fbpx

PWA-sovellukset

PWA-sovellukset eli progressiivinen verkkosovellus on ratkaisu yrityksille, jotka haluavat tarjota asiakkailleen parasta mahdollista käyttökokemusta myös mobiililaitteilla. Käytännössä PWA:lla tarkoitetaan verkkosivustoa, joka näyttää ja toimii kuin mobiilisovellus (=natiivisovellus), mutta se ei ole sovelluskaupasta ladattava sovellus. PWA tarjoaa suorituskykyisimmän, halvemman ja helpomman vaihtoehdon tavalliselle mobiilisovellukselle.

80% suomalaisista käyttää internetiä mobiililaitteella. Me rakennamme sinulle huippulaadukkaan ja suorituskykyisen PWA:n verkkosivustosi rinnalle, jolla sitoutat asiakkaita entistäkin paremmin.

Progressiivinen verkkosovellus on jopa 75% halvempi kuin tavallinen mobiilisovellus

PWA-sovellukset ovat digitaalisen liiketoiminnan suurimpia trendejä

PWA toimii kuin natiivisovellus – ne ovat asennettavissa laitteen näytölle, houkuttelevat käyttäjiä push-ilmoituksilla ja tarjoavat kiehtovan koko näytön käyttökokemuksen. Se on huomattavasti kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin perinteinen mobiilisovellus.

Pelkästään kehitys ja ylläpito ovat merkittävästi perinteistä mobiilisovellusta edullisempia. iOS- ja Android-sovelluksia ei voi kehittää kerralla, koska niiden taustalla on eri teknologia. Tämä tarkoittaa sitä, että jos haluat sovelluksesi löytyvän molemmista sovelluskaupoista, täytyy sinun rakentaa kaksi sovellusta.

Lisäksi säästät merkittävästi aikaa, kun sinun ei tarvitse erikseen päivittää kahta sovellusta (iOS ja Android) ja niiden lisäksi vielä verkkosivustoa. Et ole myöskään riippuvainen sovelluskaupoista ja PWA:n asennus puhelimen näytölle on todella helppoa myös käyttäjän näkökulmasta.

PWA-sovellukset ovat kustannustehokas ratkaisu verkkokauppiaalle

Ihmisten mobiilikäyttö kasvaa huimaa vauhtia ja tämä voi luoda verkkokauppiaalle ajatuksia verkkokauppasovelluksesta. Todellisuudessa verkkokaupan vieminen sovellustasolle on todella kallista, koska sovellukset täytyy rakentaa erikseen iOS:lle ja Androidille. Tämä vaatinee periaatteessa tuplabudjetin.

PWA tarjoaa käytännössä samat hyödyt kuin normaali natiivisovellus, mutta huomattavasti edullisemmin. Verkkokaupasta on mahdollista luoda samannäköinen kuin natiivisovelluksesta. PWA:lta luonnistuu myös offline-käyttö ja Android-käyttäjille voidaankin lähettää push-ilmoituksia esimerkiksi tarjouksista ja tuotteista. iOS-laitteille push-ilmoitusten tuki on oletettavasti tulossa lähiaikoina.

PWA:n keskeisimmät hyödyt

Kustannustehokkuuden lisäksi PWA:sta löytyy muitakin hyötyjä

Offline-käyttö
Vaikka internetyhteys on suurimmalle osalle pääosin aina saatavilla, voi katkoksia silti tulla. Luonnollisesti verkkosivustot eivät lataudu ilman verkkoyhteyttä, mutta PWA-sovellus mahdollistaa esimerkiksi tuoteluettelon selaamisen offline-tilassa. Tällä on merkittävä vaikutus asiakkaan sitoutumiseen.

Hakukonenäkyvyys
Hakukoneet löytävät helposti progressiivisten verkkosovellusten sisällön, sillä pohjimmiltaan PWA-sovellukset ovat indeksoitavia verkkosivustoja – natiivisovellusten ollessa indeksirobottien tavoittamattomissa. Googlen työkalujen avulla on mahdollista testata PWA-pisteet hakutuloksissa. Tärkeitä tekijöitä hakukonenäkyvyydessä ovat PWA:n turvallisuus (käytätkö https?) ja latausaika. Lisäksi sisällön on oltava asiaankuuluvaa ja ainutlaatuista, kuten hakukoneoptimoinnissa luonnollisesti täytyy olla.

