ystävänpäivän markkinointi

Ystävänpäivän markkinointi – 6 verkkokaupan kampanjaideaa testattavaksi

Ystävänpäivä lähestyy, ja se tuo mukanaan mahdollisuuksia tuloksekkaiden markkinointikampanjoiden suunnittelemiselle. Tässä artikkelissa esittelemme ideoita verkkokaupan ystävänpäiväkampanjointiin. Ota vinkit talteen!

Ystävänpäivämarkkinoinnin parhaat käytännöt

Riippumatta siitä millaisen ystävänpäiväkampanjan päätät käynnistää, on tiettyjä asioita, jotka kampanjoinnissa kannattaa huomioida. 

Tunne yleisösi

Mitkä asiat vetoavat juuri tavoittelemaasi kohdeyleisöön? Arvostavatko asiakkaasi enemmän ilmaista toimitusta, alennusmyyntiä, valmiita lahjaideoita vai esimerkiksi mahdollisuutta ilahduttaa omia ystäviä? Kun olet perillä siitä, miten kohderyhmäsi käyttäytyy ja millaisia kampanjoita he arvostavat, voit luoda astetta tehokkaamman ystävänpäiväkampanjan.

Pyri luomaan FOMOa

Mikäli järjestät ystävänpäivänä alennusmyyntikampanjan, korosta viestinnässä tarjousten lyhytaikaisuutta. Voit lisätä tarjoukseen kohdistuvaa FOMOa esimerkiksi lisäämällä verkkokauppaan countdown-kellon, joka laskee alaspäin tarjouksen voimassaoloaikaa. 

Tee parannuksia datan avulla 

On äärimmäisen tärkeää kerätä kampanjadata talteen, jotta sitä voi hyödyntää päätöksenteossa tulevina vuosina sekä muiden juhlapäivien kampanjoissa. Mikäli olet edellisinä vuosina toteuttanut ystävänpäivään liittyvää kampanjointia, tutki datasta, mikä kampanjoissa on ollut erityisen onnistunutta. 

Ideoita ystävänpäivän kampanjointiin

1. Ystäväalennukset 

Rohkaise asiakkaita tilaamaan tuotteita yhdessä ystävänsä kanssa. 

Ystäväalennuskampanjassa voit esimerkiksi tarjota yli 80 euron arvoisen tilauksen tekijöille 10e alennuksen yhteissummasta sekä ilmaiset postitukset päälle. Vaihtoehtoisesti voit tarjota progressiivisen alennusprosentin, jonka summa nousee sitä mukaan, mitä enemmän tuotteita tilaaja ostaa kerralla. 

Ystäväalennuskampanjassa ei ole lopulta väliä, tekeekö ostaja tilauksen kaverinsa kanssa vai yksin. Ystäväalennus on mukava ja toimiva keino inspiroida asiakkaita shoppailemaan enemmän kerralla – joko yksin tai yhdessä. 

Muun muassa Marimekko on tunnetusti hyödyntänyt Ystävämyynti-alennuskampanjoita markkinoinnissaan. Marimekon “YSMY” on yleensä sisältänyt alennuksia sekä verkkokaupassa että kivijalassa, ilmaiset postitukset X-summan ylittäville ostoksille sekä limited edition -tuotteita menneistä sesongeista. 

Marimekon ystävämyynnit ovat erityisesti brändin fanien keskuudessa odotettuja kampanjoita. Hyvät ystävämyynti-alennukset sekä toimiva kampanjointi on keino herättää fanit talviunilta tuntuville ostoksille. 

ystävänpäivän markkinointi

2. Yllätä asiakkaasi ystävänpäivälahjalla

Sen sijaan että mainostaisit alennuskoodia ystävänpäivän kunniaksi, kokeile tarjota uutiskirjeen tilaajille esimerkiksi 10e lahjakortti käytettäväksi verkkokauppaan. 

Lahjakortti on käytännössä alennus, mutta koska asiakas näkee sen lahjana, se ei tunnu samaan tapaan myynnin tyrkyttämiseltä kuin jatkuva alennuskoodien lähettäminen. Lahjakortti on mukava tapa ilahduttaa asiakkaita ystävänpäivänä ja muistuttaa heitä verkkokaupan tarjonnasta. 

Jos olet energisellä päällä, voi samaa taktiikkaa kokeilla myös offline-kontekstissa. Kokeile luoda kampanja, jossa piilotat eri puolille kaupunkia kirjekuoria, joissa on ilmainen lahjakortti verkkokauppaan.  

