Kategoriat
Woocommerce

Verkkokaupassa maksaminen – Älä tingi ostoprosessin tärkeimmästä vaiheesta

Verkkokaupan maksupalvelujärjestelmä on verkkokaupan kokonaisuudessa pieni asia, mutta sillä on huomattava vaikutus verkkokaupan konversioihin. Tässä artikkelissa haastattelimme Paytrail Oyj:n myyntijohtaja Johannes Kumpukoskea verkkokaupan maksupalveluihin liittyen.

Oli kyse sitten tavallisesta kivijalkakaupasta tai verkkokaupasta, on ostoprosessin kriittisin vaihe maksaminen. Ilman maksamista hyödyke ei vaihda omistajaa myyjältä ostajalle. Verkkokaupassa maksupalvelujärjestelmä on pieni osa kokonaisuutta, mutta sillä on yllättävän suuri vaikutus verkkokaupan kannattavuuteen ja konversioihin.

Suomessa verkkokaupan suosio on ollut jo monta vuotta voimakkaalla kasvu-uralla. Voidaan puhua, että verkkokauppa on jo osa suomalaisten arkea. Suomalaisten tavat maksaa verkkokaupassa poikkeavat paljon esimerkiksi muista Pohjoismaista.

– Suomalaiset ovat tottuneet tekemään verkkomaksuja verkkopankissa, eli käytetään niin kutsuttaja pankkipainikkeita maksamiseen. Muissa Pohjoismaissa suositaan enemmän luottokorttia maksuvälineenä, Paytrail Oyj:n myyntijohtaja Johannes Kumpukoski kertoo.

”Usein laskulla tilanneiden keskiostos on 30% on korkeampi kuin muilla maksutavoilla, joka puoltaa laskun tai osamaksun mahdollistamista verkkokaupassa.”

Vaikka pankkipainikkeet ovat suomalaisten ensisijainen maksutapa, on niiden osuus on hieman laskenut. Syy pankkipainikkeiden suosion laskuun on mobiilimaksamisen poikkeuksellisen nopea kasvu.

– Mobile Pay on kasvanut 3. suosituimmaksi maksutavaksi viimeisen kahden vuoden aikana. Kasvu on ollut meidän mittareilta katsottuna poikkeuksellisen nopeaa, Kumpukoski kertoo.

– Pankkipainikkeilla maksaminen on kuitenkin helpottunut viime vuosina, joten uskomme niiden suosion kuitenkin säilyvän, vaikka mobiilimaksamisen suosio kasvaa, hän jatkaa.

Mobile Paylla tehdyissä maksuissa on syytä huomioida muita maksutapoja pienempi keskiostos, eli sillä maksetaan pääosin pieniä ostoksia. Keskiostos on myös keskeinen mittari verkkokauppiaalle.

– Kauppiaan kannattaa seurata eri maksutapojen keskiostoksia, joiden perusteella saa tietoa, mikä tapa toimii ja esimerkiksi markkinoida toimivaa tapaa ulospäin, Kumpukoski ohjeistaa.

Kuinka maksupalvelujärjestelmällä voidaan vaikuttaa verkkokaupan tuloksiin?

Verkkokauppa on suuri kokonaisuus, jossa on monta tärkeää osa-aluetta. Ensimmäiseksi tarvitaan tuote, joka ratkaisee kävijän ongelman. Jotta kävijä saadaan sivuille ostamaan tuote, tarvitaan siihen orgaanista ja useimmiten myös maksettua näkyvyyttä. Näiden kahden osa-alueen lisäksi verkkokaupan täytyy vastata käyttökokemukseltaan tämän päivän vaatimuksia, jotta kävijä löytää tuotteen kaupasta. Myös ulkoasun täytyy olla luottamusta herättävä.

Kaikkien näiden jälkeen kävijän täytyy vielä maksaa tuote. Maksupalvelujärjestelmää valittaessa kannattaa muistaa, että ihmiset suosivat erilaisia tapoja maksaa hyödykkeitä. Esimerkiksi joku haluaa maksaa aina laskulla. Jos tätä vaihtoehtoa ei löydy, hän jättää todennäköisesti maksamisen kesken ja kauppa jää todennäköisesti syntymättä.

”Laadukas ja monipuolinen maksupalvelu luo luottamusta verkkokauppaa kohtaan.”

Eli kun asiakkaalle löytyy hänen suosimansa maksutapa, hän suorittaa ostoksen todennäköisemmin. Näin saadaan enemmän kauppa tuottaa enemmän konversioita ja sitä kautta kasvatettua myyntiä.

