Black Friday ja Cyber Monday ovat vuoden tärkeimpiä päiviä verkkokaupan myynnille, joten suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin - mielellään viimeistään syyskuussa. Ensimmäiset mainoskampanjat kannattaa ajoittaa alkamaan syyskuun loppuun tai lokakuun alkuun, vaikka suurin myynti tehdäänkin marraskuussa.
Tänä vuonna Black Friday osuu perjantaille 25.11. Tässä artikkelissa esittelemme karkean aikataulun Black Friday -kampanjan toteuttamiselle. Ota artikkelista vinkit talteen!
Strategia syys-lokakuulle
Ota edellisten vuosien opit talteen
Yksi oleellisimmista asioista Black Friday -kampanjaa suunnitellessa on oppia edellisten vuosien onnistumisista ja epäonnistumisista.
Mikä on toiminut edellisinä vuosina Black Fridayn aikaan? Onko suurin osa ostavasta Black Friday -liikenteestä tullut esimerkiksi Googlen, Facebookin tai uutiskirjeiden kautta? Mitkä Facebook-mainokset ovat olleet tehoikkaimpia, ja millä hakutermeillä näkyminen on tuonut eniten tulosta Googlesta?
Dataan perehtymällä voit pyrkiä tunnistamaan edellisten vuosien trendejä ja hyödyntää samoja, hyvin toimineita asioita tämän vuoden kampanjassasi.
Datan avulla voit tehdä päätöksiä siitä, missä kanavissa haluat mainostaa (ja millä mainosmuodoilla näkyminen on kannattavinta). Kiinnitä huomiota esimerkiksi seuraaviin asioihin dataa tutkiessasi:
-Ovatko tehokkaimmat Facebook-mainokset olleet esimerkiksi karusellimainoksia, yhden kuvan mainoksia, videoita tai dynaamisia tuotemainoksia? Mitkä kohderyhmät ovat konvertoineet parhaiten? Kuinka hyvin mainonta on toiminut uusasiakashankinnassa?
-Onko Googlessa tehty parhaiten tulosta Search-, Shopping-, Video- vai Display-kampanjoilla? Paljonko klikeistä on maksettu ja millaisia tuloksia kampanjoilla on tehty?
-Millaisia tuloksia sähköpostimarkkinoinnilla on tehty aiempina vuosina? Minkä tyyppiset viestit ovat olleet tehokkaimpia?
Arvioi yleistä kannattavuutta
Paljonko edellisinä vuosina on käytetty rahaa Black Friday -kampanjointiin, ja onko kampanjointi ollut tuloksekasta? Onko asiakaspalautuksia tapahtunut enemmän Black Fridayn jälkeen, ja miten palautukset ovat vaikuttaneet kokonaiskannattavuuteen?
Black Fridayta suunnitellessa kannattaa tosin myös huomioida, että Black Fridayn myynnin ei aina tarvitse olla tuloksellisesti kannattavaa, mikäli kampanjointi on toiminut tehokkaana uusasiakashankinnan keinona. Tämän vuoksi kannattavuutta kannattaa arvioida kokonaisvaltaisesti ja pitkältä aikaväliltä, eikä tuijottaa ainoastaan yksittäisen kampanjan mainostuottoa.
Kampanjointia suunnitellessa on myös tärkeää miettiä, kuinka hyvin Black Friday sopii yrityksesi arvoihin. Myös mainostamatta jättäminen voi olla monille vastuullisuuteen pyrkiville yrityksille taktinen valinta.
Tee päätökset tarjousten ja budjetin suhteen
Tee linjaukset alennetuista tuotteista, alennussummista, sekä tarjousten kestosta. Päätä, millaisella budjetilla haluat mainostaa, ja miten budjetti jaotellaan eri kanavien kesken. Mikäli edellisinä vuosina suurin osa tuloksesta on tehty Facebook-mainonnalla, allokoi budjettia mainontaan sen mukaisesti.
Tarjouksia miettiessäsi keskity siihen, että mainostat parhaiten myyviä tuotteitasi. Jos jokin tuote myy hyvin tavallisena aikana, se myy todennäköisesti erityisen hyvin Black Fridayna. Siksi suosittujen tuotteiden tarjoaminen alennushintaan on usein toimiva taktiikka tuoda ostavaa yleisöä verkkokauppaan.
