Digimarkkinoinnissa onnistuminen vaatii datan seuraamista, uuden opettelua ja pitkäjaksoista tekemistä. Joskus ajanhermolla pysyminen voi tuntua ylivoimaiselta kaiken muun kiireen ja tekemisen keskellä, tai sitten nykyiseen tekemiseen kaipaa uudenlaista näkökulmaa.
Huoli pois - tämän artikkelin luettuasi tiedät, onko digimarkkinoinnin ulkoistaminen verkkokaupallesi sopiva vaihtoehto!
Miksi ulkoistaa verkkokaupan digimarkkinointi?
Yrittäjänä kaikkea ei tarvitse eikä kannata osata tehdä itse. Ammattimainen kumppani hoitaa digimarkkinoinnin kokonaisuuden puolestasi maaliin ja vapauttaa sinut keskittymään muihin tärkeisiin liiketoiminnan osa-alueisiin.
Yrittäjänä aika on helposti kortilla, ja kaikkeen tekemiseen ei riitä aina tarpeeksi työntunteja. Ulkoistamalla verkkokauppasi digimarkkinoinnin tai osan siitä vapautat itsellesi arvokkaita työtunteja muihin tehtäviin.
Osaavan kumppanin avulla ulkoistettu digimarkkinointi on tuloksekasta ja mitattavaa. Tällöin pysyt aina kärryillä siitä, mihin mainoseurosi menevät, ja millaista tulosta ne ovat tuoneet.
Lisäksi osaavan kumppanin kautta saat uutta näkökulmaa ja tietotaitoa yrityksesi pyörittämiseen. Hyvä digimarkkinoinnin kumppani omaa kokemusta eri toimialoilta, ja voi siksi tuoda uutta näkemystä pöytään yrityksesi hyväksi.
Mitä digimarkkinoinnin osa-alueita voi ulkoistaa?
Digimarkkinoinnin ulkoistamista harkitessa on tärkeää miettiä, millaista apua tulevalta kumppanilta toivoo. Tarvitseeko yrityksesi esimerkiksi monikanavaista markkinointia, asiakkaita sitouttavaa sisällöntuotantoa tai markkinoinnin konsultointia?
Kun olet selvillä siitä millaista apua yrityksesi on vailla, on sopivan kumppanin löytäminen helpompaa.
Digimarkkinoinnista on mahdollista ulkoistaa esimerkiksi:
-Sosiaalisen median mainonta (esimerkiksi mitattava Facebook-mainonta, Google-mainonta tai LinkedIn-mainonta)
-Rekrymarkkinointi
-Liidimagneetit ja ländärit
-Verkkokaupan hakukoneoptimointi
-Hakukoneoptimoitu blogituotanto
-Uutiskirjetuotanto
-Markkinointisuunnitelmat ja pitkäaikainen konsultointi
Eniten saat irti pidempiaikaisesta kumppanuudesta, sillä luotettava kumppani perehtyy liiketoimintaasi ja auttaa yritystäsi kasvamaan pitkässä juoksussa. Digimarkkinoinnissa tuloksekas tekeminen on harvemmin saavutettavissa yhdessä yössä - todellinen kasvu saavutetaan jatkuvalla tekemisellä ja yhteistyöllä.
Milloin yrityksen kannattaa harkita digimarkkinoinnin ulkoistamista?
1. Kun aika ei riitä työn tekemiseen ja uuden opetteluun
Digimarkkinointi vaatii jatkuvaa uuden opettelua. Sosiaalinen media, mainosalustat ja algoritmit muuttuvat jatkuvasti, ja kelkassa mukana pysyminen vaatii paljon aikaa. Digimarkkinoinnin osaava asiantuntija on aina perillä uusimmista muutoksista ja tietää, millaista mainontaa yrityksesi kannattaa toteuttaa.
2. Haluat mitattavia tuloksia
Analytiikan seuraaminen on tärkeä osa digimarkkinoijan työtä. Osaavan kumppanin kanssa tiedät aina mihin mainoseurosi ovat menneet, ja millaista tuottoa ne ovat saaneet aikaiseksi. Tulosten perusteella on helpompi kehittää mainontaa eteenpäin.
3. Toivot uutta näkökulmaa yrityksesi liiketoimintaan
Digimarkkinoinnin kumppani katsoo liiketoimintaasi ulkoa käsin, ja näkee liiketoiminnassasi asioita, jotka saattavat helposti jäädä huomaamatta. Esimerkiksi uusien kohderyhmien löytäminen voi olla helpompaa, kun asiaa ei katso yrityksen sisältä käsin.
4. Haluat oppia uutta
Osaavan kumppanin kanssa saat uutta tietoa siitä, mikä digimarkkinoinnissa nykypäivänä toimii ja mikä ei. Tuloksekkaan digimarkkinoinnin seuraaminen aitiopaikalta on paitsi mielenkiintoista mutta myös erittäin opettavaista tulevaisuutta ja oman ammattitaidon kehittämistä ajatellen.
5. Haluat taata tuloksekkaan markkinoinnin myös loma-aikoina
Ulkoistamalla digimarkkinoinnin sinun ei tarvitse huolehtia, kuka pyörittää kampanjoitasi ollessasi lomalla tai viettämässä viikonloppua. Digimarkkinointitoimisto huolehtii siitä, että kampanjat pysyvät käynnissä vuoden ympäri.
6. Haluat keskittyä muihin asioihin
Voi olla, että olet itse pyörittänyt yrityksesi digimarkkinointia, ja haluat jatkossa keskittyä muihin asioihin. Säästyneen ajan voi ja kannattaa käyttää esimerkiksi logistiikan ja kilpailuetujen parantamiseen, kampanjoiden suunnitteluun, customer lifetimen parantamiseen ja strategian suunnitteluun.