– Laadukas ja monipuolinen maksupalvelu luo luottamusta verkkokauppaa kohtaan. Muutenkin teknisesti helpoksi tehty maksaminen vaikuttaa paljon toteutuneisiin kauppoihin. Jos ostopolulla on paljon ylimääräistä, saattaa tilaus keskeytyä, Kumpukoski sanoo.

Eri maksupalvelut toimivat eri tuotteille. Kumpukoski kertookin, että fyysiset tuotteet maksetaan mieluummin laskulla tai osamaksulla.

– Laskua ja osamaksua käytetään paljon verkkomaksuihin, joissa ostetaan jokin fyysinen tuote, kuten esimerkiksi älypuhelin. Usein laskulla tilanneiden keskiostos on 30% on korkeampi kuin muilla maksutavoilla, joka puoltaa laskun tai osamaksun mahdollistamista verkkokaupassa.

Maksupalvelujärjestelmän valitseminen

Oli kyse sitten aloittelevasta verkkokauppiaasta tai sitten jo kokeneemmasta tekijästä, kannattaa makselupalvelujärjestelmässä kiinnittää huomioita muutamaan keskeiseen asiaan.

Tärkeä asia on luonnollisesti maksupalvelusta syntyvä kustannus. Kannattaa selvittää huolella, sopiiko omaan verkkokauppaan kiinteällä hinnalla tehty sopimus vaiko verkkokaupan myyntiin kytkeytyvä hinta.

– Meidän omien laskelmien perusteella kannattaa valita kiinteä sopimusmalli, jos verkkokaupan myynti on yli 1500-1600 euroa kuukaudessa.

”Mobile Pay on kasvanut 3. suosituimmaksi maksutavaksi viimeisen kahden vuoden aikana. Kasvu on ollut meidän mittareilta katsottuna poikkeuksellisen nopeaa”

Verkkomaksupalveluita tarjoavia yrityksiä löytyy Suomesta useita eikä hinnoissa ole merkittäviä eroja. Koska hinnalla on vaikea vertailla, kannattaa vertailla palvelun kokonaisuutta. Esimerkiksi kannattaa vertailla saatavilla olevia maksutapoja.

– Maksutavat ovat iso tekijä palveluntarjoajan valinnassa. Esimerkiksi jos Mobile Pay puuttuu, voi sillä olla merkittävä negatiivinen vaikutus kaupan myyntiin, koska Mobile Pay ja mobiilimaksaminen on kasvattanut suosiotaan niin paljon, Kumpukoski toteaa.

Maksutapojen lisäksi palveluntarjoajia voi vertailla asiakaspalvelussa. Tässä yhteydessä tarkoitetaan asiakaspalvelua verkkokauppiaalle kuin asiakkaallekin. Jos kuluttajalla on tullut ongelmia maksamisen kanssa, on tyypillistä, että maksun läpimeno halutaan varmistaa.

– Esimerkiksi Paytrail tarjoaa asiakkailleen 24/7 asiakaspalvelun, johon voi soittaa mikäli verkkokaupan asiakaspalvelu on sillä hetkellä suljettuna, Kumpukoski mainitsee.

Paytrail on myös tutkinut vaikuttavia tekijöitä maksupalvelutarjoajan valintaan. Tutkimus koski niin palveluntarjoajan jo valinneita kauppiaita, kuin myös valintaa pohtivia kauppiaita.

– Selkein vaikuttavin tekijä valintaan on up-time, eli lukema siitä, kuinka luotettavasti maksupalvelu toimii. Toiseksi merkittävin tekijä oli maksutavat ja kolmas tekijä on asiakaspalvelu, Kumpukoski tiivistää.

Kumpukoski lisää vielä perään, että valintaan vaikuttaa myös myynneistä saatavat raportit.

– Jos raportit ovat huonoja, se saattaa yllättävän paljonkin työllistää kirjanpitoa. Tämä ei vaikuta verkkokaupan konversioon, mutta sillä on vaikutusta muuhun liiketoimintaan.

Kansainvälisen verkkokaupan maksuratkaisut

Verkkokauppaa voi tehdä myös kansainvälisesti. Mikäli aikoo kaupata tuotteita Suomen rajojen ulkopuolelle, kannattaa huomioida pari seikkaa maksupalveluihin liittyen.

