Kategoriat
Wordpress

WordPress-kotisivut yritykselle — Miksi, mistä, mihin hintaan?

Kotisivut toimivat ikäänkuin yrityksen käyntikorttina verkossa — siksi niihin kannattaakin investoida sekä ajallisesti, että rahallisesti laadukkaan lopputuloksen takaamiseksi. Nykyään eri verkkosivuston rakentamisalustoja on kuitenkin monia ja vaihtoehtojen valikoima on hyvin laaja — mistä siis lähteä liikkeelle?

Tänä päivänä kaikista kotisivuista WordPress-kotisivut ovat selkeästi yleisimpiä ja uudet verkkosivut halutaankin usein nykyään rakentaa juuri tämän julkaisujärjestelmän avulla. Miksi näin on? Ja mistä ja mihin hintaan voisi yritykselle hommata WordPress-verkkosivut? Lue vastaukset näihin kysymyksiin tästä artikkelista!

WordPress, mikä se on?

WordPress on erittäin paljon suosiota kerännyt sisällönhallintajärjestelmä, jonka avulla voi luoda ja ylläpitää verkkosivustoja. Alusta on kirinyt tämän päivän suosituimmaksi julkaisujärjestelmäksi ja nykyään verkkosivuja rakentaessa yleensä turvaudutaankin juuri WordPress-alustaan. Suurin osa digi- ja mainostoimistoista käyttävätkin työssään WordPress-palvelua.

Näin alkuun on hyvä myös todeta, että WordPress-sisällönhallintajärjestelmästä on olemassa kaksi eri versiota — WordPress.com ja WordPress.org.

WordPress.com on WordPressin kaupallinen palvelu, jota ylläpitää yritys nimeltä Automattic. Automattic huolehtii mm. sivustojen palvelimista, tietoturvasta, sekä päivityksistä ja palvelun lähdekoodi on “lukittua” eli sivustot eivät ole täysin itse räätälöitävissä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että alusta on helppo ottaa käyttöön, mutta on mahdollisuuksiltaan melko rajallinen ja mm. ulkoasun muokattavuus on rajoitettua, palvelintilaa on vähemmän ja sivustolla näytetään mainoksia. Kovin vaativia sivustoja ei WordPress.com -alustalla saa siis aikaan, vaikka joistakin rajoitteista pääseekin eroon lisämaksua vastaan.

WordPress.com on fiksu valinta silloin kun kyseessä on esimerkiksi bloggaaja, pienyrittäjä tai pieni yhdistys, joka on lähtökohtaisesti rakentamassa sivustonsa itse ja jonka toiminnalle sopii pienet ja yksinkertaiset sivut.

WordPress.org taas on näistä kahdesta vaihtoehdoista se “järeämpi”, jolla suurin osa digi- ja mainostoimistoista rakentavat sivustoja ja johon tässä artikkelissa keskitymme.

WordPress.org -alustan lähdekoodi on avointa, sekä täysin muokattavissa ja sivuston ylläpitäjä on itse vastuussa mm. palvelintilasta ja verkkotunnuksista — mahdollisuuksia on siis enemmän, mutta niin myös vastuuta. Ammattimaisemmalla WordPress.org -alustalla pystytään rakentamaan juuri sellaiset verkkosivut kuin toiveissa on, oli sitten kyseessä pieni muutaman sivun sivusto tai laaja verkkokaupalla, kieliversioilla ja rajapintaintegraatioilla varustettu toteutus. Mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat.

Keskustellessamme tässä artikkelissa WordPress-alustasta ja -sivustoista, tarkoitamme tätä jälkimmäistä WordPress-vaihtoehtoa.

Miksi juuri WordPress-nettisivut?

Kuten jo mainittu, WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä, eikä mikään ihme, sillä WordPress -toteutuksien mahdollisuuksissa vain taivas on rajana. Alusta sopii niin pieniin kuin isoihin tarpeisiin ja suosion, sekä tunnettuvuuden johdosta tietoa, ohjeita ja tekijöitä WordPress-sivustojen rakentamiseen, päivittämiseen ja kehittämiseen löytyy pilvin pimein ja on helposti saatavilla.

Tässä muutama syy, miksi juuri WordPress on mainio julkaisujärjestelmävaihtoehto uusia kotisivuja harkitessa:

Monipuolisuus — WordPress mahdollistaa täysin räätälöidyt ratkaisut, joustavat sivupohjat, sekä muokattavat rakenteet, jotka takaavat sen, että alustalla voi tehdä juuri niin pientä tai juuri niin isoa kuin tarvitaan ja sivut voidaan muokata täysin kunkin yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin sopiviksi. WordPress-sivut taipuvat niin laajaksi verkkosivustoksi, verkkokaupaksi, blogialustaksi kuin yhden sivun onepage-sivuksi, kuten portfolioksi.

Monipuolisen lisäosavalikoiman avulla sivustoille voidaan lisätä kaikki yrityksen tarvitsemat toiminnallisuudet ja järjestelmäintegraatioita on helppo lisätä. Ohjelmiston käyttö ei myöskään vaadi rekisteröitymistä tai käyttöehtojen hyväksymistä — sivuista voi tehdä juuri sellaiset kuin itse haluaa.

Helppokäyttöisyys — WordPress-sivustojen rakentaminen on suoraviivaista ja sivustoja voi toteuttaa ilman minkäänlaista varsinaista ohjelmointiosaamista. Palvelu mahdollistaa kuitenkin myös laajojen vaativien kokonaisuuksien toteuttamisen, jolloin ammattiapu on suositeltavaa. Alusta pitää valmiiksi sisällään blogitoiminnon ja verkkokauppatoimintokin on helposti liitettävissä alustaan — näin näille toiminnoille ei ole tarvetta etsiä sen monimutkaisempia ratkaisuja.

Sillä muokattavuuden ja jatkokehittämisen mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat — varsinkin rakennettaessa sivu fiksusti ja ammattitaitoisesti — alustaa ei myöskään tarvitse vaihtaa toiminnan laajentuessa ja sivuston tarpeiden kasvaessa. Lisäosia, sekä järjestelmäintegraatioita on helppo lisätä, eikä sivustojen kokoa ole rajoitettu, joten sivustoja voi rauhassa laajentaa sitä mukaan kuin tarvetta on.

Monipuolisuuteensa nähden WordPress on siis varsin helppokäyttöinen järjestelmä, eikä se sisällä paljoa monimutkaisuuksia ylläpidon puolella, joten käyttäjä pääsee keskittymään vain olennaiseen, eli oman sisältönsä hallintaan ja päivittämiseen. Järjestelmän käyttäjäystävällisyyttä lisää myös suomenkielisyys.

Kustannustehokkuus — WordPress itsessään on ilmainen palvelu, joten satojen eurojen käyttölisenssiä ei tarvitse ostaa, maksat ainoastaan räätälöidystä ulkoasusta, sivuston tekniikasta, sekä ylläpitöpalvelusta. Sivustojen rakentaminen on myös nopeaa, joka auttaa kustannuksien kontrolloinnissa — monipuolisten valmiiden lisäosien avulla sivustoille voidaan lisätä kaikki tarvittava nopeasti budjetin karkaamatta käsistä.

Hakukoneystävällisyys — WordPressin peruskoodissa on huomioitu hakukoneystävällisyys ja alustalla rakennetut verkkosivut ovat nopeasti optimoitavissa Google-ystävällisiksi. Laadukkaasti koodattu WordPress -sivu näkyy hyvin Googlessa ja alustan valmis blogitoiminto mahdollistaa runsaan sisällön luomisen, joka helpottaa hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon aloittamista.

Turvallisuus ja jatkuva kehitys — sillä WordPress on erittäin suosittu alusta ja sen lähdekoodi on avointa, sen ydintä kehittävät jatkuvasti tuhannet tekijät, joka takaa sen, että kehitys on jatkuvaa ja tietoturva-aukot paikataan nopeasti. WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä ja suosio varmistaa myös sen, että kattava tukiverkosto on aina saavutettavissa maailmanlaajuisesti. Alusta päivittyy myös usein ja on aina ajan tasalla.

Mistä apua WordPress-kotisivujen pystyttämiseen?

Yleisesti ottaen, jos kyseessä on yrityksen verkkosivut, kannattaa sivut teettää ammattilaisella.

Taitavia WordPress-tekijöitä löytyy erittäin moneen lähtöön ja vaikka mikään ei estä urakkaan ryhtymistä itse, ei alustan muokattavuudesta ja lisäosista saa juurikaan mitään irti, jos ei tiedä mitä on tekemässä. Kaiken voi toki opetella, mutta harvalta yrittäjältä löytyy tarpeeksi aikaa todella syventymään verkkosivustojen rakentamiseen.

Varsinkin isompiin kokonaisuuksiin, jotka vaativat osaamista ja aikaa on suositeltavaa etsiä ammattilaisen apua. Samalla varmistut siitä, että saat juuri sellaiset sivustot kuin haluat ja että näyttävän ulkoasun takana myös tekniikka pelittää moitteettomasti. Ammattilaisen tekemänä sivuston koodi, turvallisuus, latausnopeus, käyttömukavuus, sekä hakukoneoptimointi saadaan kuntoon ongelmitta. Lisäksi sivuston perusteiden ollessa kunnossa myös jatkokehittäminen on helpompaa.

WordPress-alustan suosion takia myös tekijöitä löytyy todella paljon ja esimerkiksi useimmat verkkosivuja rakentavat digi- ja mainostoimistot käyttävät WordPress-julkaisujärjestelmää työssään. Tämän lisäksi verkkosivustojen ulkoasun suunnitteluun ja tekniseen toteutukseen on olemassa laaja valikoima freelancereita. Mutta mistä kannattaa hakea apua?

