facebook-mainonnan virheet

10 yleisintä Facebook-mainonnan virhettä vuonna 2021

Facebook mainonnan virheet voivat käydä kalliiksi. Jos et hyödynnä Facebook-mainonnan ja Facebook Business Managerin täyttä potentiaalia, saatat maksaa aivan liikaa mainonnastasi näkemättä oikeita tuloksia. Nappaa tästä artikkelista talteen 10 vinkkiä, joiden avulla vältät Facebook-mainonnan yleisimmät virheet vuonna 2021!

1. Et hyödynnä videoita mainonnassasi

Videot ovat yksi nykypäivän parhaimpia Facebook-mainonnan muotoja. Facebook-videoilla on helpompi saada näkyvyyttä sekä halvempia klikkauksia kuin muilla mainosmuodoilla. Tämä johtuu siitä, että Facebook suosii mukaansatempaavia videoita – ne sitouttavat potentiaalisia asiakkaita paljon paremmin kuin kuvamainokset. Jos haluat tehdä oikeasti hyvää ja tehokasta mainontaa, ota videot osaksi Facebook-mainonnan strategiaasi. 

2. Facebook-mainostesi näyttötiheys on liian korkea

Tarkkaile Facebookin analytiikasta mainostesi näyttötiheyttä. Näyttötiheys kertoo sen, montako kertaa keskimäärin yksi ihminen on nähnyt mainoksesi. Näyttötiheys on hyvä pitää riittävän matalana, jotta mainoksen näkijä ei ehdi kyllästyä mainokseen – saman mainoksen näyttäminen miljoona kertaa ei ole kovin tehokasta, sillä sama mainos ei tuo uutta lisäarvoa asiakkaalle. 

Jos mainostat usein samalle kohderyhmälle, pyri vaihtamaan mainoksiasi tasaisin väliajoin. Näin katsoja ei kyllästy jatkuvasti pyörivään mainokseen, ja voit tuoda uusia kulmia tuotteistasi esille hyödyntämällä erilaisia kuvia ja tekstejä mainoksissasi. 

3. Käytät väärää kampanjatavoitetta

Oikean Facebook-kampanjatavoitteen valinta on ensisijaisen tärkeää. Kampanjatavoiteen avulla kerrot Facebookin algoritmille, mitä haluat sen tekevän mainoksen käynnistyttyä. Jos esimerkiksi valitset kampanjatavoitteeksesi liikenteen mutta haluat oikeasti ostoja, niin ohjaat Facebookia väärään tavoitteeseen. Lue, kuinka valitset Facebook-kampanjalle oikean kampanjatavoitteen. 

4. Mainoksesi luova puoli on liian yleinen tai tylsä

Kuluttajat näkevät mainoksia jatkuvalla syötteellä ympäri vuorokauden. Jos mainoksesi ei erotu edukseen, voit menettää suuren määrän potentiaalisia asiakkaita. Jos haluat oppia kuinka tehdään oikeasti toimivia mainoksia, lue asiantuntijoidemme 10 vinkkiä tehokkaan mainoksen luomiseen. 

5. Et mittaa mainonnan tuloksia (tai mittaat vääriä asioita)

Kun mainostat Facebookissa, on äärimmäisen tärkeää seurata mainonnan tuloksia. Mainostaminen ilman analytiikkaa on kuin heittäisit koripallon ilmaan pilkkopimeässä huoneessa tietämättä osuiko pallo koriin. Kun seuraat tuloksia niin tiedät konkreettisesti, millaiset mainokset ovat tuoneet tulosta ja millaiset eivät. Tällöin voit lisätä budjettia toimiviin mainoksiin ja karsia toimimattomat pois. 

Tärkein asia mainonnan seuraamisessa on kuitenkin se, että seuraat oikeita asioita. Klikkausten seuraaminen ei vielä kerro oikeastaan mitään mainonnan toimivuudesta. Jos tavoitteenasi on tehdä ostoja, niin lisää sivuillesi Facebook-pikseli ja ala seuraamaan mainonnan tuottamia konversioita Facebook Business Managerin analytiikan kautta. Näin tiedät, milloin pallo osuu koriin. 

6. Et hyödynnä kaikkia Facebookin kohdennustapoja

Facebookissa on mahdollista kohdentaa mainontaa monella eri tavalla: esimerkiksi demografisilla tiedoilla, kiinnostuksen kohteilla, käyttäytymisen perusteella ja samankaltaisten kohdeyleisöjen avulla. Yleinen virhe on juuttua ainoastaan demografisiin tietoihin ja kiinnostuksen kohteisiin perustuvaan kohdennukseen. 

Jos haluat oppia hyödyntämään uudelleenmarkkinointia ja samankaltaisuuteen perustuvia kohdeyleisöjä Facebook-mainonnassasi, perehdy kuinka voit kohdentaa Facebook-mainontaa vuonna 2021.

7. Verkkokauppasi ei hyödynnä Facebookin luetteloa ja dynaamista mainontaa

Facebook-luettelon ja dynaamisen mainonnan avulla voit antaa Facebookin automaattisesti mainostaa tuotteitasi niistä kiinnostuneille ihmisille. Voit hyödyntää dynaamista mainontaa uudelleenmarkkinoinnissa sekä uusien asiakkaiden etsimisessä. Dynaaminen mainonta on hyödyllistä erityisesti verkkokaupoille, jotka myyvät useita eri tuotteita. 