– Ensimmäisenä on syytä ymmärtää, että eri maissa maksetaan eri tavoilla. Ei välttämättä kannata esimerkiksi näyttää Suomen pankkipainikkeita Saksassa. Siellä kannattaa ensisijaisesti tarjota maksutapoja, jotka ovat siellä suosittuja, Kumpukoski kertoo.

– Lisäksi kannattaa selvittää muiden maiden lainsäädäntöä. Esimerkiksi Saksassa vaaditaan, että toimitusjohtajan nimi mainitaan verkkokaupassa ja yhteystiedot ovat saatavilla, hän jatkaa.

Kansainvälinen verkkokauppa vaatii jo teknisesti laajempaa toteutusta, koska verkkokaupalta tarvitaan esimerkiksi kieliversiointi. Myös valuuttatuki ja verotekniset asiat on hyvä muistaa.

– Jos myyt jollain tietyllä summalla johonkin maahan, käytetään siinä kohdemaan verotusta. Näihin kannattaa perehtyä huolella, Kumpukoski huomauttaa.

Jos haluaa menestyä ulkomailla, kannattaa keskittyä muihinkin asioihin kuin maksupalveluihin.

– Jenkeissä Amazon jyrää meidän silmissä kivikautiselta näyttävällä käyttöliittymällä. Eli jossain maassa simppelimpi verkkokauppa toimii kuin muualla. Tämä kannattaa huomioida kun tekee eri kieliversioita verkkokaupasta, Kumpukoski vinkkaa.

Älä unohda PSD2-direktiivia

Verkkomaksamista säätelevä PSD2-direktiivi kuulostaa pelottavalta ja vaikeasti ymmärrettävältä asialta. Tiivistetysti direktiivi koskee verkkomaksuissa vaadittavan vahvan tunnistautumisen vaiheiden huomioimista.

Jos käyttää verkkopankkipainikkeita, joissa on huomioitu PSD2-rajapinnat, ei kauppiaan tarvitse huolehtia asiasta lainkaan.

Aihe on tärkeä, joka kannattaa tietää, mutta stressiä siitä ei tarvitse ottaa.

– Lähtökohtaisesti kauppiaan ei tarvitse tästä direktiivistä huolehtia, vaan se on maksupalveluntarjoajan vastuulla, Kumpukoski kertoo.

Hän lisää, että kaikki direktiivit ja säädökset eivät ole maksupalveluntarjoajan päätöksiä. Myös eri maissa on eri säädöksiä.

”Lähtökohtaisesti kauppiaan ei tarvitse tästä direktiivistä huolehtia, vaan se on maksupalveluntarjoajan vastuulla”

– Tiukat rajat eivät ole maksutarjoajan syytä tai ansioita, vaan päätökset tulee korkeammalta. Esimerkiksi Ruotsissa tuli juuri asetus, että kuluttajalle ei saa esittää ensisijaisena maksutapana luottoa tai laskua, Kumpukoski kertoo.

Paytrail Oyj on Suomen suurimpia verkkokauppojen maksupalveluita tarjoava yritys, joka on osa kansainvälistä NETS-konsernia. Slogan kuuluu Paytrailin kumppaanuusverkostoon, eli suosittelemme asiakkaillemme ensisijaisesti Paytrailin maksupalveluita.

– Paytrail tarjoaa verkkokauppiaille kiinteän sopimusmallin lisäksi loistavan tuen, laajan valikoiman maksutapoja ja ennen kaikkea luotettavan maksupalvelujärjestelmän, Sloganin tekninen johtaja Julius Aho kommentoi.

Kategoriat
Tiedotteet Woocommerce Wordpress

REKRY! DEV-tiimille kovaluinen vetäjä

Meillä Sloganilla olisi avoin positio kovalle ja kylmäpäiselle DEV-tiimin vetäjälle, joka ymmärtää miten tuottavia verkkosivustoja tehdään.

Lokaatio: Helsinki tai Jyväskylä

Tehtävä: DEV-tiimin vetäminen, WordPress & WooCommerce -projektit,

Vaatimukset:

– Senioritason kokemus WordPressistä sekä WooCommercesta

– Osaamista toteuttaa nykyaikaisia verkkopalveluita (JS-framework-osaamista, kuten Vue.js, React tai Angular)

– Halua ja intoa kehittää tiimin teknistä kyvykkyyttä ja prosesseja (gulp, git jne)

– Perusymmärrys backend-puolesta

– Liiketoiminnallinen ja digimarkkinoinnillinen näkemys

– Kyvykkyys johtaa projekteja ja kommunikoida asiakkaiden kanssa

Muut vaatimukset: kova luu ja näyttöjä tuloksista

Tarjotaan: hyvä tuki & koulutus ja laadukas tiimi ympärille

Palkkaus: Varmasti riittävä, sovitaan yhdessä

Aloitus: syyskuu 2020

Kontakti: tuukka.palokangas@slogan.fi tai julius.aho@slogan.fi

Vinkkipalkkiona pullo Koronaa, tahi useampi.