Suosituksena voisi sanoa, että kannattaa etsiä kumppani, joka voi toteuttaa koko paketin — niin ulkoasun suunnittelun, kuin teknisen toteutuksen. Ei kuitenkaan ole perisynti hankkia suunnittelu yhdestä paikkaa ja toteutus toisesta. Monella yrityksellä on esimerkiksi bränditoimisto, joka ohjeistaa visuaalisen ilmeen käyttöä. Verkkosivuston ulkoasu kannattaa kuitenkin laittaa sellaisen osapuolen suunniteltavaksi, jolla on kokemusta myös teknisestä puolesta ja käyttöliittymän suunnittelusta.

Myöskään sisältöjen suunnittelua ja tuottamista ei kannata unohtaa. Jos yrityksesi kaipaa apua verkkosivujen sisällöntuotantoon, voi olla hyödyllistä löytää sellainen kumppani, joka voi tarjota apua myös tällä saralla.

Verkkosivujen sisällöt ovat erittäin tärkeitä, jos halutaan saada asiakkaita ja lisätä myyntiä. Kohderyhmää kiinnostava, hakukoneoptimoitu ja liiketoiminnallisiin tavoitteisiin sidottu sisältö ei välttämättä taivu aina helposti omasta takaa, jolloin sisällöntuotannon ulkoistaminen voi olla fiksu valinta.

Ennen vaihtoehtojen kilpailutusta kannattaa kuitenkin määritellä tuleville sivustoille selkeät tavoitteet — ilman harkittuja ja täsmällisiä tavoitteita harvoin syntyy myöskään hyviä sivustoja. Selkeiden tavoitteiden kanssa on myös helpompi löytää verkkosivujen rakentamiseen oikea kumppani, joka osaa varmasti toteuttaa kokonaisuuden vaatimusten ja tavoitteiden mukaisesti.

Ennen kilpailutusta ja verkkosivujen hankintaa kannattaa olla perillä ainakin seuraavista seikoista:

  • Kuinka laajalle kokonaisuudelle on tarvetta (tarvitaanko verkkokauppaa, eri kieliversioita yms.)?
  • Mille kaikille saroille tarvitaan apua (onko tarvetta esimerkiksi sisällöntuotannolle, tai WordPress koulutukselle)?
  • Mitä tietoa kohderyhmä yrityksestä tarvitsee, missä muodossa ja miten heidän toivotaan ottavan yhteyttä?

Tavoitteiden ollessa selkeät, voi verkkosivukumppanin etsimisprosessin aloittaa. Jokaiseen vaihtoehtoon kannattaa perehtyä ja tekijöiden aiempia töitä on hyvä vilkaista ennen tilauksen tekemistä.

Sopivan kumppanin löydyttyä homma toimii yleensä “avaimet käteen” -periaatteella, eli verkkosivustot tilatessa toimisto tai muu taho tekee kaiken valmiiksi ja toimittaa toiveiden pohjalta valmiin sivuston, jota loppukäyttäjän on helppo käyttää ja päivittää. Toki kuten aikaisemmin mainittu, sivuston päivityksen ja sisällöntuotannon voi halutessaan jättää myös ammattilaisille.

Mihin hintaan yritykselle saa WordPress-kotisivut?

Sekä WordPress-verkkosivuja, että niiden tekijöitä löytyy todella moneen lähtöön ja siksi myös sivustojen hintahaarukka on hyvin laaja. Pienimmän hintalapun omistavat yksinkertaiset ja pienet harrastelijoiden blogit tai onepage-sivut ja kalliimpaan päähän sijoittuvat edistyneet ja mittavat verkkosivukokonaisuudet, joiden toteutukseen tarvitaan useamman tekijän toteuttajatiimi, jolla on laajaa osaamista ja ammattitaitoa.

WordPress-sivuston hintaan vaikuttavat mm.:

  • Sivuston laajuus (esim. sivu- ja sisältömäärä)
  • Sivuston kompleksisuus (esim. tarvittavat toiminnot, verkkokauppa, monikielisyys)
  • Sisällöntuotannon tarve
  • Kuinka räätälöityä ja yksilöllistä toteutusta toiveet vaativat
  • Tekijän/-jöiden kokemus ja osaaminen
  • Lisäosien lisenssit
  • Hakukoneoptimointi

Yleensä verkkosivuprojektien hinnat liikkuvat jossain 500 – 10 000 euron välillä. Lähtökohtaisesti voisi sanoa, että jos kyseessä on esimerkiksi pieni sivutoiminen toiminimiyritys, joka pärjää muutaman erillisen sivun sisältävällä, valmiin teeman päälle rakennetulla sivustolla, voi kilpailutuksen jälkeen sivuston saada pieneltä alan toimijalta kolminumeroisella summalla.

Mikäli verkkosivuilla taas on erittäin olennaiset liiketoiminnalliset tavoitteet ja kyseessä on laaja verkkokaupalla ja uniikilla ulkoasulla varustettu sivusto, sekä sivukaupalla uutta myyvää ja hakukoneoptimoitua sisältöä, voi hinta kavuta helposti viisinumeroiseksi.

Useimpien suomalaisten pk-yritysten verkkosivujen hinnat sijoittuvat kuitenkin näiden kahden esimerkin välille. Alle tonnilla ei kuitenkaan kovin laajoja sivustoja saa. Suhteellisen yksinkertaisen ja laadukkaan yrityssivuston voi saada muutaman tuhannen euron investoinnilla.

Pienyrittäjille suurin kynnyskysymys verkkosivuja miettiessä on yleensä aina raha ja vaikka hintahaitari on hyvin laaja, voi aloittelevasta yrittäjästä silti halvinkin hinta tuntua joskus ylivoimaiselta investoinnilta. Jos kyse ei kuitenkaan ole aivan sivutoimisesta toiminnasta ja verkkosivuista halutaan oikeasti olevan yritykselle hyötyä, niistä kannattaa maksaa. Heti kun kyseessä on laaja ja vaativa verkkosivukokonaisuus, on kokenut ja osaava ammattitekijä nopeasti myös hintansa väärti ja laadukkaat verkkosivut ovat aina tuottoisa investointi yritykselle.

On hyvä myös muistaa, että alkuun kuluja syntyy selvästi enemmän kuin myöhemmin sivuston ylläpitovaiheessa ja suurempien kokonaisuuksien kanssa pystyy miettimään pakettiratkaisuja verkkosivukumppanin kanssa.

Ennen tarjouspyyntöjen kysymistä kannattaa myös määritellä verkkosivuille selkeät tavoitteet ja vaatimukset, jotta projektille pystytään ennalta arvioimaan mahdollisimman hyvin hintaa. Perillä kannattaa olla mm. edellisen kappaleen bullet point -listan seikoista, sekä siitä mitä toivoo kävijän sivustolla tekevän.

Kategoriat
Verkkosivut Wordpress

Verkkosivun latausnopeus – näin nopeutat WordPress-verkkosivuasi

Tiedät varmasti sen tunteen, kun avaat selaimellasi nettisivun, jolla kestää ikuisuus ladata. Saatat odottaa kärsivällisesti ensimmäiset neljä sekuntia, mutta kun mitään ei tapahdu, poistut ärsyyntyneenä sivulta. Kyseinen verkkosivu menetti mahdollisesti uuden asiakkaan, kun klikkasit pois sivuilta. 

Tässä artikkelissa käymme tarkemmin läpi sitä, mitä konkreettisia vaikutuksia hitaasti latautuvilla WordPress-verkkosivuilla on yrityksille, mikä on sopiva latausnopeus verkkosivuille ja kuinka verkkosivun latausnopeutta voidaan parantaa. Ota artikkelista vinkit talteen omien WordPress-verkkosivujesi nopeuden optimointiin! 

Hitaasti latautuva verkkosivu karkottaa kävijät 

Mikään ei karkota internet-vierailijoita yhtä tehokkaasti kuin hitaasti latautuva verkkosivu. 

Nykymaailmassa ihmiset ovat tottuneet löytämään tarvitsemansa informaation nopeasti. Mikäli verkkosivusi latautuu hitaasti, on erittäin todennäköistä, että kävijä poistuu sivuilta ennen kuin ne latautuvat loppuun saakka. 

Unbouncen 2019 tekemän tutkimuksen mukaan jopa 70% kuluttajista kertoo, että sivuston latausnopeus vaikuttaa heidän ostohalukkuuteensa verkkokaupassa. 

Googlen 2018 tekemän tutkimuksen mukaan kun verkkosivun latausnopeus nousee yhdestä sekunnista kolmeen, kävijän poistumisen todennäköisyys (probability of bounce) nousee 32%. Nousu yhdestä sekunnista viiteen taas lisää poistumisen todennäköisyyttä 90%.  

Kuten luvuista voi nähdä, latausnopeudella on suuri merkitys siihen, jääkö kävijä sivustolle vai ei. Ja jos valtaosa kävijöistä ei jää edes odottamaan sivustosi latautumista, ei sivuilla tee oikeastaan mitään. Hitailla sivuilla menetät suunnattoman määrän potentiaalisia asiakkaita, joihin olisit muuten voinut tehdä vaikutuksen. 

Sivustonopeuden vaikutus hakukonesijoitukseen 

Verkkosivun latausnopeus vaikuttaa osaltaan myös verkkosivusi hakukonesijoitukseen. 

Google ränkkää verkkosivustoja niiden relevanttiuden ja käyttäjäkokemuksen mukaan. Hitaasti latautuvat verkkosivut lisäävät kävijöiden bounce ratea (välitöntä poistumista), mikä on Googlelle selvä viesti siitä, että verkkosivun käyttäjäkokemuksessa on puutteita. Mikäli käyttäjäkokemuksessa on puutteita, sivusto saa huonomman sijoituksen hakukoneissa. 

Hakukonesijoitus taas luonnollisesti vaikuttaa sivuston orgaaniseen kävijämäärään ja potentiaalisiin konversioihin. Hitaasti latautuvalla verkkosivulla on siis paljon haittavaikutuksia, joita voidaan minimoida tehostamalla latausnopeutta. 

