facebook-kampanjatavoitteen valinta

Oikean Facebook-kampanjatavoitteen valinta – parhaat käytännöt

Facebook-kampanjatavoitteen valinta on ensimmäinen asia, jota Facebook-mainosta luodessa tulee tehdä. Valittavana on 11 eri kampanjatavoitetta, ja tavoitteen valinta vaikuttaa merkittävästi siihen, mitä Facebookin algoritmi lähtee tekemään kampanjan käynnistyttyä. 

Facebook-kampanjatavoitteen valinta vaikuttaa myös siihen, paljonko tulokset maksavat ja mitä mainonnan luomisen vaihtoehtoja sinulla on mainostason muokkauksiin siirryttäessä. Miten siis valitaan oikea Facebook-kampanjatavoite mainoskampanjalle? 

Facebook-kampanjatavoitteet ja niiden käyttö

Facebook-kampanjatavoitteen valinta kertoo Facebookin algoritmille, mitä mainoksella lähdetään tavoittelemaan. Kampanjatavoitteet jaetaan kolmeen päätavoitteeseen: tunnettuus, harkinta ja konversiot. Näiden kategorioiden alla valittavissa on vielä 11 eri tavoitetta, joista valita. 

Facebook-kampanjatavoite

Suosittuja kampanjatavoitteita ovat esimerkiksi liikenne ja konversiot, joiden avulla saadaan ihmisiä yrityksen kotisivuille tai erilliselle laskeutumissivulle. Ihmisiä voidaan ajaa mainoksesta myös mm. sovelluksen asentamiseen, viestin lähettämiseen, postauksen tykkäämiseen tai vaikkapa ihan vain katselemaan mainosta. 

Vaihtoehtoja on lukemattomia, joten tässäpä erikseen esittely jokaisesta Facebookin kampanjatavoitteesta:

Kampanjatavoitteet tunnettuuden parantamiseksi

  • Brändin tunnettuus

Brändin tunnettuus tavoitteen tarkoituksena on löytää asiakkaita, jotka todennäköisimmin kiinnostuvat brändistäsi. Kampanjatavoitteen kautta mainoksia voidaan näyttää myös tunnettuuden lisäämiseksi niiden ihmisten kanssa, jotka jo tuntevat yrityksesi. 

Brändin tunnettuus -kampanjassa ainoa konversiotapahtuma johon voi optimoida, on kohderyhmän arvioitu muistaminen. Mainoksia siis näytetään ihmisille, jotka todennäköisemmin muistavat mainoksesi. 

Brändin tunnettuus -kampanjassa laskutetaan impressioista: maksat siis jokaisesta tuhannen mainoksen näyttökerrasta. Jokaisesta tuhannesta näyttökerrasta mainosta voidaan näyttää jopa 16 kertaa samalle ihmiselle. 

Tämä kampanjatavoite soveltuu hyvin kampanjoille, joiden tarkoituksena on tavoittaa ja tehdä vaikutus asiakkaaseen. 

  • Kattavuus

Kattavuus-kampanjatavoitteen tarkoituksena on näyttää mainostasi mahdollisimman monelle kohderyhmäsi henkilölle. Kampanjatavoite sopii siis sellaisille kampanjoille, joiden päätavoite on mainoksen laaja näkyminen. 

Kohderyhmän valinnassa kannattaa kuitenkin käyttää harkintaa: jos kampanjasi kohderyhmä on hyvin pieni, ei kattavuuden käyttäminen ole välttämättä järkevää. Kattavuus-tavoite pääsee parhaiten oikeuksiinsa silloin, kun kohderyhmä on tarpeeksi laaja. 

Harkintavaiheen kampanjatavoitteet

  • Liikenne

Facebook liikennekampanjan tarkoituksena on ohjata kävijöitä mainoksen ulkopuoliselle sivulle. Kohteena voi olla nettisivu, laskeutumissivu tai sovelluksen sivu. Kohteena voidaan käyttää myös Whatsappia tai Messenger-sivua, mikäli tavoitteena on saada viestejä asiakkailta. 

Yleisimmin liikennekampanjaa käytetään ajamaan ihmisiä tietylle nettisivulle. Nettisivun tarkoituksena voi olla saada asiakas ostamaan tai kenties ilmoittautumaan johonkin tapahtumaan. 

Huomaa, että liikenne-tavoitetta käytettäessä Facebook keskittyy etsimään ihmisiä, jotka klikkaavat todennäköisimmin mainostasi. Nämä ihmiset eivät kuitenkaan välttämättä suorita toimintoja nettisivuillesi päästyään, sillä kampanjatavoite keskittyy vain klikkausten keräämiseen. Jos taas käytät konversiotavoitetta, etsii Facebookin algoritmi silloin ihmisiä, jotka todennäköisemmin toteuttavat itse konversion sivuillasi. Siksi on hyvä ymmärtää ero näiden kahden kampanjatavoitteen välillä. 