#wordpress

#woocommerce

#rekry

Kategoriat
Konversio-optimointi Woocommerce

5 vinkkiä WooCommerce-verkkokaupan konversio-optimointiin

Jotta verkkokauppa tuottaa tuloksia, vaatii se hyvän tuotteen ja toimivan teknisen puolen lisäksi muutakin. Listasin alle viisi kohtaa, jotka harvemmin tulevat esiin verkkokaupan myynnin kasvattamisessa.

 

1. Rakenna luottamusta

Neljä syytä miksi asiakas ei osta verkkokaupastasi:

  • Asiakkaalla ei ole rahaa
  • Asiakkaalla ei ole aikaa
  • Asiakkaalla ei ole tarvetta
  • Asiakas ei luota sinuun

Kolmeen ensimmäiseen et voi juuri vaikuttaa, mutta luottamukseen voit. Luottamus on äärimmäisen tärkeä asia johon kiinnitetään harvoin tarpeeksi huomiota.

Luottamukseen vaikuttaa hirveän moni asia ja ihmisillä luottamus rakentuu eri asioista. Toinen ihminen oppii luottamaan laadukkaiden kuvien perusteella ja toinen taas saattaa perustaa luottamuksensa verkkokaupan käyttökokemukseen.

Sisältösi on äärimmäisen keskeisessä asemassa luottamuksen rakentamista ajatellen. Riippuen tuotteiden tai palveluiden määrästä, laadukkaalla sisältömarkkinoinnilla on mahdollisuus kerätä luottamuspisteitä verkkokaupassa.

WooCommercella verkkokaupan sisältömarkkinointi on omaa luokkaansa, koska ohjelma integroituu saumattomasti maailman suosituimman sisällönhallintajärjestelmän WordPressin kanssa. Ne toimivat yhdessä ja erikseen ja sisällöntuotanto on erittäin sujuvaa.

Esimerkki:

Perustat verkkokaupan jossa aiot myydä uusia terveystuotteita, joita ei ole aiemmin myyty Suomessa. On sanomattakin selvää, että sinun pitää kasvattaa luottamusta yritystäsi ja uusia tuotteita kohtaan.

Et saa ihmisiä ostamaan tuotetta, ellet pysty kertomaan ihmisille miksi se ratkaisee heidän ongelmansa.

Laadukas sisältömarkkinointi on tässä kohtaa avainasemassa. WooCommercen ja WordPressin yhteistyöllä pystyt esimerkiksi kirjoittamaan blogia uusista tuotteistasi sekä niiden hyödyistä. Voit nostaa tuotekortteja verkkokaupasta mukaan blogiteksteihin ja päinvastoin, eli voit lisätä blogitekstit tuotesivuille.

Näillä keinoilla kasvatat:

a) Arvoa
b) Luottamusta
c) Myyntiä

Ajankohtaisilla ja säännöllisillä blogikirjoituksilla tuot myös ilmi, että yrityksesi on olemassa ja ajantasalla. Viimeksi kolme vuotta sitten päivitetty blogi ei hirveästi herätä luottamusta yritystä kohtaan.

Lisäksi voit kasvattaa verkkokauppasi luottamusta hyödyntämällä WooCommercen lukemattomia teemoja, joilla pystyt tarjoamaan laadukkaan oloisen verkkokaupan. Hyvä käyttökokemus on avainasemassa luottamuksen rakentamisessa.

2. Tarjoa arvoa

Kuvitellaan, että verkkokauppasi myy erittäin laadukkaita tuotteita. Laadusta johtuen tuotteilla on myös korkeampi hinta, joten asiakas tyypillisesti harkitsee ostamista kauemmin.

Asiakas haluaa todennäköisesti tehdä vertailua ja lukea arvosteluja ennen ostopäätöksen tekoa.

Kumpi seuraavista esimerkeistä sinun mielestäsi todennäköisemmin johtaa kauppaan?

Käytetään esimerkkituotteena vaikkapa laadukasta, 999,00 euroa maksavaa maastopyörää.