Mikä on hyvä verkkosivun latausnopeus ja kuinka sen voi mitata? 

Portentin 2019 tekemän tutkimuksen mukaan ideaali latautumisaika verkkosivuille on 0-2 sekuntia. Tämän aikaikkunan sisällä konversioiden määrä on suurimmillaan (8,11% – 4,64%). Kolmen sekunnin latausajan jälkeen konversiot putoavat huomattavasti, sillä huomattava osa kävijöistä ei jää odottamaan sivuston latautumista loppuun asti. 

Myös Google on todennut alle kahden sekunnin latausnopeuden tärkeäksi. Googlen tutkimuksen mukaan 53% mobiilisivun kävijöistä poistuu sivuilta, joilla kestää yli 3 sekuntia latautua. 

Portent, 2019.

Käytännössä nettisivujen nopeuksissa kannattaisi siis pyrkiä alle 2 sekunnin latausnopeuteen. Google on itse ilmoittanut pyrkivänsä kunnioitettaviin alle puolen sekunnin nopeuksiin. Mitä nopeampi sivu, sitä parempi. 

Jo pieni sivuston nopeutus voi vähentää merkittävästi välitöntä poistumista sivuilta ja lisätä kävijöiden konversioita huomattavasti. Siksi sinun olisi tärkeää mitata verkkosivusi nopeus ja tehdä toimenpiteitä sivuston latausajan lyhentämiseksi. 

Verkkosivun nopeuden mittaamiseen löytyy useita ilmaisia työkaluja, kuten Google PageSpeed Insights, Test My Site With Google ja Pingdom Website Speed Test. 

Näiden ilmaisten työkalujen avulla saat jonkinlaisen käsityksen siitä, mikä sivusi nopeus on ja mitä toimenpiteitä voit tehdä nopeuden parantamiseksi. 

Kuinka voit nopeuttaa WordPress-verkkosivua? 

Voit tehdä konkreettisia muutoksia nettisivuillesi latausnopeuden parantamiseksi. Tässä viisi nopeaa vinkkiä WordPress-verkkosivusi nopeuttamiseen: 

1. Palvelinvalinta

Palvelinvalinnan tärkeyttä ei tule aliarvioida, sillä se vaikuttaa suuresti verkkosivun nopeuteen. Mikäli palvelimesi sijaitsee maantieteellisesti eri paikassa kuin mistä sivustovierailijat tulevat, latautuu sivusto hitaammin kuin kotimaista palvelinta käytettäessä. 

Palvelimen valinnassa tulee myös huomioida nettisivun kävijämäärä. Mikäli sivustolla on paljon kävijöitä pienessä aikaikkunassa, voi esimerkiksi jaettu palvelin heikentää käyttäjäkokemusta suunnattomasti. Mikäli sivustolla on paljon kävijöitä samaan aikaan, palvelin kuormittuu ja hidastuu. Vilkkaasti liikennöidyille nettisivuille paras vaihtoehto olisikin kyseiselle sivustolle räätälöity, oma palvelin. 

Parasta olisi myös valita palvelin, jossa palvelintila skaalautuu kävijämäärien mukaan. Toisin sanoen niinä päivinä kun kävijöitä on enemmän, myös palvelintilaa on enemmän. Esimerkiksi meillä Sloganilla hyödynnämme Kinstaa, joka tarjoaa skaalautuvaa ja nopeaa palvelintilaa Haminasta käsin. 

2. Mediatiedostojen koko

Yksi sivuston nopeuteen vaikuttavista tekijöistä, joka on suhteellisen helppo korjata, on mediatiedostojen koon pienentäminen. Mitä suurempia verkkosivuilla olevat kuvat ovat pikselimäärältään, sitä kauemmin niillä kestää latautua.

Myös kuvien määrä yksittäisellä sivulla vaikuttaa olennaisesti sivuston latausnopeuteen. Mitä enemmän suuren tiedostokoon kuvia sivuillasi on, sitä hitaampi on verkkosivun latausnopeus. Tämän vuoksi ylimääräiset elementit ja kuvat kannattaa karsia minimiin. 

Kuvien kokoa voi muokata helposti netistä löytyvillä ilmaisilla ohjelmilla. Kuvien olisi hyvä olla kooltaan alle 200kt, jolloin niiden latautumiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa, ja sivustosi nopeus kiittää. 

3. Välimuistin hyödyntäminen

Sivuston säilöminen välimuistin avulla parantaa verkkosivujen latausnopeutta. Kun sivusto tallennetaan välimuistiin, niin seuraavan kerran kun sivustokävijä vierailee sivuillasi, hakee hänen laitteensa sivuston tiedot suoraan välimuistista. Tämä nopeuttaa luonnollisesti nettisivun latausaikaa. 

WordPress-verkkosivuille on saatavilla erilaisia lisäosia, joiden avulla välimuisti voidaan tallentaa seuraava käyntikertaa varten. Tärkeää on kuitenkin huomata se, että kun teet sivustolle muutoksia, sinun tulee muistaa tyhjentää välimuisti, jotta sivuston uudet muutokset näkyvät varmasti kävijälle. 

4. Karsi ylimääräiset lisäosat pois

Lisäosien määrä vaikuttaa sivuston latausnopeuteen, sillä sivuston tulee ladata myös lisäosien sisältämä data. Tämän vuoksi sinun kannattaa karsia kaikki turhat lisäosat pois, jotta voit nopeuttaa sivuasi entisestään. Ylimääräiset lisäosat kannattaa poistaa myös WordPress-verkkosivujen tietoturvan nimissä. 

Ole kuitenkin varovainen siinä, ettet poista vahingossa jotakin sivustolle elintärkeää lisäosaa. 

5. Lataa videot ja suuret tiedostot ulkoiseen palveluun

Videot ovat hyvä keino esitellä tuotteita ja palveluita verkkosivuilla, mutta ne vievät paljon tilaa ja tehoa palvelimelta. Tämän vuoksi videot ja muut suuret tiedostot olisi hyvä ladata ulkoiseen palveluun, kuten YouTubeen, josta ne voidaan upottaa näkyviin verkkosivuillesi. Ulkoisten palveluiden hyödyntäminen voi vähentää sivuston latausaikaa huomattavasti. 

Älä unohda verkkosivusi mobiiliversiota

Nykypäivänä valtaosa selailusta tehdään mobiililaitteilla. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten hyvin mobiilisivusto toimii ja latautuu. Mikäli sivustosi mobiiliversio ei ole helppokäyttöinen ja nopea, menetät paljon potentiaalisia asiakkaita. 

Mobiiliversio on hyvä pitää mahdollisimman kevyenä, jotta se latautuu nopeasti ja tavoitat potentiaaliset asiakkaasi myös mobiilissa. 

 

Nopeat ja responsiiviset WordPress-verkkosivut 

Verkkosivun latausnopeus on keskeinen osa-alue, johon jokaisen tulisi panostaa. Nopeammalla verkkosivulla lisäät konversioiden määrää, vähennät välittömiä poistumisia, ja jopa nostat hakukonenäkyvyyttäsi parantuneen käyttäjäkokemuksen kautta. 

Me Sloganilla rakennamme nopeita ja responsiivisia WordPress-verkkosivuja eri tarpeisiin. Mikäli sivustosi nopeus takkuaa, kysy meiltä tarjouspyyntö verkkosivuihin liittyen!

 

Kategoriat
Wordpress

Edison, Dalai Lama ja Jobs – tänä vuonna äänestimme voittajiksi 6 sloganilaista

Palkitsemme pikkujouluissamme henkilökunnan äänestämät henkilöt kiertopalkinnoilla. Vuoden kehittyjä saa Edison Trophyn, simppeleimmän ratkaisun keksinyt henkilö Jobs Trophyn ja vuoden humaanein henkilö Dalai Trophyn.

Vuosi 2020 on ollut melkoinen Matrix-simulaatio koronan vuoksi. Onneksi alkuvuonna tekemistämme kolmesta skenaariosta yksikään ei toteutunut, vaan Slogan jatkoi tasaisella kasvun tiellä ja olemme saaneet joukkoomme viimeisen vuosineljänneksen aikana jopa viisi uutta työystävää.

Perinteemme mukaisesti jaoimme tänäkin vuonna pikkujouluissa kolme kiertopalkintoa. Tänä vuonna äänestyksemme oli poikkeuksellisen tasainen ja kaikissa kolmessa kategoriassa palkittiin kaksi henkilöä! Pokaaliin saa luonnollisesti oman nimensä kaiverrettuna ja fyysisen palkinnon lisäksi äänestetyt henkilöt saavat pitää palkallisen vapaapäivän haluamanaan ajankohtana.

Thomas Edison -Trophy 2020

Ossi Aho, Digital Marketing Specialist
”Ossin kehittyminen on ollut huikeaa katseltavaa. Myös Ossin panos myynnin kehittämiseen ja tukemiseen on ollut varmasti isossa roolissa vaikuttamassa miten meillä tehdään myyntiä tänään. Myös kaikkien tekstien ja blogien tuotanto on auttanut meitä kehittämään niistä oman tuotteen, sekä se on kehittänyt meidän omaa sisällöntuotantoa.”

Julius Aho, Lead Developer & Chief Technical Officer
”Wonsta”
(Selitteeksi: Wonsta on oma tuotteemme, josta kuullaan piakkoin…)

Steve Jobs -Trophy 2020

Johannes Haukkala, Digital AD & Partner
“On vaan upeaa katsottavaa kaikki tekeminen. Hattua kouraan. Upeita ratkaisuja, hienoja valintoja. Uutteraa tekemistä. Asettaa meille muille riman kyl taivaisiin.”

