Facebook-luettelo on oiva keino automatisoida suuri määrä mainontaa, joten se on ehdoton lisä verkkokauppasi digimarkkinointiin. Luettelon avulla voit tuoda kaikki verkkokauppasi tuotteet nähtäville Facebookiin, ja luoda niille jokaiselle mainoksia ilman manuaalista työskentelyä ja turhaa ajankäyttöä.
Kuvitellaan vaikka, että sinulla on autokauppa. Voit toki tehdä manuaalisesti mainokset 200:sta eri autosta, mutta se vie paljon aikaa. Lisäksi aina kun valikoimasi vaihtuu niin joudut muokkaamaan, poistamaan tai lisäämään uusia mainoksia. Facebook-luettelon avulla voit ylläpitää mainoksia jokaisesta tuotteestasi ja antaa Facebookin päivittää inventaariosi muutokset automaattisesti uusiksi mainoksiksi.
Mikäli et hyödynnä Facebook-luetteloa verkkokauppasi markkinoinnissa, annat kilpailijoillesi suuren etumatkan. Tsekkaa alta, miten voit parantaa verkkokauppasi markkinointia luettelon avulla!
Miten luetteloa voi hyödyntää markkinoinnissa?
Ensisijainen kohde missä luetteloa kannattaa hyödyntää, on Facebookin dynaaminen luettelomainonta. Luettelon tuotteiden uudelleenmarkkinointi dynaamisesti on erittäin hyvä keino tuoda tuotteesi niistä kiinnostuneiden asiakkaiden eteen.
Luettelon avulla voit myös tuoda verkkokauppasi tuotteet Facebookin ja Instagramin myyntikanaviin. Lisäämällä verkkokauppatuotteita Facebookin ja Instagramin kauppoihin ja postauksiin voit saada tuotteillesi ilmaista näkyvyyttä.
Dynaaminen mainonta
Dynaaminen mainonta on keino toteuttaa maksullista mainontaa luettelon tuotteille. Olet nähnyt Facebookin dynaamisia mainoksia silloin, kun olet vieraillut verkkokaupassa ja myöhemmin nähnyt selaamiasi tuotteita Facebook-uutisvirrassasi.
Dynaamisen mainonnan etuna on se, että voit antaa Facebookin mainostaa verkkokauppasi tuotteita suoraan niistä kiinnostuneille käyttäjille luettelon avulla. Sinun täytyy vain luoda Facebook-luettelo verkkokaupan feedin avulla ja laittaa mainonta pyörimään - Facebook hoitaa loput.
Dynaamisten mainosten avulla voit uudelleenmarkkinoida ihmisille yksittäisiä tuotteita, joita he ovat esimerkiksi katsoneet tai lisänneet ostoskoriinsa verkkokaupassasi, mutta jättäneet ostamatta. Mainontaa voi myös kohdentaa kylmille yleisöille, mikäli haluat tuoda tuotteesi uusien ihmisten tietoisuuteen.
Esittelemme myöhemmin artikkelissa tarkemmat ohjeet siitä, kuinka voit luoda Facebook-luettelon ja alkaa hyödyntämään dynaamista mainontaa markkinoinnissasi.
Facebook-kauppa ja ostospostaukset
Facebook-kauppa on keino esittää luettelon avulla verkkokauppasi tuotteita Facebookin ja Instagramin sisällä. Kaupat löytyvät verkkokauppojen profiileista kauppa-välilehdeltä. Voit järjestää tuotteita kokoelmiin eri aihepiirien mukaan kauppojen sisälle, jolloin asiakkaat voivat helpommin löytää heitä kiinnostavat tuotteet. Ihmiset voivat myös nähdä ilmoituksia kaupastasi silloin, kun lisäät uusia inventaarioita.
Kauppojen lisääminen on siis keino tuoda verkkokauppasi lähemmäs käyttäjiä silloin, kun he selaavat verkkokauppasi sivua Facebookissa tai Instagramissa. Kaupan määrittäminen edellyttää Facebook-kauppatilin luomista.
