Energia Myynti Suomi on osa pohjoismaista Energi Danmark-konsernia, joka välittää sähköenergiaa asiakkailleen. Energia Myynti Suomen asiakkaat ovat pääosin suuria yrityksiä, konserneja ja julkisyhteisöjä. Asiakkaisiin lukeutuu muun muassa Lumo Energia Oyj, Elenia Oy ja Suomen valtio. Noin 250 miljoonan euron liikevaihtoa tahkoava yritys tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisia tuotteita, joihin sisältyy muun muassa sähkön salkunhoito- ja One Stop Shop -palvelut.
Slogan ja Energia Myynti Suomi aloittivat yhteistyön digimarkkinoinnissa vuoden 2020 alussa. Haasteena oli mm. se, että yritys ei ollut aiemmin tehnyt digimarkkinointia, joten valmista ja toimivaa strategiaa ei ollut. Tarve näkyvyydelle, uskottavuudelle ja liidinhankinnalle kuitenkin oli, sillä kilpailu alalla on äärimmäisen kovaa.
– Tarvitsimme kumppania avuksi digitaalisten kanavien markkinointiin. Valitsimme Sloganin koska heidän osaaminen vakuutti ja pääsimme ketterästi liikkeelle, Energia Myynti Suomen toimitusjohtaja Jesse Ruotsalainen avaa lähtötilannetta.
LinkedIn-mainonta tarjoaa erinomaisen kanavan B2B-yritysten digimarkkinointiin
Sloganin digimarkkinointitiimi perehtyi Energia Myynti Suomen markkina-asemaan, kilpailuetuihin sekä kilpailijoihin, jotta oikea tapa tavoittaa oikeat asiakkaat löytyy. Mainonnan tavoitteiksi asetettiin tunnettuuden lisääminen, liidinhankinta sekä oikeanlaisen viestin kertominen.
Kanavaksi valikoitui Google-hakusanamainonta ja LinkedIn-mainonta, jossa hyödynnettiin Feed- ja Message-mainontaa. Toiminnan edetessä mainonnan fokus siirtyi enemmän LinkedIniin.
LinkedIn tarjoaa hyvän markkinointikanavan yrityksille, jonka tuotteilla ei ole välttämättä juurikaan tunnettuutta tai hakuvolyymia. Jos B2B-markkinoille suunnattu tuote/palvelu on uusi ja tuntematon, sitä pystyy tuomaan helposti esille LinkedInissa. Malli toimii myös startup-maailmassa. Harvoin pelkkä Google-mainonta riittää uusien asiakkaiden saamiseen, vaan tarvitaan myös muita kanavia.
Slogan luottaa aina saatuun dataan asiakkaasta riippumatta. Energia Suomen markkinoinnissa LinkedIn-mainonnalla pyrittiin etsimään passiivisempia asiakkaita, joiden kiinnostusta yritettiin herättää - erityisesti B2B-kentässä. Toisena kanavana käytetty
Google-hakusanamainonta tuki tätä prosessia tarjoamalla ratkaisua aktiivisesti käyttäytyvään asiakkaaseen.
Mainonnassa hyödynnettiin Sloganin kirjoittamaa case study-artikkelia Energia Myynti Suomen ja Lumo Energian välisestä yhteistyöstä. Slogan sai Energia Myynti Suomelta heidän prospektilistansa, jonka perusteella case studyyn ohjaavat mainokset kohdennettiin. Näin Energia Myynti Suomi tavoitti viestillään juuri sen alan yritysten päättäjiä, joita se haluaa asiakkaakseen.
– Case studyjen avulla olemme pystyneet nostamaan vahvuuksiamme paremmin esiin. LinkedInissa sitten saamme nämä vahvuudet saa kohdennettua suoraan niille keitä haluaisimme asiakkaaksi, Ruotsalainen kertoo.
Ketterä viikkopalaverimalli auttoi löytämään toimivan strategian
Energia Myynti Suomi on ollut erityisen tyytyväinen yhteistyöhön Sloganin kanssa. Viikottaisilla palavereilla Slogan pitää asiakkaansa jatkuvasti ajan tasalla mainonnan tapahtumista ja tehdyistä toimenpiteistä. Varsinkin yhteistyön alussa ns. viikkosprinttimalli korostuu, jolloin tuloksiin päästään kiinni nopeammin. Viikoittainen yhteydenpito auttaa myös Slogania ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa paremmin.
– Viikoittaisissa palavereissa käydään läpi kampanjoiden data, joka on hyvä asia. Slogan kirjoittaa meille myös kuukausittain blogi- tai case study-tekstejä, joita voimme hyödyntää markkinoinnissa ja myynnissä, Ruotsalainen avaa Sloganin välistä yhteistyömallia.
Slogan on Jyväskylässä ja Helsingissä toimiva digimarkkinointiin ja WordPress-verkkopalveluihin erikoistunut digitoimisto. Sloganin missio on auttaa yrityksiä kasvattamaan liikevaihtoa digitaalisten ratkaisujen avulla. Slogan pyrkii simppeliin ja tehokkaaseen työskentelyyn, jossa kommunikointi ja asiakastyytyväisyys ovat isossa arvossa.