asiakasarviot

Näin tuot asiakasarvioilla ja -referensseillä maksavia asiakkaita verkkokauppaasi

Asiakasarvioiden ja -referenssien avulla voit lisätä kuluttajien luottamusta verkkokauppaasi kohtaan, ja sitä kautta tuoda lisää maksavia asiakkaita verkkokauppaasi. Ovatko asiakasarviot oikeasti niin hyödyllisiä kuin väitetään, ja kuinka niiden hyödyn voi maksimoida uusasiakashankinnassa?

Poimi ohjeet talteen tästä artikkelista!

Miksi asiakasarvioilla on väliä?

Ihmiset ovat sosiaalisia olentoja. Meillä on tapana luottaa muiden ihmisten mielipiteisiin valintoja tehdessämme. 

Oli kyseessä sitten illallisravintolan löytäminen tai uuden porakoneen ostaminen, kuluttajat valitsevat mielellään vaihtoehdon, joita muut ihmiset ovat heille suositelleet. 

Ostamisen näennäinen riski on paljon pienempi, jos joku muu on jo testannut tuotetta ja todennut sen hyväksi. 

Sama pätee verkkokauppoihin. Tuntematon verkkokauppa ei lähtökohtaisesti herätä meissä mitään luottamusta, mutta entäpä jos pienellä Googletuksella internetistä löytyykin iso kasa hyviä asiakaskokemuksia kyseisen verkkokaupan tuotteista? 

Jos suuri määrä positiivisia asiakasarvioita kertoo meille, että muut ovat pitäneet verkkokaupan tuotteista, alamme nähdä kyseisen verkkokaupan aivan uudessa valossa. 

Trustmaryn mukaan jopa 93% kuluttajista lukee asiakasarvioita ennen ostopäätöstä, ja Invespin mukaan kuluttajat käyttävät yrityksen tuotteisiin 31% enemmän rahaa silloin, kun yrityksellä on erinomaisia arvosteluita. 

Positiivisten asiakasarvioiden kerääminen ja niiden esitteleminen verkkokaupassa on siis oiva keino lisätä kuluttajien luottamusta ja ostohalukkuutta.

Kuinka asiakasarvioita voi kerätä?

1. Kysy suoraan

Asiakasarvioiden keräämisestä ei kannata tehdä liian monimutkaista operaatiota. Helpoiten asiakasarvioita voi kerätä kysymällä suoraan asiakkaalta tämän mielipidettä. 

Helpoin keino arvioiden keräämiseksi on lähettää verkkokauppatilauksen tehneille asiakkaille automaattinen sähköposti, jossa pyydetään jättämään pikainen arvostelu tuotteesta.

Asiakasta voidaan houkutella jättämään arvio pienen porkkanan avulla – esimerkiksi tarjoamalla arvostelun jättäneille asiakkaille -10% alennusta seuraavasta tilauksesta. 

Toinen vaihtoehto on tarjota ilmaista kaupanpäällistä vastineeksi arvostelusta. Esimerkiksi ulkomailla monissa ravintoloissa saattaa saada ilmaisen jälkiruoan vastineeksi arvostelun jättämisestä. 

Samaa taktiikkaa voi soveltaa myös verkkokauppamaailmassa, ja näin houkutella useampia asiakkaita jättämään arvosteluita verkkokaupallesi.  

2. Hyödynnä olemassa olevia Facebook- ja Google-arvioita

Mikäli verkkokauppasi on ollut pystyssä jo pidemmän aikaa, olet luultavasti jo saanut asiakasarvioita Facebookin ja Googlen kautta. 

Kerää Facebook-sivuilta ja Googlesta saamasi asiakasarvostelut talteen. Kerromme myöhemmin tässä artikkelissa lisää siitä, kuinka olemassa olevia asiakasarvioita kannattaa hyödyntää verkkokauppasi markkinoinnissa ja ulkoasussa. 

3. Toimita mitä lupaat

Loistavia asiakasarvioita on vaikeaa kerätä, mikäli asiakkaasi eivät ole tyytyväisiä tuotteeseen tai ostokokemukseen. Tämän vuoksi pidä huolta siitä, että toimitat mitä lupaat. 

Ostokokemuksen miellyttävyyteen ja helppouteen kannattaa kiinnittää huomiota, sillä esimerkiksi verkkokaupan käytettävyyden tai asiakaspalvelun ongelmat heijastuvat usein negatiivisesti asiakasarvosteluihin. 

Ota asiakasarvostelut osaksi aktiivista myyntiä

Asiakasarvosteluita kannattaa hyödyntää markkinoinnissa ja verkkosivun ulkoasussa mahdollisimman paljon. Arvosteluita kannattaa esimerkiksi esitellä verkkokaupan etu- tai tuotesivuilla, ländäreissä sekä erilaisten blogipostausten alla. 

Lisäksi arvosteluita kannattaa jakaa aktiivisesti orgaanisessa sosiaalisessa mediassa sekä maksettua somemainontaa hyödyntäen. Asiakasarvosteluiden hyödyntäminen esimerkiksi Facebook-mainoksissa on hyvä keino houkutella kohderyhmään kuuluva kuluttaja tutustumaan yritykseesi paremmin. 

Maksetun somemainonnan lisäksi arvosteluita kannattaa hyödyntää sähköpostimainonnassa myös jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa. 

Asiakasarvosteluita kannattaa hyödyntää aktiivisesti markkinoinnissa, sillä hyvät arviot ovat oiva valtti luottamuksen rakentamiseen etenkin uusien asiakkaiden keskuudessa. 

