verkkokaupan oston esteet

Verkkokaupan oston esteet – 11 syytä miksi kauppa ei käy

Verkkokaupan oston esteitä on monia – varsinkin uuden asiakkaan suostutteleminen ostamaan voi olla hyvin pienestä kiinni. Poistamalla verkkokaupan oston esteitä voit nostaa verkkokaupan konversioprosenttia sekä lisätä verkkokaupan kannattavuutta. Varmista siis, että korjaat yleisimmät verkkokaupan oston esteet omassa verkkokaupassasi!

1. Maksutapoja on liian vähän

Verkkokaupassa tulee olla saatavilla mahdollisimman suuri valikoima eri maksutapoja – ihmiset siirtyvät herkästi kilpailijan verkkokauppaan, mikäli heidän suosimaansa maksutapaa ei ole saatavilla. Tämän vuoksi verkkokaupassa olisi hyvä olla saatavilla verkkomaksu-, korttimaksu-, mobiilimaksu- sekä osamaksu- ja laskuvaihtoehdot. 

Erityisesti mobiilimaksaminen on kasvattanut suosiotaan viime vuosina. Paytrailin tekemän tutkimuksen mukaan MobilePaylla maksamisen mediaanikesto on noin 30 sekuntia, mikä selittää osaltaan sen suosiota. Mitä nopeammin asiakas saa tuotteen maksettua, sitä parempi.

MobilePayn lisäksi myös Google Pay ja Apple Pay kasvattavat tasaisesti suosiotaan, joten mobiilimaksaminen kannattaa ottaa osaksi verkkokaupan maksutapoja. 

Sen lisäksi että maksutapoja on saatavilla riittävästi, eri vaihtoehdoista tulisi viestiä sivuilla selkeästi. Asiakkaan on tärkeää löytää tieto eri maksutavoista jo ennen kassalle siirtymistä.

2. Asiakas ei löydy vastauksia kysymyksiinsä

Kuluttajilla on usein paljon kysymyksiä esimerkiksi tuotteisiin ja toimituksiin liittyen. Tämän vuoksi asiakaspalvelun tulee olla kunnossa ja helppo löytää. Yhteystietojen lisääminen lisää asiakkaiden luottamusta verkkokauppaan ja sen toimijoihin.

Monet verkkokauppiaat lisäävät sivuilleen UKK-osion, josta kuluttajat voivat löytää nopeasti vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. Tämä on hyvä keino taata asiakkaille heitä kiinnostavaa tietoa sekä myös vähentää asiakaspalveluun tulvivia kysymyksiä. 

Jos asiakas ei löydä vastauksia kysymyksiinsä, ei hän myöskään osta verkkokaupan tuotteita. 

3. Palauttaminen on vaikeaa ja siitä viestitään huonosti 

Harva kuluttaja on valmis ostamaan verkkokaupasta, josta ei löydy selkeästi tietoa palautusehdoista. Palautusehdot kannattaa lisätä sellaiseen paikkaan, josta ne on helppo löytää nopeasti.  

Palauttaminen kannattaa tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Jos asiakas kokee palauttamisen vaikeaksi prosessiksi (esimerkiksi joutumalla itse printtaamaan palautuslomakkeen sivuilta), voi tämä toimia esteenä asiakkaan tuleville ostoksille. Tämän vuoksi valmiin palautuslomakkeen sisällyttäminen pakettiin voi monissa tapauksissa olla järkevää. 

EU:n alueella yleisimmille verkkokaupan tuotteille tulee taata vähintään 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. 14 päivää on kuitenkin minimi – vielä pidemmän palautusajan tarjoaminen voi toimia hyvänä kilpailuvalttina. 

Kun tarjoat reilut ja selkeät palautusehdot, on asiakkaan helpompi palata tekemään ostoksia kaupassasi myös jatkossa. 

verkkokaupan oston esteet

4. Tuotteista ei löydy tarpeeksi tietoa

Tuotetietojen riittämättömyys vähentää ostoja sekä lisää palautusten määrää. Tämän vuoksi tuotetietoja tulisi olla mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän.

Tuotetiedoissa tulee olla hyvä tuotekuvaus sekä tarpeeksi tietoa tuotteen koosta sekä materiaalista. Tuotekuvia tulee olla riittävästi, ja videoita kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan. Jos tuotteesta on saatavilla eri värejä, tulisi jokaisesta värivaihtoehdosta olla omat kuvansa. 