Perehdy myös siihen, miten kilpailijasi aikovat mainostaa Black Fridayna. Mikäli tarjoat samoja tuotteita mutta huonommilla tarjouksilla, vedät väistämättä lyhyemmän tikun Black Friday -viikonloppuna. Mieti siis, onko verkkokaupallesi järkevämpää lähteä tarjouskilpailuun vai keskittyä muihin tarjousstrategioihin asiakkaiden haalimiseksi.
Suunnittele creativet valmiiksi
Älä jätä mainoskuvien ja -tekstien suunnittelua viime tippaan. Luo paljon erilaisia mainoskuvia ja -tekstejä eri kulmilla. Tällöin voit pyörittää testejä mainoskampanjan aikana sekä huolehtia siitä, etteivät kuluttajat kyllästy saman mainoksen jatkuvaan näkemiseen.
Lataa ja luo mainoskampanjat valmiiksi Facebookiin ja Googleen, jolloin ne ovat valmiina käynnistettäväksi hyvissä ajoin. Tällä tavoin vältyt ylimääräiseltä stressiltä kampanjan käynnistämisvaiheessa.
Suunnittele verkkokaupan tarjousbannerit valmiiksi. Tarjousten tulee Black Fridayna olla selkeästi näkyvillä etusivulla. Kun kävijä saapuu verkkokauppaan, häntä tulisi olla vastassa iso banneri, joka kertoo Black Fridayn tarjouksista ja alennuksen ajankohdasta.
Optimoi verkkokaupan Social Proof
Social Proofin tarkoituksena on demostroida kuluttajille, että suuri määrä muita kuluttajia käyttää tuotteitasi ja pitää niitä laadukkaina.
Social Proofia lisääviä elementtejä ovat esimerkiksi asiakasarvostelut, tuotearviot sekä myytyjen tuotteiden ja jo ostaneiden asiakkaiden määrän demonstroiminen.
Social Proofin näyttäminen verkkokaupassa auttaa rakentamaan luottamusta uusien verkkokauppavierailijoiden keskuudessa ja lisätä siten myös toteutuneiden ostojen määrää.
Kun kuluttaja näkee, että muut ihmiset ovat pitäneet verkkokauppasi tuotteista, hänen oma ostokynnyksensä madaltuu näiden suositusten myötä.
Keinoja Social Proofin esittelemiseen verkkokaupassa:
-Luo karuselli parhaimmista asiakasarvosteluista etusivulle
-Korosta tuotteita, joilla on erinomaiset arvostelut
-Luo verkkokauppaan erillinen Suosituimmat tuotteet -kategoria
-Korosta myyntimääriä- “1000 asiakkaan testaama ja suosittelema” tai “jo tuhat myytyä kappaletta”
Social Proofin kanssa kannattaa toteuttaa A/B-testausta - voit esimerkiksi testata nykyisen etusivun ja uuden, Social Proofilla täydennetyn etusivun välillä kumpi etusivu konvertoi kuluttajia paremmin.
Tällä tavoin voit optimoida verkkokauppasi Social Proof -todenteet hyvissä ajoin ennen Black Fridayta, ja varmistaa että verkkokauppasi herättää mahdollisimman paljon luottamusta kuluttajissa.
Strategia loka-marraskuulle
Kysyntää kannattaa alkaa luomaan hyvissä ajoin ennen Black Friday -viikonloppua. Ihmiset harvemmin ovat halukkaita ostamaan alennuksella tuotteita, joista he eivät ole koskaan kuulleetkaan.
Tämän vuoksi Black Fridayta edeltävinä kuukausina kannattaa toteuttaa brändimainontaa ja kerätä verkkosivuvierailijoita, joille voit mainostaa tuotteita myöhemmin uudelleenmarkkinoinnin avulla. Luomalla verkkokaupallesi tunnettuutta huolehdit siitä, että Black Fridayn saapuessa kuluttajat muistavat verkkokauppasi.