Emir Rebiai, Digital Marketing Specialist
“Tarviiko tätä edes perustella? Empun suusta usein kuultua ”Ei sen tarvii olla niin vaikeeta” kuvaa hyvin mentaliteettia millä niitä simppeleitä ja toimivia ideoita syntyy.”

Dalai Lama -Trophy 2020

Larissa Lindroos, Web Designer
“Larissalla positiivinen asenne työhön ja uusia ideoita setämiesten (mukaanlukien alle 30v setämiesten) harmaannuttamaan arkeen ja työhyvinvointiin.”

Katja Ruokamo, Team Lead & Digital Strategist
“Suhteellisen tuoreena kasvona vielä on onnistunut luomaan helposti lähestyttävän ja lämpimän kuvan itsestään, ja se heijastuu myös muihin ympärillä.”

Lue lisää Sloganin kulttuurista täältä.

 

Kategoriat
Tiedotteet Woocommerce Wordpress

Uusi sheriffi talossa – Katja Ruokamosta Digital Strategist & Team Lead

Verkkosivujen ja digimarkkinoinnin ytimessä ovat hyvät sisällöt. Tiimimme vahvistui marraskuun alussa, kun sisältöosaaja Katja Ruokamo aloitti työskentelyn meillä.

Mitä verkkosivut olisivat ilman nohevaa, hakukoneoptimoitua ja kohdeyleisöään puhuttelevaa tekstisisältöä? Tai mitä olisi oikein kohdennettu ja teknisesti toteutettu somemarkkinointi, jos merkityksellinen sisältö uupuu? No suoraan sanottuna: ydinhän niistä puuttuisi.

“Yrityksemme kasvaessa lähdimme etsimään henkilöä, jolta löytyisi vahvaa strategista ja sisällöllistä näkemystä sekä verkkosivu- että digimarkkinointipalveluihimme. Katja ottaa “uutena sheriffinä” haltuunsa verkkosivustoprojektimme ja 7-henkisen dev-tiimin vetämisen”, Sloganin operatiivinen johtaja Tuukka Palokangas kertoo.

Ruokamo on aiemmin työskennellyt digitaalisen markkinoinnin parissa muun muassa Avidlyllä, Zeeland Familyssä, kustantamoissa ja Osuuskauppa Keskimaalla. Rooleina ovat olleet mm. Content Lead, sisältöstrategi, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja asiakaspäällikkö.

“Taustallani on 19 vuoden kokemus sisältöjen strategisesta suunnittelusta ja toteuttamisesta eri kanaviin. Vahvuuksiani ovat mm. informaatiohierarkioiden ja sisältöpolkujen suunnitteleminen digiympäristöihin varsinaisen sisällöntuotannon ohella. Sloganissa minua kiehtoo aitous, rehellisyys ja asiakkaiden puhdas ilo yhdessä saavuttamistamme tuloksista”, Katja Ruokamo taustoittaa.

Koronan myötä B2C-verkkokauppa on kokenut todellisen pyrähdyksen. Verkkokauppaindeksin mukaan verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70 prosenttia. Yli 2000 suomalaiseen verkkokauppaan perustuva indeksi ennakoi tulevasta joulusta “räjähdysmäisen suurta”.

WordPress-verkkosivustot ja WooCommerce-verkkokaupat ovat vastaus juuri siihen digiloikkaan, mitä suomalaiset yritykset tällä hetkellä tarvitsevat. Sloganilla on takanaan historian menestyksekkäin syksy ja meillä on parhaillaan auki kaksi WordPress-kehittäjän paikkaa,” Tuukka Palokangas kertoo.

Varaa tästä ilmainen 30min strategiatuokiokatsotaan miten verkkosivuistasi otetaan kaikki tehot irti.

Kategoriat
Wordpress

WordPress-verkkosivujen tietoturva – Ota nämä asiat huomioon

Verkkosivustojen ja ihmisten henkilökohtaisten asioiden tietoturva on ollut viime aikoina tapetilla kansallisten tietomurtojen vuoksi. Tässä blogitekstissä haluamme muistuttaa tietoturvan tärkeydestä sekä WordPress-verkkosivujen tietoturvan laadusta.

Verkkosivujen tietoturva on asia, jota ei ikinä voi lakaista maton alle. Jos tietoturvaa on “hieman katseltu” tai laiminlyöty kokonaan, on se yhtä turvallinen kuin kesärenkaat talvipakkasilla. Sloganilla asiakkaiden tietoturvaa ei jätetä koskaan huomioimatta, vaan sivustoista tehdään niin turvallisia kuin mahdollista.

Internet on täynnä taitavia hakkereita, jotka toteuttavat tietomurtoja eri motiivein. Tyypillisiä tietomurtoja ovat brute-force- ja palvelunestohyökkäykset. Nämä murrot ovat kevyempää sarjaa ja niissä on usein tavoitteena koetella tietoturvaa. Esimerkiksi sivustoa yritetään hidastaa ja kaataa. Myös haittaohjelmien ja roskapostin lähettäminen ihmisille on merkki tietoturvahyökkäyksestä.

Isommissa tietoturvahyökkäyksissä hakkerit yrittävät sekaantua käyttäjätietoihin, kuten esimerkiksi salasanoihin, luottokorttitietoihin tai muihin henkilötietoihin. Suurempien tietoturvahyökkäysten takana on lähes poikkeuksetta ammattirikolliset, joilla on vaadittava korkeatasoinen osaaminen.

WordPress-verkkosivujen tietoturvan heikoin lenkki on käyttäjä itse

Suurimmat ja hakkerien kannalta helpoimmat tietoturva-aukot liittyvät lähes poikkeuksetta käyttäjien huonoihin salasanoihin. Pyri aina käyttämään pitkiä ja monipuolisia salasanoja äläkä käytä samaa salasanaa useammassa palvelussa. Salasanoja ei myöskään kannata jakaa ulkopuolisille. Älä etenkään käytä salasanana käyttäjätunnustasi, kuten esimerkiksi root / root -tyylinen yhdistelmä.

Huonosti valitut lisäosat heikentävät WordPress-verkkosivujen tietoturvaa

WordPress-verkkosivusto on erittäin tietoturvallinen, mutta kaikki lisäosat eivät ole. Niissä piileekin WordPressin heikkous. Jos sivustoa heikennetään tuntemattomilla lisäosilla ja “tietoturvalisäosilla”, on sivusto äkkiä turvaton, hidas ja hankaloittaa kehittämistä. Lisäosat kannattaa valita aina tunnetulta kehittäjältä. Esimerkkinä tässä on tänä vuonna havaittu File Manager-lisäosaan liittyvä tietoturva-aukko, missä hyökkääjät pääsivät ajamaan haittakoodia ilman erillistä kirjautumista sivustolle.

Valitse WordPress-verkkosivujen lisäosat aina tunnetuilta kehittäjiltä.

Sloganin web-kehittäjät käyttävät asiakkaiden sivustoilla vain ja ainoastaan tunnettujen kehittäjien lisäosia, joista on hyviä kokemuksia. Käytämme myös ReCaptcha-lisäosaa, joka erittelee lomakkeissa robotin ja ihmisen. Kaikki sivustomme käyttävät SSL-salausta.

Sivustolla kannattaa olla aina SSL-suojaus salattua tiedonsiirtoa varten. Tunnistat sen verkkosivuston osoiteriviltä löytyvästä https:// -etuosasta suojaamattoman http:// -etuosan sijaan. Erottava tekijä, eli s-kirjain tarkoittaa SSL-salausprotokollaa. Sen tehtävä on salata liikenne ja parantaa sivuston turvallisuutta.

Palvelinvalinta vaikuttaa myös WordPress-verkkosivujen tietoturvaan

Palvelimen tietoturvasta on vastuussa on Hosting-palveluntarjoaja. Laadukkaalla palvelintilantarjoajalla ja hostingilla tietoturva on usein erittäin hyvin hoidettu. Palvelinympäristöä pidetään jatkuvasti ajantasalla. Esimerkiksi kaikissa sivustoissamme on vähintään PHP 7.3-versio käytössä, mitkä päivitämme kootusti uusimpaan.

Käytämme Googlen konesalipalveluita, koska olemme todenneet ne parhaimmiksi. Palvelimemme eivät rajoita verkkosivustojen toiminnallisuuksia ja ne tunnistavat verkkohyökkäykset automaattisesti. Palvelimemme varmuuskopioivat sivut päivittäin mahdollisten hyökkäysten ja rikkoutumisten varalta. Varmuuskopioita säilytetään 30 vuorokautta.

Slogan tarjoaa asiakkailleen huolettomat hostingpalvelut sekä myös tarvittaessa ylläpidon. Ylläpidon tarkoitus on pitää sivusto mahdollisimman turvallisena ja päivitettynä. Sivuston ja lisäosien päivittäminen on tärkeä rutiini, joilla tietoturvahyökkäykset pysyvät paremmin loitolla. Päivittämättömän sivuston tietoturvattomuuden riski kasvaa jatkuvasti.

Vinkit WordPress-verkkosivujen tietoturvaan:

  • Käytä turvallista salasananhallintaohjelmistoa, kuten LastPassia tai 1passwordia palveluiden salasanojen generointiin.
  • Vältä saman salasanan käyttö uudelleen eri palveluissa ja turvaat selustasi mahdollisissa tietovuodoissa.
  • Älä käytä turhia lisäosia.
  • Harkitse tarkkaan, mitä henkilötietoja sivustosi tarvitsee kerätä. Onko esimerkiksi henkilötunnusten säilöminen välttämätöntä?
  • Älä näe tietoturvaa ainoastaan IT-vastaavan tehtävänä. Mikään virussuoja ei suojaa, jos jätät läppärisi auki julkiselle paikalle vartioimattamana.
  • Katso kenelle jaat oikeuksia. Tarvitseeko välttämättä kaikki admin-tason oikeudet, jos käynnit sivustolla on satunnaisia tai niitä ei ole lainkaan?
  • Valitse tarkasti verkkosivujesi palveluntarjoaja ja vaadi kumppaniltasi teknistä ylläpitoa, jotta WordPress-verkkosivusi ja lisäosat pysyvät ajantasalla.