Tutkimusten mukaan tuotekuvat joissa esiintyy ihmisiä menestyvät paremmin kuin kuvat, joissa tuote on näytillä taustaa vasten. Kun asiakas näkee kuinka vaate istuu mallin päällä, osaa hän arvioida paremmin tuotteen materiaalia ja istuvuutta. Tämä lisää olennaisesti myös ostoaikomusta. 

Tuotekuvissa olisi hyvä olla saatavilla zoomaus-mahdollisuus, jotta asiakas voi zoomata tarkemmin tuotteen materiaaliin ja arvioida sen laatua. 

Kun tuotetiedot ovat kunnossa, myös kauppa käy paremmin. 

5. Verkkokauppa toimii huonosti mobiilissa

Nykypäivänä yhä useampi kuluttaja tekee ostoksensa mobiililaitteella. Jos verkkokauppa ei toimi sulavasti mobiilissa, jää iso osa potentiaalisista ostoista toteutumatta.

Verkkokaupan mobiiliversion tulee olla pelkistetty ja miellyttävä selata. Kuvien tulee skaalautua oikein ja sivusto ei saa missään nimessä olla sellainen, että tietoa joutuu zoomaamaan. Mobiiliversion tulee latautua nopeasti ja ostamisen tulee olla yhtä helppoa (tai helpompaa) kuin tietokoneella.

Ilman hyvää mobiilitoimivuutta verkkokaupan on lähes mahdotonta pärjätä nykypäivänä. 

6. Verkkokauppa latautuu hitaasti

Harva asia ärsyttää kuluttajia yhtä paljon kuin hitaasti latautuva verkkosivu. Mikäli verkkokaupallasi kestää liian kauan latautua, lähtevät asiakkaat todennäköisesti muualle. Googlen mukaan jopa 53% mobiilisivun käyttäjistä poistuu sivulta, jolla kestää yli 3 sekuntia latautua. 

Verkkokaupan nopeuteen vaikuttaa moni asia, mutta erityisesti palvelimen valinnalla on suuri merkitys. Olemme kirjoittaneet artikkelin siitä, miten voit nopeuttaa verkkosivusi latausnopeutta.

verkkokaupan oston esteet

Mikään ei ärsytä yhtä paljon kuin hitaasti latautuva verkkokauppa.

7. Toimitusajat ovat pitkiä ja kustannukset kalliita

Toimitusaika ja -kustannus ovat tärkeitä kilpailuvaltteja verkkokauppiaalle. Kuluttajat eivät jaksa odotella tuotteitaan, joten panosta verkkokauppasi nopeaan toimitukseen. Esimerkiksi saman päivän toimituksen tarjoaminen on erinomainen kilpailuvaltti, jolla houkutella uusia ostajia. 

Verkkokauppiaan tulee lisäksi huomioida toimituksen kustannus. Monelle asiakkaalle ylimääräiset toimituskulut toimivat tehokkaina oston esteinä. Tämän vuoksi kokeile esimerkiksi lisätä toimituskulut valmiiksi tuotteen hintaan, jolloin toimituksesta ei synny ylimääräistä kustannusta asiakkaalle. Toinen vaihtoehto on tarjota ilmainen toimitus esimerkiksi yli 75€ ostoksille – tällöin myös kannustat asiakasta tilaamaan enemmän kerralla. 

Toimituskulujen tulee olla selkeästi näkyvillä verkkokaupassa jo ennen ostoskoriin siirtymistä. Toimituskuluista ja -ajoista voi tehdä noston esimerkiksi verkkokaupan banneriin, jolloin tieto on helposti löydettävissä. 

8. Ulkoasu ja navigaatio ovat epäammattimaisen näköisiä

Usein voi olla fiksua ulkoistaa verkkokaupan rakentaminen ammattitaitoiselle toimijalle. Epäammattimaisen näköinen ja huonosti toimiva verkkokauppa karkottaa asiakkaita hyvin tehokkaasti. 

Navigaation tulee olla selkeä ja toimia moitteettomasti. Verkkokaupassa tulee olla selkeät tuotekategoriat sekä suodattimet, joilla rajata tuotteita. Ammattimaisen näköinen ja toimiva ulkoasu takaa sen, että asiakas löytää helposti etsimänsä. 

Jos rakennat verkkokaupan itse, kannattaa ulkoasussa hyödyntää A/B-testausta. Voit tehdä verkkokaupan osioista eri versioita, ja näyttää toista versiota puolelle kävijöistä. Dataa seuraamalla voit parantaa verkkokaupan ulkoasua sekä nostaa konversioprosenttia. 