Voi olla, että ihmiset eivät vielä Black Fridayta edeltävässä kampanjoinnissa ole halukkaita ostamaan tuotteitasi, mikäli jäävät odottamaan tulevia Black Friday -tarjouksia. Tämän vuoksi Black Fridayta edeltävä mainoskampanjointi tulisi nähdä etenkin datan keräämisenä sekä investointina Black Friday -viikonloppuun, jolloin todellinen myynti tehdään.
Keskity brändikampanjointiin, uusien verkkokauppavierailijoiden keräämiseen ja kiinnostuksen herättämiseen. Voit ottaa käyttöön aiemmin hyväksi todettuja kylmiä kohdeyleisöjä, sekä tehdä testausta myös uusien kohdeyleisöjen kanssa.
Luo paljon erilaisia mainosversioita, ja keskity tuomaan verkkokauppasi ja sen tuotteet ihmisten tietoisuuteen kiinnostavalla ja visuaalisella tavalla.
Voit hyödyntää Facebook-mainontaa myös sähköpostiliidien keräämiseen - voit esimerkiksi mainostaa Black Fridayn erityistarjouksia tai etuosto-oikeutta sähköpostilistalle liittyville kuluttajille.
Black Fridayn tullessa sähköpostilistalaiset voivat siten päästä käsiksi tarjoushintoihin ennen muita kuluttajia. Tällä tavoin keräät lisää liidejä ja kiinnostunutta yleisöä ennen kampanjoiden alkamista.
Sähköposti
Aloita vanhojen asiakkaiden lämmittely erilaisilla sähköpostikampanjoilla.
Luo erilaisia viestejä, joissa kerrot etukäteen tulevista tarjouksista ja luot ostohypeä olemassa olevan asiakaskunnan keskuudessa.
Sähköpostikampanjoissa on erityisen tärkeää huolehtia riittävästä segmentoinnista, ja lähettää oikeat mainosviestit oikealle kohderyhmälle - tällä tavoin huolehdit siitä, että asiakkaasi ovat hereillä tarjousten alkaessa.
Google Shopping
Varmista, että Google Shopping -feed on ajantasalla ja pyörimässä mallikkaasti. Google Shoppingiin ei välttämättä tarvitse tehdä suuria muutoksia ennen kampanjan alkamista, mikäli mainonta on jo pyörimässä.
Muuta huomioitavaa
Huolehdi, että varastossa on riittävästi tuotteita, etenkin suurta kysyntää kohtaavien tuotteiden osalta. Varaa myös tarpeeksi pakkaustarvikkeita hyvissä ajoin ennen tarjousten käynnistymistä.
Kun verkkokaupan tarjoukset käynnistyvät - strategia ennen h-hetkeä
Facebook-mainokset
Ala näyttämään ihmisille mainoksia Black Friday -tarjoustuotteistasi. Allokoi budjetti erityisesti uudelleenmarkkinoinnin kohderyhmiin - esimerkiksi ihmisille, jotka ovat lisänneet tuotteita ostoskoriin tai vierailleet verkkokaupassasi edellisen 90 päivän aikana.
Kiinnitä huomiota mainosten visuaalisuuteen ja tarjousten korostamiseen visuaalisessa kuvituksessa. Hyödynnä mainoksissa paljon erilaisia creativeja, jotta mainoksesi pysyvät kiinnostavina.
Korosta mainoksissa erilaisia tarjouksia ja alen kiireellisyyttä. Tarkkaile analytiikasta, mitkä mainokset ovat tehokkaimpia, ja lataa enemmän budjettia kyseisiin mainoksiin.
Google Ads
Mainostaminen Black Friday -viikonloppuna on kalliimpaa suuresta kysynnästä johtuen.
Tämän vuoksi yksi varteen otettava strategia on käynnistää Google Ads -mainonta vasta verkkokaupan tarjousten käynnistyttyä.
Kun tarjoukset ovat paikallaan, voi Google Adsiin alkaa työntämään budjettia. Google Ads -kampanjan käynnistyessä yksittäisen klikin hintatarjousta kannattaa nostaa, jotta saat varmasti mainoksesi näkyviin.
Hyödynnä Google Adsissa Promotion Extensionia, jonka avulla voit lisätä mainostekstiisi Black Friday -tarjoustekstin. Promotion Extensionia hyödyntämällä voit tehdä mainoksestasi houkuttelevamman ja huomiota herättävämmän näköisen.