Voit jakaa somekanavissasi vihjeitä, mistä lahjakortteja voi löytää. 10e sijoitus palautuu moninkertaisesti takaisin, mikäli lahjakortin löytänyt ihminen päätyy käyttämään lahjakortin. He myös todennäköisesti kertovat kampanjasta ja löytämästään lahjakortista ystävilleen, mikä lisää kampanjan vaikutusta entisestään. 

ystävänpäivän markkinointi

3. Hemmottele itseäsi -alennuskampanja

Ystävänpäivä on monelle päivä jolloin juhlistetaan ystävyyttä, mutta jolloin voi myös ostaa jotain mukavaa itselleen. Ystävänpäivä onkin loistava ajankohta “Hemmottele itseäsi” -alennuskampanjan luomiselle. 

Voit jakaa verkkokaupan parhaimmat tuotesuositukset ihmisille, jotka haluavat hemmotella itseään ystävänpäivän kunniaksi. Valmiita tuotesuosituksia on helppo ja nopea jakaa esimerkiksi orgaanisessa somessa, somemainonnassa ja uutiskirjeen kautta. 

Pieni alennuskoodi kampanjan kylkeen on hyvä keino saada ihmiset ostamaan itselleen jotakin mukavaa brändisi verkkokaupasta. 

4. Ystävänpäivän suosittelukampanja 

Suosittelukampanja on hyvä keino tuoda verkkokauppa uusien asiakkaiden tietoisuuteen. Suosittelukampanjan teho piilee siinä, että kaikki osapuolet hyötyvät siitä. Verkkokauppaa suositellut asiakas sekä uusi asiakas saavat alennuskoodit, ja verkkokauppa saa uusia asiakkaita ja lisää myyntiä suosittelun kautta. 

Mikäli suosittelukampanjointi on jäänyt verkkokaupassa vähemmälle, on ystävänpäivä loistava ajankohta laittaa kampanja pyörimään. Mainosta ystävänpäivän suosittelukampanjaa esimerkiksi alennuskoodin tai muun rahallisen edun avulla.

Esimerkiksi “Anna ystävällesi 10e alennusta ensimmäisestä tilauksesta – saat 10 euron alennuksen jokaisesta uudesta asiakkaasta” on yksi toimiva keino lähteä kokeilemaan suosittelukampanjointia. Voit mainostaa suosittelukampanjaa uutiskirjeen kautta sekä verkkokaupan eri osioissa. 

5. Ystävänpäivän somearvonnat

Sosiaalisen median voimaa voi hyödyntää esimerkiksi ystävänpäivän arvonnan keinoin. Arvonnan voi järjestää esimerkiksi siten, että seuraamalla verkkokaupan tiliä ja tagaamalla kommentteihin kaksi kaveria voi voittaa ystävänpäivään liittyvän tuotelahjan. 

Hyvä ystävänpäiväarvonta on sellainen, että arvottavan lahjan voi jakaa yhdessä kommentteihin tagattyjen ystävien kanssa. 

Arvonnat ovat yleensä ihan toimivia markkinointikeinoja, sillä niiden avulla voidaan luoda hypeä hieman tuntemattomienkin brändien tuotteiden ympärille. 

Arvontojen avulla voi saada orgaanista näkyvyyttä, ja parhaimmassa tapauksessa arvontaan osallistuneet ihmiset inspiroituvat ostoksille verkkokauppaasi, mikäli palkinto ei osu heidän kohdalleen.  

6. Jaa ystävänpäivään liittyvää sisältöä ja herätä keskustelua 

Ystävänpäivämarkkinoinnin ei tarvitse aina olla kaupallista. Ystävänpäivä on myös hyvä hetki olla yhteydessä nykyisiin asiakkaisiin ja someseuraajiin esimerkiksi jakamalla video- tai kuvamuotoisia ystävänpäivätervehdyksiä sekä pyrkimällä herättämään keskustelua. 

Someseuraajia voi yrittää aktvioida esimerkiksi pyytämällä heitä kommentoimaan, aikovatko he muistaa ystäviään jollain erityisellä tavalla ystävänpäivänä. 

Vaihtoehtoisesti voit jakaa tarinoita verkkokaupan työntekijöistä esimerkiksi blogin, somen tai uutiskirjeen puolella. Näin voit viestiä nykyisille asiakkaille, millaisia työntekijöitä yrityksen taustalla työskentelee. Läpinäkyvyys ja arkisten asioiden jakaminen auttaa luomaan luottamukseen perustuvan suhteen asiakkaidesi kanssa. 