Meiltä saat laadukkaiden verkkosivujen lisäksi kaksi eri vaihtoehtoa tietoturvaan liittyen.

  • Hosting-palvelut kattaa palvelintilan pitämisen ajan tasalla.
  • Hosting+huolenpitopalvelut sisältävät palvelimen lisäksi lisäosien ja WordPressin päivitykset

Tutustu lisää Hosting/ylläpito-palveluihin ja WordPress-verkkosivuihin

 

Kategoriat
Wordpress

10 syytä valita WordPress-verkkosivut yritykselle

Oletko suunnitellut yrityksellesi verkkosivu-uudistusta ja et tiedä mikä alusta olisi sinulle paras? Tässä artikkelissa kerromme 10 syytä, miksi WordPress-verkkosivut ovat paras valinta.

Jos haluat kasvua, keskity myynnillisyyteen

Yrityksen verkkosivualustaksi löytyy lukuisia eri vaihtoehtoja. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta tärkeintä on löytää omaa liiketoimintaa tukeva ratkaisu. Slogan on valinnut pääjärjestelmäkseen WordPressin, eli maailman suosituimman sisällönhallintajärjestelmän.

Toimivat verkkosivut ovat yritykselle yhtä tärkeä asia kuin osaava henkilöstö. Huonoilla verkkosivuilla jätät yksinkertaisesti VALTAVAN myynnillisen ja brändillisen potentiaalin käyttämättä. Tänä päivänä verkkosivujen avulla liiketoimintaa voidaan kasvattaa systemaattisesti ja sen merkitys vain kasvaa jatkuvasti.

On luonnollista, että kaikki eivät ymmärrä verkkosivuista ja niiden tekniikasta tuon taivaallista. Yrityksille yritetään myydä kaikenlaisia alustoja ja ratkaisuja, jotka saattavat vain sekoittavat päätä ja vaikeuttaa päätöksentekoa.

Kaupallisissa verkkosivustoissa tärkeintä on sivuston myynnillisyys, jota nämä peruselementit tukevat:

  1. Sisältö
  2. Käyttökokemus
  3. Yrityksen ilmeeseen istuva ulkoasu.

Tunnista ensin tavoite

Ensimmäinen askel kohti yrityksen liiketoimintaa oikeasti palvelevia verkkosivuja on tiedostaa, mitä sivuilta haluaa eli mikä on sivujen tavoite.

Hyviä tavoitteita tänä päivänä ovat useimmiten myynnin kasvattaminen ja/tai brändin kehittäminen, jotka pilkottuna pienempiin tavoitteisiin voivat olla esimerkiksi:

  • Yhteydenottopyyntöjen määrän kasvattaminen
  • Liidimagneetin lataus
  • Relevanttien liidien hankinta
  • Brändin tunnettuuden lisääminen
  • Rekry-yhteydenottojen kasvattaminen

Jos haluat, että verkkosivusi tuottaa kuumia liidejä myynnille, kannattaa silloin tukeutua ratkaisuun joka palvelee nimenomaan tätä tavoitetta. On täysin turhaa panostaa huippuluokan visuaalisuuteen, jos se ei puhu yhteistä kieltä tavoitteen kanssa.

WordPress-verkkosivut soveltuvat niin isoille kuin pienillekin yrityksille. Pienemmälle yritykselle tai yrittäjälle voi myös riittää 1-2 sivun kokonaisuus palveluista, jolloin WordPress ei ole ainoa ratkaisu. Teemme myös laadukkaita SquareSpace-verkkosivuja juurikin pienille toimijoille.

Slogan.fi referenssi: Trendikoti
Slogan.fi WordPress-referenssi: Trendikoti

10 syytä valita WordPress verkkosivualustaksi

1. WordPress tarjoaa erinomaista hinta-laatusuhdetta

WordPressiin ei sisälly minkäänlaisia lisenssimaksuja tai kuukausimaksuja. Peruskäyttö on siis ilmaista. WordPressin hinta koostuu pääosin maksullisista lisäosista ja palvelintilakuluista.

Näiden lisäksi kaikille sivuille pakolliset domain-, hosting- ja muut ylläpitokulut tuovat kustannuksia.

Lähtökohtaisesti ilmaisversiolla menestyksekkään liiketoiminnan työstäminen on vaikeampaa, joten oikeiden lisäosien käyttö on suositeltavaa.

2. WordPress on helppokäyttöinen ja turvallinen

WordPressin hallinta on helppoa. Etenkin pienet sisältömuutokset ovat yksinkertaisia ja nopeita toimenpiteitä, joissa ei tarvitse koskea sivuston koodiin. WordPressiä on myös helppo päivittää.

WordPressille on usein tarjolla päivityksiä, jotka takaavat sivustolle paremman turvallisuuden.

3. Laaja lisäosien kirjo

Äärimmäisen laaja lisäosien kirjo on sekä hyvä että huono juttu. Huono siksi, että löytyy myös lisäosia, jotka eivät ole turvallisia. Suosituimmat lisäosat sen sijaan ovat ensisijaisen tärkeä asia verkkosivujen toiminnassa.

Lisäosilla voidaan merkittävästi parantaa tehokkuutta ja niin sanotusti helpottaa elämää. Vannoutuneet WordPress-kehittäjät tietävät mitkä lisäosat ovat hyödyllisiä ja mitkä ei.

Sony Music WordPress-verkkosivut
Sony Music WordPress-verkkosivut Lähde: Sonymusic.com

4. Hakukoneoptimoitavuus

Hakukoneoptimointi (SEO) on hyvin yksinkertaista WordPressillä. On hyvä ymmärtää hakukoneoptimoinnin perusjutut, mutta WordPressiin löytyy lukuisia SEO-lisäosia, jotka auttavat sivuston hakukoneoptimoinnin kanssa. SEO-toimintojen lisääminen on WordPressin avulla hyvin yksinkertaista ja joskus sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Silti hakukoneoptimointi on turhaa, mikäli itse sivun sisältö ei ole relevanttia hakukoneiden näkökulmasta.

WordPress taivuttaa sivustosi helposti myös mobiiliversioksi, joka on ehdottoman tärkeää hakukoneiden silmissä. Mobiiliystävällisyys parantaa huimasti myös käyttökokemusta.

5. Integraatiomahdollisuudet

Haluatko integroida esimerkiksi tilaus- tai toiminnanohjausjärjestelmän verkkosivujesi yhteyteen? WordPressillä se onnistuu mainiosti. Laadukkaasti toteutetut integraatiot parantavat huomattavasti työn ja käyttökokemuksen tehokkuutta.

Kolmannen osapuolen integraatiot vaativat luonnollisesti hyvää ammattitaitoa. WordPress sulautuu yhteen todella monen järjestelmän kanssa.

6. Sisällönhallinta on huippuluokkaa

Sisällöntuotanto WordPressillä on yhtä helppoa kuin vaikkapa Microsoft Wordilla. Sisällönhallinta on WordPressin suurimpia vahvuuksia.

Relevantti sisältö on tärkein asia verkkosivustolla. Jos asiakas ei löydä ratkaisua ongelmaansa, hän lähtee muualle. Laadukkaalla sisällöllä on todella iso merkitys myynnin ja luotettavuuden kannalta.

Kuvat, tekstit ja videot on helppo pitää ajantasalla. Alunperin blogijulkaisualustaksi luotu WordPress tarjoaa helpot työkalut luoda asiakkaille relevanttia sisältöä, joka saa heidät kiinnostumaan tuotteesta tai palvelusta.

7. Laaja kehittäjien joukko

WordPress kattaa yli 30% maailman verkkosivuista. Sen myötä alustan ympärille on kehkeytynyt todella laaja ja globaali kehittäjien verkosto, jotka tuntevat WordPressin kuin omat taskunsa.

Et voi myöskään jäädä “toimittajaloukkuun”, koska WordPress perustuu avoimeen lähdekoodiin. Eli vaikka sivustosi rakentaa toimisto X, voi Toimisto Y jatkokehittää sitä.

8. Toimiva ratkaisu mille tahansa verkkokaupalle

WordPress ja maailman suosituin verkkokauppajärjestelmä WooCommerce tarjoavat todella hyvän yhdistelmän verkkokauppiaalle.

WooCommercen helppokäyttöisyys yhdistettynä WordPressin sisällöntuotantotyökaluilla antavat erinomaiset mahdollisuudet menestyksekkään verkkokaupan ylläpitämiseen.

Lue tästä lisää WooCommerce-verkkokaupoista.

9. WordPress on räätälöitävissä kaikkeen

WordPress sopii alustaksi ihan pienelle yritykselle, joka on vasta aloittamassa toimintaa. Vastaavasti se sopii yhtä hyvin myös isoille pörssiyhtiölle, eli alusta taipuu lähes mihin tahansa tarpeeseen.

WordPress-verkkosivuston voi rakentaa valmiin teeman pohjalle, mutta se on myös täysin räätälöitävissä.

10. Lukuisat eri teemavaihtoehdot

Tuhannet valmiit teemat tarjoavat monipuolisesti vaihtoehtoja sivuston ulkoasun suunnitteluun.

WordPressillä on mahdollista luoda huikeita visuaalisia kokonaisuuksia, jotka edesauttavat kehittämään yrityksen brändiä entistäkin paremmaksi.

 

WordPress-verkkosivut Sloganilta? No tottakai. Teemme käyttökokemukseltaan ja ulkoasultaan edistyksellisiä WordPress-verkkosivustoja, jotka tuottavat tuloksia. Meiltä löytyy ammattitaitoa myös haastavampiin projekteihin.

Haluatko suoraan asiaan? Varaa tästä ilmainen 30min strategiatuokio, niin katsotaan miten verkkosivuistasi otetaan kaikki tehot irti.

