vorssa ink - tarina kotimaisen korvakoruverkkokaupan kasvun takana

Vorssa Ink – Kotimaisen korvakoruverkkokaupan kasvutarina

 

Vorssa Ink on Forssasta lähtöisin oleva, näyttävien ja käsintehtyjen korvakorujen myyntiin keskittyvä verkkokauppa. Verkkokaupan perustaja Kata alkoi aluksi luomaan korvakoruja harrastuksena, mutta vuosien mittaa tästä harrastuksesta on muotoutunut suosittu, uniikkeja koruja myyvä verkkokauppa. Mitä oppeja verkkokaupan kasvuun on mahtunut ja mitkä tekijät selittävät Katan tuotteiden suosiota?

Lue tarina Vorssa Inkin kasvusta!

Tarina Vorssa Inkin takana

Vorssa Ink on perustettu vuonna 2012. Yrittäjä Kata innostui luomaan korviksia äitiyslomansa aikana vuonna 2017, kun hänellä oli ylimääräistä aikaa käsillä. Korvisten tekeminen muotoutui pikkuhiljaa harrastuksesta liikeideaksi, kun Kata alkoi myymään luomuksiaan Forssassa sijaitsevan tatuointiliikkeensä ohessa. 

“Täähän lähti liikkeelle ihan harrastuksena. Aloin myymään näitä (korviksia) ensin tutuille ja tatuointiliikkeen ohessa, ja sit välillä tapahtumissa milloin missäkin. Sit niitä alko ilmestymään tatuointiliikkeen Instagram- ja Facebook-sivuille, eli ihan tosi pienimuotoisesti siinä alussa”, Kata kertoo. 

Pikkuhiljaa toiminta alkoi kasvamaan, ja Kata päätti lähteä kokeilemaan korvisten myymistä verkkokaupan kautta. Ensimmäisen verkkokaupan Vorssa Inkille loi Australiasta vieraillut perhetuttu. 

“Aiempaa kokemusta verkkokaupasta mulla oli edellisessä elämässä kun olin palkkatöissä yhessä isossa firmassa, jonka verkkokaupan pyörittämisessä olin jonkin verran mukana. Muuten tää on ollut ihan uuden opettelua ”, Kata kuvaa yritystoimintansa alkutaipaletta. 

Vuosien aikana Vorssa Ink on kokenut huimaa kasvua. Verkkokauppa-alusta meni vaihtoon ja yritys alkoi panostamaan enemmän markkinointiin. Nykyään Vorssa Inkin korvikset työllistävät Kataa saman verran kuin hänen tatuointibisneksensä. Harrastuksena alkanut korvisten tekeminen on muotoutunut hyvin tuottavaksi liiketoiminnaksi. 

Uniikki tuote ja brändi vetoaa laajaan kohdeyleisöön

Vorssa Inkin vahvuus piilee erityisesti tuotteiden uniikkiudessa. Kaikki korvikset ovat Katan omia luomuksia, joiden inspiraatio syntyy yleensä omasta päästä, tatuointimaailmasta tai asiakkaiden toiveiden pohjalta. Korvistyyliään Kata kuvailee rohkean räväkäksi, isoksi ja värikkääksi. Ideoita syntyy Katan mukaan enemmän, kuin mitä hän ehtii realistisesti toteuttamaan. 

“Maalaan kaikki puukorvikset meidän pihaliiterissä, ne on kaikki parit erilaisia ja itsetehtyjä, joten vastaavia ei oo muilla. Pyrin ehkä tekemään semmosta arjen glamouria ihmisille – tuotteiden hinnat on aika hyvin pysyny heräteostorajan alla, että kaikki pystyisi ostamaan ne glitterkorvikset vaikka kumppareiden kaveriksi”, Kata tiivistää. 

Tuotteiden uniikkius on auttanut Vorssa Inkia erottautumaan kilpailijoista, vaikka korvakorubisneksen kilpailu on kasvanut vahvasti viime vuosina. Kilpailijoiltakin löytyy värikkäitä ja suuria korvakoruja, mutta räväkät mallit Katan kokemuksen mukaan vähemmistössä. 

“Vorssa Inkin brändin päävahvuus on ehkä just tää “vorssalaisuus”, semmonen ite tehty ja omantyylinen, rohkee ja tavallaan erilainen. Mikään ei oo pientä vaan kaikki on suurta näissä korviksissa”. 

Myös arjen glamour ja omantyylinen tekeminen ovat Katan mukaan Vorssa Inkin brändin vahvuuksia. 