Työntekijät voivat esimerkiksi kirjoittaa humoristisen tiivistelmän harrastuksistaan ja mielenkiinnon kohteistaan. 

Voit myös jakaa asiakkaillesi heitä hyödyttävää, verkkokauppasi aihepiiriin liittyvää sisältöä. Mikäli verkkokauppasi esimerkiksi myy villapaitoja, villapaitojen korjaamiseen opastava video tai blogiteksti on hyvä keino tuottaa asiakkaita hyödyttävää sisältöä. Opastavia videoita tai tekstejä voi jakaa seuraajille ystävänpäivän kunniaksi “vinkkeinä ystävältä”. 

Säännöllinen ja vastavuoroinen, ei-markkinointitaustainen viestintä on hyvä keino pysyää asiakkaiden mielessä ja ylläpitää hyviä asiakassuhteita myös jatkossa.

Kuinka ystävänpäiväkampanja kannattaa toteuttaa?

Mikäli haluat toteuttaa näkyvän ystävänpäiväkampanjan, kannattaa kampanjaa varten luoda oma sivu, jonne liikennettä ohjataan. Asiakkaille on selkeää, että kaikki tarjoukset löytyvät yhdestä paikasta. Voit ohjata liikennettä kampanjasivulle esimerkiksi Facebook- tai Instagram-mainoksilla, Googlen hakusanamainoksilla tai TikTokin kautta. 

Suomessa ystävänpäivään liittyvillä hakusanoilla ei ole samaan tapaan kilpailua kuin valtameren toisella puolella. Ystävänpäivään liittyvillä hakusanoilla on mahdollista nousta orgaanisesti Googlessa monia muita juhlapäiviä helpommin. Kampanjasivun SEO-optimointi auttaa nostamaan kampanjan orgaanista näkyvyyttä. SEO-optimoinnin avainsanojen kartoituksessa kannattaa hyödyntää esimerkiksi Google Keyword Planneria. 

ystävänpäivämarkkinointi

Esimerkiksi Valio jakaa ystävänpäivään liittyviä leivontareseptejä omalla kampanjasivulla. Kampanjasivu on optimoitu nousemaan Googlen orgaanisissa tuloksissa ystävänpäivään liittyvillä hakusanoilla vuoden ympäri. Kun kampanjasivun sisällöt on laitettu kerralla kuntoon, ne toimivat hyvin pienillä muutoksilla vuodesta toiseen. 

Kampanjasivuun voidaan lisätä vuosittain uusia reseptejä, ja sitä kautta parantaa hakukonenäkyvyyttä entisestään relevanttien hakusanojen ja tekstisisällön avulla. 

ystävänpäivämarkkinointi

Myös Finnkinolta löytyy ystävänpäivälle oma kampanjasivu. Koska ystävänpäivä on aina 14. helmikuuta, ei sivuun liittyviä kuvauksia tarvitse juurikaan päivittää. Kampanjasivun löytää Googlesta vuoden ympäri, ja sinne voi päivittää tai lisätä sisältöä tarpeen mukaan H-hetken lähestyessä. 

Asiakkaita voidaan ohjata ystävänpäivämainoksilla suoraan olemassa olevalle kampanjasivulle. 

ystävänpäivä

Ohessa on myös Holiday Clubin ystävänpäivän kampanjasivu. Kampanjasivun ei tarvitse löytyä vuoden ympäri verkkosivun navigaatiosta – sivulle pääsee kuitenkin Googlen hakutulosten kautta. Kampanjasivu voidaan lisätä takaisin navigaatiopalkkiin ystävänpäivän lähestyessä. 

Kampanjasivuille kannattaa ystävänpäivän lähestyessä ohjata liikennettä myös sähköpostimainonnan avulla. Sähköpostimainonta on hyvin kustannustehokas keino jakaa tarjouksia verkkokaupan olemassa oleville faneille. 

 

Muista, että digimarkkinoinnin avulla saat astetta enemmän näkyvyyttä kampanjoillesi. Kerromme mielellämme, kuinka Sloganilla toteutetaan tehokasta digimainontaa. 

 

Piditkö artikkelista? Sharing is caring

Kiinnostuitko osaamisestamme?

Täytä lomake ja olemme yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Lisää lukemista

Parempaa arkea digimarkkinointiin?