Ei päivitysongelmia
Vaikka sovelluskaupat tarjoavat sovelluksille erinomaisen näkyvyyden, pyörii niiden taustalla aina aikaa, vaivaa ja rahaa vaativia prosesseja. Esimerkiksi sovelluksen päivittäminen vaatii aina sovelluskaupan hyväksyntäprosessin ennen kuin käyttäjä voi itse päivittää sovelluksen. Useimmiten päivittäminen vaatii myös Wifi-verkkoa. PWA:ta voit päivittää mielesi mukaan ilman että käyttäjä edes huomaa sitä.

Helppo asennus
Toisin kuin tavalliset mobiilisovellukset, PWA:t eivät vaadi sen kummempaa asennusprosessia, mikä parantaa käyttökokemusta huomattavasti. Käyttäjät pystyvät lataamaan sovelluksen nopeasti ja suoraan laitteen näytölle kuvakkeeksi, eikä heidän tarvitse erikseen käydä etsimässä sovellusta App Storessa tai Google Playssa. PWA ei myöskään vie yhtä paljon muistia kuin sovellukset. Muistin vähyys saattaa olla joillekin käyttäjille ongelma, jonka takia sovellus jää lataamatta.

Kuinka rakennamme laadukkaita PWA-sovelluksia?

Toteutamme PWA-sovellukset WordPress-sisällönhallintajärjestelmää hyödyntäen. Näin voit hallita tutulla ja maailman luotetuimman sisällönhallintajärjestelmän avulla niin verkkosivustoa kuin mobiilisovellustakin – voit myös yhdistää nämä keskenään yhdeksi ja samaksi palveluksi. Oleellista on kuitenkin tunnistaa käyttötarve. Hyvällä UI / UX-suunnittelulla voidaan luoda käyttökokemukseltaan loistava palvelu, josta on todellista apua ja hyötyä käyttäjille.

PWA-projektimme alkavat aina yksityiskohtaisella suunnittelulla. Suunnittelussa tuleekin huomioida perinteisen käyttöliittymän ja käyttökokemussuunnittelun lisäksi muun muassa datalähteet, offline-soveltuvuus sekä sovelluskuvakkeet. Toteutusvaiheessa asiakas pidetään kokoajan kartalla projektin etenemisestä julkaisuun asti. Julkaisun jälkeen tarjoamme luonnollisesti apua jatkokehitykseen ja ylläpitoon.

Usein kysyttyä

Verkkosivuista kysellään kaikenlaista. Tässä muutama vastaus.

Mikä on PWA-sovellus?

PWA tarkoittaa progressiivista verkkosovellusta. Se on verkkosivusto, joka näyttää ja käyttäytyy samalla tavalla kuin mobiilisovellus, eli se voidaan lisätä älypuhelimen päänäyttöön, lähettää push-ilmoituksia ja toimia offline-tilassa.

PWA-sovelluksen hinta?

Progressiivinen verkkosovellus vastaa hinnaltaan perinteisen verkkosivuston hintaa niin rakentamisen, kehityksen ja ylläpidon osalta. Hintaan vaikuttaa aina projektin koko.

PWA sovelluksen päivittäminen?

PWA:n päivittäminen on yhtä helppoa kuin verkkosivustonkin päivittäminen. Voit kerralla päivittää progressiivista verkkosovellustasi milloin tahansa eikä käyttäjien tarvitse päivittää sovellusta sovelluskaupassa.

Milloin PWA on parhaimmillaan?

PWA-sovellukset ovat parhaimmillaan erityisesti tapahtumissa, kuten Slush on todentanut useana vuonna peräkkäin. Harva haluaa ladata sovelluskaupasta sovellusta yhdeksi viikonlopuksi. Sen sijaan verkkosivustolta, joka ehdottaa sovelluksen nopeaa tallennusta kotinäytölle voi jo useampi pitää hyödyllisenä. PWA-sovellukset ovat myös mainioita työkaluja esimerkiksi sisäiseen käyttötarkoitukseen, kuten intranet-tyyppisenä ratkaisuna, josta työntekijät nopeasti etsivät tai tallentavat informaatiota.