Esimerkki 1:
Maastopyörästä on tarjolla hinnan ja muiden ehtojen lisäksi:

  • 2 kuvaa
  • Lyhyt kuvailuteksti
  • Tekniset tiedot.

Esimerkki 2:
Maastopyörästä on tarjolla hinnan ja muiden ehtojen lisäksi

  • Yli 10 laadukasta kuvaa eri ympäristöissä, kuten siellä missä pyörää oikeasti käytetään.
  • Ammattilaisen tekemä tuotearvostelu videona ja tekstinä
  • Arvosteluja muilta tuotteen ostaneilta (hanki arvosteluja esimerkiksi alekoodien avulla)
  • Mahdollisimman laaja ja selkokielinen kuvailuteksti, josta ei jää mitään epäselvää mihin ja kenelle pyörä soveltuu parhaiten
  • Kaikki tekniset tiedot, mitat ja muu olennainen materiaali

Uskon, että ostaisit esimerkki 2:lta koska se tarjoaa huomattavasti enemmän arvoa sinulle.

WooCommercella arvon luominen verkkokaupassa on yhtä sujuvaa kuin aiemmin mainittu luottamuksen rakentaminen. Eli arvon luominen pohjautuu laadukkaaseen sisältöön, jota WooCommercella on helppo tuottaa. Lisäksi tuotekuvien ja -tietojen lisääminen on helppoa.

Kattavat tuotearvostelut ovat elintärkeitä tuloksekkaan verkkokaupan kannalta. Ne tarjoavat sekä arvoa että kasvattavat luottausta. Esimerkiksi voit lähettää tuotteen ostaneelle asiakkaalle automatisoidun sähköpostin tuotearvostelun toivossa. Tuotearvostelu lisätään usein automaattisesti sivustolle, mutta WooCommerce tarjoaa mahdollisuuden hyväksyä arvostelu ennen sen näkymistä verkkokaupassa.

3. Tee ostamisesta helppoa

Verkkokauppasi saavuttaa todennäköisesti enemmän haluttuja konversioita, kun se on tehty mahdollisimman helpoksi. Jätä kaikki turha pois verkkokaupastasi ja keskity siihen mikä on tärkeintä eli myyminen.

Jos verkkokaupassasi on paljon tuotteita, tee niiden suodattamisesta helppoa. Tee tuotteiden löytäminen potentiaalisille asiakkaille mahdollisimman helpoksi ja sujuvaksi.

  • Älä pakota asiakkaita täyttämään suuria määriä erilaisia kenttiä, vaan pyydä ainoastaan olennainen ja lainmukainen tieto. Koska ihmiset ovat verkossa tänä päivänä niin kärsimättömiä, jää ostokset todennäköisesti tekemättä jos hukutat heidät turhiin vaiheisiin ostoputkella.
  • Tee ostamisesta mahdollisimman vähän aikaa vievää. Jos asiakas on uusi, tarjoa mahdollisuutta rekisteröityä esimerkiksi Facebookin tai Googlen avulla. Toinen hyvä vaihtoehto on tarjota mahdollisuutta ostaa tuote rekisteröitymättä lainkaan.
  • WooCommerce on myös käyttäjäystävällinen verkkokauppa-alusta, koska sillä on mahdollisuus rakentaa erinomaisella käyttökokemuksella varustettuja verkkokauppoja. Etenkin WooCommercen tuotesuodatustyökalut ovat todella hyviä.

4. Älä anna asiakkaan epäröidä

Kestääköhän tämä käytössäni? Onkohan tässä hinta-laatusuhde kohdallaan? Mitä jos tuote onkin väärän kokoinen? Nämä ovat hyvin perinteisiä kysymyksiä verkkokauppoja selaavilta ihmisiltä.

Poista kaikki mahdollinen epäröinti niin hyvin kuin mahdollista.

Esimerkkejä hyvistä keinoista:

  • Tietyn aikajakson ilmainen kokeilu
  • Ilmainen toimitus ja ilmainen palautus
  • Tarpeeksi pitkä takuu
  • Jos ei ole tyytyväinen – rahat takaisin

Keinojen toimivuus riippuu aina hieman toimialasta, tuotteesta ja palvelusta. Parhaat keinot löytyvät testaamalla ja kokeilemalla eri variaatioita.