Google Shopping
Varmista, että tarjoushinnat ovat varmasti päivittyneet Google Shopping -feediin. Lisää budjettia mahdollisuuksien mukaan ja tarkkaile tulosten kehittymistä datasta.
Sähköpostimarkkinointi
Muistuta asiakkaitasi tarjousten alkamisesta. Hyödynnä huomiota herättäviä otsikoita, ja pyri erottautumaan sähköpostien massasta.
Lisää sähköpostiviesteihin selkeät linkit ja call to actionit, jotka ohjaavat asiakkaat verkkokauppaasi tarjousten pariin.
Mikäli tarjoat sähköpostilistalaisille erityisiä alennuskoodeja, korosta viestissä tarjouksen erityisyyttä ja asiakassuhteen merkityksellisyyttä. Pyri luomaan asiakkaalle tunne, että hän on erityinen ja ansaitsee kyseisen tarjouksen kiitoksena asiakkuudesta.
Kokeile myös hyödyntää Social Proofia osana sähköpostimarkkinointia - mainosta parhaiten myyviä tuotteitasi, jotka suorastaan myydään käsistä.
Strategia Black Friday -viikonlopulle
Varaudu Black Friday -viikonloppuun riittävällä määrällä työvoimaa. Tilausten käsittely ja pakkaaminen vie enemmän aikaa ja asiakaspalvelu voi olla tavallista työllistetympi.
Huolehdi, että verkkokauppasi palvelin kestää kävijäpiikit ja jonoa palvelimelle ei pääse syntymään. Tarkista myös mainostileihin liitettyjen maksukorttien riittävät pidot, jotta mainostaminen ei lopu h-hetkellä seinään riittämättömän maksuvoiman myötä.
Varaudu käyttämään tavallista enemmän rahaa mainontaan. Black Fridayn aikana kilpailu mainospaikoista on kovaa, joten samoista mainoksista joutuu usein maksamaan enemmän rahaa.
Black Friday -viikonlopun aikana mainosbudjettia kannattaa skaalata reippaasti ylöspäin, jotta saat varmasti mainoksesi potentiaalisten ostajien eteen. Allokoi budjettia erityisesti uudelleenmarkkinointiyleisöihin, sillä ostavimmat asiakkaat tulevat luultavasti sieltä.
Täysin kylmiin yleisöihin ei kannata viikonlopun aikana käyttää budjettia, vaan budjetti kannattaa hyödyntää jo lämpimiin yleisöihin.
Jälkimarkkinointi Black Fridayn jälkeen
Älä unohda Black Fridayn jälkeistä markkinointia. Olet käyttänyt paljon rahaa tunnettuuden lisäämiseen ja uusasiakashankintaan, joten muista korjata sato myös tarjouskampanjoiden päättymisen jälkeen.
Jatka uudelleenmarkkinointia Facebookissa ja Googlessa. Hyödynnä uudelleenmarkkinoinnissa paljon erilaisia kohdeyleisöjä. Voit testata mainostaa esimerkiksi yli 30-päivää sitten ostaneille ihmisille, sekä ihmisille jotka ovat vierailleet verkkokaupassa tai lisänneet tuotteita ostoskoriin, mutta eivät ole vielä ostaneet tuotteitasi.
Jatka uutiskirjemarkkinointia ja muista huolehtia riittävästä segmentoinnista. Pidä keskustelu asiakkaan kanssa käynnissä, ja muistuta häntä tulevista tarjouksista sekä tuoteuutuuksista, joista hän voisi olla kiinnostunut.
Erityisesti uutiskirjemarkkinoinnin hyödyntäminen on hyvin kustannustehokas keino mainostaa asiakkaillesi vuoden ympäri. Muistuta asiakasta yrityksesi olemassaolosta, mutta pyri löytämään sopiva tasapaino viestien lähettämiseen, jotta et saa spämmääjän mainetta.
Kerää talteen data Black Friday -kampanjoistasi, ja käytä aikaa datan tulkintaan. Mikä oli onnistunutta ja missä asioissa on parannettavaa ensi vuodeksi?