Konversio- ja liikennekampanjoiden välillä kannattaa kuitenkin suorittaa testausta, sillä yhdellä kerralla konversiokamppis voi toimia paremmin, ja toisella kerralla liikennekamppis. 

  • Sitoutuminen

Sitoutumiskampanjan tavoitteena on näyttää mainostasi ihmisille, jotka todennäköisimmin reagoivat mainostamaasi asiaan. Voit optimoida mainoksen joko etsimään julkaisuun reagoivia ihmisiä, keräämään sivutykkäyksiä tai keräämään tapahtumavastauksia. 

Tämä kampanjatavoite on erittäin toimiva silloin, kun haluat kerätä sisällöllesi Social Proofia eli sosiaalista varmennetta. Social Proof on erittäin hyvä keino uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi, ja sivuston ja postausten tykkäykset toimivat hyvänä sosiaalisena varmenteena uusille asiakkaille. Samaan tapaan tapahtumavastauksia keräämällä houkuttelet Social Proofin ja kasvaneen näkyvyyden ansiosta uusia ihmisiä paikalle. 

Sivusto- tai postaustykkääjiä keräämällä tavoitat myös uusia ihmisiä, joiden kanssa voit olla vuorovaikutuksessa myöhemmin. 

  • Sovellusasennukset

Sovellusasennus-kampanjatavoite sopii nimensä mukaisesti silloin, kun haluat saada sovelluksellesi uusia lataajia. 

  • Videon näyttökerrat

Videon näyttökerrat -kampanjatavoite näyttää videoitasi niille ihmisille, jotka muutenkin katsovat paljon videoita. Kampanja siis pyrkii keräämään videollesi mahdollisimman paljon katselukertoja. 

Videon näyttökerrat -kampanjatavoite on hyvä valinta silloin, kun haluat tuoda brändisi ja viestisi kuluttajien eteen – jos taas haluat saada videon kautta ostoja, on konversiokampanja parempi vaihtoehto. Videon näyttökerrat -tavoite optimoi nimenomaan katselukertoja, ei ostoja varten. 

  • Liidin luonti

Liidin luonti -kampanjatavoite sopii kampanjoihin, joiden tavoitteena on kerätä asiakkaiden sähköpostiosoitteita talteen. Liidi voidaan luoda siten, että mainoksen lomakkeen täyttäjä saa sähköpostiosoitettaan vastaan esimerkiksi tarjouksen tai ilmaisen e-kirjan. Tällaiset ilmaiset “lahjat” lisäävät ihmisten halukkuutta yhteystietojensa jättämiseen. 

  • Viestit

Viestit-kampanjatavoitteen avulla voit pyrkiä saamaan yhteydenottoja eri kanavissa, kuten Messengerissä ja Whatsappissa. Viestit-tavoite sopii kampanjoille, joiden tavoitteena on esimerkiksi saada vastattua asiakkaiden kysymyksiin tai tarjota suosituksia eri asioista viestintäkanavien kautta.  

Kampanjatavoitteet konversioiden keräämiseen

  • Konversiot

Facebookin konversio-kampanjatavoitteen tarkoituksena on etsiä ihmisiä, jotka todennäköisimmin toteuttavat halutun konversion. Konversiokampanja on suosittu kampanjatavoite esimerkiksi silloin, kun halutaan tuoda mainoksilla ostoja verkkokaupalle. 

Konversiotapahtuma valitaan mainosjoukko tasolla, ja laitetaan toimintaan Facebook-pikselin kautta. Ole tarkkana, että valitset tavoitteesi mukaisen konversiotapahtuman. Yleisiä konversiotapahtumia ovat esimerkiksi sisällön katseleminen, sähköpostiosoitteen jättäminen, ostoskoriin lisääminen, osto. Konversiotapahtuman avulla kerrot Facebookin algoritmille, mikä konversio kyseisellä kampanjalla halutaan saavuttaa. 

facebook konversiotavoite

  • Luettelomyynti

Luettelomyynti-kampanjat näyttävät automaattisesti mainoksia Facebook-luettelostasi ihmisille, joita ne kiinnostavat. Voit esimerkiksi luettelomyynnin avulla näyttää ihmisille mainoksia tuotteista joita he ovat lisänneet ostoskoriin, mutta eivät ole ostaneet. 