5. Poista häiriötekijät

Kun asiakas napsauttaa tuotteen ostoskoriin ja siirtyy kassalle, täytyy tieltä poistaa kaikki häiriötekijät, jotta asiakas maksaa tuotteen. Älä anna asiakkaalle mahdollisuutta poistua sivulta, vaan pyri viemään häntä suoraviivaisesti eteenpäin ostoprosessissa.

  • Älä näytä alekoodi- tai kuponkikenttiä enää kassalla, koska asiakas saattaa poistua Googleen etsimään alekoodia. Kysy alekoodia mahdollisimman alkuvaiheessa ostoprosessia.
  • Poista kassanäkymästä esimerkiksi päävalikko, jotta asiakas ei turhaan lähde selaamaan uusia tuotteita, jolloin riskinä on että asiakas ei enää palaa takaisin kassalle. Päävalikon tilalle voi lisätä esimerkiksi ostopolun vaiheet.
  • Älä nosta enää uusia “saatat pitää myös näistä” -tuotteita tarjolle, koska sekin saattaa ajaa ostajan pois kassalta. Toki se voi myös tuoda lisämyyntiä, mutta sopivia tuotteita voi tarjota esimerkiksi myös maksutapahtuman jälkeen.
Kategoriat
Woocommerce

Kenelle WooCommerce on sopivin verkkokauppa-alusta?

WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta. Se on tehokas ja  monipuolinen verkkokaupan työkalu, joka on muokattavissa melkein mihin tarpeeseen tahansa. Lukemalla tämän blogin ymmärrät miksi WooCommerce on niin suosittu ja kenelle se sopii parhaiten.

WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta

WooCommerce on WordPressiin liitettävä verkkokauppalisäosa. WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä ja WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta. WooCommerce on tehty WordPress-alustalle, joten luonnollisesti sinulla tulisi olla WordPress-sivusto jos haluat verkkokauppasi WooCommercella. Erillisen verkkokaupan ja verkkosivuston lisäksi on mahdollista rakentaa WooCommercesta ja WordPressista yksi yhtenäinen kokonaisuus, jossa WordPress-sivusto on ikään kuin tausta-ajuri.

Suosion takana on muun muassa ilmainen ja helppo peruskäyttö sekä lähes rajaton muokattavuus. 

Viisi tilastofaktaa WooCommercesta:

  1. WooCommercen osuus on noin 30% maailman verkkokaupoista.
  2. Miljoonasta suosituimmasta verkkokaupasta 22% käyttää WooCommercea
  3. Yhteensä WooCommercea käyttää yli kolme miljoonaa livenä olevaa verkkosivustoa
  4. 93,7% WordPress-verkkokaupoista käyttää lisäosana WooCommercea
  5. WooCommerce on Suomen suosituin verkkokauppa-alusta 18% osuudellaan

Miksi WooCommerce on niin suosittu

WooCommerce menestyksen taustalla on avoimen lähdekoodiin perustuva, täysin räätälöitävissä oleva verkkokauppajärjestelmä yrittäjille ympäri maailman. Se integroituu WordPressin kanssa saumattomasti ja voit rakentaa verkkokaupan vain ja ainoastaan tarpeidesi mukaan.

Koska järjestelmä perustuu täysin avoimeen lähdekoodiin, voi käyttäjä muokata kaupan mieleisekseen. Laadukkaat ja hyödylliset lisäosat ovat kaikkien saatavilla. Käyttäjä voi lisätä rajoittamattoman määrä tuotteita eikä tilausmäärillä ole ylärajaa. Se on myös helppo perustaa ja ylläpitää.

Kuten WordPressillä, myös WooCommercella on maailmanlaajuinen käyttäjä ja kehittäjien verkosto, joka takaa ongelmanratkaisun ja turvallisuuden. Avoimen lähdekoodin ansiosta et myöskään voi joutua toimittajaloukkuun, eli kuka tahansa voi jatkaa olemassa olevan verkkokaupan kehittämistä.

Valitsemalla WooCommercen verkkokauppa-alustaksi, pääset välittömästi hyötymään WordPressin jo valmiista ekosysteemistä: Tuhansista lisäosista ja teemoista, joita tuhannet sovelluskehittäjät ovat valmiiksi jo toteuttaneet ja kehittäneet.

WooCommercen hinta?

