Black Friday -viikonloppuna verkkokauppiaan on hyvä olla valmiina - ihmiset etsivät kuumeisesti kovia tarjouksia ja ovat valmiita ostamaan hieman kalliimpiakin tuotteita tavallista enemmän. Mitä kaikkea verkkokauppiaan sitten kannattaa huomioida vuoden kuumimpana ostopäivänä? Lue katsauksemme aiheeseen ja ota vinkit talteen!
Mikä on Black Friday?
Black Friday on Jenkeissä vuoden suurin yksittäinen ostopäivä, jonka aikaan on tarjolla mahtavia alennuksia. Black Friday on yleistynyt viime vuosina myös Suomessa, ja nykyään yhä useampi kuluttaja odottaa Black Friday -alennuskampanjoita. Black Friday tarjoaakin verkkokauppiaille oivan mahdollisuuden mainostaa tuotteitaan silloin, kun ihmiset ovat jo valmiiksi ostohousut jalassa.
Black Friday osuu tänä vuonna 26.11. perjantaille. Usein alennuskampanjoita pyöritetään koko viikon tai viikonlopun yli, ja erityisesti viikonloppua seuraavana maanantaina (Cyber Monday) on tapana näyttää edelleen tarjouksia.
Mainostaako vai eikö mainostaa?
Kun mietit Black Friday kampanjoinnin aloittamista, on tärkeää huomioida, sopiiko Black Friday kampanjointi oman brändin arvoihin ja brändi-imagoon. Tietyt brändit eivät markkinoi lainkaan Black Fridayn aikaan esimerkiksi ekologisiin syihin vedoten. Mainostajan kannattaa siis etukäteen miettiä, mikä on omalle brändille paras taktiikka kampanjoinnin suhteen. Mikäli kuitenkin olet valmis aloittamaan kampanjoinnin, lue ihmeessä eteenpäin!
Tutki dataa ja muodosta suunnitelma Black Friday -kampanjaa varten
Ennen kun aloitat tarjousten väsäämisen tai bannereiden vaihtamisen, on hyvä tutkia datasta edellisten vuosien tietoja. Löytyykö edellisiltä vuosilta tuotteita, jotka ovat vedonneet ihmisiin erityisen hyvin Black Fridayn aikaan? Millaiset mainokset toimivat parhaiten viime vuonna?
Jos olet pyörittänyt Black Friday tarjouksia jo aiemmin, on hyvä myös tutkia, onko alennusmyyntien aikaan ollut tavallista enemmän tuotepalautuksia. Mikäli tuotepalautukset ovat lisääntyneet merkittävästi alennusten aikaan, on hyvä miettiä, ovatko kampanjat olleet loppujen lopuksi voitollisia.
Mikäli olet vasta aloittamassa ensimmäistä Black Friday -kampanjaasi, voit taas pohtia, mitkä tuotteistasi myyvät todennäköisesti erityisen hyvin marraskuussa. Mikäli esimerkiksi verkkokauppasi villapaidat ovat olleet aiemmin jymymenestys, on oletettavaa, että niille löytyy kysyntää myös Black Fridayn aikaan alennuksen saattelemana.
Voit myös ottaa selvää, ovatko kilpailijasi jo mainostamassa Black Fridayta silmällä pitäen. Voit liittyä esimerkiksi kilpailijoidesi sähköpostilistalle tai tutkia heidän Facebook-mainoksiaan Facebook Mainoskirjaston kautta.
Black Friday on pitkälti tarjouskilpailua - mikäli kilpailijasi myy täsmälleen samoja tuotteita halvemmalla, vie tämä todennäköisesti parhaat voitot Black Fridayn aikaan. On siis hyvä miettiä, lähdetkö hintakilpailuun vai käytätkö toista strategiaa asiakkaiden haalimiseksi Black Friday -viikonloppuna.
Aloita mainostaminen hyvissä ajoin ennen Black Friday -viikonloppua
Black Friday -kampanjoiden mainostaminen kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin - mielellään syys-marraskuussa. Mainostaminen on yleensä kalliimpaa Black Fridayna, sillä tarjouskilpailua hyvistä mainospaikoista on enemmän.
Uudelleenmarkkinointi on lähtökohtaisesti yleensä halvempaa ja kannattavampaa kuin kylmälle yleisölle mainostaminen. Tämän vuoksi on kannattavaa kerätä asiakaskuntaa uudelleenmarkkinointia varten hyvissä ajoin ennen Black Fridayta, ja tarjousviikonlopun aikana mainostaa tälle jo kerätylle uudelleenmarkkinointiyleisölle.
Mainostamista aloittaessa on myös hyvä muistaa, että ihmiset eivät välttämättä vielä Black Fridayta edeltävässä mainosvaiheessa osta juurikaan tuotteitasi. Usein ihmiset havahtuvat loka-marraskuussa Black Fridayn lähestymiseen, ja jättävät ostopäätöksensä odottamaan mahdollisia Black Friday -alennuksia.