“Mä somessa tuon esille meidän arkista elämää yhdistettynä korvisbisnekseen, ja se on ollut tosi toimivaa. Välillä mä painan tuolla kana kainalossa ja esittelen korviksia, ja ihmiset on aivan villeinä. Se on sitä ihmisen tavallista arkea, mihin voi sit lisätä ripauksen semmosta siistiä”. 

Vorssa Inkin myyntilukuja tutkiessa huomaa, että tuotteiden uniikkius vetoaa laajaan yleisöön. Kata kuvailee pääkohderyhmäkseen 35-45-vuotiaat naiset, mutta myynti vetää myös hieman vanhemman ikäluokan haarukassa. 

“Vähän iäkkäämmätkin rouvat on tosi innoissaan näistä korvakoruista, mikä on musta ihan sairaan siistiä. Seuraavaksi täytyy kokeilla myös vähän nuorempien, 18-25-ikäisten kohderyhmää, että miten se lähtee vetämään”, Kata kertoo. 

vorssa ink verkkokauppa

Verkkokaupan pyörittäminen vaatii paljon työtunteja

Vorssa Inkin kasvu ei ole tullut itsestään, vaan verkkokaupan pyörittämiseen on saanut laittaa paljon työtunteja. Mitä enemmän myyntiä tulee, sitä enemmän työtä verkkokaupan pyörittäminen luonnollisesti vaatii. 

Liiketoiminnan alkuvaiheessa Katalla oli tuotteilleen somekanavat ja yleisö valmiina tatuointiliiketoiminnan kautta. Tilauksia alkoi tulla heti, vaikka toiminta olikin alussa hyvin pienimuotoista. Myöhemmin liiketoimintaa kasvattaessa asiakkaiden hankinta ja markkinoinnin toteuttaminen on alkanut vaatia aiempaa enemmän aikaa, mutta kasvu on tullut juuri lisääntyneen panostuksen myötä. 

Katalle yrittäjyys on elämäntapa, ja korvisten tekemiseen vierähtääkin huomaamatta iso osa viikosta. Itse tuotteiden luomisen lisäksi aikaa kuluu paljon muuhunkin: valmiit tuotteet tulee pakata, varastoida ja lähettää maailmalle. Pakkausmateriaaleja tulee tilata ja säilyttää. Tuotetietoja ja -kuvia tulee luoda ja syöttää tasaisesti paikalleen, asiakaspalvelun kysymyksiin ja kommentteihin vastata ja verkkokaupan visuaalisesta ilmeestä huolehtia. Myös markkinoinnin suunnitteleminen ja somesisältöjen luominen vie aikaa. 

Kasvun ja työtuntien lisääntymisen myötä Kata on päättänyt ulkoistaa osan toiminnastaan. Esimerkiksi kuva- ja videomateriaalia hän tilaa välillä ulkoistetusti. Työtuntien hallinnassa on auttanut myös ulkoisten applikaatioiden hyödyntäminen – esimerkiksi osoitetarrojen tulostaminen valmiina vähentää osoitteiden kirjoittamiseen kuluvaa aikaa. 

Mitä oppeja verkkokaupan kasvuun on mahtunut?

Katan mukaan haastavaa verkkokaupan kasvussa on ollut myöntää itselle se, että kaikkea ei ehdi tai tarvitse osata ja tehdä itse, vaan apua löytyy myös ulkopuolisilta tahoilta. 

“Sen haluaisin sanoa aloittaville verkkokauppiaille, että älä hakkaa päätä seinään, kaikkea ei tarvitse opetella yksin. Suomesta löytyy paljon ammattilaisia, keille voi ulkoistaa vaikkapa verkkokauppa-alustan luomisen tai tuotteiden kuvaamisen. Mulla meni paljon kallista aikaa hukkaan, kun halusin opetella kaiken itse ja säästää”, Kata ohjeistaa. 

Kata tunnistaa markkinoinnin tärkeyden asiakaskunnan ja liiketoiminnan kasvattamisessa. Alkuun Vorssa Ink mainosti tuotteitaan orgaanisessa somessa, mutta Katan mukaan todellinen kasvu on lähtenyt liikkeelle vasta riittävien markkinoinnin investointien kautta. 

 “Jos lähtee tekeen markkinointia niin pitää olla tarpeeksi rahaa ja uskallusta siihen, että siitä on sulle jotain hyötyä. Hyvin pienellä budjetilla on vaikeeta kasvattaa asiakaskuntaa ja liiketoimintaa kannattavasti.”