  • Alusta ei itsessään maksa mitään
  • Hinta koostuu työstä, lisäosista, ylläpidosta sekä muista järjestelmistä (esim. maksujärjestelmä)
  • Laadukkaan pk-yrityksen verkkokaupan hinnat asettuvat usein 10 000 – 100 000 euron välimaastoon

WooCommercen peruskäyttö on maksutonta. Pakollisia kuluja aiheuttaa lähinnä palvelintilakustannukset, mahdolliset logistiikkakustannukset ja maksujärjestelmä. Useimmilla muilla verkkokauppa-alustoilla on käytössä kuukausi- tai lisenssimaksu, sekä mahdollisesti tilauskomissioihin perustuvia kustannuksia.

Alustan ansaintalogiikka perustuu maksullisiin teemoihin ja lisäosiin. Ilmaisilla lisäosilla pääsee tiettyyn pisteeseen asti, mutta huolella valituilla ja laadukkailla lisäosilla verkkokaupasta saadaan paras teho irti. Oikeilla lisäosavalinnoilla voit kuitenkin säästää jopa tuhansia euroja kehitystyöstä, milloinka esimerkiksi 59€ kertalisenssin ostaminen ei tunnu kovin pahalta. Lisäosien kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä vähemmän tunnettuun lisäosaan liittyy aina turvallisuusriski.

”WooCommercen osuus on
noin 30% maailman verkkokaupoista.”

WooCommerce-verkkokaupan voi perustaa ilmaiseksi, mutta luonnollisesti se vaatii jonkin verran osaamista. Ammattilainen osaa rakentaa verkkokaupasta visuaalisesti näyttävän, käyttäjäystävällisen ja ennen kaikkea turvallisen ratkaisun. Verkkokauppaa rakennettaessa on hyvä muistaa, että sen ydintehtävä on myydä tuotteita tai palveluita, joten rakentamisessa on hyvä olla mukana myös digitaalisen myynnin ja markkinoinnin osaaja.

Ammattilaisen rakentamaan verkkokaupan hintaan vaikuttaa oleellisesti verkkokaupan koko, tekniset vaatimukset kuten lisäosat ja mahdolliset integraatiot eri järjestelmiin sekä ylläpito ja hostingpalvelut.

Perinteisen verkkokaupan rakentaminen ilman integraatioita, räätälöintejä tai muita lisäosia maksaa tyypillisesti noin 10 000 eurosta ylöspäin. Jos verkkokaupasta haluaa räätälöidymmän kokonaisuuden integraatioineen, nousee hinta vähintää 20 000 euroon. Oleellisesti hintaan vaikuttaa myös nykyinen verkkosivusto, eli onko sivusto valmiiksi WordPress-pohjainen ja vaatisiko se ylimääräisiä teknisiä toimenpiteitä verkkokaupan suhteen.

Kenelle WooCommerce on sopivin verkkokauppa-alusta

Lähtökohtaisesti WooCommercella on mahdollista luoda verkkokauppa toimialaan tai tuotemäärään katsomatta. WooCommercen vahvuus on siinä, ettei siinä ole juurikaan heikkouksia. On alustoja, jotka ovat joiltakin ominaisuuksiltaan WooCommercea parempia, mutta vastoin jollain osa-alueella taas merkittävästi huonompia.

Toimiakseen WooCommerce vaatii WordPress-alustan. Jos yritykselläsi on WordPress-sivusto, on WooCommerce ylivoimaisesti paras ratkaisu siihen.

Ketteryytensä ja helpon muokattavuuden ansioista WooCommerce sopii parhaiten pienille ja keskisuurille yrityksille. WooCommerce sopii niin yritykselle, jolle verkkokauppa on koko liiketoiminnan keskiössä mutta myös erinomaisen skaalautuvuuden ansioista WooCommerce taipuu tarpeeseen, jossa verkkokauppa on pienempi osa liiketoimintaa.

Verkkokauppa-alustan valinta

Verkossa on tarjolla runsain määrin erilaisia ja erihintaisia verkkokauppa-alustoja. On luonnollista, että asiaan perehtymättömän voi olla hankala ymmärtää mikä verkkokaupassa on tärkeää ja mikä ei.

Siksi on tärkeää tunnistaa omat tarpeet ja tavoitteet kun lähdet hahmottelemaan verkkokauppaa. On myös hyvä olla selko siitä, mitä olet valmis tekemään itse ja mitkä toiminnot haluat jättää järjestelmien tai ulkoistuksen varaan.

Esimerkiksi jos sinulla on paljon tuotteita, olisi hyvä olla verkkokauppaan integroitu varastointijärjestelmä. Toisinaan jos myyt palvelua, jolla on runsaasti käyttäjiä, olisi hyvä integroida verkkokauppa asiakashallintajärjestelmään. Myynnin kasvattamiseen kannattaa ottaa kumppani systemaattiseen digimarkkinointiin.