Kaupan kautta voit myös merkitä tuotteitasi sosiaalisen median postauksiin. Jos esimerkiksi myyt vaatteita, voit luoda visuaalisen postauksen henkilöstä, joka esittelee verkkokauppasi vaatteita, ja merkitä kyseiset vaatteet postaukseesi. Näin voit saavuttaa tuotteillesi orgaanista näkyvyyttä visuaalisen sisällön kautta.
Millainen yritys hyötyy Facebook-luettelosta?
Facebook-luetteloon voi tuoda:
-Mitä tahansa verkkokaupan tuotteita (jotka noudattavat Facebookin sääntöjä)
-Lentoja, matkakohteita ja hotelleja
-Asuntoja
-Myytäviä ja vuokrattavia autoja
Luettelolla mainostaminen sopii erityisesti yrityksille, jotka myyvät suuria määriä eri tuotteita verkkokaupassa. Ajansäästöä voi saada jo esimerkiksi kymmenenkin tuotteen kohdalla. Toisaalta luettelon hyödyntäminen voi olla järkevää jopa kahdenkin tuotteen kohdalla, sillä voit merkitä tuotteitasi postauksiisi sen avulla.
Facebook-pikselin tärkeys
Tehokkaan luettelomainonnan toteuttaminen vaatii Facebook-pikselin asentamisen verkkokauppaasi. Ilman pikseliä et voi seurata mainontasi vaikutusta käytännössä ollenkaan.
Ilman pikseliä et voi myöskään luoda luettelosi tuotteista dynaamisia mainoksia. Tällöin jätät hyödyntämättä luettelomainonnan tärkeimmän osa-alueen. Varmista siis, että pikselisi on toiminnassa.
Facebook-luettelon käyttöönotto
Saadaksesi Facebook-luettelon itsellesi käyttöön, toimi seuraavasti:
1. Mene osoitteeseen www.facebook.com/products.
2. Klikkaa kohtaa “Lisää luettelo”
3. Valitse luettelon tyypeistä vaihtoehto, joka kuvaa myymiäsi tuotteita
5. Valitse joko Business Manager -tili tai henkilökohtainen tili, jolle luot luettelon. Mikäli aiot käyttää luetteloa mainostamisen työkaluna, valitse yritystilisi.
6. Nimeä luettelosi
7. Klikkaa “Luo”
Voit lisätä tuotteita luetteloosi myös myöhemmin joko lisäämällä niitä manuaalisesti tai tuomalla ne automaattisesti sivustoltasi tai joukkona laskentataulukosta.
Luettelon tuotteiden järjesteleminen kokoelmiksi
Luotuasi Facebook-luettelon voit järjestellä sen sisältämiä tuotteita kokoelmiksi eri kategorioiden mukaan. Mikäli verkkokauppasi myy esimerkiksi vaatteita, saatat haluta luoda omat kokoelmat tuotteille kuten:
-Kengät
-Neulepaidat
-Farkut
-Juhlamekot
-Jne.
Kun tuotteet ovat omissa kategorioissaan, on oman Facebook-kaupan järjesteleminen selkeämpää. Asiakkaat löytävät helpommin etsimänsä kaupastasi, kun tuotteet eivät ole keskenään täysin sekaisin.
Voit käyttää kokoelmia hyödyksesi myös luodessasi mainoksia eri kohderyhmille, sillä voit halutessasi mainostaa kampanjoissa yksittäisiä tuotekategorioita.
Dynaamisen mainonnan muodot
Voit hyödyntää luettelon tuotteiden dynaamisessa mainonnassa eri Facebookin mainosmuotoja. Mainonnan optimoimisen kannalta olisi hyvä testata eri mainosmuotoja, ja tutkia, mikä mainosmuoto vetoaa kohderyhmiisi parhaiten. Tällä tavoin voit saada parhaimman hyödyn irti luettelosi tuotteiden mainonnasta.
Voit tuoda Facebook-luettelosi tuotteet mainokseesi valitsemalla kampanjan tavoitteeksi Luettelomyynnin. Tämän jälkeen voit valita, mitä mainosmuotoa haluat käyttää luettelosi tuotteille.