Tämän vuoksi on tärkeää nähdä Black Fridayta edeltävä kampanjointi erityisesti kiinnostuksen herättämisenä ja uudelleenmarkkinointiyleisön keräämisenä ennen Black Fridayta, jolloin taas varsinainen myynti tapahtuu.
Tee ostaminen verkkokaupassa mahdollisimman helpoksi ja houkuttelevaksi
Paras vaihtoehto on se, että tarjoukset ovat selkeästi näkyvillä verkkosivuillasi - kun kävijä saapuu etusivulle, siellä olisi hyvä olla häntä vastassa iso banneri Black Friday tarjouksista ja alennuksen ajankohdasta.
Jotta voit tehdä alennusmyyntiprosessin mahdollisimman helpoksi asiakkaalle, aseta Black Friday alennukset kirjautumaan automaattisesti kassalla. Alennuskoodin vaatiminen on yksi hidaste lisää oston toteutumiselle, joten prosessi kannattaa tehdä asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi.
Varmista, että verkkokauppa toimii moitteettomasti mobiilissa, ja että maksaminen on helppoa laitteella kuin laitteella. Mitä enemmän maksutapoja verkkokaupassasi on valittavana, sitä parempi.
Verkkosivuille on mahdollista lisätä myös kiinnostavia keskiostosta nostattavia elementtejä, joista puhumme hieman lisää alempana.
Mieti paras tarjoustaktiikka tuotteillesi Black Fridayn ajaksi
Black Fridayna ihmiset ovat ostohousut jalassa, mutta on hyvä muistaa, että tarjouksia satelee joka puolelta. Black Fridayna on siis hyvä pitää huolta, että tarjouksesi on tarpeeksi kova vastaamaan kilpailuun - mikäli tarjoat vain esimerkiksi -10% tuotteistasi, saattaa moni asiakas jättää oston tekemättä parempien tarjousten edessä.
Vaihtoehtoisesti voit kokeilla myös toista taktiikkaa kuin alennusprosenttia. Voit kokeilla esimerkiksi “osta 3, maksa 2”, “osta 1 tuote, saa toinen puoleen hintaan” tai “osta tämä, saa tämä tuote kaupan päälle” -malleja. Erityisten lahjapakkausten mainostaminen kaupanpäällisinä saattaa olla tuotteista riippuen hyvinkin onnistunut myyntivaltti.
Mikäli haluat kokeilla todellista myyntikikkaa, kokeile lisätä kassasivulle palkki, joka kannustaa asiakasta ostamaan lisää. Voit asettaa palkin esimerkiksi näyttämään asiakkaalle, että mikäli hän ostaa vielä 25 eurolla lisää, hän saa x prosenttia suuremman alennuksen kokonaishinnasta. Tämän tyyppinen visuaalinen pelillistäminen on varsinkin USA:n markkinoilla näyttäytynyt tehokkaaksi keinoksi lisätä keskiostosten summaa.
Keskiostosta nostamalla saat luonnollisesti parempaa tuottoa kampanjallesi, joten kokeile miettiä eri keinoja ostosten keskihinnan nostamiseksi. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa laittaa kassasivun tuotesuosittelualgoritmi kuntoon.
Voit myös lisätä verkkokauppaasi esimerkiksi laskurin, joka näyttää kauanko tarjoukset ovat enää voimassa. Tällä tavalla voit luoda pientä aikapainetta vierailijalle, jotta hän tekisi ostoksen samantien.
Lisäksi esimerkiksi rajoitetun ilmaisen toimituksen mainostaminen voi toimia hyvänä Black Friday -bonuksena, mikäli verkkokauppasi toimitus on yleensä maksullinen.
Mainosta parhaiten myyviä tuotteitasi
Black Fridayna kannattaa muistaa se, että mikäli jokin tuote myy tavallisena aikana hyvin, myy se hyvin myös Black Fridayna. Tämän vuoksi on järkevää mainostaa erityisesti suosituimpien tuotteidesi tarjouksia näkyvällä tavalla. Karsi siis mieluummin budjettia vähemmän ostettujen tuotteiden mainostamisesta, ja keskity jymymenestyjiin.
Black Friday Facebook-mainokset
Aloita hyvissä ajoin mainostamaan tuotteitasi tai sähköpostilistaasi Facebook-mainosten avulla. Harva ihminen haluaa Black Fridayna ostaa alennuksella tuotteita, joista he eivät ole aiemmin kuulleetkaan. Tämän vuoksi on järkevää kerätä verkkosivuvierailijoita ja toteuttaa brändimainontaa ennen varsinaisten tarjousten alkamista.