Katan mukaan tuotteen laadun tärkeyttä ei tule kuitenkaan unohtaa. Kaikki tuotteet eivät ole jymymenestyksiä – eikä niiden tarvitsekaan olla. Kokemuksen kautta oppii, millaiset tuotteet vetoavat parhaiten omaan kohderyhmään. 

 “Mitä enemmän markkinointiin panostaa nii sitä enemmä sitä kauppaa tulee, mut sen tuotteen pitää olla ensin kunnossa. Näkisin et ei ihan mitä vaa voi maksetulla markkinoinnilla myydä, et kyl sen tuotteenki pitää sit olla semmone et ihmiset sitä haluaa ostaa”, hän kiteyttää. 

Osa kasvun haasteista tulee relevanttina pysymisen kautta. Vorssa Inkin ainoana työntekijänä Kata vastaa itse yrityksen somenäkyvyydestä, vaikka hän kertookin kokevansa välillä kameran edessä esiintymisen haastavana. 

Katan mukaan korvakorubisneksen haasteet liittyvät myös kuluttajien ostopäätösten nopeuteen ja oman ajankäytön hallintaan. Kun yritystoiminnasta on tarpeeksi innoissaan, on välillä vaikeaa olla vastaamatta asiakkaiden viesteihin viikonloppuisin. 

“Oon vähän ehkä liikaakin saatavilla, mutta toisaalta verkkokaupassa hankintaa tekevät ihmiset haluaa vastauksen kysymykseen heti, ja vastauksen myötä se kauppa voidaan lyödä heti lukkoon. Jos vastauksessa meneekin viikko, niin voi olla että se asiakkaan ostotarve ehti jo mennä”, Kata kuittaa.

Onnistumiset lisäävät intoa tekemiseen

Liiketoiminnan kasvu on lisännyt Katan innostusta työtään kohtaan. Vorssa Ink korvikset on kasvanut harrastuksesta yritykseksi, jonka pyörittämiseen saisi käytettyä täydet työtunnit viikosta. Onnistumisia matkalle on kertynyt monia: asiakaskunta on alkanut vakiintua, uusia asiakkaita saapuu tasaisesti ja liiketoiminnan eri prosesseja on saatu sujuvoitettua. 

“Kyselen paljon somessa asiakkailta mitä tarpeita, mitä kaivataan, mitä lisää. Sieltä ne parhaat ja arvokkaimmat mielipiteet tulee, suoraan asiakkailta. Koska olen panostanut someen paljon ja saanut sitoutunutta seuraajakuntaa, on vastausten saaminen kysymyksiin helppoa ja vastauksia tulee paljon”, Kata kertoo.

Onnistumisekseen Kata lukee jokaisen tehdyn tilauksen ja positiivisen asiakaskokemuksen. Tilauksista saadut positiiviset palautteet ja mukavat asiakkaat lisäävät tunnetta oman yritystoiminnan merkityksellisyydestä. Monet uudet ihmiset ovat myös löytäneet verkkokauppaan tyytyväisten asiakkaiden suositteluiden myötä, mikä lisää intoa hyvän asiakaspalvelun toteuttamiseen jatkossakin.

Onnistumiset rakentuvat Katalle myös monesta pienestä asiasta: siitä kun uusi jälleenmyyjä haluaa aloittaa yhteistyön, tai kun kadulla tulee vastaan ihmisiä Vorssa Inkin korvakorut korvassa. 

Seuraava vaihe kasvussa on miettiä, pitäisikö Katan palkata Vorssa Inkille sen ensimmäiset työntekijät. 

“Nälkähän toki kasvaa syödessä, ja ois kiva nähdä mihin asti rahkeet riittää. Yksi pää ja kaksi kättä ei enää meinaa riittää kaikkeen, joten oishan se aika huisia ottaa se seuraava askel ja työllistää joku toinen osaksi yritystä”, Kata tuumaa.

vorssa ink korvikset

Vorssa Inkin löydät Instagramista @VorssaInk ja Katan verkkokaupan osoitteesta vorssaink.fi  

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

11 ideaa verkkokaupan joulumarkkinointiin

  Joulunodotus on arvokasta aikaa verkkokauppiaalle, mutta myös kilpailu mainonnasta on kovaa. Hyvällä suunnittelulla ja aikaisin aloitetuilla markkinointitoimenpiteillä voit erottautua massasta ja houkutella kuluttajat joululahjaostoksille

Lue artikkeli →

Parempaa arkea digimarkkinointiin?