Lähtökohtaisesti jos ei ole juurikaan teknistä osaamista sekä ymmärrystä digitaalisesta myynnistä ja markkinoinnista, kannattaa vastuu jättää ammattilaisille. Jos olet ajatellut ulkoistaa verkkokaupan rakentamisen, on tärkeää että toimittaja ymmärtää sinun tarpeitasi. Erityisesti tälläisissä hankkeissa, on oleellista että kumppani ymmärtää yrityksesi arjen tarpeet myös hankkeen jälkeen. Mitä isompi toteutus, sitä monimutkaisempaa se on.

Verkkokaupan rakentaminen voi tuntua yksinkertaiselta ja helpolta, mutta pahimmassa tapauksessa osaamattomuus lisäosien ja muiden teknisten asioiden kanssa voi johtaa katastrofiin, jonka purkaminen tulee kalliiksi. Sinun tulee kuitenkin ymmärtää, että asiakastietojen ja maksutietojen kanssa tulee ymmärtää vakava huolellisuus.

6 syytä valita WooCommerce

1. WooCommerce on edullinen

WooCommerce on perusominaisuuksiltaan ilmainen, eli pystyt rakentamaan verkkokaupan ilmaiseksi ilman kiinteää kuukausi- tai lisenssimaksua. Luonnollisesti tässäkin tulee raja vastaan tietyssä vaiheessa, kun maksulliset lisäosat, teemat ja muut järjestelmät ovat tarpeen. Myös verkkokauppa-alustan ulkopuoliset ominaisuudet, kuten palvelintila ja maksujärjestelmä ovat useimmiten maksullisia.

Silti pelkästään verkkokauppa-alustojen hinnoissa voi olla tuhansien eurojen hintaero. WooCommerce tarjoaa ylivoimaisesti parasta hinta-laatusuhdetta, kun katsotaan ainoastaan verkkokauppa-alustan hintaa.

2. WordPress ♡ WooCommerce

Kaikki WooCommercen puolestapuhujat hehkuttavat alustan yhteensopivuutta WordPressin kanssa. Se ei ole tuulesta temmattu väite, sillä nämä kaksi järjestelmää sulautuvat täydellisesti yhteen.

Järjestelmät yhdistävät verkkokaupan ja verkkosivuston sisällön sujuvasti keskenään. Tämä kombo toimii erinomaisesti sisältövetoiseen liiketoimintaan. Jos sivuillasi on esimerkiksi tuotteita tai palveluita esittelevä blogi, voit nostaa tuotteitasi blogipäivitysten yhteyteen ja päinvastoin. 

3. Voit myydä mitä tahansa

WooCommerce on uskomattoman joustava alusta. Voit myydä fyysisiä tuotteita, digitaalisia tuotteita, tilauksia, tapaamisia ja paljon muuta. WooCommerce on sähköisen kaupankäynnin sovellusten ykkösalusta riippumatta siitä, myytkö yhden digitaalisen tuotteen tai valtavan määrän fyysisiä tuotteita.

4. Integraatiot

Lukemattomien lisäosien lisäksi WooCommerce on integroitavissa lukemattomiin kolmannen osapuolen järjestelmiin, kuten logistiikan-, kassan-, varaston-, maksun- ja asiakkuudenhallintajärjestelmiin. Kaiken lisäksi integraatiot ovat ammattilaiselle suhteellisen helppo toteuttaa WooCommercen kehittyneen teknisen ratkaisun myötä.

5. Käyttökokemus

Alusta tarjoaa oikein toteutettuna asiakkaalle sujuvan ja ystävällisen käyttökokemuksen, jolla selkeä vaikutus ostotapahtumien määrään. Hidas ja huonolla navigoinnilla varustettu sivusto karkottaa ostajat alta aikayksikön. WooCommercen monipuolinen hallintapaneeli auttaa kehittäjiä toteuttamaan käyttökokemukseltaan loistavan verkkokaupan mm. tuotesuodatusten avulla.

6. Visuaalisesti upeita kokonaisuuksia

WooCommerce on WordPressin tavoin todella monipuolisesti muokattavissa oleva järjestelmä. Tämän myötä verkkokaupasta on mahdollisuus luoda sivuston kanssa yhtenäinen ja upea kokonaisuus, joka houkuttelee ostajia ja kasvattaa yrityksen brändipääomaa.