Vai haluatko vielä vertailla? Tsekkaa tästä millasta jälkeä ollaan tehty meidän asiakkaille

Kategoriat
PWA applikaatiot Wordpress

Miksi yrityksesi tarvitsee edistyksellistä PWA-sovellusta? Lue 6 vinkkiä

PWA eli Progressive Web Application on yksi digimaailman suurimpia trendejä tällä hetkellä. PWA tarjoaa yrityksille natiivisovelluksen (eli perinteinen mobiilisovellus) ominaisuudet, mutta murto-osan kustannuksilla. Tässä tekstissä avaamme PWAn hyötyjä sekä mahdollisuuksia yrityksille ja verkkokaupoille.

 

Jopa 80% suomalaisista käyttää ensisijaisesti mobiililaitetta internetin käyttöön. Tämän myötä olisi hyvin tärkeää menestyvän liiketoiminnan kannalta, että tarjotaan ihmisille paras mahdollinen käyttökokemus mobiililaitteella. Perinteinen mobiilisovellus ovat hyvä vaihtoehto, mutta ne ovat todella kalliita. Vain suuret yritykset hyötyvät niistä hyötyvät aidosti.

Googlen mukaan verkkokaupoilla, jotka hyödyntää PWA-sovellusta, kasvattavat tulostaan jopa 20%. Mobiililaitteiden konversiot jopa kaksinkertaistuvat joissakin tapauksissa.

Luonnollisesti jokaisen uuden ja myös olemassa olevan verkkokaupan kannattaisi harkita progressiivista verkkosovellusta normaalin verkkokaupan rinnalle. Varsinkaan Suomessa ei ole juurikaan vielä osattu hyödyntää PWA:ta, joten sillä saralla on kilpailuetua tarjolla.

En kuitenkaan tarkoita, että PWA olisi ainoa oikea ratkaisu, sillä natiivisovelluksen räätälöinnissä on enemmän mahdollisuuksia. PWA sopii loistavasti simppeliksi perussovellukseksi, joka parantaa käyttökokemusta kokonaisuudessaan.

1. Aloitusnäyttöön asennettu kuvake sitouttaa käyttäjän paremmin

Progressiiviset verkkosovellukset tarjoavat erittäin houkuttelevan käyttökokemuksen ja vieläpä lähes samoilla ominaisuuksilla kuin natiivisovellukset. Käyttäjä voi asentaa progressiivisen verkkosovelluksen aloitusnäytölleen, jolloin ne ovat suoraan saatavissa käyttäjille.

Tyypillisesti ihmiset lataavat kuukauden aikana lähemmäs nolla uutta sovellusta keskimäärin. Ihmiset eivät lataa enää sovelluskaupoista uusia sovelluksia, koska suurin osa tarpeellisista apeista on jo ladattu.

PWA-sovelluksessa “lataaminen” on yhtä helppoa kuin verkkosivuilla vierailu tai toimintakehotteen hyväksyminen. Käyttäjän kannalta verkkosivusto muuttuu “oikeaksi sovellukseksi” – jonka voi asettaa aloitusnäytölle. Tämä saavuttaa saman tuloksen kuin lataus sovelluskaupasta, mutta käymättä läpi sovelluskaupan latausprosessia. Lisäksi kun PWA on asennettu aloitusnäyttöön, uusia päivityksiä ei tarvita. PWA:t päivitetään automaattisesti taustalla varmistamalla, että asiakkaasi saavat aina nähdä viimeisimmän sisällön.

Monet yritykset ovat kertoneet, että käyttäjät ovat hylänneet natiivisovelluksen, mutta sittemmin ladanneet progressiivisen version puhelimeensa.

Tutkimusten mukaan jopa 60% asiakkaista, jotka olivat poistaneet alkuperäisen sovelluksensa, palasivat käyttämään progressiivista verkkosovellusta. PWA:n nopea asennus osoittaa käyttäjien sitoutumisen ja luo menestystä mille tahansa verkkokaupalle.

2. Käyttäjien sitoutumisen lisääminen push-ilmoituksilla.

Samoin kuin perinteinen sovellus, PWA tarjoaa mahdollisuuden lähettää push-ilmoituksia mobiililaitteille (tällä hetkellä vain Android-tuki, iOS-tuki oletettavasti tulossa). Hyvin intuitiivisella tavalla yritykset voivat tavoittaa yleisönsä siellä, missä he ovat eniten: suoraan mobiililaitteellaan, mikä luo erittäin houkuttelevan käyttökokemuksen.

Näillä pienillä viesteillä on yllättävän suuri vaikutus: ne kiinnittävät huomion lähes aina. Verrattuna perinteiseen markkinointiin kuten sähköposteihin, push-ilmoituksilla on suuri etu kun ne näkyvät suoraan henkilön puhelimen ruudulla. Ne erottuvat joukosta ja mikä tärkeintä, yrityksen ei tarvitse nähdä paljon vaivaa kerätäkseen sähköpostiosoitteita tai muuta tietoa ennen kuin he voivat olla yhteydessä yleisöön.

”Progressiiviset verkkosovellukset tarjoavat erittäin houkuttelevan käyttökokemuksen ja vieläpä lähes samoilla ominaisuuksilla kuin natiivisovellukset.”

Noin 96% Internetin käyttäjistä surffaa verkossa nimettömästi, eli he eivät jätä sähköpostiosoitteitaan tai yhteystietojaan verkkosivustoille eivätkä perusta tiliä. Tämä on kuin jättimäinen sokea piste, jonka datasta jokainen yritys haaveilee.

Kynnys push-ilmoitusten hyväksymiseen verkkosivustolla käydessä on paljon alempi kuin kynnys ilmoittautua uutiskirjeen tilaajaksi. Google raportoi, että lähes 60% käyttäjistä sallii PWA:n lähettää heille ilmoituksia, mikä lisää merkittävästi mahdollisuuksia mainostaa tuotteita tai palveluita. Tutkimukset myös osoittavat että ihmiset avaavat ja napsauttavat push-ilmoitusta 2,7 enemmän kuin sähköpostia.

3. Alemmat kehityskustannukset, nopeampi innovaatio ja jatkuva toimitus.

Yritykset, joilla on monikanavainen strategia, saattavat rakentaa, ylläpitää ja edistää samanaikaisesti jopa 4 järjestelmää: Verkkosivusto, Android-natiivisovellus, iOS-natiivisovellus ja joissain tapauksissa myös Windows 10-natiivisovellus.

Reagoivan verkkosivuston luominen, optimointi ja ylläpitäminen vaativat jo runsaasti resursseja toimiakseen. Natiivisovellusten lisäkehitys nelinkertaistaa investoinnin helposti. Tämä ei johdu pelkästään sovelluksen luomisesta, vaan myös jatkuvasta seurannasta, ylläpidosta, parannuksista ja App Store -arviointiprosesseista.

Progressiivinen verkkosovellus vaatii ainoastaan PWA-sivuston kehittämisen, ylläpidon ja markkinoinnin tarpeen. Tämä tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden palvella kaikkia kanavia yhdellä järjestelmällä. Se vähentää kustannuksia ja lanseeraamista merkittävästi, tarjoamalla samaa käyttökokemusta ja -ominaisuuksia kaikille asiakkaille ja ylläpitämällä samalla monikanavaista strategiaa.

4. Erinomainen suorituskyky.

Internetin käyttäjät vaativat aina nopeampaa ja parempaa käyttökokemusta mobiililaitteilla, koska mobiililaitteiden käyttö on lisääntynyt todella paljon. Tutkimukset osoittavat, että 53% kävijöistä poistuu verkkosivulta vain 3 sekunnin sivun lataamisen jälkeen ja tulosprosentit vähenevät 21,8% jokaisella 1 sekunnin viiveellä.

PWA-sovellukset ovat suunniteltu rakentamaan erittäin sujuvaa ja miellyttävää käyttökokemusta. PWA:t voivat latautua jopa yhden sekunnin sisällä, jolloin saadaan todellinen “nopeuskokemus”, joka saa käyttäjän mukaan heti alusta alkaen.

”Tutkimukset myös osoittavat että ihmiset avaavat ja napsauttavat push-ilmoitusta 2,7 enemmän kuin sähköpostia.”

Lisäksi PWA-sovellukset käyttävät huomattavasti vähemmän levytilaa – sekä yrityksen palvelimella että käyttäjän laitteella – tarjoten etuja kuten nopeammat latausajat, vähemmän tiedonkäyttöä ja vähemmän vaadittua tallennustilaa. Etenkin niukan muistin kanssa painiva käyttäjä jättäisi natiivisovveluksen lataamatta, mutta PWA:n hän voi ladata huoletta.

5. PWA:ta voi hakukoneoptimoida

PWA-sovellukset näkyvät hakukoneissa, koska niiden toimivuus perustuu verkkosivuihin. Mikä tahansa PWA:n sisältö voidaan linkittää, jakaa ja sijoittaa Googleen sekä Bingiin. Tämä on selkeä etu PWA-sovelluksille, koska hakukoneet eivät indeksoi natiivisovelluksia.

Erittäin nopeat latausajat, pienemmät poistumisprosentit, vähäinen tietojen käyttö ja erittäin houkuttelevat kokemukset vahvistavat oletusarvoisesti sijoituksia hakukoneissa. Jos optimointi tehdään oikein Google sijoittaa hyvin suunnitellut PWA:t responsiivisuutensa ansiosta korkeammalle kuin mikään muu tavallinen verkkosivusto.

Hakukoneoptimoinnin tekninen puoli on myös erittäin tärkeää. On tärkeää varmistaa, että progressiivisten verkkosovellusten tekniikkaa käytetään oikealla tavalla. PWA:ta rakentavien kehittäjien on oltava tietoisia siitä, miten sivusto kannattaa optimoida indeksoinnin varmistamiseksi.