Kokoelmamainokset
Kokoelmamainokset tarkoittavat sitä, että voit mainostaa neljää luettelosi tuotetta tietyn pääkuvan tai -videon alla. Ihmiset voivat klikkaamalla nähdä lisätietoja tuotteista tai selata samankaltaisia tuotteita.
Kokoelmamainosten etuna on se, että niiden muotoilu eroaa muista Facebookin mainoksista, joten ne herättävät asiakkaiden huomion paremmin kuin tavallinen Facebook-mainos.
Mainosta klikkaamalla asiakas voi siirtyä Instant Experience -tilaan, jonka kautta hän voi selata ja ostaa tuotteita visuaalisella ja kiinnostavalla tavalla koko näytön laajuisessa tilassa.
Karusellimainokset
Karusellimainokset ovat yleisin dynaamisen mainonnan muoto, sillä karusellin avulla ihmiset voivat selata useita tuotteita luettelostasi yhden mainoksen sisällä. Sen avulla voit esitellä tuotevalikoimaasi ja sisällyttää jokaiseen tuotteeseen linkin omalle sivulleen.
Karusellimainoksen esittämiseen vaaditaan vähintään 2 esitettävää tuotetta. Karusellin etuna on se, että sen sisältämien kuvien määrä ei ole rajattu. Voit houkutella asiakkaan jatkamaan tuotteidesi selaamista kuinka pitkälle tahansa.
Sloganin vinkit luettelomainontaan
-Kun teemme mainontaa asiakkaillemme, teemme paljon testausta siitä, mitkä tekijät mainonnassa toimivat parhaiten. Teemme testausta mm. eri mittaisilla aikaikkunoilla, joiden sisällä asiakkaiden on pitänyt katsella tuotetta, jotta mainoksemme kohdennettaisiin heille. Yleensä mitä enemmän kävijöitä verkkosivuilla on ollut, sitä lyhyemmällä aikaikkunalla olemme saaneet parhaita tuloksia.
-Mikäli verkkokaupalla on jo iso määrä oston tehneitä asiakkaita, hyödynnämme markkinoinnissa cross-sellingiä ja upsellingiä. Cross-sellingissä myymme aiemmille ostajille heidän aiempiin ostoksiinsa liittyviä tuotteita. Jos joku on esimerkiksi ostanut laskettelutakin, tarjoamme hänelle myös uusia lasketteluhousuja. Upsellingin avulla taas markkinoimme tuoteuutuuksia suoraan aiemman oston tehneille. Kyseinen strategia on toimiva erityisesti silloin, kun verkkokaupan tuotevalikoimaan tulee täydennystä.
-Käytämme lähes poikkeuksetta mainonnassa hyväksi uudelleenmarkkinointia. Käytämme uudelleenmarkkinoinnissa usein kohderyhmänä ihmisiä, jotka ovat selanneet verkkokaupan tuotteita tai lisänneet niitä ostoskoriin, mutta jättäneet ostoksensa kesken. Suljemme kohderyhmästä usein pois edellisen 30 päivän ostajat.
-Uudelleenmarkkinoinnin etuna on se, että mainoksen tuote on käyttäjälle jo entuudestaan tuttu. Tällöin mainonta on usein visuaalisesti hyvin toimivaa, vaikka käytettävä materiaali olisikin köyhää. Facebookin algoritmi näyttää asiakkaille tuotteista niitä kuvia, jotka todennäköisesti konvertoituvat parhaiten.
-Suurimmaksi osaksi toteutamme uudelleenmarkkinointia karusellimuodossa, sillä sen avulla voidaan näyttää asiakkaille useita juuri heitä kiinnostavia tuotteita. Hyödynnämme myös kokoelmamainoksia markkinoinnissa, mutta silloin kohderyhmänä toimii joku muu kuin verkkosivun aiemmat vierailijat.
-Järjestelemme luettelon tuotteita omiksi kokoelmikseen, jolloin voimme tarjota ihmisille sen kategorian tuotteita, joista he ovat olleet kiinnostuneita. Jos tietty henkilö on selannut naisten takkeja, näytämme hänelle uudelleenmarkkinointina juuri kyseisiä tuotteita. Tällöin asiakas pysyy keskittyneenä tiettyyn kategoriaan, ja selailu päätyy todennäköisemmin ostokseen.