PWA-sovellusten nopea kehittäminen tekee siitä myös erinomaisen mahdollistajan prototyypeille tai MVP-sovelluksille. Nopeimmat sovellukset ja prototyypit teemmekin muutamassa päivässä. Näin on helppo testata sovelluksen logiikka ja toimivuus, ilman suurta riskiä rakentaa jotain, mille ei olekaan käyttötarkoitusta.

Milloin PWA ei ole parhaimmillaan?

Jos sovelluksella on runsaasti suorituskykyä vaativia toimintoja, ei PWA yllä nativiisovelluksen suorituskyvyn tasolle – vielä. Et myöskään voi hyödyntää kaikkia puhelimesi toimintoja, mihin natiivisovelluksissa voit. PWA-sovellukset voi kuitenkin käyttää jo nyt mm. puhelimen kameratoimintoja, mikä mahdollistaa tehokkaita sisäisiä työkaluja mm. teollisuuteen. Valitse PWA-ratkaisu, jos tarpeenasi on perussovellus – missä ei ole monimutkikkaita toimintoja, haluat tehdä sovelluksen prototyypin tai MVP-version tai haluat laajentaa verkkosivustohankkeesi myös sovellukseksi.

Asiakkaat tuntuvat tykkäävän

Digimarkkinoinnin strategia on osiensa summa.

Tarjoamme tuloksia digimarkkinoimalla eri kanavista liikennettä WordPress- verkkosivuille ja WooCommerce -verkkokauppoihin. 

WordPress-verkkosivut →

WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. WordPress verkkosivut taipuvat niin startupin kuin ison pörssiyhtiönkin tarpeisiin.

WooCommerce-verkkokaupat →

WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta. WooCommerce on räätälöitävissä käytännössä mihin tahansa tarpeeseen.

Facebook-mainonta →

Facebook tarjoaa mainostajalle maailman parhaat yleisön kohdennustyökalut. Monipuoliset mainosmuodot tarjoavat mahdollisuudet eri mainonnan tavoitteille.

Google Ads hakusanamainonta →

Google Ads hakusanamainonta on oikeintehtynä helppo ja nopea tapa kerätä liidejä ja kasvattaa myyntiä.

Google Display-mainonta →

Google Display-mainonta on yksi parhaista työkaluista uudelleenmarkkinointia varten. Display-mainonnalla tavoitat jopa 90% internetin käyttäjistä.

Google Shopping-mainonta →

Google Shopping on erinomainen mainontatyökalu verkkokauppiaalle. Google Shoppingin avulla tuotteesi saa parhaan näkyvyyden.

Instagram-mainonta →

Instagram-mainonnan suosio kasvaa jatkuvasti. Instagram-mainonta tarjoaa liki täydellisen alustan visuaaliselle mainostajalle.

LinkedIn-mainonta →

LinkedIn on huippuunsa viritetty B2B-mainostajan liidikone. Kohdista mainoksesi suoraan asioista päättäville henkilöille.

Youtube-mainonta →

Youtube on maailman suosituin videopalvelu ja toiseksi suosituin hakukone. Jokaisen yrityksen kannattaa tutustua kustannustehokkaan Youtube-mainonnan mahdollisuuksiin.

PWA-sovellukset →

PWA-sovelluksella tarjoat mobiilikäyttäjille timanttisen käyttökokemuksen ja viet sitouttamisen uudelle tasolle.

Liidimagneetit →

Liidimagneetit ovat arvopohjaisen markkinoinnin kulmakivi. Hyvän liidimagneetin avulla konversioprosenttisi nousevat uudelle tasolle.

Myyntisivut eli "ländärit" →

Hyvin ja oikein rakennettu myyntisivu konvertoi liidejä jopa 50% paremmin kuin tavallinen verkkosivu.

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.