Lisäksi voit luettelon avulla “tägätä” orgaanisiin Facebook-postauksiisi verkkokauppasi tuotteita. Jos postauksessasi on ihminen, jolla on verkkokauppasi tuotteita päällään, voit ohjata asiakkaita kuvasta kyseiseen tuotteeseen täysin ilmaiseksi. Aika kätevää, eikö? 

Lue lisää, kuinka voit tehostaa verkkokauppasi mainontaa Facebook-luettelon avulla. 

8. Mainosstrategiastasi puuttuu kasvuhakkerimainen asenne

Yksi yleinen virhe mitä näemme Facebook-mainonnassa on se, että mainostajat keskittyvät vain yksittäisten mainosten tekemiseen kokonaisuuden tarkastelun sijaan. Mainonnassa tulisi aina pyrkiä kohti tiettyä tavoitetta – oli se sitten verkkokaupan myynnin kasvattaminen, yhteydenottojen lisääntyminen tai bränditunnettuuden parantuminen. 

Mikäli Facebook-mainonnasta halutaan saada kaikki hyöty irti, tulisi keskittyä kokonaisuuden toimimiseen. Tuloksellinen kasvaminen vaatii ajankäyttöä, testaamista ja liiketoiminnan kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Jos haluat oppia mitä kasvu vaatii, niin lue kuinka kasvatimme North Outdoorin verkkokauppaa +1100% vuoden aikana ja ota vinkit talteen. 

9. Et pysy perillä Facebook-mainonnan muutoksista

Facebook-mainonta muuttuu jatkuvasti. Muutoksen mukana pysyminen vaatii jatkuvaa opiskelua ja aiheeseen perehtymistä. Samat asiat mitkä pitivät paikkansa puoli vuotta sitten, eivät välttämättä pidä paikkaansa enää tänään. Hyvä esimerkki tästä on Applen IOS 14.5 -päivitys. 

IOS 14.5-päivityksen myötä Facebook ei kykene saamaan kiinni tapahtuneista konversioista (kuten osto, ostoskärryyn lisääminen yms) yhtä hyvin kuin ennen. Tämä vaikeuttaa mainonnan mittaamista ja tulosten saamista. IOS 14.5-päivityksen myötä tiettyjen kohderyhmien (esimerkiksi lookalike) koko on pienentynyt, ja mainontaa ei voida näyttää yhtä suurelle yleisölle kuin ennen. Päivityksen muutoksiin voi varautua ainoastaan seuraamalla aiheesta käytävää keskustelua ja pyrkimällä etsimään vaihtoehtoisia kohdennustapoja. 

Myös Google ilmoitti lakkaavansa tukemasta kolmannen osapuolen evästeitä markkinoinnissa. Koska maailman digimarkkinointi perustuu suurelta osin evästeiden käyttöön, vaatii muutos adaptoitumista ja uuden opiskelua, jotta Facebook-mainonta pysyisi kannattavana jatkossakin. Jos haluat tehdä oikeasti kannattavaa mainontaa Facebookissa, niin opiskele, opiskele ja opiskele. 

10. Muut osa-alueet takkuavat

Joskus syy Facebook-mainonnan tehottomuuteen voi löytyä myös muualta kuin itse mainoksista. Jos koet että kohdat 1-9 ovat jo priimassa kunnossa, niin tarkastele verkkokauppaasi ja tuotettasi tarkemmin. Kokeile parantaa verkkokauppasi luotettavuutta ja konversio-optimointia sekä tarkistuta sivustosi latausnopeus. Hidas, epäluotettavalta tuntuva tai vaikeakäyttöinen verkkosivusto vähentää asiakkaiden ostohalukkuutta suunnattomasti. Edes maailman kovin Facebook-mainos ei tuo hyviä tuloksia aikaiseksi, jos verkkosivusto takkuaa.

Sama pätee itse tuotteeseen. Jos tuotteesi on ylihinnoiteltu, heikkolaatuinen tai ihmisillä ei yksinkertaisesti ole tarvetta sille, se ei tule myymään. Tällöin mainonnan optimoimisen sijaan kannattaa keskittyä tuotteen kilpailukyvyn parantamiseen. 

Joskus syy vähäiseen myyntiin voi löytyä myös liiketoimintamallin vanhentumisesta. Jos haluat tietää mikä vetoaa asiakkaisiin 2020-luvulla, lue artikkelit verkkokaupan trendit Suomessa 2021 ja verkkomaksamisen trendit vuonna 2021 uusien ideoiden saamiseksi.

Jos pää meni aivan pyörälle vinkeistä, niin ei hätää. Voit jättää Facebook-mainonnan tai verkkosivujen uudistamisen myös ammattilaisten käsiin. Jätä tarjouspyyntö tästä!  

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Varaa maksuton strategiapalaveri

Jos et saa palaverista uusia ideoita ja hyötyä, saat laskuttaa meitä tuntihinnastomme mukaisesti.