Kohdentaminen tässä kampanjassa tapahtuu dynaamisesti, joten kohdennusvaihtoehdot poikkeavat muista kampanjoista. 

luettelomyynti kohdentaminen

Luettelomyynti-kampanja voidaan optimoida konversiotapahtumille, linkin klikkauksille tai näyttökerroille. 

luettelomyynti-kampanjan optimointi

  • Kaupassa käynnit

Kaupassa käynnit -kampanjatavoitteella voit ohjata ihmisiä fyysiseen kauppaasi. Tällöin Facebook keskittyy näyttämään mainostasi ihmisille, jotka todennäköisimmin vierailevat kaupassasi ollessaan sen läheisyydessä. 

Mainonnan seuraaminen on kuitenkin hieman vaikeampaa, ja kaupassa käynti -tavoitetta on mahdollista käyttää vain silloin, jos yritykselläsi useampia liiketiloja. 

Kampanjatavoitteiden hyödyntäminen ostosuppilossa

Kuten aikaisemmin todettiin, kampanjatavoitteet voidaan jakaa tunnettuuteen, harkintaan ja konversioihin. Voit hyödyntää tätä jaottelua myös rakentaessasi mainonnan strategiaasi. 

Lähtökohtaisesti tunnettuus-kampanjatavoitteet on tarkoitettu mainostettavaksi kylmälle yleisölle, harkintatavoite lämpimälle ja konversiotavoite kuumalle yleisölle. Mikäli siis haluat lämmittää täysin kylmää yleisöä (yleisö, joka ei tunne yritystäsi), voit tuoda brändiviestisi heidän silmiensä eteen tunnettuuskampanjalla. 

Siinä vaiheessa, kun ihmiset tietävät jo hieman brändistäsi, heitä kutsutaan lämpimäksi yleisöksi. Lämpimälle (ja toki myös kylmälle) yleisölle voi toki tehdä suoraa konversioihin tähtääviä kampanjoita, mutta joskus nämä yleisöt saattavat tarvita lisää lämmittelyä ennen ostopäätöksen tekemistä. Yleisöä voi lämmittää lisää käyttämällä harkintatavoitetta – voit esimerkiksi ohjata heitä sivullesi, tykkäämään sisällöstäsi tai jättämään yhteistietonsa lomakkeelle. 

Siinä vaiheessa kun saat yleisösi tekemään ostoksia sinulta, heistä käytetään termiä kuuma yleisö. Kuuma yleisö ostaa todennäköisimmin tuotteitasi, mikäli heidän aiempi ostokokemuksensa on ollut positiivinen. Tämän vuoksi kuumalle yleisölle kannattaa ohjata uudelleenmarkkinointia ja suoraan ostoon tähtääviä konversiokampanjoita lisäostosten tavoittelemiseksi. 

Voit tehdä uudelleenmarkkinointia esimerkiksi verkkosivujesi aiempien kävijöiden pohjalta hyödyntämällä konversiotavoitteita. Kurkkaa siis ohjeet Facebook uudelleenmarkkinointiyleisön rakentamiseen. 

Yhteenvetona Facebook-kampanjatavoitteen valinnasta

Kampanjatavoitteen valitsemisessa kannattaa käyttää huolellisuutta, sillä Facebook alkaa optimoimaan mainontaa valintojesi mukaan. Oikean kampanjatavoitteen käyttäminen saa yleensä positiivisia asioita aikaan. 

Tärkeintä on miettiä aina, mitä haluat saavuttaa ja mitata. Mikäli haluat ostoja verkkokauppaasi, kannattaa sinun lähtökohtaisesti valita ennemmin konversiovaihtoehto kuin liikennekampanja. 

Mikäli käytät liikennekampanjaa, saat kyllä kävijöitä sivullesi, mutta nämä ihmiset eivät ole välttämättä kovin ostavaa yleisöä. Konversiokampanjaa käyttäessäsi taas tiedät, että Facebook etsii ihmisiä, jotka todennäköisimmin suorittavat toivotun konversion verkkokaupassasi. Pelkkä klikkausten seuraaminen ei vielä kerro hirveästi mainoksen tuomista eduista.

Poikkeuksiakin on toki olemassa. Kannattaa tehdä testausta sen suhteen, että käyttääkö konversio -vai liikennetavoitetta ostajien houkuttelemiseksi. Välillä liikennekampanjasta saadut tulokset ovat olleet parempia kuin konversiokampanjan tulokset, mutta tämä on aina tapauskohtaista, ja vain testaamalla selviää. 

Tärkeintä on lähteä kokeilemaan mainostamista olennaisella kampanjatavoitteella, ja kokeilla vaihtoehtoisia kampanjatavoitteita parhaiden tulosten saamiseksi. 

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.