tuotekuvauksen kirjoittaminen

Verkkokauppias – Näin kirjoitat tuotekuvauksen, joka myy!

Hyvä tuotekuvaus on sellainen, joka saa lukijan vakuuttumaan tuotteesi erinomaisuudesta. Massasta erottuvia ja hyviä tuotekuvauksia voi olla vaikeaa kirjoittaa, sillä iso osa verkkokauppiaista käyttää yleensä kuvauksissa samaa, melko geneeristä kaavaa. Astetta persoonallisempi tuotekuvaus voi auttaa tekemään verkkosivuvierailijoista maksavia asiakkaita suuremmalla todennäköisyydellä.

Tässä artikkelissa esittelemme 6 vinkkiä myyvien tuotekuvausten kirjoittamiseen!

1. Hyödynnä kohdeyleisöösi vetoavaa huumoria

Jotta voit kirjoittaa myyviä tuotekuvauksia, sinun tulee ymmärtää kohdeyleisöäsi. Millaista kieltä he käyttävät ja millainen huumori vetoaa heihin? Jos kirjoitat tuotekuvauksen yleisöösi vetoavalla kielellä, saat parempia tuloksia aikaiseksi.

Alla olevassa esimerkissä on hyödynnetty sekä huumoria että mielikuvia luovaa kielenkäyttöä. Puhekielen käyttäminen tuotekuvauksessa on hyvä keino erottautua perinteisistä, virallista kieltä käyttävistä tuotekuvauksista. Huumoria käytettäessä tulee tosin varmistaa, että puhetapa sopii brändisi imagoon ja vetoaa kohderyhmääsi.  tuotekuvaus

Kuvan lähde: Shopify/ThinkGeek

Myös Oatly on hyvä esimerkki huumorin ja epävirallisen kielenkäytön hyödyntämisestä markkinoinnissa. Oatlyn pakkauksista löytyvät tuotekuvaukset eivät niinkään pyri myymään tuotetta kuluttajalle, vaan erottautumaan joukosta huumorin ja rennon puhetyylin avulla.

Kyseinen taktiikka on yksi syy sille, miksi Oatlyn markkinointi on saanut paljon mediahuomiota osakseen, niin hyvässä kuin huonossa. Vaikka Oatlysta voi olla montaa mieltä, ainakin persoonallinen markkinointitapa on tehnyt Oatlyn tunnetuksi maailmalla.

verkkokaupan tuotekuvaus

Tekstin lähde: Oatly

2. Kirjoita asiakaslähtöisesti

Asiakkaat etsivät tuotteita, sillä he haluavat joko ratkaisuja ongelmiinsa tai tehdä elämästään miellyttävämpää. Ihmisiä ei kiinnosta lukea rivikaupalla tekstiä siitä miten mahtava tuotteesi on, mikäli tuote ei hyödytä heitä millään tavalla.

Tämän vuoksi tuotekuvauksen tulisi tarjota ratkaisu asiakkaan kokemaan ongelmaan tai maalata tunteikas kuva siitä, miten paljon paremmaksi asiakkaan elämä muuttuu tuotteen ostamisen myötä.

Asiakaslähtöisessä kirjoittamisessa kannattaa hyödyntää tunteita sekä tunteisiin vetoavia kuvauksia. Mikäli kykenet tekstilläsi herättämään oikean tunteen lukijassa, hän ostaa tuotteesi suuremmalla todennäköisyydellä.

Mieti, kuinka tuotteesi parantaa asiakkaan elämää, ja kirjoita kuvaus, joka puhuttelee asiakkaan kipupisteitä tai mukavuudenhaluisuutta. 

3. Vetoa lukijan mielikuvitukseen

Markkinointi on suurelta osin asiakkaan ostohalun herättämistä oikean mielikuvan maalaamisen avulla. Verkkokauppakontekstissa kuluttajat eivät voi käsin koskea tuotteitasi, joten sinun täytyy käyttää enemmän vaivaa mielikuvien luomiseen.

Anna tuotekuvauksesi kertoa asiakkaalle, miltä hänestä tuntuu tuotteen käytön aikana. Voit hyödyntää kuvauksessa esimerkiksi hajuja, makuja ja tuntoaistia. Miltä pellavapusero tuntuu asiakkaan iholla? Millaisen tuoksun lumoihin käsisaippua saa käyttäjänsä?

Mielikuvitukseen vetoamalla voitat asiakkaan puolellesi. Jos asiakas kykenee kuvittelemaan itsensä käyttämässä tuotetta, hän ostaa sen suuremmalla todennäköisyydellä. 

4. Tarjoa tarpeeksi tietoa tuotteesta

Tuotekuvausten kirjoittamiseen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa. Tuotekuvauksen tulee tarjota asiakkaalle tarpeeksi tietoa kaikista häntä mietityttävistä asioista.

Kokeile selvittää tuotekuvaustesi kipukohtia esimerkiksi kysymällä lähipiiriltäsi, mitä tietoja he kaipaisivat tuotteesta ennen ostopäätöksen tekemistä. Kaipaavatko he enemmän tietoa väristä, koosta, toimitusehdoista tai tuotteen laadusta?

Kärjistetysti sanottuna mitä enemmän tietoa tarjoat tuotekuvauksessa, sitä parempi kuvauksesi todennäköisesti on.