Miten asiakasreferenssit eroavat asiakasarvosteluista? 

Kuka tahansa kuluttaja voi jättää arvostelun verkkokauppaasi. Asiakasreferenssillä taas tarkoitetaan usein kirjallista tai videomuotoista asiakastarinaa, jossa asiakas tai yritys kertoo tarkemmin, millaista apua yrityksesi palveluista tai tuotteista on hänelle ollut. 

Asiakasreferenssistä käytetään usein myös nimeä asiakastarina, sillä se kertoo tarkemmin yrityksesi tuomasta hyödystä yksittäiselle asiakkaalle. 

Referenssien avulla yrityksen tarjoamasta saadaan houkuttelevampi, sillä tyytyväiset suosittelijat lisäävät kuluttajan luottamusta yritystä kohtaan. Referenssin suosittelijana voi toimia samaistuttava kuluttaja tai esimerkiksi tunnettu yritys, jonka kanssa on tehty yhteistyötä. 

Referenssien visuaalisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota – esimerkiksi eMarketerin tekemän tutkimuksen mukaan 62% kuluttajista on valmiimpia ostamaan tuotteen tai palvelun, mikäli he näkevät ensin kuva- tai videomuotoisia asiakasreferenssejä yrityksestä.

Referenssejä voidaan hyödyntää tehokkaasti osana markkinointia ja myyntiprosessin eri vaiheita. 

Tehokkaita asiakasreferenssien muotoja

Erilliset referenssisivut

Verkkokauppaan on helppo luoda erillinen asiakasreferenssejä esittelevä sivu. 

Tällaisen sivun hyöty on se, että verkkokauppaasi eksyvien kuluttajien on helppo löytää arvosteluita kaupastasi. Referenssisivujen selaaminen on kuluttajalle vaivatonta, sillä tällöin arvosteluita ei tarvitse lähteä etsimään netin syövereistä keskustelupalstoilta. 

Referenssisivua luodessa tosin tulee kiinnittää huomiota siihen, että sivu on aidon näköinen eikä käsikirjoitetun oloinen. Referenssisivulla voi hyödyntää sekaisin teksti-, kuva sekä videomuotoisia asiakasreferenssejä.

Referenssit kannattaa esitellä sivulla siten, että niiden selaaminen ja lukeminen on kuluttajalle mahdollisimman vaivatonta. Keskity siis referenssien asettelun selkeyteen!

Videoreferenssit

Videoarvostelut ovat yksi tehokkaimmista asiakasreferenssityypeistä. Joidenkin tutkimusten mukaan asiakkaat ovat jopa 174% valmiimpia ostamaan yritykseltä, jonka videoreferenssin he ovat nähneet. 

Videoiden avulla referensseistä saadaan samaistuttavampia ja ihmisläheisempiä. Kuluttajan on helpompi luottaa puhuvaan ihmiseen kuin tekstimuotoiseen referenssiin, sillä oikean ihmisen näkeminen herättää enemmän luottamusta. 

Videoreferenssejä on helppo mainostaa sosiaalisen median mainonnan avulla, hyödyntää verkkokaupan tuote-, referenssi- tai etusivulla, sekä jakaa orgaanisesti sosiaalisessa mediassa. 

Vaikuttajamarkkinointi

Asiakasreferenssin luomisessa voidaan hyödyntää myös vaikuttajamarkkinointia. Tällöin vaikuttaja toimii yrityksesi promoottorina ja sosiaalisena suosittelijana, ja onnistunut yhteistyö voikin tuoda rutkasti maksavia asiakkaita yrityksesi pariin. 

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisessä on tärkeää huolehtia siitä, että vaikuttajan kohdeyleisö vastaa verkkokauppasi kohderyhmää.

Lue lisää vaikuttajien hyödyntämisestä markkinoinnissa.

Tee asiakasreferenssien ja -arvosteluiden keräämisestä jatkuva prosessi

Kun asiakasreferenssien keräämiseen on käytetty paljon aikaa ja vaivaa, niitä ei pidä unohtaa. Asiakasreferenssien keräämisestä kannattaa tehdä jatkuva prosessi, johon myös muut yrityksen työntekijät osallistuvat.

Jatkuva referenssien hyödyntäminen ja kerääminen tuo mukanaan tuloksia, jotka hyödyttävät koko yritystä pitkässä juoksussa. 

Vanhoja asiakasreferenssejä ei tulisi unohtaa, vaan niitä tulisi päivittää ja hyödyntää markkinoinnissa. Referenssejä kannattaa hyödyntää säännöllisesti maksullisessa somemarkkinoinnissa, kuten esimerkiksi Facebook-mainoksissa. 

Negatiivisiin asiakasarvosteluihin kannattaa aina vastata ja näin pitää keskustelu asiakkaiden kanssa käynnissä. Sähköpostiautomaatioiden sekä arvostelun jättämiseen kannustavien porkkanoiden avulla arvosteluiden keräämisestä saadaan jatkuva prosessi. 

Verkkokauppa tunnetuksi digitaalisen mainonnan avulla? 

Me Sloganilla toteutetaan laadukasta ja datalähtöistä digitaalista mainontaa erikokoisille ja -näköisille verkkokaupoille. Mikäli kaipailet jeesiä digitaalisen mainonnan pyörittämiseen, ota yhteyttä!

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?

Saamme paljon positiivista palautetta toimintamallistamme.

Olemme erikoistuneet keskikokoisten verkkokauppojen digimarkkinointiin.