriasta, väristä, koosta ja hinnasta. 
  • Tutki, millainen otsikko toimii parhaiten. Otsikon tulisi kuvata tuotetta mahdollisimman hyvin, mutta se kannattaa myös muotoilla niiden hakusanojen mukaan, joita uskot asiakkaidesi käyttävän. Mieti siis, millaisella otsikolla uskoisit asiakkaiden etsivän tarjoamaasi tuotetta, ja tee parannuksia nimeen sen mukaan. Lisää tärkeimmät tiedot heti otsikon alkuun.
  • Panosta laadukkaisiin kuviin, ja testaile erilaisia vaihtoehtoja. Mikäli voit käyttää valtavirrasta erottuvia kuvia tuotteistasi, kiinnität todennäköisimmin asiakkaiden huomion.
  • Kokeile mainostaa Shoppingin listauksissa myös tuotteita, jotka eivät mene niin hyvin kaupaksi verkkokaupassasi. Tällöin voit optimoida varsinaisen mainosbudjettisi parhaiten myyville tuotteillesi, mutta saat myös hieman huonommin menestyville tuotteille ilmaista näkyvyyttä. 

Shoppingin tulosten mittaaminen

Voit seurata Shopping-listaustesi menestystä kolmesta eri paikasta: Google Merchant Centeristä, Google Adsistä tai rajoituksin Google Analyticsistä.

Mechant Centerin analytiikka on helppokäyttöinen ja nopea seurata, mutta se näyttää tietoa vain rajalllisesti. Google Analyticsistä taas saat suuren määrän mittareita käyttöösi, mutta Shopping-listausten yhdistäminen Analyticsiin on hieman mutkikkaampaa. 

Google Merchant Center

Pääset käsiksi Merchant Centerin analytiikkaan klikkaamalla Merchant Centerissä “Performance” ja “Dashboard”. Merchant Centerin kautta voit mitata listauksiesi impressioita, klikkauksia ja CTR:ää. Voit myös vertailla tuloksia brändin, kategorian tai tuotetyypin mukaan. Merchant Centerin analytiikka ei kuitenkaan näytä listauksiesi konversioita, vaan niiden seuraamiseen tarvitaan Google Analyticsiä. 

Google Ads

Tuloksia voi seurata myös suoraan Google Adsissa. Google Adsin etuna on se, että voit seurata tuloksia kohderyhmittäin. Voit siis seurata raportteja esimerkiksi kengistä, pipoista ja hanskoista, ja lopettaa kannattamattomat tuoteryhmät tarvittaessa. 

Google Analytics

Google Analyticsin kautta voit seurata käytännössä kaikkea haluamaasi dataa listauksiin liittyen. Analytics ei kuitenkaan osaa automaattisesti erotella maksullisen Shopping-mainonnan ja ilmaisten Shopping-listausten tuloksia, vaan se yhdistää ne samaan kategoriaan.

Jotta voisit saada Google Analyticsin erottelemaan maksulliset tulokset ja ilmaiset listaukset, sinun tulee luoda UTM-tägit tuotteisiisi ohjaaviin linkkeihin. 

Tämän jälkeen voit seurata Shopping-listaustesi menestystä Analyticsissä ilman, että niiden data sekoittuu maksullisten Shopping-mainosten dataan. 

 

Mitä vielä odotat? Ala hyödyntämään Shoppingin ilmaisia listauksia jo tänään!

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.