Moni nettishoppailija voi samaistua kokemukseen, jossa kiinnostavan tuotteen ostoaikomus tyssäsi riittämättömään tietoon tuotteen laadusta ja ulkonäöstä. Älä käännytä asiakkaitasi pois riittämättömillä tuotekuvauksilla.

Tosin, tieto kannattaa kirjoittaa siten, että se on helppo skannata läpi. Jos tekstiä on sivukaupalla ja olennainen tieto on vaikeaa löytää, se heikentää lukukokemusta.

5. Vältä geneerisiä lauseita ja perusteettomia superlatiiveja

Tuotekuvauksiin on helppo saada täytettä käyttämällä lauseita kuten “erinomaisen laadukas materiaali” tai “laadukkain vaihtoehto markkinoilla”. Ongelmana tämäntapaisissa kuvauksissa on se, että kaikki muutkin verkkokaupat käyttävät samoja fraaseja. Verkkokaupat harvemmin kuvaavat tuotteidensa olevan “ihan ok laatua”, ja liika superlatiivien käyttö saa lukijan usein pyörittelemään silmiään.

Jotta voisit välttää edellämainitun “joojoo”-reaktion asiakkaissa, käytä sisällöttömien superlatiivien sijaan kuvauksia, jotka konkreettisesti viestivät tuotteen paremmuudesta. Jos esimerkiksi myyt merinovillapaitaa, keskity kuvaamaan merinovillan luonnollisia hyötyjä, ja perustele tuotteen paremmuus näiden konkreettisten hyötyjen avulla.

Esimerkiksi merinovillapaidan tapauksessa voisit sanoa “luonnonkuituna merinovilla on hengittävä materiaali, joka lämmittää kylmällä säällä ja viilentää lämpimällä kelillä”.

Tällöin kuvaus ei keskity ainoastaan hehkuttamaan tuotteen objektiivista paremmuutta, vaan perustelee tuotteen laadun konkreettisemmalla tavalla. Vertaa yllä olevaa lausetta esimerkiksi sisällöltään tyhjempään lauseeseen “laadukkain materiaali markkinoilla”. 

6. Huomioi SEO-puoli ja digimainonta asiakkaiden saamisessa

Loistavista tuotekuvauksista ei ole hyötyä, mikäli asiakkaat eivät löydä verkkokauppaasi. Hyvän hakukoneoptimoinnin avulla saat verkkokauppasi ja tuotesivusi nousemaan paremmalle sijalle Googlessa, ja saat sitä kautta ilmaista liikennettä verkkokauppaasi.

Tekemällä hakusanatutkimuksen voit selvittää, mitä termejä kuhunkin tuotesivuun kannattaa sisällyttää.

Hakutermejä kannattaa käyttää seuraavissa paikoissa:

  1. Sivujen otsikoissa
  2. Sivun kuvien tageissa
  3. Sivun metakuvauksessa
  4. Tuotekuvauksissa ja -nimissä

Hakukoneoptimointia tulee ehdottomasti hyödyntää verkkokaupan optimoinnissa. Hakukoneoptimoinnin haittapuolena tosin on se, että hakusijoissa nouseminen vie paljon aikaa.

Hakukoneoptimoinnin ohella liikennettä voi ohjata verkkokauppaan kustannustehokkaasti digitaalisen mainonnan avulla. Esimerkiksi Facebook-mainonta ja Google Shopping -mainonta ovat oivia keinoja tuoda lisää maksavia asiakkaita verkkokauppaasi nopeallakin tahdilla.

Tuotekuvauksen kirjoittaminen pähkinänkuoressa

Hyvän tuotekuvauksen kirjoittaminen vie aikaa, mutta tuo myös tuloksia mukanaan. Hyvä tuotekuvaus on sellainen, joka poistaa viimeisimmätkin oston esteet asiakkaan tieltä. Kuvauksen tulisi viestiä konkreettisesti, mitä hyötyä asiakkaalle on tuotteen käytöstä.

Vältä tuotekuvauksessa tyhjiä fraaseja sekä perusteettomia superlatiiveja. Keskity sen sijaan kuvaamaan tuotteen aitoja hyötyjä ja maalaa asiakkaalle oikea mielikuva tuotteen käyttämisestä. Hyödynnä kuvauksissa persoonallista sävyä sekä sopivaa huumoria, mikäli uskot sen vetoavan kohderyhmääsi.

Jotta verkkokauppasi ei huku tuhansien muiden verkkokaupojen joukkoon, keskity verkkokaupan hakukoneoptimointiin sekä investoi kaupan digimarkkinointiin. Tällä tavoin voit taata, että asiakkaat löytävät verkkokauppasi nyt sekä tulevaisuudessa.

Tarvitsetko apua digimarkkinoinnin pyörittämiseen? Me toteutetaan Sloganilla datalähtöistä digimainontaa Facebookissa, Googlessa sekä LinkedInissä. Kysy lisää!

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

  Joulunodotus on arvokasta aikaa verkkokauppiaalle, mutta myös kilpailu mainonnasta on kovaa. Hyvällä suunnittelulla ja aikaisin aloitetuilla markkinointitoimenpiteillä voit erottautua massasta ja houkutella kuluttajat joululahjaostoksille

Lue artikkeli →

Parempaa arkea digimarkkinointiin?