Kun joku muu hoitaa päivittäisen operatiivisen tekemisen, voit keskittää työaikasi kokonaisuuksien hiomiseen ja kilpailuedun parantamiseen.
Näin valitset sopivan kumppanin
Valitse tavoitteet, jotka haluat saavuttaa yhteistyön avulla
Mitä tavoitteita sinulla on yhteistyön osalta, ja mitä digimarkkinoinnin osa-alueita haluat ulkoistaa? Kun olet selvillä yrityksesi tavoitteista, on ammattitaitoisen kumppanin etsiminen helpompaa.
Varmista, että kumppani on erikoistunut toivomaasi osa-alueeseen
Digimarkkinoijia löytyy joka lähtöön. Osa toimijoista keskittyy vain tiettyihin osa-alueisiin, kuten maksettuun sosiaalisen median mainontaan, ollakseen paras tekijä juuri tällä saralla. Kumppania valitessa kannattaakin miettiä, haluatko tekijän joka osaa “vähän sinnepäin” kaikkea, vai tekijän joka on ammattilainen ja erikoistunut juuri kaipaamaasi osa-alueeseen, kuten esimerkiksi Facebook-mainontaan.
Varmista, että kemiat ja odotukset yhteistyölle kohtaavat
Kumppania valitessa on tärkeää miettiä, kenen kanssa haluat työskennellä. Jos henkilökemiat ja näkemykset eivät kohtaa, tulee yhteistyö olemaan vaivalloista pitkässä juoksussa.
Sopikaa yhteistyön etenemisestä ja tulosten raportoinnista
Kuinka tuloksista raportoidaan ja miten yhteistyö hoidetaan käytännössä? Onko kumppanin kanssa esimerkiksi mahdollista pitää viikoittaista palaveria, jossa tuloksia ja jatkosuunnitelmia käydään läpi? Varmista, että uusi kumppanisi raportoi tuloksista sinulle reaaliajassa. Silloin tiedät, mihin rahasi menevät ja mitä niillä on saatu aikaan.
Slogan digimarkkinoinnin kumppanina
Meillä on useiden vuosien kokemus tuloksekkaan ja datalähtöisen digimarkkinoinnin toteuttamisesta. Olemme erikoistuneet sosiaalisen median maksettuun mainontaan, kuten Facebook-mainontaan, Google-mainontaan ja LinkedIn-mainontaan.
Olemme toteuttaneet tuloksekasta ja mitattavaa digimarkkinointia verkkokaupoille lukuisilla eri toimialoilla. Käytämme paljon aikaa ja resursseja henkilöstömme jatkuvaan kouluttautumiseen taataksemme asiantuntevan palvelun nyt ja tulevaisuudessa.
Yhteistyön aloittaminen
Kartoitamme aluksi asiakkaan tarpeet ja käymme läpi, olemmeko sopivin tekijä yrityksesi digimarkkinoinnin pyörittämiseen.
Mikäli asiakkaan odotukset ja osaamisemme eivät kohtaa, ei yhteistyö hyödytä kumpaakaan osapuolta. Tämän vuoksi emme myy palveluitamme hutaisten “kenelle tahansa”, vaan haluamme varmistaa, että yhteistyö on antoisaa molemmille osapuolille.
Yhteistyö lähtee liikkeelle aloituspalaverilla, jolloin käymme läpi mainonnan setupit, luomme suuntalinjat yhteistyön pyörittämiselle ja keskustelemme tarvittavista markkinointimateriaaleista, kuten yrityksen olemassa olevista mainoskuvista.
Tuloksekas tekeminen ja tulosten raportointi
Tuloksekas digimarkkinointi perustuu aina dataan. Mittaamme tavoitteiden onnistumista ja seuraamme liiketoiminnan kehitystä analytiikan avulla.
Haluamme, että toimintamme on mahdollisimman läpinäkyvää. Osana yhteistyötä sovimme kanssasi ajankohdan viikoittaisille palavereille, joissa käydään reaaliajassa läpi mainonnan tuloksia ja seuraavien viikkojen strategiaa. Viikoittaisen palaverin avulla pysyt aina kärryillä siitä, mihin mainoseurosi ovat menneet ja millaisia tuloksia niillä on saavutettu.
Simppeliys, suoruus ja kehittyminen
Teemme tuloshakuisia ja simppeleitä ratkaisuja tavoitteiden saavuttamiseksi. Turhaan näpräämisen sijaan menemme mahdollisimman suoraviivaisesti kohti tavoitetta.
Puhumme asioista suoraan ja seisomme sanojemme takana. Asiantuntijamme toimivat asiakkaan yhteyshenkilöiden kanssa ilman välikäsiä ja puhuvia päitä. Kerromme sinulle myös asioita, joita et halua kuulla.
Haluamme kehittyä jatkuvasti digimarkkinoijina sekä tarjota aina asiantuntevaa palvelua. Kanssamme myös digimarkkinoinnin tuloksesi tulevat kehittymään.
Miksi valita meidät?
Kanssamme yhteistyö on simppeliä ja suoraa, mutta myös mitattavaa ja datalähtöistä. Meillä viikkopalavereissa ollaan omia itsejämme, heitetään läppää ja tehdään samalla tulosta aikaiseksi.
Toimimme kiinteällä kuukausihinnalla ja ilman pitkää irtisanomisaikaa. Sinulle nimetyn digitiimin lisäksi taustatukena toimii koko Sloganin osaava asiantuntijajoukko. Jos yhteistyö kanssamme kiinnostaa tai jokin asia mietityttää, helpoiten homma lähtee rullaamaan kysymällä!