Kuvitellaanpa hetki, että me ollaan pieniä 9-vuotiaita futaajia, joille koulunkäynti on ihan sairaan tylsää puuhaa. Koulussa ei oo välitunneilla mitään tekemistä, luokkahuoneet on tylsiä ja piha pelkkää asfalttia. Blaah. Rakennusalan konserni Sikla jelppii muun muassa tällaisia tyyppejä rakentamalla tiloja, joissa on kiva olla. Sikla rakentaa myös hoivakoteja, päiväkoteja, taloja ja toimistoja. Sen visio on olla tulevaisuuden rakentaja, joka suunnittelee tilat käyttäjien toiveiden pohjalta – verkkosivuilla se ei vain näkynyt kovin vahvasti.

 

Visio: Käyttäjien mieltä hivelevät sivut

Oli ihan selvää, että sivuista piti saada asiakasystävällisemmät. Olihan se konsernin ydin. Sivuille haluttiin selvät polut ja sujuvat palvelurakenteet, ja tottakai sivujen pitää näyttää Siklalta. Verkkosivutyö oli myös osa laajempaa strategiauudistusta, jonka tavoitteena oli mm. tuoda paremmin konsernin tavoitteet, toimintaperiaatteet ja palvelut esille. Sikla oli just toteuttanut rakentamiensa tilojen käyttäjille monipuolisen kyselytutkimuksen, jonka tulosten piti näkyä myös verkkosivustolla.

 

 

Missio: Käytettävyys huipussaan

Siklalla on paljon erilaisia kohdeyleisöjä. Miten me varmistetaan saumaton käyttökokemus kaikille? Vastauksia varten tutkittiin vanhan sivuston dataa ja haettiin vastauksia siihen, mitä Siklan verkkosivujen käyttäjät sivustolla tekee. Tätä tietoa yhdistettiin tilojen käyttötutkimuksen vastauksiin sekä Siklan strategisiin tavoitteisiin, ja kokonaisuus alkoi muotoutua.

Tavoite oli tehdä tilojen löytämisestä helpompaa ja sujuvampaa. Siispä asuntojen hakemisesta ja tietojen päivittämisestä tehtiin nopeampaa, myyntiä tehostettiin ohjaamalla palvelukohtaiset yhteydenotot suoraan palvelusta vastaavalle henkilölle, ja digimarkkinointia jelpattiin luomalla laskeutumissivupohjat. Googlen Data Studio koostaa raportit siitä, mitä väki sivuilla tekee ja mitkä asunnot kiinnostavat, jotta tulevaisuudessakin pystytään tekemään käyttäjiä palvelevia ratkaisuja.

Lisäksi uudistuneelle ilme- ja verkkosivukokonaisuudelle tehtiin lanseerauskampanja, jonka kärkenä oli projektin aikana hioutunut Siklan kärkiviesti: Tehty sulle.

 

 

Tulokset: Kävijä virta kasvoi ja viihtyy pidempään

Noh. Siklahan arpoi ennen uudistusta omakotitalon. Ja koska ilmaiselle omakotitalolle on aika paljon kysyntää, niin sitä kävijämäärää on vaikea ihan vain verkkosivu-uudistuksella päihittää. Mutta kun verrataan aikaan, kun Sikla ei ole arponut taloja, on kävijämäärä uudistuksen jälkeen noussut 19 % ja näyttökerrat Googlessa lisääntyneet 32 %. Lisäksi sivun latausaika on pienentynyt 69 % ja sivustolla vietetty aika taas kasvanut 22 %. Käyttäjäystävällisyys ja näkyvyys ovat siis parantuneet huomattavasti!

Olemme todella tyytyväisiä projektin kulkuun ja ylpeitä lopputuloksesta. Yhdessä Sloganin kanssa saimme rakennettua paljon hienomman ja sujuvamman kokonaisuuden kuin ennen projektin alkua uskalsimme kuvitellakaan. Aivan upeaa lähteä viemään nyt Siklan viestiä eteenpäin, ja olen aivan varma siitä, että “Tehty sulle” tulee konkreettisesti näkymään Siklan käyttäjäkokemuksissa.

- Siklan markkinointi- ja viestintäpäällikkö Maarit Kokkonen.

 

Kuka teki mitä

  • UI-/UX-suunnittelu: Johannes
  • Visuaalinen kokonaisuus: Johannes
  • Verkkosivuston toteutus: Julius
  • Viestinnän suunnittelu: Slogan ja asiakas
  • Verkkosivujen sisältö: Sikla
  • Kuvat: Slogan määritteli, Sikla toteutti
  • Video: Slogan ideoi ja ohjasi, yhteistyökumppani toteutti

Teknisesti puhuen me tehtiin 

  • WordPress-sivusto
  • UX-/UI-suunnittelu
  • Integraatiot: Isokivi, Pipedrive, Postiviidakko
  • vue.js -pohjainen kohdehaku

Aikaa hommaan kului

  • Yhteensä noin 65 henkilötyöpäivää

 

https://www.sikla.fi

Katso tästä projektin esittely Tarinat -sivulla