9. Verkkokaupan rakenne sotii tuttua järjestystä vastaan

Siihen on syynsä, miksi kaikki menestyneimmät verkkokauppatoimijat ovat rakentaneet verkkokauppansa tiettyjen lainalaisuuksien mukaan. Jos tutkit esimerkiksi Zalandon verkkokauppaa, huomaat ostoskorin olevan oikeassa yläkulmassa, hakuosion olevan keskellä ja Zalandon logon sijaitsevan vasemmassa reunassa. Tuotesivuilla tuotekuvat ovat vasemmalla ja tuotetekstit oikealla. Hinta ja tärkeimmät tiedot ovat selkeästi esillä.

Kuluttajat ovat tottuneet siihen, että tietyt elementit löytyvät tietystä paikasta. Mikäli verkkokauppasi rakenne sotii yleisiä lainalaisuuksia vastaan, on käyttökokemus selkeästi heikompi. Tämän vuoksi oman luovuuden sijaan joissain asioissa on hyvä toimia totutulla tavalla. 

verkkokauppa

Kuva Zalandon verkkokaupan asettelusta. Tuotekuva vasemmalla, tuotetiedot oikealla. 

10. Tilaaminen on monimutkaista 

Mitä monimutkaisempi verkkokaupan ostoskori on, sitä vähemmän ostoja saat aikaiseksi. Ostoskorin tulisi mielellään olla vain yksi sivu, johon on nopeaa täyttää tilaustiedot. Tilauksen täyttämisen tulisi olla helppoa ja nopeaa. 

Jos asiakasta vaaditaan rekisteröitymään käyttäjäksi enne tilauksen tekemistä, hän saattaa jättää tilaamisen kokonaan kesken. Mitä enemmän tietoa tilauksen täyttäminen vaatii, sitä todennäköisempää tilauksen keskeyttäminen on. 

Huolehdi siis siitä, että verkkokaupasta tilaaminen on nopea ja miellyttävä prosessi. 

11. Verkkokaupan turvallisuus ei välity käyttäjälle

Verkkokaupan turvallisuus on yksi suurimmista asioista, joita kuluttajat ottavat huomioon ennen ostopäätöksen tekemistä. Tämän vuoksi verkkokauppasi täytyy olla turvallinen ja sen tulee kyetä viestimään turvallisuusasioista riittävän selkeästi. 

Huolehdi seuraavista asioista:

-Tarkista, että verkkokauppasi SSL-sertifikaatti on voimassa.

-Hyödynnä HTTPS-protokollaa. 

-Huolehdi ja viesti maksamisen turvallisuudesta. Käytä vain luotettavia maksupalveluntarjoajia, jotka asiakkaat tunnistavat. 

-Hyödynnä turvallisuudesta ja tietosuojasta viestiviä sertifikaatteja. 

-Käytä luotettavaa palvelinta ja hyödynnä kaksivaiheista tunnistautumista verkkokauppa-alustalle kirjautuessasi.

Jos kuluttajat eivät luota verkkokauppasi turvallisuuteen, eivät he myöskään osta sieltä mitään. 

Päihitä verkkokaupan oston esteet bonusvinkeillä

-Lisää asiakassuosituksia ja -arvosteluita selkeästi näkyviin. Suositukset ovat hyvä tapa viestiä siitä, että muut ihmiset ovat olleet tyytyväisiä tuotteisiisi. 

-Viesti persoonallisella tavalla. Mieti tapoja, joilla voit erottautua kilpailijoidesi viestinnästä. Mikäli verkkokauppasi tai mainoksesi sisältävät persoonallista tekstiä, jäät paremmin asiakkaidesi mieleen.

-Lisää verkkokauppaasi yritystarina-osio. Yritystarinan viestiminen lisää luottamusta, sillä asiakkaat näkevät oikeiden ihmisten pyörittävän verkkokauppaa. Perustajien ja henkilökunnan kasvoja kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan. 

-Lisää verkkokauppaan suosittujen tuotteiden kategoria. Ihmiset ovat sosiaalisia olentoja, ja muiden ihmisten suosimien tuotteiden näkeminen voi kannustaa heitä ostamaan tuotteitasi. 

Verkkokaupan mainostaminen

Kun verkkokaupan oston esteet on poistettu, on tilausten toteutuminen todennäköisempää. Muista kuitenkin, että kukaan ei löydä verkkokauppaasi, jos et mainosta sitä. 

Erityisesti Facebook-mainonnan ja Google-mainonnan hyödyntäminen on tehokas tapa tuoda maksavia asiakkaita sivuillesi. Me Sloganilla toteutamme dataohjattua digitaalista mainontaa erikokoisille yrityksille. Mikäli haluat ulkoistaa digitaalisen mainonnan ammattilaisten käsiin, voit olla meihin yhteydessä

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.