6. Kasvata konversioprosenttia

On selvää, että parempi käyttökokemus johtaa korkeampiin konversioprosentteihin. Jos turhat kitkaa ja turhautumista aiheuttavat asiat poistetaan verkkokaupasta tai -sivuilta, asiakkaiden on helpompaa saavuttaa tavoitteensa – ja siten myös yrityksen tavoitteet.

PWA:t tarjoavat valtavia mahdollisuuksia parempaan konversioprosenttiin saumattoman käyttökokemukseen avulla.
PWA on nopeampi, helpompi, hienompi ja tehokkaampi kuin tavallinen responsiivinen mobiilisivu myös käyttäjän näkökulmasta. Esimerkiksi kuvake aloitusnäyttöön, koko näytön selaaminen, välittömien sivujen lataaminen ja laitetilan minimaaliseen käyttö edesauttavat parempaa käyttökokemusta.

Kategoriat
Wordpress

7 vinkkiä uusien verkkosivujen määrittelyyn

Verkkosivut pitäis todellakin pistää uusiksi, mutta ei hajuakaan, mitä niiden tekeminen vaatii? Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ennen töiden aloittamista, ja kauanko tällainen työmaa edes vie aikaa? Onneksi kaikkea ei tarvitse tietää itse – asiansa osaavat koodarit ja designerit on painonsa arvoisia kullassa näissä projekteissa. Jos et kuitenkaan haluaisi ihan ummikkona aloittaa projektia, niin otahan lepposa asento ja mieti, löytyykö sinulta jo vastaus tämän artikkelin kysymyksiin.

Lopussa on myös ladattava patteristo kivoja kysymyksiä, joita kannattaa pohtia ennen uudistusprojektia. Kun saat niihin vastaukset, niin pääset heittämällä käyntiin verkkosivujen tekijän kanssa!

1. Mikä on verkkosivujen tavoite?

Tarkoitus on kaikkien projektien Pyhä Sylvi. Halutaanko verkkosivuilla kerätä tehokkaammin liidejä, tuoda paremmin palvelutarjontaa esille, uudistaa ilme uuden brändin mukaiseksi tai ehkä parantaa asiantuntija-asemaa omalla alalla? Verkkosivut ovat suuri osa markkinoinnin kokonaisuutta, ja niiden pitäisikin tukea liiketoiminnallisia tavoitteita, ei vain pönöttää käyntikorttina. Kun tässä nyt uusia rakennetaan, niin samalla vaivalla siis kannattaa automatisoida markkinointia ja helpottaa myynnin tehtäviä. Kunhan vain kaikille on heti alusta saakka selvää, mikä verkkosivujen tarkoitus on ja miten niiden pitäisi palvella yritystä ja asiakasta, niin lopputulos voi olla melkoista kultaa.

2. Mistä uudelle sivustolle saadaan kuvat ja tekstit?

Verkkosivujen visuaalisessa ilmeessä sovelletaan yrityksen graafista ohjeistoa sivuston ominaisuuksien, rakenteen ja käytettävyyden mukaan. Mitä tarkemmin brändi, värit, kuvamaailma ja fontit on määritelty, sitä suoraviivaisemmin verkkosivun ulkoasun suunnittelu sujuu ja sitä yhtenäisempi on lopputulos muiden markkinointimateriaalien kanssa. Monessa yrityksessä onkin olemassa yleensä jo jonkinlainen ilme ja kuvamaailma, mutta tässä vaiheessa on hyvä katsoa niitä kriittisellä silmällä. Sopivatko ne uusille sivuille, vai pitäisikö esimerkiksi valokuvat päivittää?

Samalla kannattaa lukaista verkkosivujen tekstit tarkasti läpi. Onko vanhat ok vai tarvitaanko uusia? Jos uusia tarvitaan, kuka ne kirjoittaa? Kun kyse on pienestä yrityksestä, jolla ei ole omaa copywriteria, paras lopputulos yleensä saadaan, kun asiakas ja sisällöntuottaja tekevät tiivistä yhteistyötä. Esimerkiksi Sloganin verkkosivuprojekteissa sisällöntuotanto alkaa aina verkkosivujen rakenteen hahmottamisella, toimialan kartoittamisella ja asiakkaan haastattelulla.

3. Mitä sivuja verkkosivustolla pitäisi olla?

Sivuston rakenteellinen määrittely syntyy yrityksen liiketoiminnasta ja verkkosivuston käyttäjien tarpeista. Sivuston rakenne ja yksittäisten sivujen rautalankamallit suunnitellaan aina ennen käsien iskemistä koodiin ja designiin, jotta sivuston tavoitteet, sivujen sisällöt ja kävijöiden kulkureitit saadaan otettua heti alusta saakka huomioon. Kun rakenne ja sisältö on looginen, on sivujen käyttäminen noin tsiljoona kertaa helpompaa ja nopeampaa.

Sivustorakenne, sivujen hierarkiat ja navigaatio vaikuttavat myös eniten siihen, mitä hakukoneet tykkäävät sivusta. Mutta ei se vielä siihen lopu. Hakukoneystävällinen sivu latautuu nopeasti, skaalautuu eri laitteisiin sekä on mobiiliystävällinen ja ajankohtainen. Google haluaa tarjota hakijoille sisältöä, joka on relevanttia ja ajan tasalla. Siksi tekstiä on oltava riittävästi, sen on oltava päivitettyä ja sieltä on löydyttävä asiakkaan käyttämät hakutermit. Hakukoneoptimointi on kuitenkin pitkä ja vaativa projekti etenkin kilpailluilla markkinoilla ja hakusanoilla. Hyvään hakukonenäkyvyyteen ei ole oikoreittejä, vaan sivustoa pitää päivittää ja ylläpitää aktiivisesti.

4. Millaista budjettia ja aikataulua olit ajatellut?

Massiivista kartanoa ei rakenneta viikossa tonnilla. Mitä suuremmasta ja yksilöllisemmästä kokonaisuudesta on kyse, sitä enemmän siihen menee aikaa ja rahaa. Projektin aikana huomataan usein uusia tarpeita, jotka vaikuttavat työmäärään ja sitä kautta kustannuksiin. Siksi esimerkiksi meillä ei yleensä myydä verkkosivuja pakettihinnalla, vaan annamme arvion, miten paljon kokonaisuus tulee kustantamaan ja miten paljon se vie aikaa. Näin myös projektin aikana tulevat uudet ajatukset voidaan ottaa helposti huomioon.

Verkkosivuihin voi myös integroida erilaisia järjestelmiä, jotta verkkosivuista saadaan tarvittava tieto liiketoiminnan pyörittämiseksi. Välillä integraatioita tarvitaan käyttäjäkokemuksen parantamiseen: miksi ohjata asiakas toiselle sivulle, jos sen voi integroida osaksi omaa sivua ja näin pitää asiakas omalla verkkosivustolla? Integraatioiden avulla voidaan rakentaa saumaton kokonaisuus, mutta luonnollisesti ne lohkaisevat palan aikataulusta ja budjetista.

5. Mille alustalle verkkosivut rakennetaan?

Yli 33 % kaikista verkkosivuista on rakennettu WordPressillä, mikä tekee siitä maailman yleisimmän julkaisujärjestelmän. Se on avoimen lähdekoodin järjestelmä, jota kehittävät tuhannet ammattilaiset. He tekevät jatkuvasti töitä bugien ja tietoturvan suhteen, ja sivustoja on helppo skaalata bisneksen mukaan. WordPressistä voi myös helposti rakentaa hakukoneystävällisen, turvallisen ja helppokäyttöisen – etkä tarvitse koodaria aina, kun haluat lisätä tai muokata sisältöä.

Alusta itsessään on ilmainen siitä huolimatta, miten suureksi verkkosivujen toiminta kasvaa. Tietysti muita kuluja on, kuten kaikissa verkkosivuissa. WordPressissä on esimerkiksi kymmeniä tuhansia lisäosia, joiden avulla sivustolle saa vaikka mitä toimintoja. Lisäosien kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, sillä jo yksi väärä lisäosa saattaa sekoittaa sivua ja aiheuttaa isoja tietosuojaongelmia. Kannattaa investoida muutamaan monipuoliseen lisäosaan, joita kehitetään aktiivisesti. Meillä on käytössä alan parhaita lisäosia, joiden lisenssit yleensä sisältyvät ylläpitosoppareihin.

Jos kehitys vie jossain vaiheessa verkkokaupan suuntaan, on verkkosivusta helppo rakentaa sellainen WooCommercen avulla. WooCommerce on käytetyin WordPressin verkkokauppalisäosa. Se käy sellaisenaan pienemmille verkkokaupoille, ja laajennusten ja avoimen lähdekoodin avulla siitä voi rakentaa persoonallisia kokonaisuuksia suuremmillekin verkkokaupoille.

6. Mistä verkkosivujen palvelin kannattaa ottaa?

Suuri osa verkkosivujen teknisistä ongelmista johtuu väärästä palvelimesta. Hinta vie usein mukanaan, eikä osata arvioida, onko palvelinympäristö teknisesti laadukas. Moneen ympäristöön nimittäin saa kyllä verkkosivut toimintaan, mutta mitä tapahtuu, kun markkinointikampanja tuo sivustolle satoja tai tuhansia ihmisiä samanaikaisesti? Useimmiten ei kovin hyvin, sillä parinkympin palvelinympäristöissä ei juuri automaatisilla skaalauksilla brassailla.

Pienilläkin eroilla on väliä, kun puhutaan sivuston nopeudesta. Otetaan esimerkki. Jos sivuston latausaika on 3 sekuntia, sillä käy joka kuukausi 1000 kävijää, konversio on 2 % ja keskimääräisen tilauksen arvo noin 500 €, jo pelkästään sekunnin lyhyempi latausaika tuo yritykselle Googlen Impact Calculator -työkalun mukaan noin 3 350 € enemmän rahaa vuodessa. On aika helppo laskea, satsaako palvelinympäristöön siis vitosen vai viisikymppiä kuussa.