Mikäli saat ihmiset harkitsemaan tuotteitasi ennen Black Fridayta, on todennäköisempää, että Black Fridayna he ostavat kyseisiä tuotteita mielellään, kun näkevät kyseisten tuotteiden olevan tarjouksessa.
Helpoin tapa herättää ihmisten mielenkiinto Black Friday -viikonloppuna on näyttää heille uudelleenmarkkinointina mainoksia tuotteista, joita he ovat aiempina viikkoina katselleet tai lisänneet ostoskoriinsa. Myös huomiota herättävät kuvamainokset koko verkkokaupan tuotteiden alennuksesta voivat olla erittäin tehokkaita uudelleenmarkkinointiyleisölle.
Mitä ikinä mainostatkaan, pidä huolta että houkuttelevat tarjoukset eivät jää mainoksen näkijältä huomaamatta. Kokeile pyörittää useampaa creativea eri kulmilla ja korostaen eri tarjouksia verkkokaupassasi. Panosta mainosten visuaalisuuteen ja korosta alen kiireellisyyttä. Seuraa datasta, mitkä Facebook-mainokset tehoavat parhaiten, ja käytä enemmän rahaa kyseisiin mainoksiin.
Sähköpostilistan hyödyntäminen
Sähköpostilistaa kannattaa kerätä ennen Black Fridayta, sillä sen avulla voit toteuttaa uudelleenmarkkinointia hyvin kustannustehokkaasti. Black Fridayta edeltävän kuukautena voit esimerkiksi tehdä Facebook-mainontaa, jossa pyrit alennuskoodia vastaan keräämään uusia sähköpostilistalaisia.
Voit myös mainostaa Black Fridayn erityistarjouksia uutiskirjelistalle liittyville. Voit esimerkiksi toteuttaa kampanjan, jossa uutiskirjetilaajat pääsevät ostamaan alennustuotteita ennen muita. Tämä on oiva keino paitsi kerätä uusia sähköpostitilaajia, mutta myös sitouttaa ja herätellä olemassa olevaa asiakaskuntaasi.
Muista, että sähköpostimarkkinoinnissa otsikon muotoilulla on suuri merkitys siinä, avataanko viestiäsi ollenkaan. Korosta tämän vuoksi alennuksiasi otsikkokentässä mahdollisimman houkuttelevalla tavalla. Hyödynnä viestissäsi visuaalisuutta ja esimerkiksi huomiota herättäviä tarjousbannereita.
Sähköpostilistaa kannattaa hyödyntää myös Black Fridayn jälkeen - vaivalla keräämäsi sähköpostilista on hyvin kustannustehokas keino sitouttaa asiakaskuntaasi myös vuoden muina päivinä. Loppujen lopuksi on paljon halvempaa saada vanha asiakas ostamaan uudelleen, kuin saada täysin uusi asiakas ostamaan sinulta ensimmäisen kerran.
Jos uutiskirjeesi ovat kunnossa, voit saada uutiskirjeen tilaajista verkkokauppaasi jatkuvia ostajia. Uutiskirjeen tilaajiin panostaminen kannattaa siis nähdä ennen kaikkea investointina tulevaisuuteen.
Black Friday Google Ads mainostaminen
Päivitä kampanjasi vastaamaan Black Friday tarjouksiasi. Mitä houkuttelevampi Google -hakusanamainoksesi tekstit ovat, sitä todennäköisemmin saat kiinnostuneita ihmisiä siirtymään sivuillesi.
Koska mainostaminen on Black Fridayna kalliimpaa, voi yksi järkevä strategia olla aloittaa Google Ads Black Friday -kampanjointi vasta verkkokaupan tarjousten käynnistyttyä, etenkin jos budjetti on rajallista. Tarjousten ollessa voimassa kannattaa myös nostaa yksittäisen klikin hintatarjousta, jotta saat varmasti mainoksesi näkyviin kilpailun keskellä.
Google Ads -hakusanamainoksiin on mahdollista lisätä Promotion Extension, jolloin saat Black Friday -tarjoustekstin näkyviin mainokseesi. Tätä kannattaa ehdottomasti hyödyntää kampanjan aikana.
Google Shoppingissa kannattaa varmistaa, että tarjoushinnat varmasti päivittyvät mainoksiin. Lisäksi myös Google Shoppingiin kannattaa mahdollisuuksien mukaan iskeä lisää budjettia Black Friday -viikonlopun ajaksi.
Orgaaninen some
Orgaaninen some ei tavoita yhtä paljon katsojia kuin maksettu mainonta, mutta sitä kannattaa silti hyödyntää kampanjoinnissa. Orgaanisen somen päivittäminen ei maksa mitään, ja sillä on mahdollista luoda pientä Black Friday -hypeä seuraajillesi.