Vielä tärkeämpää on turvallisuus. Jos ostat halvan ympäristön mistä lie, etkä saa takuuta palomuurista, suojauksista tai siitä, että joku huolehtii palvelimen turvallisuudesta, saatat astua miinaan. Siksi meillä sivustot ovat lähtökohtaisesti Googlen konesalissa, josta huolehtivat alan ammattilaiset.

7. Kuka on vastuussa verkkosivujen tietoturvasta?

Sloganilla tulee tietosuoja ensin, ja kaikki muu vasta sen jälkeen. Se tarkoittaa paljon teknistä tekemistä. Lisäosiin ja WordPressiin tulee jatkuvasti uusia ominaisuuksia, joten on aina mahdollista, että koodiin jää tietoturva-aukkoja. Niitä korjataan versiopäivityksillä, minkä vuoksi sivustoa on tärkeää ylläpitää aktiivisesti. Kun sivusto on Sloganin ylläpidossa, me hoidetaan nämä automaattisesti.

Viime kädessä tietoturvasta on vastuussa kuitenkin asiakas itse. Parhaiten pidät siitä huolta varmistamalla, että pääsy sivuston hallintaan on rajoitettu. Käyttöoikeuksia sivustolle kannattaa antaa vain harkitusti ja vannottaa kaikki käyttäjät valitsemaan turvallisen salasanan – sivuston suurin tietoriski kun on käyttäjät ja käyttäjien huonot salasanat. Asiakas on myös itse vastuussa sivuston avulla kerättyjen tietojen hallitsemisesta sekä siitä, että sivustolla on ajan tasalla oleva, GDPR:n määräysten mukainen tietosuoja- ja rekisteriseloste. Jos se puuttuu sivulta, saattaa luvassa olla mojova sakko.

Tietysti ketään ei jätetä oman onnensa nojaan räntäsateeseen, vaan apua saa aina. Eli jos painit esim. GDPR:n kanssa, niin me autetaan sua saamaan se kuntoon!

+8. Olisko nämä vielä helposti listana ja ladattavana?

Lataa lista, pistä talteen ja ota käsittelyyn seuraavassa kokouksessa.

Lataa tästä lunttilista!

Kategoriat
Tiedotteet Wordpress

Tästä lähtee: Sloganista Goforen kumppani verkkosivu-uudistukseen

Gofore Oyj on kansainvälistä kasvua tavoitteleva digitalisaation asiantuntijayritys, jonka liikevaihto oli 50,6 miljoonaa euroa vuonna 2018. Sen 11 toimipisteessä Suomessa, Saksassa, Espanjassa, Iso-Britanniassa ja Virossa työskentelee noin 550 alan johtavaa asiantuntijaa. Goforen osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North -markkinapaikalla.

Nyt Gofore uudistaa verkkosivujaan ja päivittää ilmettään. Tavoitteena on rakentaa asiakaslähtöinen kokonaisuus, joka tuo esiin selvemmin ja yhtenäisemmin yhtiön liiketoiminnalle ja sidosryhmille kriittiset sisällöt. Kumppaniksi projektiin valikoitui Slogan, koska sen yrityskulttuuri, tapa tehdä töitä sekä tyyli viestiä asioista sopivat Goforen pelihuumorin kanssa yhteen.

“Aiemmin tällaiset työt on tehty meillä sisäisesti. Sekin on toiminut, mutta nyt haluamme antaa meidän tekijöiden keskittyä täysillä asiakasprojekteihin. Siksi etsimme yhteistyökumppaniksi tekijän, joka antaa projektille täyden sydämensä. Haluamme olla myös itse vahvasti mukana projektissa, joten on tärkeää, että yhteistyökumppani jakaa meidän sielunmaailman”, linjaa Goforen Digital Marketing Manager Arto Nieminen.

“Gofore on meille todella merkittävä asiakas. Projekti tehdään tiiviissä yhteistyössä, ja sen aikana varmasti omaksutaan uusia asioita puolin ja toisin. Yritysten arvomaailma on hyvin samanlainen, ja Sloganin nuori yrityskulttuuri voi varmasti oppia uutta Goforen kulttuurista”, kertoo Sloganin operatiivinen johtaja Tuukka Palokangas.

Työ alkoi kesällä 2019 laajalla taustatutkimuksella ja alakartoituksella.

Lisätietoa projektista voipi kysellä:

Arto Nieminen
Digital Marketing Manager
Gofore Oyj
040 568 8744
arto.nieminen@gofore.com

Olli Ropponen
Hallituksen puheenjohtaja
Great Slogan Oy
045 131 3984
olli.ropponen@slogan.fi

Kategoriat
Wordpress

WordPress-verkkopalvelu käyttäjäkokemus ja integraatiot edellä

Kuvitellaanpa hetki, että me ollaan pieniä 9-vuotiaita futaajia, joille koulunkäynti on ihan sairaan tylsää puuhaa. Koulussa ei oo välitunneilla mitään tekemistä, luokkahuoneet on tylsiä ja piha pelkkää asfalttia. Blaah. Rakennusalan konserni Sikla jelppii muun muassa tällaisia tyyppejä rakentamalla tiloja, joissa on kiva olla. Sikla rakentaa myös hoivakoteja, päiväkoteja, taloja ja toimistoja. Sen visio on olla tulevaisuuden rakentaja, joka suunnittelee tilat käyttäjien toiveiden pohjalta – verkkosivuilla se ei vain näkynyt kovin vahvasti.

 

Visio: Käyttäjien mieltä hivelevät sivut

Oli ihan selvää, että sivuista piti saada asiakasystävällisemmät. Olihan se konsernin ydin. Sivuille haluttiin selvät polut ja sujuvat palvelurakenteet, ja tottakai sivujen pitää näyttää Siklalta. Verkkosivutyö oli myös osa laajempaa strategiauudistusta, jonka tavoitteena oli mm. tuoda paremmin konsernin tavoitteet, toimintaperiaatteet ja palvelut esille. Sikla oli just toteuttanut rakentamiensa tilojen käyttäjille monipuolisen kyselytutkimuksen, jonka tulosten piti näkyä myös verkkosivustolla.

 

 

Missio: Käytettävyys huipussaan

Siklalla on paljon erilaisia kohdeyleisöjä. Miten me varmistetaan saumaton käyttökokemus kaikille? Vastauksia varten tutkittiin vanhan sivuston dataa ja haettiin vastauksia siihen, mitä Siklan verkkosivujen käyttäjät sivustolla tekee. Tätä tietoa yhdistettiin tilojen käyttötutkimuksen vastauksiin sekä Siklan strategisiin tavoitteisiin, ja kokonaisuus alkoi muotoutua.

Tavoite oli tehdä tilojen löytämisestä helpompaa ja sujuvampaa. Siispä asuntojen hakemisesta ja tietojen päivittämisestä tehtiin nopeampaa, myyntiä tehostettiin ohjaamalla palvelukohtaiset yhteydenotot suoraan palvelusta vastaavalle henkilölle, ja digimarkkinointia jelpattiin luomalla laskeutumissivupohjat. Googlen Data Studio koostaa raportit siitä, mitä väki sivuilla tekee ja mitkä asunnot kiinnostavat, jotta tulevaisuudessakin pystytään tekemään käyttäjiä palvelevia ratkaisuja.

Lisäksi uudistuneelle ilme- ja verkkosivukokonaisuudelle tehtiin lanseerauskampanja, jonka kärkenä oli projektin aikana hioutunut Siklan kärkiviesti: Tehty sulle.

 

 

Tulokset: Kävijä virta kasvoi ja viihtyy pidempään

Noh. Siklahan arpoi ennen uudistusta omakotitalon. Ja koska ilmaiselle omakotitalolle on aika paljon kysyntää, niin sitä kävijämäärää on vaikea ihan vain verkkosivu-uudistuksella päihittää. Mutta kun verrataan aikaan, kun Sikla ei ole arponut taloja, on kävijämäärä uudistuksen jälkeen noussut 19 % ja näyttökerrat Googlessa lisääntyneet 32 %. Lisäksi sivun latausaika on pienentynyt 69 % ja sivustolla vietetty aika taas kasvanut 22 %. Käyttäjäystävällisyys ja näkyvyys ovat siis parantuneet huomattavasti!

Olemme todella tyytyväisiä projektin kulkuun ja ylpeitä lopputuloksesta. Yhdessä Sloganin kanssa saimme rakennettua paljon hienomman ja sujuvamman kokonaisuuden kuin ennen projektin alkua uskalsimme kuvitellakaan. Aivan upeaa lähteä viemään nyt Siklan viestiä eteenpäin, ja olen aivan varma siitä, että “Tehty sulle” tulee konkreettisesti näkymään Siklan käyttäjäkokemuksissa.

– Siklan markkinointi- ja viestintäpäällikkö Maarit Kokkonen.

 

Kuka teki mitä

  • UI-/UX-suunnittelu: Johannes
  • Visuaalinen kokonaisuus: Johannes
  • Verkkosivuston toteutus: Julius
  • Viestinnän suunnittelu: Slogan ja asiakas
  • Verkkosivujen sisältö: Sikla
  • Kuvat: Slogan määritteli, Sikla toteutti
  • Video: Slogan ideoi ja ohjasi, yhteistyökumppani toteutti

Teknisesti puhuen me tehtiin 

  • WordPress-sivusto
  • UX-/UI-suunnittelu
  • Integraatiot: Isokivi, Pipedrive, Postiviidakko
  • vue.js -pohjainen kohdehaku

Aikaa hommaan kului

  • Yhteensä noin 65 henkilötyöpäivää

 

https://www.sikla.fi

Katso tästä projektin esittely Tarinat -sivulla