Kokeile esimerkiksi pyöräyttää käyntiin Black Friday -tarjouksiasi mainostava arvonta, jossa pyydät osallistujaa kommentoimaan, minkä valitsemistasi tuotteista hän haluaisi voittaa arvonnassa. Jos onnistut luomaan arvonnalla positiivista hypetystä myös seuraajakuntasi ulkopuolelle on mahdollista, että saat uusia ihmisiä kiinnostumaan verkkokauppasi valikoimasta.
Lisää myös postauksia ja storyja tulevista kampanjatarjouksistasi, ja kokeile tehdä postauksista mahdollisimman mukaansatempaavia. Esimerkiksi äänestysvaihtoehdon käyttäminen storyssa on hyvä keino aktivoida seuraajiasi.
Mitä useampi ihminen vierailee sivuillasi orgaanisesti ennen Black Fridayta, sitä parempi. Tällä tavalla saat kasvatettua uudelleenmarkkinointilistaasi ilmaiseksi.
Budjetin skaalaaminen Black Friday -viikonloppuna
Black Fridayna ihmiset ovat usein ostohypetyksen vallassa. Tämän vuoksi Black Friday viikonloppuna on hyvä skaalata budjettia ylöspäin, jotta saat mainoksesi varmasti näkyviin ja potentiaaliset ostajat houkuteltua verkkokauppaasi.
Nosta budjettia Facebook- sekä Google Ads -tarjouskampanjoihisi. Hyödynnä sähköpostilistaasi tarjousten esittelemiseen ja ostajien houkuttelemiseksi. Käytä budjettia erityisesti uudelleenmarkkinointiyleisöihin, sillä he ovat todennäköisin ostajakuntasi.
Black Fridayn aikana uusasiakashankinnan hinta on yleensä alhaisempaa erityisesti uudelleenmarkkinointiyleisöjen kautta. Mikäli mainostat kylmälle yleisölle, kannattaa kohderyhmästä olla erityisen varma, sillä tarjousviikonloppuna mainostaminen on tavallista kalliimpaa.
Mihin muuhun Black Friday -viikonloppuna pitää varautua?
Varaudu siihen, että onnistunut Black Friday -kampanjointi työllistää verkkokauppaasi viikonlopun aikana. Posti kulkee todennäköisesti hitaammin suuren kysynnän vuoksi, ja tilausten pakkaamiseen kuluu enemmän aikaa. Pakkaustarvikkeita kannattaa varata tavallista enemmän. Asiakaspalveluun voi tulla tavallista enemmän kyselyä ja asiakaspalautuksia voi tapahtua tavallista enemmän. Varastossa kannattaa olla tarpeeksi tuotteita erityisesti paljon kysyttyjen tuotteiden osalta.
Mikäli pyörität suosittua verkkokauppaa varaudu siihen, että verkkokauppasi palvelin varmasti kestää kävijäpiikit. Mikään ei ole inhottavampaa asiakkaalle kuin se, että hän joutuu jonottamaan verkkokauppaan pääsyä suuren kysynnän vuoksi. Jonon syntyminen on erittäin tehokas tapa taata se, että menetät maksavia asiakkaita viikonlopun ajalta.
Erittäin tärkeää on myös huomioida mainospalveluihin liitetyn maksukortin riittävä maksuvoima kampanjoinnin aikana. Jos kortista loppuu pidot, loppuu myös mainostaminen.
Onko Black Friday -markkinointi aina rahallisesti kannattavaa?
On hyvä muistaa, että Black Friday -markkinointi ei ole aina rahallisesti kannattavaa - eikä sen välttämättä tarvitsekaan olla. Joskus voi olla jopa järkevää toimia hetken ajan ilman että tekee voittoa, mikäli kampanjoinnin kautta saa hankittua suuren määrän uusia asiakkaita.
Kun olet kerännyt uusia asiakkaita minimaalisella tai olemattomalla voitolla, on sinun tärkeää jatkaa heille mainostamista myös Black Fridayn jälkeen. Tämän vuoksi kannusta asiakkaitasi tilaamaan sähköpostilistasi ja kerää Facebook-mainontaan uusia kohdeyleisöjä kampanjan aikana ostaneista ihmisistä.
On aina kalliimpaa hankkia uusi asiakas kuin saada vanha asiakas ostamaan uudelleen. Tämän vuoksi voittoa tuomaton Black Friday -kampanja voi yrityksesi strategiasta riippuen myös olla investointi verkkokaupan tulevaan kasvuun. Black Fridayta seuraa melko pian joulu, jolloin on jälleen hyvä aika hyödyntää uutta asiakaslistaasi tuotteidesi markkinointiin.
Kaipaatko apua mainonnan pyörittämiseen? Me Sloganilla toteutamme datalähtöistä digimarkkinointia erikokoisten yritysten tarpeisiin. Kysy lisää!